تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,919 |
ساخت و اعتباریابی آزمون اختلال زبان نوشتاری برای پایه تحصیلی سوم ابتدایی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 2، اسفند 1397، صفحه 99-124 اصل مقاله (234.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2019.759 | ||
نویسندگان | ||
شهاب مرادی1؛ علی محمد رضایی* 2؛ سیاوش طالعپسند3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
2استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
3دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
سنجش میزان توانایی زبان نوشتاری و نیز تشخیص اختلال در این حوزه از جنبههای همچون پژوهش بر زبان نوشتاری، تشخیص درست و به موقع اختلال در این زمینه، اهمیت دارد. هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی آزمون اختلال زبان نوشتاری برای پایه تحصیلی سوم ابتدایی بود. طرح پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری تمامی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان سمنان در سال تحصیلی 95-1396 بود. نمونه پژوهش 202 دانش آموز دختر و پسر بود که به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای اجرای پژوهش آزمون طراحی شد، عاملهای این آزمون با توجه به آموزشها و محتوای کتبِ مربوطه در پایه یکم ابتدایی تعیین شد. نوع سوالها با توجه به تنوع تکالیف آموزشی در نظر گرفته شد. تعداد سوالها به نسبت فراوانی هر تکلیف در محتوایهای آموزشی تعیین شد. در دو نوبت طرح اجرای مقدماتی (پایلوت) انجام شد. داده ها با نرم افزار SPSS و به روش تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شد. نتایج نشان داد که ابزار طراحی شده نهایی از پنج عامل علامتگذاری، واژگان، نگارش، درک مطلب و املاء اشباع شده است. میزان پایایی بر حسب آلفای کرانباخ برای عامل علامتگذاری 777/0، واژگان 826/0، نگارش ، درک مطلب ، املاء 892/0 و برای کل ابزار 905/0 است. میزان پایایی بازآزمایی 942/0 و میزان همبستگی آن با نمرات ترمی املاء دانش آموزان 724/0 و در سطح (01/0P<) معنادار بود. همچنین این ابزار به طور معناداری بین دو گروه دانش آموزان دارای اختلال زبان نوشتاری و دانش آموزان سالم به طور معناداری تمایز گذاشت (01/0P<). با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که ابزار ساخته شده برای پایه سوم دارای خصوصیات روانسنجی مناسب جهت کاربرد برای سنجش توانایی زبان نوشتاری، تشخیص اختلال در زبان نوشتاری، بررسی رابطه این زبان نوشتاری و اختلال در این زمینه با متغیرهای دیگر است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابزار سنجش اختلال زبان نوشتاری؛ اختلال یادگیری؛ پایه سوم ابتدایی | ||
مراجع | ||
سمائی، سید محمد. (1396). کاربرد نشانه ها در خط فارسی. مجله ی علوم اطلاع رسانی، 19 (2)، 12-8. شهیم، سیما. (1371). کاربرد مقیاس هوش وکسلر کودکان (WISC-R) در ایران. مجله پژوهشهای روانشناختی، 1، 28 - 40. بیگدلی، ایمان الله؛ نجفی، محمود و عبدل حسین زاده، عباس. (1392). اثر بخشی کاربرد یاد یارها در آموزش املاء به کودکان دارای اختلال یادگیری املاء. مجلهیناتوانیهاییادگیری، 3 (2)، 6-20. کریمی، بهروز. (1392). ساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املاء برای دانشآموزان پایه سوم دبستان. روانشناسی افراد استثنایی، 3 (12)، 126-107. مدرسی، بهنوش. (1382). بررسی وضعیت موجود آموزش مهارت نوشتن به زبان فارسی در مقطع سوم ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. مرادی، شهاب. (1396). بررسی ابزارهای تشخیص اختلال زبان نوشتاری و روشهای تشخیص این اختلال در ایران. مجله مطالعات ناتوانی، 7، 1-10. Bigdeli, I., Najafi, M. & Abdul Hosseinzadeh, A. (2013). The Effectiveness of the Use of Notes on Dictation Training for Children with Dysfunctional Learning Disorder. Journal of Learning Disabilities, 3 (2), 6-20. (Persian).
Cassar, M & Treiman, R. (2014). Developmental variations in spelling, comparing typical and poor spellers. Inc. a stone, E. R. sillman, B.
Clark, H. H. & Clark, E. V. (1970). Psychology and language. Oxford university press.
Greg, H., Marilyn, C., & Judith S. (2012). Spelling Instruction through Etymology–A Method of Developing Spelling Lists for Older Students1. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 12, 60-70.
Gupta, SK & Venkatesan, S. (2014). Efficacy of Training Program on Executive Functions in Children with Learning Disability. Journal of Behaviour and Social Sciences, 2 (2), 283-291.
Karimi, B. (2013). Making and Verifying the Reliability and Validity of Dictation Test for Students in the Third Basic Elementary School. Psychology of Exceptional Persons, 3 (12), 126-107. (Persian).
Kohnen, S., Nickels, L., & Castles, A. (2009). Assessing spelling skills and strategies: A critique of available resources. Australian Journal of Learning Difficulties, 14, 113-150.
Learning Disabilities Association of Minnesota. (2005). Dysgraphia Defined. NetNews: an online newsletter dews letter devoted to adult liter, 5, No.3.
Lerner, J. W. (1997). Learning Disabilities: Theories, diagnosis, and teaching strategies (7 th ed). Boston, MA. Houghton Mifflin.
Moradi, Sh. (2015). The study of tools for the diagnosis of written language disorder and methods for diagnosis of this disorder in Iran. Journal of Disability Studies, 7, 1-10. (Persian).
McCarthy, J, H., Hogan, T, P. & Catts, H, W. (2012). Is Weak Oral Language Associated with Poor Spelling in School-Age Children with Specific Language Impairment, Dyslexia or Both? Clinical Linguistics & Phonetics, 26 (9), 791-805.
Pinto, G., Bigozzi, L., Tarchi, C., Gamannossi, B, A & Canneti, L. (2015). Cross-Lag Analysis of Longitudinal Associations between Primary School Students' Writing and Reading Skills. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 28 (8), 1233-1255.
Samaei, S. (2016). Application of signs in Persian language. Journal of Information Science, 19 (2), 12-8. (Persian).
Shahim, S. (2000). Application of the Wechsler Intelligence Scale (WISC-R) in Iran. Journal of Psychological Research, 1, 28-40. (Persian).
Snell, M. E. & Brown, F. (2006). Instruction of students with severe disabilities (6th Ed.). Upper Saddle River. 2006; NJ: Merrill.
Stephen C. L, Donald H, & Louisa M. (2013). The Test of Written Spelling (TWS-5). CurLib Test Lang Arts Spell TWS-5 Pro-Ed
Wanzek, J., Vaughn, S., Wexler, J., Swanson, E. A., Edmonds, M. & Kim, A. (2006). A synthesis of spelling and reading interventions and their effects on the spelling outcomes of students with LD. Journal of Learning Disabilities, 39, 528-543.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 823 |