تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,990 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,437 |
مقایسه ی پنج عامل بزرگ شخصیتی و خودکارآمدی در دانش آموزان تیزهوش و عادی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 9، دوره 2، شماره 3، مهر 1392، صفحه 164-180 اصل مقاله (217.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d-2-3-92-7-9 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی1؛ مجتبی عینی2؛ حمیدرضا دهقان* 3؛ حانیه غلامزاده2؛ مجید صفارینی4 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی | ||
4دانشیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه ی پنج عامل بزرگ شخصیتی و خودکارآمدی در دانش آموزان عادی و تیزهوش دوره ی متوسطه ی شهر اردبیل بود. نوع پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه ی آماری پژوهش 1390 بودند. - حاضر، شامل کلیه ی دانش آموزان تیزهوش و عادی متوسط هی شهر اردبیل در سال تحصیلی 91 که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، نمونهای به حجم 80 نفر ( 40 تیزهوش و 40 و (NEO-FFI) عادی)، انتخاب و همتا شدند. برای جمع آوری دادهها از دو پرسش نامه ی ابعاد شخصیتی پرسش نامه ی خودکارآمدی شرر و همکاران استفاده شد و برای تجزیه و تحلیلداده ها از تحلیل واریانس چندمتغیری(مانوا) استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد که از ابعاد شخصیت، دو مؤلفه ی روانرنجورخویی و وظیفهشناسی در بین دانش آموزان تیزهوش و عادی تفاوت معناداری دارد علاوه بر این در متغیر نتایج این پژوهش نشان داد .(P<٠/ خودکارآمدی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت ( ٠٠١ دانش آموزان تیزهوش از وظیفه شناسی و خودکارآمدی بالاتری نسبت به دانش آموزان عادی برخوردارند که این امر در تعهد نسبت به انجام کارهای درسی و مسولیتپذیری بالاتر و به نوب هی خود با سلامت این گروه در ارتباط است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد شخصیت؛ خودکارآمدی؛ تیزهوش | ||
مراجع | ||
آقاجانی، سیف الله؛ نریمانی، محمد و آریاپوران، سعید ( 1390 ). مقایسه کمالگرایی و تحمل ابهام در .83-90 ،(1) دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی. فص لنامه ایرانی کودکان استثنایی، 11 امینی، زارمحمد؛ نریمانی، محمد؛ برهمند، اوشا و صبحی قراملکی، ناصر( 1387 ). رابطه ی هوش هیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان و مقایسه آن در دانش آموزان ممتاز و عادی، مجل هی دانش و پژوهش .107-122 ،( 35 و 36 ) در روا نشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان)، 5 ایزدی، صمد و محمدزاده ادملایی، رجبعلی ( 1386 ). بررسی رابطه سبکهای یادگیری، ویژگیهای -29 ،(27) شخصیتی و عملکرد تحصیلی. دو ماهنامه علمی –پژوهشی دانشور رفتار/ دانشگاه شاهد، 14 .15 جلیلوند، محمد و اژهای، جواد ( 1374 ). مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان تیزهوش مراکز .1-7 ،(30) استعداد درخشان و دبیرستانهای خاص تهران. مجل هی استعدادهای درخشان، 4 مقایسه ی پنج عامل بزرگ شخصیتی و خودکارآمدی در دانش آموزان تیزهوش و عادی 178 جوادیان، مجتبی ( 1380 ). کودکان استثنایی: مقدمهای بر آموزش استثنایی (ترجمه کتاب کودکان استثنایی هالاهان و کافمن). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. حق شناس، حسن؛ چمنی، امیررضا و فیروزآبادی، علی ( 1385 ). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان در دانش آموزان دبیرستانها تیزهوش و دبیرستانها عادی. فص لنام هی اصول بهداشت روانی، 8 .57-66 ،( 30 و 29 ) خرمایی، فرهاد ( 1385 ). بررسی مدل علی ویژگیهای شخصیتی، جهتگیریهای انگیزشی و سبکهای شناختی یادگیر . ی رساله ی دکتری، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی. رحمانی، جهانبخش ( 1386 ). پایایی، روایی و هنجاریابی آزمون ماتریس های پیشرونده ی ریون پیشرفته در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد خوراسگان. مجله دانش و پژوهش در روان شناسی دانشگاه آزاد .61-74 ،(34) اسلامی واحد خوراسگا ن(اصفهان)، 5 .