تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,711,414 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,220,354 |
بررسی اثربخشی هوش شخصی و هوش موفق بر اعتماد به نفس دانش-آموزان تیز هوش | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 29، خرداد 1398، صفحه 73-88 اصل مقاله (184.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2019.797 | ||
نویسندگان | ||
حسین دولتی1؛ محمد نریمانی* 2؛ ناصر صبحی قراملکی3؛ گودرز صادقی هشجین4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل | ||
2استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
4استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش هوش شخصی و هوش موفق بر اعتماد به نفس دانشآموزان تیز هوش بود. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان پایه نهم دبیرستان متوسطه دوره اول مدرسه استعدادهای درخشان شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 95-96 تشکیل دادند. آزمودنیهای پژوهش شامل 48 نفر تشکیل دادند که 48 نفر از این دانشآموزان با شیوه نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش شخصی مایر، هوش موفق استرنبرگ و اعتماد به نفس روزنبرگ استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که برنامه آموزشی هوش شخصی و موفق بر اعتماد به نفس تأثیر دارد و آن را افزایش میدهد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه جلوگیری از آسیبهای اجتماعی، سلامت جسمانی، روانی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تیزهوش دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش شخصی؛ هوش موفق؛ اعتماد به نفس؛ تیزهوش | ||
مراجع | ||
استرنبرگ،آر.جی و گریگورنکو، النا. ال.(2000). هوش عملی در زندگی روزمره. الهه حجازی و یاسمین عابدینی(1385)، چاپ اول، تهران: نشرآگاه. بادله، مرتضی؛ فتحی، مهدی؛ آقامحمدیان، حمیدرضا و بادله، محمد تقی.(1392). اثربخشی هیپنوتراپی شناختی رفتاریگروهی بر افزایش اعتمادبهنفس دانشآموزان نوجوان. توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی، 11(23)، 17-23. جناآبادی، حسین. (1395). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس کودکان دارای اختلال یادگیری کلامی و کودکان دارای اختلال یادگیری غیرکلامی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 6(2)، 70-82. خیرخواه، معصومه؛ مکاری، هدی؛ نسانی سامانی، لیلا و حسنی، فاطمه. (1392). تأثیر بهداشت دوران بلوغ بر عزت نفس نوجوانان. مجله پژوهش پرستاری ایران، 8(30)، 47-57. دلاور، علی.(1393). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. چاپ چهل و یکم، تهران: ویرایش. کیومرثی، فیروز؛ شریفی درآمدی، پرویز و کامکاری، کامبیز. (1397). ویژگیهای روانسنجی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 8(2)، 76-98. گنجی، حمزه.(1384). ارزشیابی شخصیت(پرسشنامه). چاپ سوم، تهران، ساوالان. نریمانی محمد و غفاری، مظفر.(1395). بررسی ارتباط حس انسجام، خوددلسوزی و هوش شخصی با افسردگی پس از زایمان زنان. پژوهش پرستاری، 11(40)، 25-32. نگهبان سلامی، محمود؛ فرزاد، ولی اله و صرامی، غلامرضا.(1393). بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق. اندازه گیری تربیتی، 5(15)، 1-16.
Badeleh, M., Fathi, M., Aghamohammadian, H, R., & Badeleh, M, T. (2013). The effectiveness of cognitive behavioral hypnotherapy on increasing self-esteem in adolescent students. Development of Research in Nursing & Midwifery, 11 (23), 17-23. (Persian)
Delaware, A. (2014). Research methods in psychology and educational sciences. Forty-first Edition, Tehran, Viraiesh. (Persian)
Erol, R. Y., & Orth, U. (2011). Self-esteem development from age 14 to 30 years: a longitudinal study. Journal of Personality and Social Psychology, 101(3), 607.
Furnham, A., & Cheng, H. (2016). Childhood intelligence, self-esteem, early trait neuroticism and behaviour adjustment as predictors of locus of control in teenagers. Personality and Individual Differences, 95, 178-182.
