تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,990 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,759 |
پیش بینی آسیب های اجتماعی بر اساس مهار ت های زندگی در دانش آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 3، مهر 1392، صفحه 144-163 اصل مقاله (241.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d-2-3-92-7-8 | ||
نویسندگان | ||
محمود نجفی* 1؛ ایمان ا... بیگدلی2؛ غلامرضا دهشیری3؛ اسحق رحیمیان بوگر1 | ||
1استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان | ||
2دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، پیش بینی آسیب های اجتماعی بر اساس مهار ت ها ی زندگی در دانش آموز ان بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود . 800 دانش آموز با روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب و پرسش نامههای مهار ت های زندگی و آسیب های اجتماعی محقق ساخته روی آنها اجرا گردید . نتایج نشان داد که بین آگاهی از مهار ت ها ی زندگی و آسیب ها ی اجتماعی رابطه ی منفی معن ادار وجود دارد . رگرسیون گام به گام نشان داد که در گام اول متغیر کنترل هیجانات وارد معادله رگرسیون شده و به تنهایی 29 درصد از واریانس آسیب های اجتماعی را تبیین می کند. پس از آن مهارت خودآگاهی، تفکر خلاق، ارتباط بین فردی به ترتیب نقش مهم و معناداری در پیش بینی آسیب ها ی اجتماعی داشتند و در مجموع این متغیرها 34 درصد از تغییرات آسیب های اجتماعی را پیش بینی می کنند . بنا براین، آگاهی از مهارت های زندگی نقش مهمی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد و می توان با افزایش آگاهی دانش آموزان از این مهار ت ها نسبت به پیشگیری از آسیب ها اقدام کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهار ت های زندگی؛ آسیب های اجتماعی؛ دانش آموز | ||
مراجع | ||
دیب، یوسف ( 1382 ). طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی مها ر ته ای زندگی برای دوره راهنمایی تحصیل . ی رساله ی دکتری برنامه ریزی درسی. دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده ی علوم انسانی. باپیری، امیدعلی ( 1376 ). بررسی اثربخش ی روش آموز ش مها ر ته ای گروه ی ح ل مسأل ه در درمان نوجوانان اقدام کننده به خودکشی در ایلا. م پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران. پورشریفی، حمید؛ بهرامی احسان، هادی و طایفه تبریزی، رقیه ( 1385 ). بررسی اثربخشی آموزش کوتاه .40-47 ،(1) مدت مهارت های زندگی، روا نشناسی معاصر، 1 حسینی، سید حسن ( 1385 ). کودکان کار و خیابان. تهران: نشر سلمان. Journal of school psychology, Autumn 2013 مجله ی روان شناسی مدرسه، پاییز 1392 Vol.2, No.3, 144-163 144 -163/ دوره ی 2، شماره ی 3 161 حقیقی، جمال؛ موسوی، م حمد ؛ مهرابی زاده هنرمند ، مهناز و بشلیده ، کیومرث ( 1385 ). بررسی تأثیر آموزش مهار ت های زندگی بر سلامت روانی وعزت نفس دانش آموزان دختر سال اول مقطع متوسطه . .61-78 ،(13) مجل هی علوم تربیتی و روا نشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 خدیوی، رضا؛ معزی، معصومه؛ شاکری، مصطفی و برجیان، محمد تقی ( 1384 ). تأثیر آموزش مهار ت های زندگی در زمینه پیشگیری از اقدام به خود کشی در زنان شهرستان اردل . مجل هی دانشگاه .13-20 ،(1) علوم پزشکی ایلام، 13 سرخوش، سعداله ( 1384 ). مهار ت ها ی زندگی و پیشگیری از آسیب ها ی اجتماعی . همدان : انتشارات کرشمه. صفرزاده، مریم ( 1382 ). بررسی اثر بخشی آموزش مها ر ته ای زندگی بر برقراری ارتباط اجتماعی کارآمد در دان شآموزان دختر اول دبیرستا . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. .10 -25 ،(4) طارمیان، فرهاد ( 1378 ). مهار ت های زندگی، تعریف و مبانی نظری. مجله ی ژرفای تربیت. 1 طارمیان، فرهاد؛ ماهجویی، ماهیار و فتحی، طاهر ( 1378 ). مهار ت های زندگی. تهران: انتشارات تربیت. عبداللهی، محمد ( 1381 ). آسیب های اجتماعی و روند تحول آن در ایران، م قالات اولین همایش ملی آسیب های اجتماعی در ایران، جلد اول، انتشارات آگاه. کرد نقابی، رسول و پاشا شریفی، حسن ( 1384 ). تهیه و تدوین برنامه درسی مهارت ها ی زندگی برای .11-34 ،(12) دانش آموزان دوره تحصیلی متوسطه. فص لنامه نو آور یهای آموزشی، 4 گل پور، محسن ( 1386 ). بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر فرار دختران. تهران: نشر پاچار. گلزاری، محمود ( 1386 ). بررسی میزان آگاهی دانشجویان شاهد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شهر تهران از مهار ت های زندگی. تهران، معاونت پژوهشی بنیادشهید و امور ایثارگران. منشئی، غلامرضا؛ سموعی، راحله و الیانی، محبوبه ( 1382 ). نقش آموزش مهارت های زندگی بر پیشگیری از اعتیاد جوانان شهر اصفهان، مجموعه مقالات اولین همایش تبیین عل می بزه دیدگان و راهکارهای پیش گیرانه. دانشگاه آزاد اسلامی و احد خوراسگان. پیش بینی آسیب های اجتماعی براساس مهارت های زندگی در دانش آموزان 162 نجفی ، محمود ؛ بیگدلی ، ایمان الله؛ دهشیری ، غلامرضا ؛ رحیمیان بوگر ، اسحق و طباطبایی ، موسی 1391 ). نقش مهار ت های زندگی در پیش بینی سلامت روان دانش آموزان. فص لنام هی فرهنگ مشاوره ) .101-115 ،(11) و روان درمان ، ی، 3 Botvin, G. J., Griffin, K. W. & Nichols, T. D. (2006). Preventing youth violence and delinquency through a universal school based prevention approach. Prevention Science. 