تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,585 |
نقش طرحواره های ناسازگار اولیه، سبکهای مقابلهای و نظمجویی شناختی هیجان در پیشبینی گرایش به اعتیاد دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، اسفند 1397، صفحه 121-142 اصل مقاله (222.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2019.751 | ||
نویسندگان | ||
شبروز قبادی زاده* 1؛ ناصر یوسفی2؛ فرزاد قادری3 | ||
1کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه کردستان | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه کردستان | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه، سبکهای مقابلهای و راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در پیشبینی گرایش به اعتیاد دانشآموزان پسر بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهآماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی که در سال 1395- 1396 در مدارس شهر سنندج مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. با روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای 250 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای آمادگی اعتیاد، طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ، سبکهای مقابلهای اندلر و پارکر و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان استفاده شد.تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که طرحوارهای ناسازگار اولیه، سبکهای مقابله با استرس و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بهطور مشترک 46 درصد از تغییرات گرایش به اعتیاد دانشآموزان را پیشبینی میکند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که خرده مقیاسهای سبکهای مقابلهای مسألهمدار، هیجانمدار و اجتنابی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ملامت خویشتن، پذیرش، فاجعهسازی و ملامت دیگران و طرحوارههای محرومیت هیجانی، رهاشدگی/بیثباتی، انزوای اجتماعی/بیگانگی، نقص/شرم، خویشتن تحول نیافته/گرفتار، ایثار، اطاعت، بازداری هیجانی، معیارهای سرسختانه، استحقاق/ بزرگمنشی و خویشتنداری ناکافی با گرایش به اعتیاد رابطه مثبت و معناداری دارد (05/0>P).نتایج حاصل، تلویحات مهمی در سیر پیشبینی، آسیبشناسی و پیشگیری از اعتیاد دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
طرحوارهای ناسازگار اولیه؛ سبکهای مقابلهای؛ نظم جویی شناختی هیجان؛ گرایش به اعتیاد | ||
اصل مقاله | ||
Early maladaptive schemes, copying styles, cognitive order of excitement, tendency to addiction | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ الهقلیلو، کلثوم؛ نریمانی، محمد و زاهد عادل. (1390). راهبردهای تنظیم هیجان در سوء مصرفکنندگان مواد دارای واکنشپذیری بالا و پایین. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 20(77)، 15-22. اسماعیلی نسب، مریم؛ اندامی خشک، علیرضا؛ آزرمی، هاله و ثمررخی، امیر. (1393). نقش پیشبینیکنندگی دشواری در تنظیم و تحمل پریشانی در اعتیاد پذیری دانشجویان. فصلنامه اعتیادپژوهی، 29(8)، 49-63. اکبرزاده، نسرین. (1376). گذر از نوجوانی به پیری (روانشناسی رشد و تحول). تهران، انتشارات دانشگاه تهران. امیری، سجاد. (1391). بررسی رابطه عملکرد خانواده و سبکهای هویت با آمادگی به اعتیاد دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. اویسی، عباسعلی و بخشانی، نورمحمد. (1391). مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه در مردان وابسته و غیروابسته به مواد اپیوئیدی در شهر زاهدان. مجله اصول بهداشت روانی، 14(2)، 164-171. باقری، محمد. (1381). نقش آموزش مهارتهای زندگی بر دانش و نگرش نسبت به مواد مخدر و عزتنفس دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران. برنا، محمدرضا؛ حمید، نجمه؛ حیاتی، داود. (1395). نقش پیشبینیکنندگی ویژگیهای شخصیت، راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، سبکهای دلبستگی و سیستمهای مغزی رفتاری در آمادگی فعال و غیرفعال به اعتیاد و تکانشگری. فصلنامه اعتیادپژوهی سوءمصرف مواد، 10(37)، 151-174. بیرامی، منصور؛ موحدی، یزدان؛ میناشیری، عبدالخالق. (1392). مقایسه تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 23(109)، 143-150. جعفرنژاد، بابک. (1382). بررسی رابطه 5 عاملی شخصیت، سبکهای مقابلهای و سلامت روانشناختی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه تربیت معلم در سال تحصیلی 82_83. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، تهران. چوپانی، موسی؛ پشتیبان، فرزاد؛ پورقادری، پریسا؛ غلامی، زینب. (1396). شیوعشناسی آسیبهای اجتماعی شایع در بین نوجوانان 12-20 سال شهرستان شاهیندژ. مجله روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی،25(1)، 1-13. چوپانی، موسی؛ مرتضی، کرمی. (1396). شیوعشناسی آسیبهای روانی _ اجتماعی مبتنی بر چرخه زندگی خانوادگی در خانوادههای پاسداران شهر تهران. طرح پژوهشی، دانشگاه جامع امام حسین، تهران. حسنی، جعفر. (1389). خصوصیات روانسنجی پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان. مجله روانشناسی بالینی، 2(3 پیاپی 7): 73-83. زرگر، یدالله. (1385). ساخت و اعتباریابی مقیاس ایرانی آمادگی به اعتیاد. دومین همایش انجمن روانشناسی ایران، تهران. زرگر، یداﷲ؛ نجاریان، بهمن؛ نعمانی، عبدالزهرا. (1387). بررسـی رابطـه ویژگـیهـای شخـصیتی (هیجـانخواهی، ابراز وجود سرسختی روان شناختی) نگرش مذهبی و رضایت زناشویی بـا آمـادگی اعتیـاد بـه مواد مخدر در کارکنان یک شرکت صنعتی در اهـواز. مجلـهعلـومتربیتـیوروانشناسـی، 3(14)، 37-45. صالحی، هاجر؛ گلکاری، طاهره و عرب بافرانی، حمیدرضا. (1391). مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه در دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری دانشگاه اصفهان. برگزیده چکیده مقالات اولین کنکره بین المللی دانشجویی اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه. قدیمی، آزاده؛ کرمی، جهانگیر و یزدانبخش، کامران. (1393). رابطهی طرحوارههای ناساگاز اولیه و باورهای فراشناخت با استعداد اعتیاد. مجله اصول بهداشت روانی، 17(2)، 67-73. قدیمی، حدیثه؛ قاسمی مطلق، مهدی. (1394). رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با گرایش به اعتیاد. دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم، مهندسی و تکنولوژی، تهران. کیامرثی، آذر و ابوالقاسمی، عباس. (1390). ارتباط خودکارآمدی، هیجانخواهی و راهبردهای مقابله با استرس با استعداد سوءمصرف مواد در دانشجویان. فصلنامه اعتیادپژوهی، 5(20)، 7-24. نریمانی، محمد؛ رجبپور، مجتبی؛ احمدی، عذرا؛ یاقوتیزرگر، حسن و رستماوغلی، زهرا. (1395). بررسی میزان شیوع و عوامل مرتبط با سوءمصرف مواد در بین دانشآموزان متوسطه شهر سمنان. مجلهی روانشناسی مدرسه، 5(4)، 132-145. نریمانی، محمد؛ عباسی، مسلم؛ بگیانکولهمرز، محمدجواد و رضاییفرد، اکبر. (1394). اثربخشی آموزش کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشگری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 5(2)، 1-22. وجودی، بابک؛ عبدل پور، قاسم؛ بخشی پور رودسری، عباس؛ عطارد، نسترن. (1393). پیشبینی آمادگی به اعتیاد بر اساس سبکهای هویت، فرزندپروری و راهبردهای مقابلهای در دانشآموزان دوره متوسطه. مجله طب نظامی، 3(2)، 123-134. یانگ، جفری؛ کلوسکو، ژانت و مارجوری، ویشار. (2011). طرحواره درمانی، راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی. ترجمه حسن حمیدپور و زهرا اندوز، 1391، تهران: انتشارات ارجمند. Abolghasemi, A., Alah Gholilo, K., Narimani, M., & Zahed, A. (2011). Emotion regulation strategies in stbstance abusers with high and low reactivity. Journal Guilan University of Medical Scirnces, 20 (77), 15-22. (Persian)
Akbarzadeh, N. (1997). The passage from adolescence through old age (Developmental psychology). Tehran, University of Tehran Press. (Persian)
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2), 217-237.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic & statistical manual of mental disorder, fifth edition (DSM 5). New school library, Washington. DC London. England.
Amone-P’Olak, K., Garnefski, N., Kraaij, V. (2007). Adolescents caught between fires: cognitive emotion regulation in response to war experiences in Northern Uganda. Journal of Adolescent,1(30), 655-669.
Ball, S. A. (2005). Personality traits, problems, & disorders: clinical applications to substance use disorders. Journal of Research in Personality, 39(1), 84-102.
Bayrami, M., Movahedi, Y., & Minashiri, A. (2014). The compression cognitive emotion regulation in smokers and non-smoker students. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 23 (109),143-150. (Persian)
Borna, M., Hamid, N., & Hayati, D. (2016). On the predictive role of personality traits, cognitive strategies of emotion regulation, attachment styles, and brain-behavioral systems in active & non-active addiction and impulsiveness potential. Journal of Research on Addiction, 10(37), 151-174. (Persian)
BrentSchatz,M. (2013). The Effects of emotional regulation strategies on substance abuse disorders in an outpatient population. PHD thesis, Educational Psychology, Walden Universit, Minnesota.
Cecero, J. J., Marmon, T. S., Beitel, M., & Hutz, A. (2004) .Images of mother, self, & god as predictors of dysphoria in Non-clinical samples. Personslity & Differences, 36(7), 1669-1680.
Corbin, W. R., Farmer, N. M., & Hoekesma, S. N. (2013). Relations among stress, coping strategies, coping motives, alcohol consumption & related problems: A mediated moderation model addictive behaviors. Journal of Addict Behaveiour, 38(4), 1912-1919.
Endler, N. S., & Parker, J. A. (1990). Multidimensional assessment of coping: a critical evaluation. Journal of Perspective Social Psycholology, 58(5), 844-854.
