تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,618,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,144,214 |
اثر بخشی روش بازخورد مثبت به خود در درمان مشکل دانشآموزان نارساخوان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 2، اسفند 1397، صفحه 58-75 اصل مقاله (193.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2019.757 | ||
نویسندگان | ||
محمد علیپور* 1؛ ثریا چاپاری ایلخچی2؛ سجاد علمردانی صومعه3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزشی کودکان استثنایی، آموزشگاه تلاش باغچهبان تبریز | ||
2کارشناسی ارشد روانسنجی و اندازه گیری، اداره آموزش و پرورش استثنایی | ||
3کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی اثر بخشی روش بازخورد مثبت به خود در درمان مشکل دانشآموزان نارساخوانی بود. پژوهش حاضر با طرح آزمایشی، نمونهای که شامل 30 نفر از دانشآموزان پایهی سوم و چهارم نارساخوان که به مراکز اختلالات یادگیری شهر تبریز مراجعه کرده بودند، با روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل آزمون هوش وکسلر، آزمون نما، چک لیست های مشکلات خواندن بود. در فرآیند اجرا، گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه طی چهار هفته تحت مداخله درمانی خود تقویتی قرار گرفتند. نتایج حاصل از روش تحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر معنادار در نمره بهبود اختلال حذف آواها (001/0p<) با اندازه اثر 98/0 و در نمره بهبود اختلال زنجیره کلمات (001/0p<) با اندازه اثر 95/0 در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نارساخوانی؛ روش بازخورد مثبت به خود؛ عملکرد خواندن | ||
مراجع | ||
اشتری زاده، لیلی و علی پور، احمد. (1382). بررسی تأثیر آموزش خود کنترلی در کودکان دارای اختلال نقص توجه. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 8 (5)،46- 88. به پژوه، احمد؛ غباری، باقر؛ علیزاده، حمید و همتی علمدار، قربان .(1386). تأثیر آموزش فنون کنترل خود بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانش آموزان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7، (4) 1-23. کرمی نوری، رضا و مرادی، علیرضا. (1387). آزمون خواندن و نارساخوانی، دانشگاه تربیت معلم، تهران. کریمی، یوسف. (1389). اختلالات یادگیری مسایل نظری و عملی به انضمام مطالعات موردی نمونه، چاپ هفتم،تهران: انتشارات ساوالان. مارنات، گری گراث. (1995). راهنمای سنجش روانی، ترجمۀ شریفی، حسن پاشا ؛ نیکخو، محمدرضا (1387). چاپ پنجم، تهران: انتشارات رشد. یعقوبی، ابوالقاسم(1383). تأثیرآموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پسر پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهر همدان. رسالهی دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. Ashtarizadeh, F., Alipour, A. (2003). The effect of self-control training in children with attention deficit disorder, Journal of Research on Exceptional Children, 6, 46-88. )Persian(.
Belle, D., Colletem. V.L. & Ellemers, N. (2009). Working for the Self or Working for the Group: How Self- Versus Group Affirmation Affects Collective Behavior in Low- Status Groups. Journal of Personality and Social Psychology, 96(1), 183-209.
Chupan Zideh, R., Abedi, A., Pirooz Zijerdi, M. (2015). The effectiveness of training attention based on fletcher’s program on the reading performance of female student with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 4(4), 118-124. )Persian(.
Chapman, S.L. & Jeffrey, D.B. (1987). Situational management, standard setting, and self-reward in a behavior modification weight loss program. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68(6), 1588-1589.
Dos, J.P, Mishra, R.K, Poole, J.E. (2005). An experiment on cognitive remediation of reading difficulities .Journal of Learning Disability, 28, 66-79.
Gilmore, I., Cuskelly, M., Hayes, A. (2003). Self-regulatory behaviors in children with Down syndrome and typically developing children measured using the Goodman Lock Box. Research in Developmental Disabilities, 24, 95 -108.
Gras, G.M. (2011). Mental sensing to guide clinical shnasan psychology, psychological counsellors and doctors, Translating the Pasha Sharifi H, Nick khoo M., 1393, Tehran: sokhan. )Persian(.
Hatami, M., Ahmadian, A., Hassan Abadi, H. (2013). A comparison of gender profile of psychiatric disorders comorbidity in dyslexic disorder (a qualitative study). Journal of Learning Disabilities, 2(4), 177-185. )Persian(.
Herpertz, S, Qunaibi M, Mueller B, Lichterfeld C, Conrad K, Dohlman BH. (2005). Response to learning disabled. IS J Psy chiatry, 110-162.
