تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,075 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,511 |
ساخت، اعتباریابی و رواسازی مقیاس تشخیص اختلال های یادگیری غیرکلامی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 31، شهریور 1398، صفحه 75-109 اصل مقاله (393.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2019.822 | ||
نویسندگان | ||
ربابه موحدی پور1؛ فریبرز درتاج* 2؛ صادق نصری3؛ حسن اسدزاده4؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی5 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
4دانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
5دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، ساخت، اعتباریابی و رواسازی مقیاس تشخیص اختلالهای یادگیری غیرکلامی بود. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری اول پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره ابتدایی شهرستانهای استان البرز است که درسال تحصیلی 97-1396مشغول به تحصیل بودندو جامعه آماری دوم، شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسردوره ابتدایی شهرستانهای استان البرز است که درسال تحصیلی 97-1396 در مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری استان البرز به عنوان دانشآموز مبتلا به اختلالات یادگیری مورد پذیرش قرارگرفته و تحت درمان بودند.گروه نمونه ازجامعه آماری اول شامل 480 دانش آموز پایه اول تا ششم ابتدایی شهرستان نظرآباد از استان البرز بودکه با استفاده ازروش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدندو بامقیاس تشخیص اختلالهای یادگیری غیرکلامی و خرده آزمون استدلال ادراکی ازمقیاس هوشی وکسلرکودکان چهارموردآزمون قرارگرفتند. گروه نمونه از جامعه آماری دوم، شامل24 نفر از دانشآموزان مراکز آموزش وتوانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شهرستان نظرآباد است که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و با مقیاس جامع تشخیص اختلالهای یادگیری غیرکلامی مورد آزمون قرار گرفتند.پایایی مقیاس ازطریق محاسبه آلفای کرونباخ، 81/0 و حساسیت، ویژگی و بهترین نقطه برش بالینی به ترتیب 71/0، 44/0 و 5/63 بدست آمد. نتایج تایید کننده، روایی صوری، محتوایی، همزمان، تشخیصی و سازه و پایایی مقیاس محقق ساخته بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مقیاس ساخته شده ازروایی وپایایی کافی برخوردار است ومی تواند به عنوان ابزاری معتبر برای تشخیص اختلال های یادگیری غیرکلامی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ اختلالهای یادگیری غیرکلامی؛ رواسازی؛ مقیاس تشخیصی | ||
مراجع | ||
بلوطی، علیرضا؛ نظری، سمیه و افروز، غلامعلی (1395). کاربردپذیری مقیاس تجدیدنظر شده هوش وکسلر کودکان )ویسک – آر (در تشخیص اختلال یادگیری کودکان دوزبانه عربی – فارسی. فصلنامهتوانمندسازیکودکاناستثنایی، 7 ( 19)، 68-96. جدیدی، مهدی و عابدی، احمد (1390). انطباق و هنجاریابی پرسشنامه نوروسایکولوژی کانرز بر کودکان 5 تا 12 سال شهر اصفهان. مجلهرویکردهای نوین آموزشی، 3(1)، 71-56. عابدی، محمدرضا؛ صادقی، احمد و ربیعی، محمد( 1386). انطباق، هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی آزمون هوش وکسلر کودکان چهار در استان چهار محال و بختیاری. طرح پژوهشی آموزش و پرورش چهار محال و بختیاری و دانشگاه اصفهان. علیزاده، حمید (1389). اختلال های یادگیری غیرکلامی: چشم انداز بالینی .فصلنامه پژوهش درحیطه کودکان استثنایی ،10(2)، 199-192. کوهی، مهدی (1392). بررسی میزان شیوع اختلال های یادگیری (کلامی و غیرکلامی ) در دانش آموزان پایه دوم تاپنجم مقطع ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه آزاد اسلامی . فرید، فاطمه؛ کامکاری، کامبیز؛ صفاری نیا، مجید و افروز، ستوده (1393). مقایسه ی روایی تشخیصی نسخه ی نوین هوش آزمای تهران ـ استانفورد بینه و نسخه چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان در ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری ، 4( 2)، 83- 70 . وکسلر، دیوید (2003). راهنمای اجرا و نمره گذاری مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار. ترجمه، انطباق و هنجاریابی: محمدرضا عابدی، احمد صادقی و محمد ربیعی ( 1395). تهران: نشر علوم رفتاری– شناختی سینا. هالیس، فیت (1988).تربیت بدنی و بازپروری برای رشد، سازگاری و بهبودی معلولان، ترجمه محمد تقی منشی طوسی(1366).گروه پژوهشهای اسلامی، مشهد: آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی . American Psychiatric Association (2013).Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: Author.