Ganji, H. (2005). Personality assessment questionnaire. Third Edition, Tehran, Savalan. (Persian)
Ibrahim, H. I., Jaafar, A. H., Kassim, M. A. M., & Isa, A. (2016). Motivational climate, self-confidence and perceived success among student athletes. Procedia Economics and Finance, 35, 503-508.
Jenaabad, H. (2017). The effect of social skills training on increasing self-confidence among children with verbal learning disorders and children with nonverbal learning disorders. Journal of Learning Disabilities, 6(2),70-82. (Persian)
Kaufman, J. C., & Sternberg, R. J. (Eds.). (2010). The cambridge handbook of creativity. Cambridge University Press.
Kheirkhah, M., Makari, H., Samani, L., & Hasani, F. (2013). Adolescent health impact on self-esteem of adolescents. Iran Nursing Research, 8 (30), 47-57. (Persian)
Kioumarsi, F., Sharifidaramdi, P., & Kamkari, K. (2019). Psychometric properties of Second edition of Reynolds intelligence measures in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 8(2),76-98. (Persian)
Kort-Butler, L. A., & Hagewen, K. J. (2011). School-based extracurricular activity involvement and adolescent self-esteem: A growth-curve analysis. Journal of Youth and Adolescence, 40(5), 568-581.
Lowery, S. E., Kurpius, S. E. R., Befort, C., Blanks, E. H., Sollenberger, S., Nicpon, M. F., & Huser, L. (2005). Body image, self-esteem, and health-related behaviors among male and female first year college students. Journal of College Student Development, 46(6), 612-623.
Lubbers, J., & Rossman, C. (2016). The effects of pediatric community simulation experience on the self-confidence and satisfaction of baccalaureate nursing students: A quasi-experimental study. Nurse Education Today, 39, 93-98.
Mandelman, S. D., Barbot, B., & Grigorenko, E. L. (2015). Predicting academic performance and trajectories from a measure of successful intelligence. Learning and Individual Differences, 2(3),34-52.
Mayer, J. D (2008). Personal intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 27, 209-32.
Mayer, J. D., Caruso, D. R., Panter, A. T., & Salovey, P. (2012). The growing significance of hot intelligences. American Psychologist, 67, 502-503 .
Mayer, J. D., Wilson, R & Hazelwood, M. (2013). Personal intelligence expressed: a multiple case study of business leaders. Imagination, Cognition AND Personality, 30(2), 201-224.
Narimani, M., & Ghaffari, M. (2016). The relationship between sense of coherence, self-compassion and personal intelligence with women postpartum depression. Nursing Research, 11 (40), 25-32. (Persian)
Negahban Salami, M., Farzad, V., Sarrami, G. (2014). Studying the factor structure, Validity and reliability of successful intelligence. Educational Measurement, 5 (15), 1-16. (Persian)
Piaw, C. Y., Ishak, A., Yaacob, N. A., Said, H., Pee, L. E., & Kadir, Z. A. (2014). Can multiple intelligence abilities predict work motivation, communication, creativity, and management skills of school leaders? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 4870-4874.
Srivastava, R., & Joshi, S. (2014). Relationship between self-concept and self-esteem in adolescents. International Journal of Advanced Research, 2(2), 36-43.
Stankov, L. (2013). Noncognitive predictors of intelligence and academic achievement: An important role of confidence. Personality and Individual Differences, 55(7), 727-732.
Sternberg, R. G., & Grigurenko, E. L. (2000). Practical intelligence in everyday life. Elahe Hejazi and Yasmin Abedini (2006), First Edition, Tehran, Agah. (Persian)
Sternberg, R. J. (2002). Raising the achievement of all students: Teaching for successful intelligence. Educational Psychology Review, 14(4), 383-393.
Sternberg, R. J. (2007). Thinking styles. Cambridge University Press.
Sternberg, R. J. (2015). Successful intelligence: A model for testing intelligence beyond IQ tests. European Journal of Education and Psychology, 8(2), 76-84.
Sternberg, R. J., Jarvin, L., & Grigorenko, E. L. (Eds.). (2009). Teaching for wisdom, intelligence, creativity, and success. Corwin Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,447 |