Halahan G, Daniel P, Kaufman GM, Margaret P, Elizabeth AM. (2008). Learning disorder, Translate Alizadeh H, Hemmati G, Rezaei S, Shojaei S. 2012, Tehran: arasbaran. )Persian(.
Hameel D, Arenti B. (2002). Teach the students the learning and behavioral difficulties, Translating Biabanghard E & Naeenian MR., 2002, the Organization of exceptional education, volume II. )Persian(.
Karoly P. (2003). Situational and histortical determinants of self –reinforcement. Behavior Therapy, 5(1)381-390.
Kendall PC, Reber M, Mcleerr S, EPPS J, Ronan, KR. (2005). Cognitive- behavioral treatment of conduct disorder. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 40, 479-487.
Kirmizi FS. (2010). Relationship between reading comprehension strategy use and daily free reading time. Procedia Social and Procedia Social and Behavioral Science, 2, 4752–4756.
Karami Nouri R, Moradi A, Akbari Zardkhaneh S. (2007). The study of the situation of reading and reading in students an inadequate tabs (Tehrani) and bilingual (Tabrizi and Sanandaji) primary school (preparation and evaluation of reading and dyslexia test norm "thumb"), tarbiat Moallem University, Tehran, Iran. )Persian(.
Mc Gillivray GA, Lau ALD, Cummins RA, Davey G. (2009). The Utility of the Personal Wellbeing Index Intellectual Disability Scale in an Australian Sample, journal of Applied Research in of intellectual & developmental Disability, 276–286.
Mc nulty MA. (2003). Dyslexia and the life course. Journal of Learning Disabilities, 36(5), 363-381.
Mcquillan, M.K, Coleman, G.A, Tucker C.R, Thompson, A.L. (2009). Guidelin for identifying children with learning disability. Connecticute State: Department of Education, 58(3), 230-234.
Miranda, A., Presentación, J.M. (2000). Efficacy of Cognitive-Behavioral therapy in the treatment of children with adhd, with and without aggressiveness. Psychology in the schools, 37 (2),169-182.
Michael, H., Clifford, J.D, Winston, A. (2010). Psychology and education of exceptional children, Translate Alizadeh H, Ganji K, Yousefi L, Majid Yadeghari F., 2011, Dangheh publications. )Persian(.
Mahmood aliloo, M. & Hashmi, T. (2001). Research on the behavioral pattern of the depression to strengthen the role and your behaviors on strengthening environmental warning and postpone.Psychological research, 120, 81-67. )Persian(.
Nation, K. & Snowlin, MJ. (2000). Individual difference in contextua faciliation, evidence from dyslexia and poor reading comprehension. Child Development, 699(2), 996-1011.
Rezaei, A. & Kermanizadeh, R. (2015). The effect of reciprocal teaching on comprehension and reading improvement in fifth grades of elementary female students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 4(4), 49-65 . )Persian(.
Rehm, L. P, Marston, A.R. (1968). Reduction of social anxiety through modification of self-reinforcement:An instigation therapy technique. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 32(5), 565-574.
Ronen, T. (2004). imparting self-control skills to Decrease Aggressive behavior 12- year old boy. Journal of social work, 4 (2), 269-288.
Schmeichel, B.J. & Vohs, K. (2009). Self–affimation and self-control: Affirming core values counteracts ego depletion. Journal of Personality and Social Psychology, 96, 4, 770-782.
Sen, H.S. (2009). The relationship between the use of meta cognitive strategies and reading. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2301-2305.
Smith, C. (2006). Theorizing religious effects among American adolescents. Journal for the scientific study of religion, 42(1), 17-30.
Snowling, M.J. (2000). Dyslexia. Blackwell publishers, Oxford UK.
Tabrizi, M. (2010). The treatment of reading disorders, Tehran: Fara ravan. )Persian(.
Ware, J. (2004). Ascertaining the views of people with profound and multiple learning disabilities, British Journal of Learning Disabilities, 32, 175-180.
Wong, BYL. & Jons, W. (1982). Increasing meta comprehension in learning disabled and normally achieving students through self- question training. Learning Disability Quarterly, 5(3), 228-240.
Workman, A., Edward, A & Katz. Alan. M. (1995). Teaching behavioral self control to students, second edition, by PRO-ED, Inc.
Yarmohammadian, A., Ghamarani, A., Seifi, Z. & Arfa, M. (2015). Effectiveness of cognitive strategies training on memory, reading performance and speed of information processing in students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 4(4), 118-124. )Persian(.
Zigler, J.C. & Goswami, U. (2005). Reading acquisition, Developmental Dyslexia and Skill Reading across Language: A Psycholonguistic Grain Size Theory. Psychological Bulletin. American Psychological Association, 131(1), 3-29.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,595 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 795 |