تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 363 |
تعداد مقالات | 3,208 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,720,564 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,225,251 |
نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 10، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 29، خرداد 1398، صفحه 173-191 اصل مقاله (220.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2019.802 | ||
نویسندگان | ||
احمدرضا کیانی* 1؛ غفار کریمیان پور2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را کلّیهی دانشآموزان دورهی متوسطهی اول شهر اردبیل در سالتحصیلی 95-1396 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 230 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت پرسشنامهی 223 دانشآموز قابل تحلیل بود. از پرسشنامهی کیفیت زندگی در مدرسه، پرسشنامهی خودتنظیمی تحصیلی و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین کیفیت زندگی در مدرسه (و مؤلفههای آن) و خودتنظیمی تحصیلی (و مؤلفههای آن) با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 57 درصد از کل واریانس سرزندگی تحصیلی براساس کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی قابل پیش بینی است که متغیر کیفیت زندگی در مدرسه سهم بیشتری داشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان است. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت زندگی در مدرسه؛ خودتنظیمی تحصیلی؛ سرزندگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ برزگر، سبحان و رستماوغلی، زهرا. (1393). اثربخشی آموزش یادگیری خودتنظیمی بر خودکارآمدی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 4(2)، 6-21. بولند، تئو؛ لچرت، جوس. (1995). کیفیت بخشی در آموزش و پرورش. ترجمهی دکتر پروین عباسی (1385). انتشارات راقم پور عبدل، سعید؛ صبحی قراملکی، ناصر و عباسی، مسلم. (1393). مقایسه اهمال کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(3)، 22-38. خوشاب، سمیه. (1395). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سرزندگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه دوم. پایان نامه چاپ نشده دانشگاه شهید باهنر کرمان. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دهقانیزاده، محمدحسین و حسینچاری، مسعود. (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطهای خودکارآمدی. مجلهی مطالعات آموزش و یادگیری، (2)4، 21-47. زاهدبابلان، عادل؛ رجبی، سعید و امیدی، مسعود. (1391). مقایسه ی سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنطیمی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 43-62. ساقی، محمدحسین و رجایی، علیرضا. (1387). رابطهی ادراک نوجوانان از عملکرد خانواده با سازگاری آنها. اندیشه و رفتار، 3(10)،71-82. سلطانی شال، رضا؛ کارشکی، حسین؛ آقا محمدیان ، حمید رضا؛ عبدخدایی، محمد سعید و بافنده، حسین. (1390). بررسی روایی و پایایی پرسش نامه کیفیت زندگی در مدرسه در مدارس شهر مشهد. مجله دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه مشهد،19(1)،35-55. سلیمانی، زهرا؛ غفاری، مجید و باعزت، فرشته. (1397). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 7(4)، 68-86. سواری، کریم و عرب زاده، شیما. (1392). ساخت و تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی خود تنظیمی تحصیلی. مجله روانشناسی مدرسه، 2(2)، 75-92. شیرازی تهرانی، علی رضا؛ غضنفری، فیروزه و جادانی، مریم. (1394). رابطه جهت گیری هدف، یادگیری خودتنطیمی با عملکرد تحصیلی دانشجویان. مجله پویش در علوم تربیتی و مشاوره، 1(1)، 2-9. عبدی، هادی؛ هاشمیان، کیانوش و ابوالمعالی، خدیجه. (1394). پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و خودتنظیمی تحصیلی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم. پژوهشنامه تربیتی، 10(44)، 111-128. عریضی، حمیدرضا؛ عابدی، احمد و تاجی، مریم. (1386). رابطه رفتارهای معلم با سرزندگی و انگیزش درونی دانش آموزان دبیرستانهای شهر اصفهان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 23(6)، 13-28. فرامرزی، حمید؛ حاجی یخچالی، علیرضا و شهنی ییلاق، منیجه. (1395). رابطهی بین سرزندگی تحصیلی، هدفهای پیشرفت و جهت گیری انگیزشی با خودکارآمدی خلاق دانشجویان دانشگاه جندی شاپور اهواز. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور، 7(2)، 1-8. نریمانی، محمد؛ خشنودنیای چماچائی، بهنام؛ زاهد عادل و ابوالقاسمی، عباس. (1395). مقایسهی باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان پسر نارساخوان، نارسانویس، نارسا حساب و عادی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 5(4)، 87-107. نریمانی، محمد؛ یوسفی، فاطمه و کاظمی، رضا. (1393). نقش سبکهای دلبستگی و کیفیت زندگی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی نوجوانان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجلهی ناتوانی یادگیری، 3(4)،124-142. کارشکی، حسین؛ مومنی مهموئی، حسین و قریشی، بهجت. (1391). رابطه انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی دانشآموزان مشمول ارزشیابی توصیفی با ارزشیابی سنتی. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 11(13)، 51-68. یاسمی نژاد، پریسا؛ طاهری، مرضیه و گل محمدیان، محسن. (1388). رابطه خودتنطیمی با انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران. پژوهش های آموزش و یادگیری، 3(2)، 1-14. .
Abdi, H., Hashmian, K., & Abolmaali, K. H. (2015). The prediction of educational bounancy based on personality traits and self-regulation in secondary school students. Educational Research. 10(44). 111-128. (presian)
Abolghasemi, A., Barzegar, S., & Rostamoghli, Z. (2015). The effectiveness of self-regulation learning training on academic motivation and self-efficacy of students with mathematics disorder. Journal of Learning Disabilities, 4(2),6-21. (Persian)
Arizi, H., Abedi, H., & Taji, M. (2007). The relationship between teachers' behaviors and the bounancy and inner motivation of high school students in Isfahan. Journal of Educational Innovations. 23(6), 13-28. (presian)
Bakhshee, F., Hejazi, E., Dortaj, F., & Valiollah F. (2016). The modeling of school climate perception and positive youth development with academic buoyancy. Journal of Current Research in Science, 3(1), 94-100. (presian)
Bodrova, E., & Leong, D. (2005). Promoting student self regulation learninf. Educational Digees, 71(2), 54-57.
