تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,716 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,656 |
نقش حساسیت پردازش حسی و کارکردهای شناختی در پیشبینی نیمرخ روان آسیبشناختی دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 1، اردیبهشت 1399، صفحه 134-152 اصل مقاله (223.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2020.907 | ||
نویسندگان | ||
اکبر عطادخت* 1؛ هادی مجدی2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش حساسیت پردازش حسی و کارکردهای شناختی در پیشبینی نیمرخ روانشناختی دانشآموزان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود که جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-1397 تشکیل میدادند و نمونه پژوهش شامل 300 دانشآموز بود که به روش تصادفی خوشهای، انتخاب شده بودند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس شخص با حساسیت حسی بالا (HSPS)، پرسشنامه تواناییهای شناختی (CAQ) و چکلیست اختلالات روانی (SCL-90-R) استفاده شد و دادهها نیز با روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که شاخصهای آسیبشناختی GSI، PST و PSDI با همه مؤلفهها و نمره کل حساسیت پردازش حسی رابطه مثبت، و به جزء شناخت اجتماعی با همه مؤلفههای کارکردهای شناختی رابطه منفی دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که نمره کل حساسیت پردازش حسی و کارکردهای شناختی به ترتیب 10 و 40 درصد واریانس GSI؛ 7 و 35 درصد واریانس PST و 7 و 24 درصد واریانس PSDI را پیشبینی میکند (01/0>P). با توجه به رابطه معنادار حساسیت پردازش حسی و کارکردهای شناختی با نشانگان بالینی دانشآموزان و نقش این متغیرها در پیشبینی نیمرخ روانشناختی، میتوان نتیجه گرفت که متغیرهای مذکور نقش مهمی در آسیبشناسی روانی نوجوانی بازی میکنند؛ از این رو میتوانند به عنوان اهداف درمانی و توانبخشی در کار بالینی با دانشآموزان در نظر گرفته شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
حساسیت حسی؛ تواناییهای شناختی؛ اختلالات روانی | ||
مراجع | ||
بشرپور، سجاد (1394). صفات شخصیت (نظریه و آزمون). تهران: انتشارات ساوالان. بخشیپور، عباس؛ میکائلی، عصمت و بخشی بارزیلی، محبوب (1394). ارتباط طرحوارههای غیرانطباقی اولیه یانگ با نیمرخ علامتشناختی SCL-90-R. فصلنه پژوهشهای نوین روانشناختی، 10 (38). 48-21. مجدی، هادی (1395). مقایسه سیستمهای مغزی/رفتاری، تنظیم هیجان و بدکارکردیهای نوروسایکولوژیک در بیماران مبتلا به اختلالات طیف اسکیزوفرنی، اختلالات افسردگی و افراد بهنجار. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه محقق اردبیلی. نجاتی، وحید (1392). پرسشنامه تواناییهای شناختی: طراحی و بررسی خصوصیات روانسنجی. فصلنامه تازههای علوم شناختی: 15 (2). 19-11. Bagalman.E.& Cornell. A.S (2016). Prevalence of Mental Illness in the United States: Data Sources and Estimates. Congressional Research Service.www.crs.gov. 1-11. Bhattacharya, K (2015). Cognitive Function in Schizophrenia: A Review. Journal of psychiatry, 18(1); 1-8. Bortolato. B. Miskowiak. K.W. Köhler. C.A. Maes. M. Fernandes. B.S. Berk. M.&Carvalho.A.F (2016).Cognitive remission: a novel objective forthe treatment of major depression? BMC Medicine: 14 (9); 1-18. Boterberg.S. &Warreyn.P (2016).Making sense of it all: The impact of sensory processing sensitivity on daily functioning of children. Personality and Individual Differences: 92; 80-86. Dar. R. Kahn. D.T.&Carmeli. R (2012).The relationship between sensory processing, childhood rituals and obsessive-compulsive symptoms. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry: 43; 679-684. Dick. B.&Riddell.R.P (2010). Cognitive and school functioning in children and adolescents with chronic pain: A critical review. Pain Res Manage: 15 (4); 238-244. Engle-Yager.b.