تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,230 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,875 |
مقایسه ی کمال گرایی و تعلل ورزی در مادران دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، دی 1390، صفحه 60-77 اصل مقاله (162.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-1-90-7-4 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد خرمایی* 1؛ مسلم عباسی2؛ سعید رجبی3 | ||
1استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز | ||
2دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه مقایسه کما لگرایی و تعل لورزی در مادران دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری بود. این پژوهش از نوع مقطعی-مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان 9 تا 14 ساله با و بدون ناتوانی یادگیری شهر اراک در سال 1389 می باشد. آزمودنی های پژوهش شامل 80 نفر از مادران دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری بود که با استفاده از روش نمون هگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و 80 نفر از مادران دانش آموزان عادی به شیوه همتاسازی (بر اساس سن مادر، تحصیلات و تعداد فرزندان) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های کمال گرایی و تعلل ورزی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین دو گروه از مادران در کمال گرایی مثبت، کمال گرایی منفی و مادران .(Ps<0/ تعلل ورزی تفاوت معناداری وجود دارد ( 001 این دانش آموزان به دلیل انتظارهای غیرواقع بینانه و سرزنش مداوم خود سطوح بالایی از اضطراب و ترس از شکست را تجربه می کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
کمال گرایی؛ تعلل ورزی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
اسماعیل زاده، منصور . ( 1384 ). مقایسه باورهای غیر منطقی پدران دانش آموزان عقب مانده ذهنی 7 ساله شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم - آموزش پذیر و عادی 15 بهزیستی و توانبخشی تهران. بیات مختاری، لیلا و اخوان تفتی، مهناز . ( 1387 ). بررسی تأثیر نگرش والدین بر خودپنداره و رشد .3-14 ، اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی، 86 حافظی، فریبا؛ بختیار پور، سعید و احمد فخرالدین، اعظم . ( 1389 ). مقایسه کمال گرایی، تعلل و .51-61 ،(9) افسردگی دبیران زن و مرد شهر اهواز. یافت ههای نو در روانشناسی، 3 خدایاری، پروین . ( 1387 ). ناتوانی در یادگیری و انواع آن : نشانه ها ، علائم و راهبردهای انواع .47-53 ، اختلالات یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی، 78 صالحی، مریم؛ جوانشیر، پریوش؛ سعیدی، معصومه و شجاعی، میترا سادات . ( 1386 ). اختلالات .22-23 ،(4) یادگیری در دانش آموزان و علل آن. فصلنامه بهروز، 18 عالمی، مریم . ( 1380 ). بررسی و مقایسه میزان باورهای غیر منطقی والدین دانش آموز ان دختر عقب مانده ذهنی و عادی مقطع پنجم ابتدایی شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز. .20-27 ، فیض آبادی، زهرا. ( 1386 ). اختلالات یادگیری. ماهنامه تعلیم تربیت استثنایی سبزوار، 5 محمود علیلو، مجید. ( 1385 ). کمال گرایی، صفات شخصیتی و الگوهای رفتار والدینی درک شده .229-252 ،(3) در افراد وسواسی- اجباری وارسی کننده. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، 2 معنوی شاد، مرجان؛ دانش، عصمت؛ خوشابی، کتایون و توکلی، حسن . ( 1388 ). نقش سطوح خشم مادران کودکان دچار ناتوانی های یادگیری و عادی در شیوه های فرزندپروری آنها و تاثیر آن دو بر خودپنداره فرزندانشان . پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران. میلانی فر، بهروز. ( 1384 ). روانشناسی کودک و نوجوان استثنای . ی تهران، نشر قدس. هیودی، بهروز؛ میرزمانی، سید محمود؛ بهرامی، هادی و صالحی، مسعود . ( 1386 ). مقایسه باورهای غیر منطقی مادران دارای فرزند معلول ذهنی شدید یا عمیق با ماردان دارای فرزند عادی . مجله 75-80 ،(4) پژوهشی توانبخشی، 8 Abolghasemi, A., Ahmadi, M., & Kiamarsi, A. (2007). The Relationship of Metacognition and Perfectionism with Psychological Consequences in the Addicts. Journal of Research in Behavioral Sciences, 5, 2, 73-78. Azizi , K., & Besharat, M.A. (2011). The relationship between parental perfectionism and child perfectioni- sm in a sample of Iranian families. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 1287–1290. Baumeister, R.F., Heatherton, T.F., & Tice, D.M. (1994). Losing control: How and why people fail at self-regulation. San Diego: Academic Press. Beiling, P.J., Israeli, A.l., & Antony, M.M. (2004). Is perfectionism good, bad or both? Examining models of the perfectionism construct. Personality and Individual Differences, 36, 1373-1385. Besharat, M.A., Azizi, K., & Poursharifi, H. (2011). The Relationship Between Parenting Styles and Children's Perfectionism in a Sample of Iranian Families. Journal of Family Research, 7, 2, 145-160. Camadan, F. (2010). Predicting the students’ perfectionism from their parents ’ perfectionism. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4260–4265. Chu, A.C., & Chol, J.N. (2005). Rethinking procrastination: Positive effects of active procrastination behavior on attitudes and performance. Journal of Social Psychology, 145, 245-264. Clark, S., & Coker, S. (2009). Perfectionism, self-criticism and maternal criticism: A study of mothers and their children. Personality and Individual Differences, 47, 321-325. Conor, D.B. (2003). Predicting hopelessness and psychological distress: The role of perfectionism and coping. Journal of Counseling Psychology, 50, 362- 372. Dyson, L.L. (2003). Children with learning disabilities with in the family context: A comparison with siblings in global self-concept, academic self-perception, and social competence. Learning Disabilities Research and Practice, 18, 1–9. Effert, B., & Ferrari, J.R. (1989). Decisional procrastination: Examining personality correlates. Journal of Social Behavior and Personality, 4, 151-156. Enns, M.W., Cox, B.J., & Clara, I. (2002). Adaptive and maladaptive perfectionism: Developmental origins and association with depression proneness. Personality and Individual Differences, 33, 921–935. Fee, R.L., & Tangney, J.P. (2000). Procrastination: A means of avoiding shame or guilt? Journal of Social Behavior and Personality, 15, 167-184. Flett, G.L. & Hewitt, P.L. (2006). Positive versus Negative Perfectionism in Psychopathology: A Comment on Slade and Owens’s Dual Process Model. Behavior Modification, 30, 4, 472 495. Flett, G.L. & Hewitt, P.L. (2002). Perfectionism and Maladjustment: An Overview of Theoretical, Definitional and Treatment Issues. In P.L. Hewitt, & G.L. Flett (Eds.), Perfectionism: Theory, Research, and Treatment (p. 5-31).Washington, DC: American Psychological Association. Flett, G.L. & Hewitt, P.L. (2005). The Perils of Perfectionism in Sports and Exercise. Current Directions in Psychological Science, 14(1), 14-18. Haase, A.M. & Prapavessis, H. (2003). Assessing the Factor Structure and Composition of the Positive and Negative Perfectionism Scale in Sport. Personality and Individual Differences, 36, 1725-1740. Heiman, T., & Berger, O. (2008). Parents of children with Asperger syndrome or with learning disabilities: Family environment and social support. Research in Developmental Disabilities, 29, 289–300. Hewitt, P.L., & Flett, G.L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 456-470. Hewitt, P.I., Gaelian, C.F., Flett, G.L., & Sherry, S.B. (2002). Perfectionism in children, associations with depression, anxiety and anger. Personality and Individual Differences, 32, 1049-1061. Hosseini, F., & Khayyer, M. (2009). Prediction of Behavioral and Decisional Procrastination Considering Meta-Cognition Beliefs in University Students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 15(3), 265-273. Howell, A.J., & Watson, D.C. (2007). Procrastination: Association with goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43, 167-178. Johnson, D., & Slaney, R.B. (1996). Perfectionism: Scale Development and a study of Perfectionistic Clients in Counseling. Journal of College Student Development, 37, (1), 29-41. Klassen, R.M., Krawchuk, L.L., & Rajani, S. (2008). Academic procrastination of under graduates: Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemporary Educational Psychology, 33, 915–931. Lerner, J.W.(1997). Children with Learning disabilities: theories, diagnosis and teaching strategies. Boston: Houghton Mifflin. McKean, K.J. (1994). Using multiple risk factors to assess the behavioral, cognitive, and affective effects of learned helplessness. The Journal of Psychology, 128, (2), 177-183. Quine, L., & Paul, J. (1985). Examining the causes of stress in families with severely mentally handicapped children. British Journal of Social Work, 15, 501-517. Rice, K.G., Tucker, C.M., & Desmond, F.F. (2008). Perfectionism and Depression Among Low-Income Chronically Ill African American and White Adolescents and Their Maternal Parent. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, 15, 171-181. Roach, M.A., Ormond, G.I., & Barratt, M.S. (1999). Mothers and fathers of children with Down syndrome: Parental Stress and involvement in children. American Journal on Mental Retardation, 104, 422–436. Rohrbaugh, D. (2006). Perceived stress in active, passive and non-procrastinating college students. Psychology II. Schwarzer, R.S.G., & Diehl, M. (2000). Compensatory health belifs. Scale Development and psychometric properties. Available in www.Psycho. Meglill.ca/perpg/fac/knaeuper/ehb Siegle, D., & Schuler, P.A. (2000). Perfectionism differences in gifted middle school students. Academic Search Premier, 23, 39-44. Stoeber, J., & Otto, K. (2006). Positive conceptions of perfectionism: Approaches, evidence, challenges. Personality and Psychology Review, 10, 295-319. Terry-Short, L.A., Owens, R.G., Slade, P.D., & Dewey, M.E. (1995). Positive and negative perfectionism. Personality and Individual Differences, 18, 663-8. Valentine, D.P., McDermott, S., & Anderson, D. (1998). Mothers of adults with mental retardation: Is race a factor in Perceptions of burdens and gratification? Families in Society, 79, 577–584. Vieth, A.Z., & Trull, T.J. (1999). Family patterns of perfectionism: An examination of college students and their parents. Journal of personality assessment, 12, 49-67. Walsh, J.J., & Ugumba-Agwunobi, G. (2002). Individualdi Differences in statistics anxiety: the roles of perfectionism, procrastination and trait anxiety. Personality and Individual Differences, 33, 239–251. Wong, B.Y.L. (2003). General and specific issues for researchers’ consideration in applying the risk and resilience Framework to the social domain of learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 18, 68–76. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,538 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,155 |