تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,022 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,477 |
مقایسه عملکرد افراد با اختلال نقص توجه بیش فعالی و افراد عادی در مؤلفههای فهم کلامی با استفاده از آزمون وکسلر: مطالعهای در دانش-آموزان ابتدایی با توجه به عامل جنسیت | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 29، خرداد 1398، صفحه 126-149 اصل مقاله (257.12 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2019.800 | ||
نویسندگان | ||
هادی صفری1؛ شاهرخ مکوند حسینی* 2؛ پرویز صباحی3؛ علی مالکی4 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه سمنان | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان | ||
4استادیار گروه مهندسی برق و کامپیوتر ، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
دانشآموزان دارای نقص توجه بیشفعالی از طیف متنوعی از مشکلات شناختی و رفتاری رنج میبرند و شواهد تحقیقاتی حاکی از آن است که زبان میتواند در کنترل شناختی و رفتاری این اختلال نقشی واسطهای ایفا کند. هدف این پژوهش مقایسه فهم کلامی در انواع این اختلال و در قیاس با دانش آموزان عادی بوده است. نمونه این پژوهش 240 نفراست. از میان کلیه دانشآموزان دارای نقص توجه و بیشفعالی ارجاع شده به کلینیک آموزش و پرورش شهریار در سال تحصیلی96-97، 180نفر (90دختر و 90پسر) و یک گروه کنترل از دانشآموزان عادی(30 دختر و 30پسر) به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. سپس با استفاده از مقیاس وکسلر نسخه چهارم هنجار شده دادههای فهم کلامی گروههای نمونه گردآوری شد. نتایج نشان داد میانگین نمرات دانش آموزان دارای نقص توجه بیشفعالی بهطور معنادار نسبت به دانشآموزان عادی پایینتر است. در میان دسته بندیهای سهگانه این اختلال، نوع ترکیبی و نوع بیشفعال به طور معناداری به ترتیب پایینترین میانگین را نسبت به دانشآموزان عادی نشان دادند. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که، فهم کلامی در تنظیم شناخت و رفتار دانشآموزان، نقش مهمی دارد و میبایست در مداخلات درمانی مورد تأکید قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فهم کلامی؛ اختلال نقص توجه بیشفعالی؛ آزمون عصب روانشناختی وکسلر | ||
مراجع | ||
افروز، غلامعلی؛ کامکاری، کامبیز و شکرزاده، شهره. (1392). راهنمای اجرا، نمره گذاری و تفسیر مقیاس های هوش وکسلر کودکان – نسخه چهارم. تهران، علم استادان. علیزاده، حمید؛ اکبری، سارا و یادگاری، فریبا. (1389). نیمرخ رشد زبان دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجهبیش فعالی. مجله توانبخشی، 11(2)، 59-66. علیپور، احمد؛ برادران، مجید و ایمانیفر، حمیدرضا. (1394). مقایسهی کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار بر اساس مؤلفه های آزمون هوشی وکسلر کودکان(ویرایش جدید). مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 4(3)، 74-89. فرید، فاطمه؛ کامکاری، کامبیز؛ صفاری نیا، مجید و افروز، ستوده. (1393). مقایسهی روایی تشخیصی نسخهی نوین هوشآزمای تهران ـ استانفورد بینه و نسخهی چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان در ناتوانی یادگیری، مجلهی ناتوانی یادگیری، 4(2)، 70-83. کامکاری، کامبیز و شکرزاده، شهره. (1395). ارزیابی ناتوانی یادگیری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی. کیومرثی، فیروز؛ شریفی درآمدی، پرویز و کامکاری، کامبیز. (1397). ویژگیهای روانسنجی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 8(2)، 76-98. ممقانی، جعفر. (1395). تفسیر پیشرفته و بالینی وکسلر چهار برای گروههای بالینی ویژه، تهران، نشر ساوالان. Afrooz,Gh., Kamkary,K.., & SHokrzade, Sh.(2013). Implementation guide, scoring and interpreting the Wechsler intelligence scales for children - Fourth Edition. Tehaan, Ostadan Prees. (Persian)
Alipor, A., Baradaran, M., & Imanifar, H. R. (2015). The comparison of children with hyperactivity / attention deficit, learning disabilities and normal children based on Children Wechsler IQ test components (new edition). Journal of Learning Disabilities, 4(3),74-89. (Persian)
Alizadeh, H, Akbari, S., &Yadegari, F. (2010). Profile language development in students with and without attenion deficit hyperactivity disorder. Archivrs of Rehabilitation, 11(2), 59-66. (Persian)
Al-Namlah, A. S., Meins, E., & Fernyhough, C. (2012). Self-regulatory private speech relates to children's recall and organization of autobiographical memories. Early Childhood Research Quarterly, 27(3), 441-446. Bakar, E. E., Soysal, A. Ş., Taner, Y. I., & Karakas, S. (2012). The neuropsychological profile of ADHD and relation to Wechsler intelligence scale performance. International Journal of Psychophysiology, 85(3). Barkley, R. (2014) .Taking charge of ADHD, third edition: The complete, authoritative guide for parents. New York: Guilford Press.
Berk, L. (2014). Development through the lifespan. Pearson Education, Inc. , 6th.ed,
Bono, K. E., & Bizri, R. (2014). The role of language and private speech in preschoolers’ self- regulation. Early Child Development and Care, 184(5), 658-670. Diamond, A., & Lee, K. (2011). Interventions shown to aid executive function development in children 4 to 12 years old. Science, 333(6045), 959. Farid, F, Kamkari, K., Safarian Nia, M. Afrooz, S. (2014). Comparison of diagnostic validity of New Version of Tehran's Intelligence Test Stanford Binate and the Fourth Wechsler Intelligence Scale in Learning Disability. Journal of Learning Disabilities, 4(2), 70-83. (Persian)
Kamkari., & Shokrzadeh, Sh. (2015). Assessment of learning disability. Islamic Azad University Publication. (Persian)
Kaplan, E. (2012). A process approach toneuoropsychological assessment. Washington, DC: American Psychological Association.
Kioumarsi, F., Sharifidaramdi, P., & Kamkari, K. (2019). Psychometric properties of second edition of Reynolds intelligence measures in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 8(2),76-98. (Persian)
Lanfranchi, S. (2013). Is the WISC-IV General Ability Index a useful tool for identifying intellectual disability? Developmental Medicine & Child Neurology, 55(9), 782-783. Loftiz, W.C. (2009). An ecological validity study of executive function measures in children with and without attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Learning Disabilities, 34, 237-248.
Mamaghani, J. (2015). Advanced and clinical wechsler four interpretation for special clinical groups, Tehran, Savalan. (Persian)
Martinussen, R., & Mackenzie, G. (2015). Reading comprehension in adolescents with ADHD: exploring the poor comprehender profile and individual differences in vocabulary and executive functions. Research in Developmental Disabilities, 38, 329-337. Palas, N. (2003). Linguistic abilities and EEG findings comparedto specific language impairment. Egyptian Journal of Ear, Nose, Throat and Allied Sciences, 23(12), 53-59. Shalic, M. (2002). Executive function and verbal self-regulation in childhood: Developmental linkages between partially internalized private speech and cognitive flexibility. Early Childhood Research Quarterly, 29(2), 95–105. Sohlberg, M. M. & Mateer, C. A. (2001). Cognitive rehabilitation: An integrative neuropsychologicalapproach. New York: Guilford Press.
Winsler, A. (2009). Still talking to ourselves after all these years: A review of current research on private speech.Cambridge University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,619 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 888 |