تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 352 |
تعداد مقالات | 3,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,475,837 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,054,031 |
رابطه ی شیوه های فرزند پروری والدین و کمرویی با خلاقیت در تیزهوشان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 4، اسفند 1392، صفحه 137-153 اصل مقاله (215.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_2_92_12_18_8 | ||
نویسندگان | ||
ندا فراهینی* 1؛ غلامعلی افروز2؛ سیدکاظم رسول زاده طباطبایی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
2استاد ممتاز گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هر فرد تیزهوشی، لزومأ خلاق نیست، اما بهره برداری کامل از هوش، بدون خلاقیت میسر نیست . بنابراین مطالعه ی عوامل مرتبط با خلاقیت تیزهوشان ضروری است . هدف از این پژوهش ، مطالعه ی ارتباط میان شیوه ها ی فرزندپروری والدین و کمرویی با خلاقیت در تیزهوشان است . به این منظور، تعداد 237 دانش آموز دختر دبیرستانی آزمون » مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان ) شهر تهران، با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد و به عنوان ابزار سنجش، مورد « مقیاس شیوه های فرزندپروری بامریند » و « مقیاس خلاقیت عابدی » ،« کمرویی استنفورد استفاده قرار گرفت . به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر روش های آمار توصیفی، از ضریب هم خوانی خی دو برای معنادار بودن ضریب فای استفاده شد . نتایج نشان داد در گروه افراد با شی وه فرزند پروری اقتدار منطقی مادر، در کمرویی پایین، کمترین فراوانی مربوط به خلاقیت در سطوح بسیار کم و کم بوده و بیشترین فراوانی مربوط به سطوح خلاقیت زیاد و بسیار زیاد است و یافته ها بین سطوح کمرویی و خلاقیت با توجه به سبک فرزند پروری به عبارت ی، اکثر افرادی که .(p<0/ 0 بوده است ( 001 / منطقی نشان می دهد که می زان ضرایب هم خوانی برابر با 51 تحت شیوه های فرزند پروری اقتدار منطقی بوده و دارای سطح کمرویی پایین هستند، از خلاقیت بالاتر از متوسط برخوردار هستند . بنابراین میان شیوه ی فرزندپروری اقتدار منطقی و کمرویی پایین با خلاقیت درتیزهوشان رابطه ی مثبت وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرزندپروری؛ کمرویی؛ خلاقیت؛ تیزهوش | ||
مراجع | ||
افروز، غلامعلی ( 1385 ). روان شناسی کمرویی و راه های درمان. چاپ نهم. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. برادران باقری، محمود ( 1377 ). بررسی کمرویی دانش آموزان پایه اول دبیرستان مدارس عادی و تیزهوش شهرستان اسلامشهر . دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. حسینی، افضل السادات ( 1383 ). ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن . تهران : انتشارات آستان قدس رضوی. ساداتی فیروزآبادی، سمیه ( 1387 ). رابطه جهت گیری هدفی وکمال گرایی با خلاقیت در دان شآموزان دبیرستانی شاغل ب ه تحصیل در مدارس استعدادهای درخشا . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران. عابدی، جمال ( 1372 ). خلاقیت و شیوه ای نو در اندازه گیری آن ، پژوه شه ای روان شناخت ی، .46 -54 ،( 1و 2 )2 نادری اثر، محمدحسن ( 1387 ). بررسی رابطه شیو ههای فرزندپروری والدین، سب کشناختی و خلاقیت در دان شآموزان دختر و پس . ر پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده روا ن شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. Aunola, K. & Nurmi, J. E. (2005). The role of parenting styles in children’s problem behavior. Child Development, 76, 1144-1159. Asendorpf, J. B. (2008). Shyness. Encyclopedia of Infant and Early Childhood Development, 6, 146-153 رابطه ی شیوه های فرزندپروری والدین و کمرویی با خلاقیت در تیزهوشان 152 Beghetto, R. A. (2007). Does creativity have a place in classroom discussions? Prospective teachers’ response preferences. Thinking Skills and Creativity, 2 (1), 1-9. Brunet, P. M. & Schmidt, L. A. (2007). Is shyness context specific? Relation between shyness and online self-disclosure with and without a live webcam in young adults, Journal of Research in Personality, 41, 938-945. Chavira, D. A., Stein, M. B. & Malcarne, V. L. (2002). Scrutinizing the relationship between shyness and social phobia. Journal of Anxiety Disorders, 16, 585-598. Cheng,V. M. Y.