تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,970 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,754 |
بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و تسهیم دانش با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی معلمان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 29، خرداد 1398، صفحه 87-107 اصل مقاله (352.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2019.798 | ||
نویسنده | ||
مریم زندکریمی* | ||
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه لرستان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین رهبری اخلاقی و تسهیم دانش با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی معلمان انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعهی آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهرستان بیجار در سال تحصیلی 1395 به تعداد 500 نفر تشکیل داد. نمونهی آماری 217 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش طبقهای با حجم متناسب انتخاب شد.برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری اخلاقی، تسهیم دانش و توانمندسازی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی pls استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری اخلاقی به صورت مستقیم (32/0=β) بر تسهیم دانش تأثیرگذار است. رهبری اخلاقی به صورت مستقیم (714/0=β) بر توانمندسازی روانشناختی تأثیرگذار است. توانمندسازی روانشناختی به صورت مستقیم(271/0=β) بر تسهیم دانش تأثیرگذار است. همچنین تأثیر رهبری اخلاقی بر تسهیم دانش به صورت غیرمستقیم توسط متغیر میانجی، توانمندسازی روانشناختی با (37/0=β) تبیین شد. در این رابطه زمانیکه توانمندسازی روانشناختی به عنوان متغیر میانجی وارد معادله میشود، دارای قدرت بیشتری است. به عبارت دیگر، میتوان گفت که رهبری اخلاقی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی موجب افزایش تسهیم دانش در میان معلمان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری اخلاقی؛ تسهیم دانش؛ توانمندسازی روانشناختی | ||
مراجع | ||
بوربورجعفری، مریم و رستگار، عباسعلی.(1394). مطالعه تأثیر رهبری تحولآفرین بر توانمندسازی کارکنان با میانجیگری یادگیریگرایی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 5(1) ، 1 – 18. پاکطینت، اقبال و فتحیزاده، علیرضا. (1387). توانمندسازی کارکنان، ضرورتها و راهکارها. مجله مدیریت، 5(11)، 33-47. سلیمی، قاسم؛ کشاورزی، فهیمه و حیدری، الهام. (1393). مطالعه تجربی رابطه توانمندسازی روانشناختی و بلوغ رفتار تسهیم دانش. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(3)، 1-22. شیربیگی، ناصر و حاجیزاده، سارا. (1391). بررسی رابطه ویژگیهای سبک رهبری خدمتگزار مدیران مدارس متوسطه با توانمندسازی دبیران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 6(4)، 81-99. عبودی، حمید؛ لطفی زنگنه درویش، مصدق و کاظمیان، فرشته. (1393). رابطهی فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان. فصلنامهی پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 6(1) ، 223-244. قلیپور، رحمتاله؛ صمدیمیارکلائی، حسین و صمدیمیارکلائی، حمزه. (1394). بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر فرهنگ اشتراکگذاری دانش. مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 13(4)، 181-203. کردنائیج، اسداله؛ بخشیزاده، علیرضا و فتحالهی، مهدی. (1394). بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر توانمندسازی ساختاری. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 4(3)، 97-119. گلینی، محبوبه. (1389). نقش مدیریت دانش در توانمند کردن معلمان. تکنولوژی آموزشی، 26(3)، 12-14. محرابی، سهیلا. (1391). بررسی رابطهی چابکی سازمانی و فرآیند تسهیم دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی شهرکرد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی اصفهان. محمدداودی، امیرحسین و ولاییملکی، مریم. (1393). رابطهی رهبری اخلاقی و اعتماد سازمانی با توانمندسازی در دبیران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 8(1)، 115- 142. محمدیفاتح، اصغر؛ سبحانی، محمدصادق و محمدی، داریوش.(1390). مدیریت دانش، رویکردی جامع، تهران انتشارات پیام پویش. محمودیکیا، مریم؛ ارشدی، نسرین؛ احمدیچگنی، سحر و بهارلو، مصطفی.(1394). رابطهی رهبری اخلاقی و توانمندسازی روانشناختی با میانجیگری عدالت رویهای و عدالت تعاملی. مدیریت فرهنگ سازمانی. 13(1)، 267-287. عامرینسب، سیامک؛ نصراصفهانی، علی و غضنفری، احمد. (1392). رابطهی بین رهبری اخلاقی و توانمندسازی کارکنان. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 5(1)، 107- 128. Abudi, H., Lotfi Çngena Dervish, M., & Kazemian, A. (2014). The Relationship between organizational culture and employees' empowerment. Journal of Research in Human Resources Management,6 (1), 223-244. (Persian)
Allameh, S.M., Fattahi Sarand, V., & Arian, A. (2015). Assessing the impact of transformational leadership on knowledge sharing. International Research Journal of Management Sciences. 3(5), 213-220.
Alshammari, A., Almutairi, N. & Fahad Thuwaini1, Sh. (2015). Ethical leadership: The effect on employees, International Journal of Business and Management; 10(3), 108-116.
Ameri-nasb, S., Nasr Esfahani, A., & Ghazanfari, A. (2013). The relationship between ethical leadership and staff empowerment. Journal of Research in Human Resources Management, 5 (1), 107-128. (Persian)
Bock, G. W., Zmud, R. W., Kim, Y. G. & Lee, J. N. (2005). Behavioral intention formation in knowledge sharing: examing the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate. MIS Quarterly, 29(1), 87-111.Transfer”, Academy of Management Press, 30 (1), 146-165
Borubar Ja'fari, M., & Rastegar, A. A. (2014). Study of the effect of transformational leadership on empowerment of employees through learning mediation. Human Resource Management Research, 5 (1), 1 – 18. (Persian)
Brown, M. E, Trevino, L. K., & Harrison, D. (2005). Ethical leadership: a social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes; 97, 134-117.