Boekaert, P. R., & Pintrich, M. Z. (2002). Handbook of self regulation. 13-39. San diego: Academic Press.
Boolend, T., & Lachter, J. (1995). Quality education in education. Translated by ababsy, Parvin. (2006). Raghem publication. (Persian)
Bourke, S., & Ainley, J. (1992). Quality of school life and intentions for futher education: the case of a rural high school. Paper presented at annual conference of AARE. Adelaide
Butler, D. L., & Winne, P. H. (1995). Feedback and self-regulated learning: A theoretical synthesis. Review of Educational Research, 65, 245-282.
Dehghanizade, M., & Hoseinchary, M. (2012). Academic vitality and perception of family communication model; Self-efficacy mediator role. Journal of Education and Learning Studies, 4(2), 21-47. (Persian)
Duijn, M., Rosenstiel, I. V., Schats, W., Smallenbroek, C. , & Dahmen, R. (2011). Vitality and health: A lifestyle programme for employees. European Journal of Integrative Medicine, 3, 97-100. Faramarzi, H., Haji yakhchali, A., & Shaheni yelagh, M. (2016). The relationship between academic bounancy, goals of development and motivational orientation with the creative self-efficacy of students in Ahvaz Jundishapur University. Jundishapur Training Development Quarterly, 7(2). 1-8. (presian)
Finn, J.D., & Rock, D.A. (1997) Academic success among students at risk for school failure. Journal of Applied Psychology, 82, 221–234.
Furrer, C.J., skinner, E. A., & Pitzer, J. R. (2009). The influence of teacher and peer relationships on students’ classroom engagement and everyday motivational resilience. 113(1), 101-123.
Kareshki, H., Momeni, H., & Ghorieshi, B, (2012). Relationship between academic motivation and quality of life of students with descriptive evaluation with traditional evaluation. Journal of Planning Curriculum, 11(13), 51-68. (presian)
Khoshab, S. (2016). The effectiveness of teaching self-regulatory learning strategies on academic lifeliness and academic achievement of secondary students. Unpublished Thesis of Shahid Bahonar University of Kerman. Faculty of Education and Psychology. (Persian)
Martin, A.J., & Marsh, H.W. (2008) Workplace and academic buoyancy: psychometric assessment and construct validity amongst school personnel and students. Journal of Psychoeducational Assessment, 26, 168–184.
Narimani, M., Khoshnoodni Chomachaei, B., Zahed, A., & Abolghasemi, A. (2016). A compare motivational beliefs and self- regulation learning strategies in boy students with dyslexia, dysgraphia, dyscalculia and normal. Journal of Learning Disabilities, 5(4), 87-107. (Persian)
Narimani, M., Yosefi, F., & Kazemi, R. (2014). The role of attachment styles and quality of life in predicting psychological well-being in adolescents with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(4), 124-142. (Persian)
Ning, K. H., & Downing, K. (2010). The reciprocal relationship between motivation and selfregulation: A longitudinal study on academic performance. Learning and Individual Differences, 20(6), 682-686
Pintrich, P. (1995). Understanding self- regulated. New Directions for Teaching andlearning. 63, 3-12. Pintrich, P.R., & Degroot, E.V.(1990). Motivatinal and self regulated learning component of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
Pourabdol, S., Sobhi, N., & Abasi, M. (20014). Comparison of educational negligence and academic bounancy in students with and without specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 4(3), 22-38. (Persian)
Putwain, D.V., Connors, L., Symes, W., & Douglas-Osborn, E. (2011). Is academic buoyancy anything more than adaptive coping? Anxiety Stress & Coping, 25(3),349-358.
Saghi, M., & Rajei, A. (2008). Relationship between adolescent’s perception of family function and their adaptation. Andishe va Raftar, 3(10), 71-82. (Persian)
Savary, K., & Arabzade, S.H. (2013). Making and determining the psychometric properties of self-regulatory questionnaire. Journal of Psychology School, 2(2), 75-92. (Persian)
Schunk, D. h. Zimmeman, B.J. (1997). Socisl origins of self regulatory competence. Educational Psychologist, 32, 195-208.
Shirazi, A., Ghazanfari, F., & Jadani, M. (2015). The relation of goal orientation, self-control learning with student's academic performance. Journal of Educational Sciences and Consultation,1(1), 2-9. (Presian)
Soleimani, Z., Ghaffari, M., & Baezzat, F. (2018). The effectiveness of reality group therapy on academic vitality in students with Sspecific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 7(4),68-86. (Persian)
Soltani shal, R., Kareshki, H., Aghmohamadian, H., Abdkhodaei, M., & Bafande, H. (2011). The validity and reliability of quality of life questionnaire in school in Mashhad schools. Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 19(1), 35-55. (Persian)
Yasemi Nejad, P., Taheri, M., & Golmohamadian, M. (2009). Self-control relationship with the motivation of progress and academic achievement in high school girl students in Tehran. Educational and Learning Research. 3(2). 1-14. (presian)
Zahed babalan, A., Rajabi, S., & Omidi, M. (2012). Comparison of social, emotional, educational Compatibility and self-management learning in students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 43-62. (Persian) Zimmerman, B. (1990). Self regulated learning and academic achivement. An Overview Educational
Zimmerman, B. (2006). Attaining self regulation. A social cognitive perspective. In M. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,651 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,808 |