تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,269 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,584 |
بررسی اثربخشی روش های نوروسایکولوژیک و تعلیم محتوا در اصلاح اختلال ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 2، فروردین 1391، صفحه 6-21 اصل مقاله (213.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-2-91-1-1 | ||
نویسندگان | ||
ملاحت امانی* 1؛ اوشا برهمند2؛ محمد نریمانی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی وهیأت علمی دانشگاه بجنورد | ||
2دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3استاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق ادربیلی | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه تعیین اثربخشی روش های نوروسایکولوژیک همراه با تعلیم محتوا در اصلاح اختلال ریاضی دا نش آموزان دوم تا پنجم ابتدایی شهر اردبیل بود. تعداد 16 نفر از دانش آموزانی که از طریق مصاحبه ی بالینی، آزمون هوش و آزمون استاندارد شده تشخیص اختلال ریاضی را دریافت کرده بودند، تکالیف نوروسایکولوژیکی را در 15 جلسه و تعلیم محتو ا را در 10 جلسه به صورت انفرادی دریافت کردند. آزمون استاندارد شده ی حساب و فرم موازی آن برای ارزیابی عملکرد ریاضی دانش آموزان در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد . نتایج نشان داد که دانش آموزان در پس آزمون نسبت به پیش آزمون در آزمون ریاضی بهتر عمل کرده اند. نتایج حاضر اهمیت کار با تکالیف نوروسایکولوژیکی را مورد تأکید قرار می دهد که تقویت حافظه و توجه می تواند یادگیری ریاضی را در افراد مبتلا به اختلال ریاضی اصلاح کند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال ریاضی؛ روش نوروسایکولوژی؛ تعلیم محتوا | ||
مراجع | ||
برهمند، اوشا؛ نریمانی، محمد و امانی، ملاحت ( 1385 ). شیوع اختلال حساب نارسایی در دانش آموزان .917-930 ،(4) دبستانی شهر اردبیل. پژوهش در حیطه کودکان استثنائ ی، 6 سید عباس زاده، میر محمد؛گنجی، مسعود و شیرزاد، علی( 1382 ). بررسی رابطه هوش با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ی سوم راهنمایی تحصیلی مدارس استعدادهای درخشان شهرستان اردبیل. پایان نامه کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل. عابدی، احمد( 1389 ). اثر مداخلات عصب روانشناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان دچار .1-16 ،(1) ناتوانی های یادگیری ریاضی. تاز ههای علوم شناختی، 12 عابدی، احمد؛ فراهانی، حجت اله و باقرزاده، بنفشه ( 1389 ). مقایسه ی ویژگی های عصب - روان شناختی .47-58 ،(2) کودکان با ناتوانی های یادگیری ریاضی و عادی دوره دبستان. روانشناسی معاصر، 5 صبحی قراملکی، ناصر ( 1375 ). بررسی و مقایس هی ویژگی های توجه، فراخنای توجه، توجه انتخابی در میان کودکان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی در مدارس ابتدایی شهر تبریز. پایان نامه ی دوره ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز. کجباف، محمدباقر؛ لاهیجانیان، زهرا و عابدی، احمد( 1389 ). مقایسه نیمرخ حافظه کودکان عادی با کودکان .17-25 ،(1) دچار ناتوانی های یادگیری در املاء، ریاضی و روخوانی. تاز ههای علوم شناختی، 12 کراتوچویل، توماس و موریس، ریچارد( 1991 ). روانشناسی بالینی کود . ک ترجمه محمدرضا نائینیان 1381 )، چاپ دوم، تهران، انتشارات رشد. ) فریار، اکبر و رخشان، فریدون ( 1363 ). ناتوان یهای یادگیر . ی تهران، نشر میترا. ،( والاس، جرالد و مک لافین، جیمز ( 1980 ). ناتوان یهای یادگیر . ی ترجمه تقی منشی طوسی.( 1369 مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی. هالاهان، دنیل و کافمن، جیمز( 1994 ). کودکان استثنایی مقدم های بر آموز شهای ویژ.ه ترجمه مجتبی جوادیان( 1381 )، چاپ هفتم، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی. Adams, G. L., & Engelmann, S. (1996). Research on Direct Instruction. Seattle, WA: Educational Achievement Systems. Becker, W., & Carnine, D. (1981). Direct instruction: A behavior theory model for comprehensive educational intervention with the disadvantaged. In S.W. Bijou & R. Ruiz (Eds.) Behavior modification: Contributions to education. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Butterworth, B., Varma, S., & Laurillard, D. (2011). Dyscalculia: from brain to education. Science, 332(6033),1049-53. Henik, A., Rubinsten, O., & Ashkenazi, S. (2011). The "where" and "what" in developmental dyscalculia. Clin Neuropsychol, 25(6), 989-1008. Lerner, J. W. (1993). Learning disabilities. 5th edition, Boston: Houghton Mifflin. Long, C.J. (1997). Test Reviews. Neuropsychology& Behavioral Neuroscience, Online. McCloskey, M., Caranazza, A., & Basili, A. (1985). Cognitive mechanisms in number processing and calculation: Evidence from dyscalculia. Brain Cognition, 4, 171-196. Reynolds, T. (2004). Comprehensive Trial Making Test(CTMT). Archives of Clinical Neuropsychology, 19, 703-708. Sadock, B. J., & Sadock, V. A. (2005). Kaplan & Sadock s comprehensive textbook of psychiatry. Eighth Edition, Lippincott Williams and Wilkins. Siegel, S., & Ryan, E.B. (1989). The development of working memory in normally achieving and subtypes of learning disabled children. Child development, 60, 973-980. Shalev,S.R., & Gross-Tsur,V. (2000).Developmental dyscalculia. Pediatric Neurology, 24,337-342. Shalev, S.R., Manor, O., Amir, N., & Gross-Tsur, V. (1993). The acquisition of arithmetic in normal children:Asessment by a cognition model of dyscalculia developmental. Medicine and Child Neurology, 35, 393-360. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,552 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,599 |