Brown, M.E., & Trevino., L.K. (2006). Ethical leadership: Areview and future directions. The Leadership Quarterly, 17: 595-616.
Chenwei, L., Keke, W., Diane, E. J., & Min, W. (2012). Moral leadership and psychological empowerment in China. Journal of Managerial Psychology, 27(1), 90-108.
Ebrahimi Mehrabani, S. H., & Shajari, M. (2013). Relationship between employee empowerment and employee effectiveness. Service Science and Management Research, 4(2), 60-68.
Fornell, C.,& Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research,39-50.
Gaál, Z., Szabó, L., Obermayer-Kovács, N., & Csepregi, A.(2015). Exploring the role of social media in knowledge sharing. Exploring the role of social media in knowledge sharing, The Electronic Journal of Knowledge Management, 13 (3), 185-197.
Ghadiri, A.(2014). The relationship between perfectionism of managers and Empowerment staff of physical education offices in Tehran. International Journal of Science Culture and Sport, 2(3), 59-68.
Gholipur, R., Samadi Mirkolaei, H., & Samadi Mirkolaei, H. (2015). A study on impact of psychological empowerment on knowledge sharing culture case study of female employees of ministry of education in Mazandaran province. Quarterly Journal of Woman Studies Sociological and Psychological, 13(4),181-203. (Persian)
Glenny, M. (2010). The role of knowledge management in empowering teachers. Educational Technology, 26 (3), 12-14. (Persian)
Hayat, A. A., Maleki Hasanvand, M., Nikakhlag, S., & Dehghani, M.R.(2015). The role of transformational leadership and its knowledge management processes. Journal of Health Management and Informatics, 2(2), 41-46.
Judge,T. A. , Bono , J. E. Ilies, R. , & Gerhardt, M. W. (2012). Personality and leadership: A qualitative and quantative review. Journal of Applied Psychology,87(4),765-780.
Korodnaij, A., Bakhshizadeh, A., & Fathehalahi, M. (2015). Investigate the Impact of Psychological Empowerment on Structural Empowerment of Employees (Case Study: Saipa Company). Organizational Behavior Studies Quarterly, 4(3),97-119. (Persian)
Mahmoodikia, M., Arshadi, N., Ahmadi Chegeni, S., & Baharloo, M. (2015). Relationship of ethical leadership with psychological empowerment with mediating of procedural justice and interactional justice. Organizational Culture Management, 13(1), 267-287. (Persian)
Mehrabi, S. (2012). Investigating the relationship between organizational agility and knowledge sharing process of Shahrekord jihad agricultural organization. Master's thesis, Faculty of Science and Psychology, Isfahan. (Persian)
Mohammad Daedi, A. H., &Valai Maleki, M. (2014). The relationship between ethical leadership and organizational trust with empowerment in teachers. Quarterly Journal of Management and Leadership, 8 (1), 115-142. (Persian)
Mohammadi Fateh, A., Sobhani, M. S., & Mohammadi, D. (2011). Knowledge management, A comprehensive approach. Tehran: Pooyesh Payam Publishing. (Persian)
Paktinat, I & Fathi-Zadeh, A. R. (2001). Empowerment of staff, necessities and solutions. Management Journal, 5 (11), 33-47. (Persian)
Ravichandran, T.(2007). IT Competencies innovation capacity and organizational agility: Performance impact and the moderating effects of environmental characteristics. Lally School of Management & Technology Rensselaer Polytechnic Institute, 459-472.
RitaMen, L. (2015). The role of ethical leadership in internal communication: Influences on communication symmetry, leader credibility, and employee engagement. An open- access electronic reseaech Journal focusing on the fields of public relations and communications, 9(1), 1-22.
Salimi, Gh., Keshavarzi, F., & Heidary, E. (2014). An empirical study of the role of psychological empowerment in maturity of knowledge sharing behaviors. Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, 5 (3), 1-22. (Persian)
Shiribihi, N., & Hajizadeh, S. (2012). Investigating the relationship between the features of leadership style of managers of secondary schools and the empowerment of the secretaries. Quarterly Journal of Management and Leadership, 6 (4), 81-99. (Persian)
Smith, J. (2000). Empowering people, London: Kogan page.
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 38, 1442–1465.
Tang, P.M., Lam Bavik, Y., Nancy Chen, Y., & Tjosvold, D. (2015). Linking ethical leadership to knowledge sharing and knowledge hiding: The mediating role of psychological engagement. Staff Publications - Lingnan University, IPEDR, 84, 71-76.
Wang, J. D., & Zhang, J.(2012). An exploratory investigation on psychological empowerment among Chinese teacher`s. Advances in Psychology Study, 1(3), 13-21.
Zhang, X., & Bartol, K. M. (2010). Linking empowering leadership and employee creativity: The influence of psychological empowerment, intrinsic motivation, and creative process engagement. Academy of Management Journal, 83(1), 107-128.
Ziemba, E.(2014). Prosumers’ eagerness for knowledge sharing with enterprises – a Polish study. Online Journal of Applied Knowledge Management, 2(1), 40-58.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,677 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,201 |