(2011). Infusing creativity into Eastern classrooms: Evaluations from student perspectives. Thinking Skills and Creativity, 6(1),67-87. Diaz, Y. (2005). Association between parenting and child behaviour problems among Latino mothers and children. Unpublished Master Thesis, University of Maryland, Maryland. Eyzenk, M. W. (2000). Cognitive psychology A student’s handbook. First published by psychology press Ltd. Fordham, K. & Stevenson-Hinde, J. (1999). Shyness, friendship quality, and adjustment during middle childhood. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40, 757–768. Gazelle, H. & Ladd, G. (2003). Anxious solitude and peer exclusion: A diathesis stress model of internalizing trajectories in childhood. Child Development, 74, 257-278. Heiser, N. A., Turner, S. M., Beidel, D. C. & Roberson-Nay, R. (2009). Differentiating social phobia from shyness, Journal of Anxiety Disorders, 23, 469-476. Jeffrey, B. & Craft, A. (2001). The universalization of creativity. In Craft, A., Jeffrey, B., and Leibling, M. (Eds.) creativity in education continuum. Janatan. M. Cheek & Shein, S. Stahl (1986). Shyness and verbal creativity. Jurnal of research in personality, 20(1), 58-67. Kawamura, K. W., Frost, R. O. & Harmatz, M. G. (2002). The relationship of perceived parenting styles to perfectionism. Personality and Individual Differences, 32, 317-327. Lau, S. & Leung, K. (1992). Relations with parents and school and Chinese adolescents' self-concept, delinquency, and academic performance. British Journal of Educational Psychology, 62, 2, 193-202. Niu, W. & Liu, D. (2009). Enhancing Creativity: A Comparison Between Effects of an Indicative Instruction “to Be Creative” and a More Elaborate Heuristic Instruction on Chinese Student Creativity. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 3(2), 93- 98. Parnes, Sidney J. (1971). Creativity: Developing human potential. Journal of creative behavior, 5 (1), 19-35. Reeve, Ch., Meyer, R. & Bonaccio, S. (2006). Intelligence–personality associations reconsidered: The importance of distinguishing between general and narrow dimensions of intelligence. Intelligence, 34(4), 387-402. Rubin, K. H. (2001). Shyness and behavioral inhibition. Available on line. University of Maryland, college park, Maryland, USA. Silvia, P., Winterstein, B., Willse, J., Barona, C., Cram, J., Hess, K., Martinez, J. & Richar. C.(2008). Assessing Creativity With Divergent Thinking Tasks: Exploring the Reliability and Validity of New Subjective Scoring Methods. Psychology of Aesthetics, Journal of school psychology, winter 2014 مجله ی روان شناسی مدرسه، زمستان 1392 Vol.2, No.4/137-153 137 -153/ دوره ی 2، شماره ی 4 153 Creativity, and the Arts, 2(2), 68-85. Sternberg, R. J. (1990). Handbook of human intelligence. Cambridge University Press. White, Kinnard. (1968). Anxiety, extraversion-introversion, and divergent thinking ability. Journal of creative behavior, 2 (2), 119-127. Xu,Y., Farver, J., Yu, L. & Zhan, Z. (2009). Three Types of Shyness in Chinese Children and the Relation to Effortful Control. Journal of Personality and Social Psychology, 97(6), 1061-1073. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,218 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,989 |