Abedi, M. R., Sadeghi, A. and Rabiei, M. (2007). Adjustment, standardization and validity and validity of the Fourth Children's Fourth Children's Intelligence Test in Chaharmahal and Bakhtiari province. The research project of the education of Chaharmahal and Bakhtiari and Isfahan University. Not printed. (Persian).
Alizadeh, H.(2010).Non-verbal Learning Disorders:A Clinical Perspective.Journal of research on Exceptional Children. 10 (2), 192- 199. (Persian).
Baloti, A; Nazari, S. and Afrouz, Gh. (2016). Applicability of the Revised Wechsler Intelligence Scale (WISC-R) in the Diagnosis of Arabic-Bilingual Children's Learning Disorders. Journal of Empowering Exceptional Children , 7 (19) , 68-96. (Persian).
Bruininks, R . (1978). Assessing the motor performance of children: An overview of the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency. Paper presented at the Motor Development Academy at the American Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance National Convention, Boston, MA.
Farid, F., Kamkari, K., Safarian Nia, M. and Afrooz, S. (2014). Comparison of the Diagnostic Validity of the New York Times Stanford Binet's Intelligence Test and the Fourth Wechsler Intelligence Scale in Learning Disability. Journal of Learning Disabilities. 4(2) ,70-83. (Persian).
Forrest, B. J. (2004). The utility of math difficulties, internalized psychopathology, and visual-spatial deficits to identify children with the nonverbal learning disability syndrome:Evidence for a visual-spatial disability. Child Neuropsychology, 10, 129–146.
Fine, J. G., Semrud-Clikeman, M., Bledsoe, J. C., & Musielak, K. A. (2013).A critical review of the literature on NLD as a developmental disorder.Child Neuropsychology, 19(2), 190–223.
Gresham, F.M., &Vellutino, F.R. (2010).What is the Role of Intelligence in the Identification of Specific Learning Disabilities? Issues and Clarifications. Learning Disabilities Research and Practice, 25 (4), 194-206.
Goldstein, S. (2011).Learning Disabilities in Childhood. In S. Goldstein, J.A. Naglieri, & M. DeVries, (Eds.), Learning and Attention Disorders in Adolescence and Adulthood: Assessment and Treatment (2nd Ed.) (pp. 31-58).New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
Hammill, D. D., Pearson, N. A., & Voress, J. K. (2014). Developmental Test of Visual Perception (3rd ed.). Austin, TX: PRO-ED.
Hale, J.,Alfonso, V.Berninger,V.,Bracken, B.,Christo,C .,Clark,E. & et al. (2010). Intervention, Comprehensive Evaluation, and Specific Learning Disabilities Identification and Intervention: an Expert White Paper Consensus. Learning Disability Quarterly,33, 223-236.
Halis, F. (1988). Physical Fitness and Rehabilitation for the Development, Adaptability, and Recovery of the Disabled, Translated by Mohammad Taghi Monshi Tusi (1366). Islamic Research Group, Mashhad, Astan Quds Razavi, Cultural Deputy. (Persian).
Hendriksen, Jos G. M., Keulers, Esther H. H., Feron, Frans J. M., Wassenberg, Renske, Jolles, Jelle, & Vles, Johan S. H. (2007). Subtypes of learning disabilities. European Child & Adolescent Psychiatry, 16(8), 517-524. doi: 10.1007/s00787-007-0630-3.
Johnson, D. J., & Myklebust, H. R. (1967). Learning disabilities: Educational principles and practices. New York: Grune & Stratton.
Katz, l., Goldstein, G. & Beers, S. R. (2010).Learning disabilities in older adolescents and Adults;Clinical Utility of the Neuropsychological perspective. Kluwer Academic Publishers: New York.
