تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,233 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,578 |
مقایسه سرمایه روانشناختی، سازگاری اجتماعی و سبکهای عاطفی در دانشآموزان ورزشکار (فردی و گروهی) و غیرورزشکار | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 9، دوره 8، شماره 3 - شماره پیاپی 31، آذر 1398، صفحه 163-176 اصل مقاله (197.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2019.847 | ||
نویسندگان | ||
مهرداد محرم زاده* 1؛ مهدی پاشائی2؛ لیلا نقوی3 | ||
1استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد مشگین شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، مشگین شهر، ایران | ||
3کارشناس آموزش دانشگاه پیام نور، اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضرمقایسه سرمایه روانشناختی، سازگاری اجتماعی وسبکهای عاطفی در دانشآموزان ورزشکار (فردی و گروهی) و غیرورزشکار پسر استان اردبیل بود. روش پژوهش حاضر توصیفی – مقایسهای بود. حجم نمونه (2457) نفر بودند و نمونه 376 نفر از بین دانشآموزان پسرمقطع دوره متوسطه استان اردبیل انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامههای سرمایه روانشناختی و پرسشنامه سازگاری اجتماعی و پرسشنامه سبک های عاطفی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سرمایه روانشناختی و سبکهای عاطفی رابطه معناداری وجود ندارد (05/0P >). اما بین سرمایه روانشناختی و سازگاری اجتماعی همبستگی 36/0 وجود دارد که مثبت و معنادار است، بین سبکهای عاطفی فردی و سازگاری اجتماعی همبستگی 36/0 وجود دارد که مثبت و معنادار است، اما همبستگی بین سبکهای عاطفی گروهی 001/0 بهدست آمد که معنادار نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
: سرمایه روانشناختی؛ سازگاری اجتماعی؛ سبکهای عاطفی؛ دانشآموزان ورزشکار و غیرورشکار | ||
مراجع | ||
هاشمی نصرتآباد، تورج؛ بابا پور خیرالدین، جلیل و بهادری خسروشاهی، جعفر (1391). نقش سرمایه روانشناختی در بهزیستی روانی با توجه به اثرات تعدیلی سرمایه اجتماعی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، (4)، 123-144. عبدی زرین، سهراب؛ سجادیان، پریناز؛ شهیاد، شیما؛ بیان معمار، احمد و عظیمی، حسین. (1389). رابطه بین سبک هویت و بهزیستی روانی در دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی شهر قم. طلوع بهداشت، 9(1)، 69-77. نریمانی، محمد؛ شاهمحمدزاده، یحیی؛ امیدوار، عظیم و امیدوار، خسرو. (1393). مقایسهی سرمایه روانشناختی و سبکهای عاطفی در بین دانشآموزان پسر با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(1)، 100-118. Abdi Zarrin, S., Sajjadian, P., Shahyad, S.H., Bayanmemer, A., Azimi, H. (2010). Relationship between identity and well-being in junior high school students in Qom. Sunrise Health, 9(1): 69-77. (Persian)
Arabi, Sh. (2001). Effectiveness of life skills on social adolescence of girls participating in the leisure program of the Isfahan Welfare Organization. MSc Master's Degree in Public Psychology, Isfahan, Islamic Azad University, Khorasgan Branch. (Persian)
Bahrami, M., Abolqasemi, A., & Narimani, M. (2012). Comparing self-perception and safety behaviors in students with symptoms of social and normal anxiety disorders. Journal of Psychological Studies, 2(1): 62-79. (Persian)
Blair, K.A., Denham, S.A., Kochanoff, A., & Whipple, B. (2004). Playing it cool: temperament, emotion regulation, and social behavior in preschoolers. Journal of School Psychology, 42(6): 419-443.
Davidson, R. J. (2003). Darwin and the neural bases of emotion and affective style. Annals of the New York Academy of Science, 10: 316-336.
Doresti, F. (2004). Effect of group exercise expression on social adjustment of farsi girls in Isfahan city. Master's thesis, General Psychology, Isfahan, Islamic Azad University, Khorasgan Branch. (Persian)
Eisenberg, N., Fabes, R. A., Nyman, M., Bernzweig, J., & Pinuelas, A. (1994). The relations of emotionality and regulation to children's anger-related reactions. Child Development, 65(1): 109-128.
Erez, A., & Judge, T. (2001). Relationship of core selfevaluations to goal setting, motivation, and performance. Journal of Applied Psychology,86(6):1270-1279.
Goldsmith, A., Veum, J., & Darity, W. (1997). Unemployment, joblessness, psychological wellbeing and self-esteem: Theory and evidence. Journal of Socio Economics, 26: 133-158.
Halahan, D., Py Lloyd, J., Kauffman, J., Wies, M., &Martinez, E. (2005). Learning disturbances: Essentials, characteristics and effective teaching, Translation by Hamid Alizadeh (2011). Tehran: Arasbaran Pub. (Persian)
Hofmann, S.G., & Kashdan, T.B. (2010).The affective style questionnaire: Development and psychometric properties. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 32(2): 255-263.
Luthans, F., & Youssef, C. M. (2004). Human, social, and now positive psychological capital management: Investing in people for competitive advantage. Organizational Dynamics,33(2): 143-160.
Manning, W. J., & Mayrove, E. W. (2000). Healing personality and healing therapy, Translated by Sima Nazari, (2002), Tehran. (Persian)
Meyer, A. (1983). Origins and prevention of emotional disorder among learningdisabled children.Topics in Learning Disabilities, 3: 59-70.
Narimani, M., Shahmohammadzadeh, Y., Omidvar, A., & Omidvar, Kh. (2014). A comparison of psychological capital and affective styles in students with learning disorder and normal students. Journal of Learning Disabilities, 4(1):100-118. (Persian)
Rothbart, M.K., Ahadi, S.A., & Hershey, K. (1994). Temperament and social behavior in childhood. Merrill-Palmer Quarterly, 40(1): 21-39.
Yavori, F (2006). The effect of semantic films on personality indicators on religious attitudes and the importance of life in undergraduate students. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University. (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 982 |