( فراهانی جلالی، مجید؛ سجادی، سید نصرا... ؛ علیدوست قهفرخی، ابراهیم و اسلامی، یوسف ( 1390 ارتباط بین ابعاد شخصیت و تحلیل رفتگی شغلی معلمان مرد تربیت بدنی شهر زنجان پژوهش های .38-48 ،(1) مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، 1 گروسی فرشی، میرتقی ( 1380 ). رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت، کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت. چاپ اول. تبریز: نشر جامعه پژوه و دانیال. مانی، آرش ( 1383 ). بررسی رابطه طبقات دلبستگی و ویژگیهای شخصیتی با احساس شادکامی بین دانشجویان دانشگاه تبری . ز پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز. محمدیزاده، علی و عابدی، علیرضا ( 1386 ). بهبود حرمت خود و خودکارآمدی در نوجوانان. فص لنامه .245-252 ،( روا نشناسان ایرانی، ( 15 15 سالگی شهرستان تبریز. دانشگاه تبریز. - مقیمی آذر، رسول ( 1377 ). هنجاریابی تست ریون در سنین 19 نمکی، زهرا و اژهای، جواد ( 1376 ). ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان دبیرستان های دختر و پسر .124-150 ،(2) تیزهوش و عادی. مجل هی استعدادهای درخشان، 6 Albert U, Mania G, Bergesio C, Bogetto F.(2006). Axis I and II co morbidities in subjects with and without nocturnal panic. Depress Anxiety, 23 (7), 422-428. Bandora, A. (1997). self-efficency: toward a unifying theory of behavioral change, sychological review, 84(2), 191-215. Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational psychology, 28(2), 117-148. Barry, J. Zimmerman & Anastasia kitsantas. (2005). Homework practices and academic achiwment: the mediating role of self-efficacy and perceived responsibility beliefs. Cntemporary education psychology, 30(4) , 397-417. Chamorro, B. moutafy, M and Farenham, A. (2005). Psychological characteristics of academically gifted and regular stuidents. American council on university of Nebraska- Lincoln. Costa, P. T. Jr. & McCrae, R. R. (1992). Professional Manual, NEOPI – R and NEO – FFI Psychological Assessment Resources, Inc. Curry, L. (1983). Learning Styles in Continuing medical education. Otawa: Canadian Association. Digman, J. M. (1990). Five robust trait dimensions: Development, stability and utility. Journal of Personality, 57, 195-214. Ergul, H. (2004). Relationship between student characteristics and academic achivment in distance education and application student of anadolu university ,Turkish online journal of distance education, 5 (2), 81-90. Eyzenk, H. J. (1978). The development of personality and its relation to learning.In S. Murray-Smith (Eds.), Melbournestudies in education. Australia: Melbourne university Press. Gaskill, P. J. & Murphy, P. K. (2004). Effects of a memory strategy on second-graders performance and self-efficacy. Contemporary Educational Psychology, 29, 27-49. Gian Vittorio Caprara, Claudio Barbaranelli a, Patrizia Steca and Patric S.Malone. (2006). Teachers self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and tudent academic achievement: Astudy at the school level, journal of psychology, 44(6), 473-490. Mimi, B. (1996). Perceved similarity among tasks and generalize ability of academic, selfefficacy. http://ericadb/ed411258.htm. Moira Mikolajczak & Oliver Luminet.(2008). Trait emotional intelligence and the cognitive appraisal of streeful events: An exploratory study, Personality and Individual Differences, Volume 44, Issue 7, Pages1445-1453. Pajares, F. & Miller, M. D. (1994). Roles of self efficacy and self-concept belif in mathematical problem solving a path analysis, 86(2), 193-203. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,509 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,943 |