تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,456 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,579 |
مقایسه سبک دلبستگی، احساس تنهایی و جرأت ورزی نوجوانان قربانی زورگویی با نوجوانان عادی مدارس دوره اول متوسطه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 11، دوره 8، شماره 4، اسفند 1398، صفحه 200-216 اصل مقاله (205.17 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2020.872 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا فردید* 1؛ فریبرز درتاج2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
در این پژوهش هدف اصلی مقایسة سبک دلبستگی، احساس تنهایی و جرأت ورزی نوجوانان قربانی زورگویی با نوجوانان عادی مدارس دوره اول متوسطه (کلاس هفتم و هشتم) بود. بدین منظور، در تحقیقی علّی-مقایسهای تعداد 279 نفر از دانش آموزان به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامة زورگویی/ زورپذیری الویوس، مقیاس احساس تنهایی، مقیاس جرأتورزی و سبک دلبستگی جمعآوری شد. پس از تقسیم شرکت کنندگان براساس پرسشنامة الویوس به دو گروه قربانی زورگویی (33 نفر) و عادی (246 نفر) اطلاعات این دو گروه در متغیرهای وابسته جمعآوری و میانگینهای محاسبه شدة دو گروه با استفاده از روش تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان دادند که افراد گروه قربانی زورگویی نمرات اضطراب بالاتر و احساس نزدیکی و جرأتورزی کمتری داشتند. همچنین دو گروه در میزان وابستگی (عکس دلبستگی اجتنابی)، احساس تنهایی با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند. شناسایی و تعیین مشخصههای روانشناختی که نوجوانان را مستعد پذیرش نقش قربانی میکند، در برنامهریزی برای مشاوره و همچنین طراحی راهکارهای مداخلهای، ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک دلبستگی؛ احساس تنهایی؛ جرأت ورزی؛ قربانی زورگویی | ||
مراجع | ||
احدی، حسن و جمهری، فرهاد. (1391). روانشناسی رشد: نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میانسالی و پیری). تهران: آینده درخشان. برزگر، کاظم و خضری، حسن. (1392). بررسی میزان شیوع انواع زورگویی در مدارس راهنمایی شهرستان یزد از دیدگاه دبیران. تعلیم و تربیت استثنایی، 13 (7)، 27-15. دلاور، علی (1391). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: رشد. رایس، فیلیپ. (2001). رشدانسان (روانشناسیرشدازتولدتامرگ) (ویراستچهارم).ترجمه مهشید فروغان (2001). تهران: انتشارات ارجمند. طبائیان، راضیه؛ امیری، شعله و مولوی، حسین (1390). بررسی ساختار عاملی، پایایی، روایی و روایی تشخیصی مقیاس سنجش روابط همگنان (PQR). فصلنامهآموزشویادگیریدانشگاهشیراز، 3(2)، 83-63. کمیجانی، مهرناز (1388). مقایسة سبک دلبستگی در نوجوانان عادی و نوجوانان دارای کم توانی ذهنی آموزش پذیر، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 41، 91-69. نریمانی، محمد؛ یوسفی، فاطمه و کاظمی، رضا (1393). نقش سبکهای دلبستگی و کیفیت زندگی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی نوجوانان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(4)، 142-124. هومن، حیدرعلی (1390). تحلیل داده های چند متغیری در پژوهش رفتاری. ویرایش اول، چاپ سوم، تهران: نشر پیک فرهنگ. Ahadi, H.,& Jomhari, F. (2012). Growth psychology: adolescence, adulthood (youth, middle age and old). Tehran: Bright future. (Persian) Barzegar, K., & Khazri, H. (2013). Survey of prevalence of bullying in Yazd secondary schools from the viewpoint of teachers. Exceptional Education, 13 (7), 15-27. (Persian) Berguno, G. Leroux, P. McAinsh, K. & Shaikh, S. (2004). Children’s experience of loneliness at school and its relation to bullying and the quality of teacher interventions. The Qualitative Report, 9(3): 483-499. Delaware, A. (2012). Theoretical and Practical Principles of Research in Humanities and Social Sciences, Tehran: Growth. (Persian) Estevez, E. Murgui, S. & Musitu, G. (2009). Psychological adjustment in bullies and victims of school violence. European Journal of Psychology of Education, 24 (4): 473-483. Fleming, L. C. & Jakobsen, K. H. (2009). Bullying and symptoms of depression in children. Online Journal of Public Health Information, 79(3): 123-35. Georgiou, S. N & Stavrinides, P. (2008). Bullies, victims and bully-victims: Psychological profiles and attribution styles. School Psychology International, 29 (5), 574-589. Hooman, H. A. (2011). Analysis of Multivariate Data in Behavioral Research. First Edition, Third Edition, Tehran: Peak Culture Publishing.(Persian) Ireland, J. & Power, Ch. (2004). Attachment, emotional loneliness and bullying behavior: A study of adult and young offenders. Aggressive Behavior, 30(4): 298-312. Komijani, M. (2009). Comparison of attachment style in normal adolescents and educable mentally retarded teens. Knowledge and Research in Applied Psychology, 41, 69-91. (Persian) Narimani, M., Yosefi, F., & Kazemi, R. (2014). The role of attachment styles and quality of life in predicting psychological well-being in adolescents with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(4), 124-142. (Persian) Rayner, Ch. (1998). The incidence of Workplace bullying. Journal of Community & Applied Social Psychology,7(3): 199-208. Rice, Ph. (2001). Human Growth (The Psychology of Growth from Birth to Death) (Fourth Edition). Translated by Mahshid Foroughan (2001). Tehran: Arjmand Publications. (Persian) Schafer, M. Korn, S. Smith, P. Hunter, S. Mora-Merchan, J. Singer, M. M. & Van Der Meulen, K. (2004). Lonely in the crowd: Recollections of bullying. British Journal of Developmental Psychology, 22(3): 379-394. Sharp, S. & Smith, P. (2002). School Bullying: Insights and Perspectives. Routledge press. Available at: http://books.google.com/books?id=xbWHAgAAQBAJ&source=gbs_navlinks_s Tabaeian, R., Amiri, Sh., & Molavi, H. (2011). Investigation of factor structure, reliability, validity and diagnostic validity of the peer relationship rating scale (PQR). Journal of Teaching and Learning Shiraz University, 3 (2), 63-83. (Persian) Undheim, A. M., & Sund, A.M. (2010). Prevalence of bullying and aggressive behavior and their relationship to mental health problems among 12- to 15-year-old Norwegian adolescents. European Child & Adolescent Psychiatry, 19, 803–811. Woods, S., Done, J., & Kalsi, H. (2009). Peer victimisation and internalising difficulties: the moderating role of friendship quality. Journal of Adolescence, 32 (2), 293-308. Zimmer-Gembeck, M. J., Trevaskis, S., Nesdale, D., & Downey, G. A. (2014). Relational victimization, loneliness and depressive symptoms: indirect associations via self and peer report of rejection sensitivity. Journal of Youth Adolescents, 43(3), 22-42. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,702 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,180 |