7, 403-408. Botvin, G. J. & Griffin, K. W. (2002). Life skills training as a primary prevention approach for adolescents drug abuse and other problem behaviors. The International Journal of Emergency Mental Health, 4, 41-47. Botvin, G. J., Mihalic, S. & Grotpeter, J. K. (1998). Life Skills Training. In D. S. Elliott (Ed.), Blueprints for violence prevention: Book 5 (pp. 1-93). Boulder, CO: Center for the Study and Prevention of Violence, Institute of Behavioral Science, University of Colorado. Darden, C. A. & Gazda, G. M. (1996). Life skills and mental health counseling. Journal of Mental Health Counseling, 18(2), 128-134. Erber, R., Wegner, D. M. & Therriault, N. (1996). On being cool and collected: Mood regulation in anticipation of social interaction. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 757–766. Gainer, P. S., Webster, D. W. & Champion, H. R. (1993). A youth violence prevention program: Description and preliminary evaluation. Archives of Surgery, 128, 303–308. Glantz, M. D., Hartel, C. R. (1999). Drug abuse origins & interventions. Washington DC: American Psychological Association. Hanewinkel . R. A. & Bhauer, M. (2004). Fifteen month Follow- up results of a scool – based life skills approach to smoking prevention. Healti education Research, 19,745- 137. Lerner, R. M., Almerigi, J. B., Theokas, C. & Lerner, J. V. (2005). Positive youth development: a view of the issues. Journal of Early Adolescence, 25, 10–16. Lewinson, P. M. Rohd , P. & Seeley , J. R. (1994). Psychological risk factor or future adolescent suicide attempts. Journal of consulting and Clinical Psychology, 62(2), 297 – 305 Magnani, R., Macintyre, K., Karim, A.M., Brown, L., Hutchinson, P. & Kaufman, C. (2005). The impact of life skills education on adolescent sexual risk behaviors in KwaZulu-Natal, South Africa. Journal of Adolescent Health, 36(4), 289-304. Mark, D., Kadden, M., Kabela, C., Elise, P. & Nancy, M. (2008). Coping skills training and contingency management treatments for marijuana dependence: exploring mechanisms of behavior change. Addiction, 103(4), 638-648. McTavish, S. (2000). Life Skills: Activities for success and well being. New York: Lippincott Williams & Wilkins. Overtholser, J. C., Adams, D. M., Lehnert, K. L. & Brinkman, D. C. (1995). Self – esteem deficits and suicidal tendencies among adolescents Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 34 (7), 919 –928. Pittman, K. (1991) Promoting youth development: Strengthening the role of youth serving and community organizations, Washington D.C.: Academy for Educational Development. Rickelman, B. L. & Houfek, J. F. (1995).Toward an interactional model of suicidal behaviors, cognitive rigidity, attributional style, stress, hopelessness and depression. Aechives of Psychiatric Nursing, IX (3), 158 – 168 Seal, N. (2006). Preventing tobacco and drug use among Thai high school students through life skills training. Nursing and Health Sciences, 8, 164–168 Skara, S. & Sussman, S. (2003). A review of 25 long-term adolescent tobaccos and other drug use prevention program evaluations. Preventive Medicine, 37, 451–474. Tebes, J. K., Feinn, R., Vanderploeg, J. J., Chinman, M. J., Shepard, J., Brabham T., Genovese, M. & Connell, C. (2007). Impact of a positive youth development program in urban after-school settings on the prevention of adolescent substance use. Journal of Adolescent Health, 41(3), 239-47 Tuttle, J. (2006). Positive Adolescent Life Skills Training for High-Risk Teens: Results of a Group Intervention Study, Journal of Pediatric Health Care, 20(3), 184–191. UNICEF. (2003). Which Skills are “Life Skills “. WWW. Life Skills– Based Education. Valizadeh, S. Berd, R. I., Nikama, M. (2010). The effectiveness of anger management skills training on reduction of aggression in adolescents. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 1195–1199. Weichold, K., Giannotta, F., Silbereisen, R. K., Ciairano, S. & Wenzel, V. (2006). Crosscultural evaluation of a life skills programme to combat adolescent substance misuse. Sucht, 52, 268–278. Wenzel, V., Weichold, K. & Silbereisen, R. K. (2009). The life skills program IPSY: Positive influences on school bonding and prevention of substance misuse. Journal of Adolescence, 32, 1391–1401 World Health Organization. (1999). Partners in life-skills education. Geneva, Switzerland: World Health Organization, Department of Mental Health. Zollinger, J., Saywell, J. R. & Wooldridge, J. (2003). Impact of the life skillstraining curriculum on middle scool students tobacco use in country, Indiana. Journal of school Health, 25, 338-343. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,514 |