تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,995 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,446 |
توجه معلمان به مواد برنامه درسی و زمینههای دانشآموزان و شناسایی عوامل مؤثر بر آن | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 4، اسفند 1398، صفحه 60-76 اصل مقاله (214.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2020.865 | ||
نویسنده | ||
محسن حاجی تبار فیروزجایی* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه معلمان دوره اول متوسطه به مواد برنامه درسی و زمینههای دانشآموزان و شناسایی عوامل مؤثر بر آن است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه معلمان دوره اول متوسطه شهرستان بابل سال 1396 بود که با استفاده از شیوة نمونهگیری تصادفی خوشهای یک مرحلهای 202 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه تدوین شده میزان توجه معلمان به مواد برنامه درسی و زمینههای دانشآموزان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات نیز از ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که معلمان هنوز توجه زیادی به کتابهای درسی و ارزشیابی دارند، اما به راهنماهای برنامه درسی، راهنمای معلم و زمینههای محلی و نیازهای دانشآموزان توجه کمی دارند. اعتقادات مثبت و منفی معلمان درباره مواد برنامه درسی، دانش آنها، همکاری آنها با معلمان دیگر، ارزشیابی و جنسیت به طور قابل توجهی بر توجه آنها به مواد برنامه درسی تأثیر میگذارد. بنابراین، پیشنهاد میشود برای تشویق معلمان به استفاده از برنامه درسی مبتنی بر راهنمای برنامه درسی، به ارائه فرصتهای یادگیری از طریق همکاری با معلمان دیگر پرداخت. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب درسی؛ راهنما برنامه درسی؛ زمینههای دانشآموزان؛ نیازهای دانشآموزان | ||
مراجع | ||
سلسبیلی، نادر. (1382). سند و منشور اصلاح نظام آموزش و پرورش ایران (پیشنویس دوم). وزارت آموزش و پرورش. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت. سلسبیلی، نادر. (1386). گذار نظام برنامهریزی درسی ایران به سمت عدم تمرکز در طراحی و تدوین برنامه درسی با تأکید بر برنامه ریزی درسی مبتنی بر مدرسه. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 1(4)، 98-68. گویا، زهرا و ایزدی، صمد. (1382). برنامه درسی ملی، تمرکز و عدم تمرکز در برنامهریزی درسی، در جستجوی الگوی مناسب. گزارش پژوهشمحور مطالعاتی چهارم از مجموعه مطالعه در مسائل و مباحث اساسی حوزه برنامهریزی درسی و روشهای تدریس، تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت. مهرمحمدی، محمود. (1381). برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. مشهد: نشر (آستان قدس رضوی). نریمانی، محمد؛ خشنودنیای چماچائی، بهنام؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس (1392). نقش درک حمایت معلم در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(1)، 1270109. Chung, J. Y. (2008). A study of an autonomous school policy: Rising issues and tasks for success. The Journal of Educational Administration, 26(2), 415–435. Coburn, C. E. (2001). Collective sensemaking about reading: How teachers mediate reading Donnelly, L. A., & Boone, W. J. (2007). Biology teachers’ attitudes toward and use of Indiana’s evolution standards. Journal of Research in Science Teaching, 44(2), 236–257. Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. Sage publications. Floden, R. E., Porter, A. C., Schmidt, W. H., Freeman, D. J., & Schwille, W. H. (1981). Response to curriculum pressures: A policy-capturing study of teacher decisions about content. Journal of Educational Psychology, 73(2), 129–141. Freeman, D. J., & Porter, A. C. (1989). Do textbooks dictate the content of mathematics instruction in elementary schools? American Educational Research Journal, 26(3), 403–421. Gooya, Z., & Izadi, S. (2002). National curriculum, focus and decentralization in curriculum design, in search of a suitable model. The research report of the fourth study series on the issues and topics of the curriculum and teaching methods, Tehran: Research Institute of Education. (Persian) Hong, H.J. (2006). Paradiagm shift in curriculum development and quality control of Korean national curriculum standards. Journal of Curriculum Studies, 24(2), 183–206. Knapp, M. S. (2003). Professional development as a policy pathway. Review of Research in Education, 27, 109–157. Lee, B.H., & Hong, H. J. (2008). A critical review of the structure of Korea’s subject matters curriculum documents. Journal of Curriculum Studies, 26(1), 27–58. Mehrmohammadi, M. (2001). Curriculum: Views, Approaches and Perspectives. Mashhad: Publishing (Astan Quds Razavi). (Persian) Narimani, M., Khoshnoodnia Chomachaei, B., Zahed, A., & Abolghasemi, A. (2013). The role of perceived teacher support in predicting academic self-efficacy in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 7(3), 109-127. (Persian) Paik, S. (2014). Teachers’ Attention to Curriculum Materials and Student Contexts: The Case of Korean Middle School Teachers. Asia-Pacific Edu Res (2015) 24(1):235–246. https://link.springer.com/article/10.1007/s40299-014-0175-4 Park, C. (2003). A study on the rights for the organization of the curriculum. The Journal of Curriculum Studies, 21(1), 98–110. policy in their professional communities. Educational Evaluation and Policy Analysis, 23(2),145-170. Remillard, J. T. (1999). Curriculum materials in mathematics education reform. A framework for examining teachers’ curriculum development. Curriculum Inquiry, 29(3), 315–342. Selseby, R. (2002). Document and Charter on the reform of the education system of Iran (second draft). Ministry of Education. Tehran: Institute of Education. (Persian) Selseby, R. (2006). The transition of Iran's curriculum to a lack of focus in designing and developing curricula with an emphasis on school-based curriculum planning. Quarterly Journal of Curriculum Studies, 1 (4), 68-98. (Persian) Seo, K.H. (2009). Teachers’ experiences of reconstructing national curriculum. Journal of Curriculum Studies, 27(3), 159–189. Shin, K.H. (2009). American teachers’ autonomy in curriculum and its implications for Korean education. The Journal of Curriculum Studies, 27(3), 191–212. Son, J.W., & Choi, J. (2008). Elementary school teachers’ use of mathematics textbook: Cognitive demands and influential factors. The Journal of Curriculum Studies, 26(3), 155–189. Sosniak, L. A., & Stodolsky, S. S. (1993). Teachers and textbooks: Materials use in four fourth-grade classrooms. The Elementary School Journal, 93(3), 249–275. Valencia, S. W., Place, N. A., Martin, S. D., & Grossman, P. L. (2006). Curriculum materials for elementary reading: Shackles and scaffolds for four beginning teachers. The Elementary School Journal, 107(1), 93–120. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,804 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 929 |