Epstein, J. A., Griffin, K. W., & Botvin, G. J. (2000). A model of smoking among inner-city adolescents: the role of personal competence & perceived benefits of smoking. Preventive Medicine, 31(2), 107-114.
Esmaeilinasab, M., Andami Khoshk, A., Azarmi, H., & Samar Rakhi, A. (2014). The predicting role of difficulties in emotion regulation and distress tolerance in students’ addiction potential. Journal of Research on Addiction, 29(8), 49-63. (Persian)
Franken-Ingmar, H. A., Hendriks, V. M., Judith-Haffmans, P. M., & Van der Meer, C. W. (2003). Coping style of substance-abuse patients: effects of anxiety & mood disorders on coping change. Journal of Clinical Psychology, 59(1):, 1125-1132.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The cognitive emotion regulation questionnaire psychometric features and prospective relationships with depression and anxiety in adults. European Journal of Psychological Assessment, 23(3),141-149.
Ghadimi, A., Karami, J., & Yazdanbakhsh, K. (2015). The relationship between primary maladaptive schemas and meta-cognitive beliefs with addiction potential. Journal of Fundamentals of Mental Health, 17(2),67-73. (Persian)
Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status & future prospects. PsychologicalInquiry, 26(1), 1-26.
Haren, E., & Mitchell, C.W. (2003). Relation ships between the five-factor personality model & coping styles. Psychology & Education: & Interdisciplinary Journal, 40(1), 38-49.
Harris, C. (2002). Parental perception, early maladaptive schemas & depressive symptoms in young adult, cognitive. Therapy & Research, 26(3), 405-416.
Hasani, J. (2010). The Psychometric Properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). Journal of Clinical Psychology, 2(2-7),73-84. (Persian)
James, I. A., Reichelt, F. K., Freston, M. H., & Barton, S. B. (2007). Schemas as memories implications for treatment. Journal of Cognitive Psychotherapy-AnInterational Quarterly, 1(1), 21-57.
Jose, M. G., Flor, Z. B., & Francisca, L. R. (2007). The role of personality variables in drug abuse in a Spanish university population. Journal Mental Health Addiction, 7(3), 475-487.
Khushabi, K.; Moradi, S. & Habibi, M. (2012). Risk and protective factors of drug abuse in high school students. IJPCP, 17(4), 313-323.
Kiamarsi, A., & Abolghasemi, A. (2012). The relationship of self-efficacy, sensation seeking and coping sterategies with aptitude of substance use in university students. Journal of Research on Addiction, 20(5), 7-24. (Persian)
Kun, B., & Demetrovics, Z. (2010). Emotional intelligence & addictions: a systematic review. Substance Use & Misuse, 45(7 & 8),1131-1160.
Lazarus, R. S. (1982). Thoughts on the relations between emotion & cognition. Americanpsychology, 37(9), 1019-1024.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1989). Stress, appraisal & coping: From spingerpublishing company. New York: USA.
Narimani, M., Abbasi, M., Bagiyan, M. J., & Rezaie, A. (2015). The effectiveness of impulse control and attention training on emotional processing, impulsiveness and distractibility in students with dyscalculia. Cognitive Behavioral Science Research, 5(2), 1-22. (Persian)
Narimani, M., Rajabpour, M., Ahmadi, A., Yaghooti Zarghar, H., & Rostamoghli, Z. (2017). Prevalence and factors associated with drug abuse among high school students in Semnan. Journal of School Psychololgy, 5(4), 132-145. (Persian)
Oveisi, A., & Bakhshani, N. M. (2012). Comparative study of early maladaptive schemas of opium dependence and non dependence men. Journal of Fundamentals of Mental Health, 14(2), 164-171. (Persian)
Rommer, D., & Hennessy, M. (2007). A biosocial– affect model of adolescent sensation seeking the role of affect evaluation & peer group influence in adolescent drug use. Society for Prevention Researc,, 8(1), 89-101.
Vojoudi, B., Abdolpour, Gh., Bakhshipour, A., & Otared, N. (2014). Prediction of drug addiction preparation based on identity styles, Parenting styles and coping strategies in high school students. Journal of Police Medicine,3(2), 123-134. (Persian)
Wilens, T. E., Martelon, M., Anderson, J., Shelley-Abrahamson, R., & Biederman, J. (2013). Difficulties in emotional regulation & substance use disorders: a controlled family study of bipolar adolescents. Drug Alchol Dependence, 132(1), 114-121.
Wood, A. P., Dawe, S., Gullo, M. J. (2013). The role of personality, family influences, & prosocial risktaking behavior on substance use in early adolescence. Journal of Adolescent, 36(5), 871-881.
Yokus, T., Hamit _Yoku, Ş. G., & Ktug, K. (2013). The analysis of cogitive emotion regulation skills of pre-service music teachers in terms of differrent variables. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(1), 1-9.
Young, J.E., Klosko, J.S., &Weishaar, M. E. (2011). Schema therapy: A practitioner'sguide. Hamidpour, H., Andooz, Z. (translators). Tehran: Arjmand. (Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,767 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,214 |