Kaval, k.& Forness, s.(1996). Socias skill deficits and learning disabilities a meta analysis. Journal ofLearning Disabilities, 29: (3), 226- 237 .
Kaufman,A.S.,&Lichtenberger,E.O.(2000).Essentials of WAIS-III assessment.New York: Wiley.
Kavale, K.A. (2005). Identifying Specific Learning Disability: Is Responsiveness to Intervention the Answer? Journal of Learning Disabilities, 38 (6), 553-562.
kohi, M. (2013). Study of the prevalence of learning disabilities (verbal and non verbal) in 2nd grade students in elementary school. Master's dissertation: Islamic Azad University.(Persian).
Lagae, L.(2008). Learning disabilities: definitions, epidemiology,diagnosis,and intervention strategies. Pediatr Clin North Am, 55(6), 1259-1268, vii. doi: 10.1016/j.pcl.2008.08.001.
Massachusetts General Hospital, School Psychiatry Program and MADI Resource Center (2010). Table of all screening tools and rating scales. Retrieved from "Archived copy". Archived from the original on 2015-09-27. Retrieved 2015-09-14.
Mammarella, I. C.,&Cornoldi, C.(2014). An analysis of the criteria used to diagnose children with nonverbal learning disability (NLD). Child Neuropsychology, 20(3), 255–280.
Molenar-Klumper, M. (2002). Non-verbal learning disorder: characteristics, diagnosis and treatment within an education setting.Londan,GBR:Jessica Kingsley Publishers.
National center for Learning Disabilities.(2014). Dyscalculia: A Quick Look Center for Learning Disabilities, Inc.WWW.Idoline. org.mht.
Rourke, B. P.(1989). Nonverbal Learning Disabilities: The Syndrome and the Model. New York: Guilford Press.
Rourke,B.P. (1995).Syndrome of Nonverbal learning Disabilities .Neuropsychological Manifestations .New york : Guilford press .
Rourke, B.P.(ed.) (1995).Neurodevelopmental manifestations. Syndrome of Nonverbal Learning Disabilities. New York: Guilford Press.
Rourke,B.P.(2009).Question and answers. Retrieved Feb 3,2009, from:www.NLDB. P.Rourke.ac.
Rourke, B.P. , Del Dotto, Jerel E., Rourke, Sean B., and Casey, Joseph E. (1990). Nonverbal learning disabilities: The syndrome and a case study.Journal of School Psychology, 28 (4), 361-385.
Russell, C. (2004).Understanding nonverbal learning disorders in children with spina bifida.Teaching Exceptional Children, 36(4), 8-16.
Sattler, J. M. (2001). Assessment of children: Cognitive applications (4th Ed). San Diego, CA: Author.
Stothers,M.,&Klein, P.D.(2010).Perceptual organization, phonological awareness, and reading comprehension in adults with and without learning disabilities. Annals of Dyslexia, 60, 209–237.
Semrud-Clikeman, M.,Walkowiak, J., Wilkinson, A., & Minne, E. P. (2010).Direct and indirect measures of social perception, behavior, and emotional functioning in children with Asperger’s disorder, nonverbal learning disability, or ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 38, 509–519.
Semrud-Clikeman, M., Walkowiak, J., Wilkinson, A., & Minne, E. P. (2010). Direct and indirect measures of social perception, behavior, and emotional functioning in children with Asperger’s disorder, nonverbal learning disability, or ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 38, 509–519.
Tanguay, P. (2003).Nonverbal learning disabilities at school educating students with NLD,Asperger syndrome, and related conditions. British Journal of Educational Psychology, 73(3),445-454.
Visser, M. (2017). Visual perception of five-year-old English-speaking children in Bloemfontein using the Beery VMI-6, DTVP-3 and TVPS-3. South African Journal of Occupational Therapy,47(2), 17-26.
Wechsler, D. (2003). WISC-IV: Technical and interpretation manual.San Antonio:The Psychological Corporation.
Wechsler, D. (2003).Implementation Guide and Scale Assessment of Children's Wechsler's Fourth Scale. Translation, Adaptation and Standardization: Mohammad Reza Abedi, Ahmad Sadeghi, and Mohammad Rabie (2013). Tehran: Sina Cognitive Behavioral Sciences Publisher.(Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,526 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,130 |