& Dunn. W (2011).Exploring the relationship between affectand sensory processing patterns in adults.British Journal of Occupational Therapy: 74(10); 456-464. Engel-Yeger. B. Muzio. C. Rinosi. G. Solano. P.Geoffroy. P.A. Pompili. M. Amore.M. Serafini.G (2016). Psychiatry Research: 236; 112–118. Engle-Yager.B. Palgy-Levin.D.& Lev-Wiesel. R (2013).The Sensory Profile of People With Post-Traumatic Stress Symptoms. Occupational Therapy in Mental Health: 29 (3); 266–278. Etkin. A. Gyurak. A.& O’Hara. R (2013).A neurobiological approach to the cognitive deficits of psychiatric disorders. Dialogues ClinNeurosci: 15; 419-429. Haregu. A. Gelaye. B.Pensuksan. W.C. Lohsoonthorn. V.Lertmaharit3.S. Rattananupong.T. Tadesse.M.G.& Williams. M.A (2014).Circadian rhythm characteristics, poor sleep quality, daytimesleepiness and common psychiatric disorders among Thaicollege students.Official journal of thePacific Rim College of Psychiatrists.1-8. Hosenbocus.S. &Chahal.R (2012).A Review of Executive Function Deficits and PharmacologicalManagement in Children and Adolescents.J Can Acad Child Adolesc Psychiatry: 21(3); 223-229. Kamaradova. D. Hajda. M. Prasko. J. Taborsky. J. Grambal. A. Latalova. K.Ociskova. M. Brunovsky.M. Hlustik.P (2016). Cognitive deficits in patients with obsessive–compulsive disorder – electroencephalography correlates. Neuropsychiatric Disease and Treatment:12: 1119–1125. Kessler. R.C. Avenevoli. S. Costello. E.J. Georgiades. K. Green. J.G. Gruber. M.J. He. J.P. Koretz. D. McLaughlin. K.A (2012).Prevalence, Persistence, and Sociodemographic Correlates of DSM-IV Disorders in the National Comorbidity Survey Replication Adolescent Supplement. Arch Gen Psychiatry: 69 (4): 372-380. Kumar.M (2016). Dare to Care-Adolescent’s Mental Health. The International Journal of Indian Psychology: 3 (9); 155-160. Khodabakhsh.S. Cheong.L.S.&Rosli. N.A (2016).The relationship Between Sensory Processing Patterns and Depression in Adults. Malaysian Online Journal of Counseling: 3 (1); 49-56. Matsushima.K.& Kato. T (2013).Social Interaction and Atypical Sensory Processing in Children with Autism SpectrumDisorders.Hong Kong Journal of Occupational Therapy: 23; 89-96. Passarotti. A. Trivedi. N.& Patel. M (2015). Executive Function in Adolescent Bipolar Disorder With and Without ADHD Comorbidity. Bipolar Disord: 1(1); 1-8. Rempfer, Melisa A, B, Edna Hamera C, Catana Brown D, Rebecca J. Bothwell D. (2006). Learning Proficiency on the Wisconsin Card Sorting Test in People with Serious Mental Illness: What Are the Cognitive Characteristics of Good Learner? Schizophrenia Research87 3.16-322. Russo, M. Mahon, K. and Burdick, K.E. (2015).Measuring cognitive function in MDD: Emerging assessment tools. DEPRESSION AND ANXIETY32:262–269. Serafini. G.Gonda. X. Pompili.M.Rihmer.Z. Amore M. Engel-Yeger.B (2016).The relationship between sensory processing patterns, alexithymia, traumatic childhood experiences, and quality of life among patients with unipolar and bipolar disorders.Child Abuse & Neglect: 62; 39–50. Shettleworth, SJ (2010). Cognition, Evolution, and Behavior. 2nded. New York: Oxford University Press. Telléus. G.K.Jepsen. J.R. Bentz. M. Christiansen. E. Jensen. S.O.W.Fagerlund. B.&Thomsen. P.H (2015).Cognitive Profile of Children and Adolescents with AnorexiaNervosa.European Eating Disorders Review; 23; 34-42. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,468 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 907 |