تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,349 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,604 |
مقایسه مشکلات هیجانی، سبکهای هویتی و رفتارهای ایمنی در دانش-آموزان زورگو و عادی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، اسفند 1397، صفحه 106-120 اصل مقاله (161.08 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2019.750 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه غفارزاده* 1؛ عباس ابوالقاسمی2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات اردبیل | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه مشکلات هیجانی، سبکهای هویت و رفتارهای ایمنی در دانشآموزان زورگو و عادی بود. این پژوهش از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول در شهر اردبیل بودند که 120 نفر با نمره زورگویی بالا بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای هویتی برزونسکی، پرسشنامه تجدید نظرشده زورگویی قربانی اولویوس، پرسشنامه مقیاس رفتارهای ایمنی پینتو و گوریا، مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی لاویبود و لاویبوند استفاده شد. دادههای پژوهش با روش تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و با استفاده از نرم افزار spss 21تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمرات استرس، اضطراب و افسردگی و رفتارهای ایمنی و هویت سردرگم اجتنابی در دانشآموزان زورگو نسبت به عادی بهطور معناداری بیشتر است، درحالیکه میانگین نمرات سبکهای هویت هنجاری و اطلاعاتی در دانشآموزان زورگو نسبت به عادی کمتر بود. این یافتهها بیان میکند که دانشآموزان زورگو آسیب پذیری هیجانی و مشکلات هویتی بیشتری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
مشکلات هیجانی؛ سبک های هویت؛ رفتارهای ایمنی؛ زورگویی | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، مرتضی؛ کرمی، جهانگیر؛ برازنده چقائی، سمیه و بگیان کولهمرز، محمدجواد. (1394). مداخله ای در سازگاری اجتماعی و کاهش رفتارهای تکانشی دانش آموزان پسر مبتلا به ناتوانیهای یادگیری ریاضی: اثربخشی و کارآمدی آموزش والدین با رویکرد آدلری. مجلهی ناتوایهای یادگیری، 5(1)،7-31. بهرامی، محمد. (1390). مقایسهی رفتارهای اجتنابی، تنظیم شناختی هیجان و ادراک از خود در دانشآموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل. حسینی المدنی، سیدعلی؛ احدی، حسن؛ کریمی، یوسف؛ بهرامی، هادی. و معاضدیان، آمنه. (1391 مقایسه تابآوری، سبکهای هویتی، معنویت و حمایت اجتماعی ادراک شده در افراد معتاد و غیرمعتاد و بهبودیافته. مجله اعتیادپژوهی، 21، 51-68. زاهد، عادل؛ رجبی، سعید و امیدی، مسعود. (1391). مقایسهی سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 43-62. سامانی، سیامک؛ جوکار، بهرام و صحراگرد، نرگس. (1386). تابآوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 13(3)،290-295. صالحی، اعظم؛ باغبان، ایران؛ بهرامی، فاطمه و احمدی، سید احمد. (1390). رابطهی بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و مشکلات هیجانی با توجه به عوامل فردی و خانوادگی. فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده، 1(1)، 1-19. عبدی زرین، سهراب؛ سجادیان، پریناز؛ شهیاد، شیما؛ بیان معمار، احمد و عظیمی، حسین. (1389). رابطه بین سبک هویت و بهزیستی روانی در دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی شهر قم. طلوع بهداشت، 9(1)، 69-77. قمریگیوی، حسین؛ سروشزاده، سیدحسن؛ نادر پیلهرود، مقصود و میکاییلی، نیلوفر. (1392). اثربخشی برنامه پیشگیری از زورگویی اولویوس بر زورگویی، مهارت های اجتماعی و عزت نفس دانشآموزان در مدارس ابتدایی. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 3(11)،49-75. نریمانی، محمد؛ عباسی، مسلم؛ ابوالقاسمی، عباس و احدی، بتول. (1392). مقایسهی اثر بخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 2(4)، 154-176. Abdi Zarrin, S., Sajjadian, P., Shahyad, S.H., Bayanmemer, A., Azimi, H. (2010). Relationship between identity and well-being in junior high school students in Qom. Sunrise Health, 9(1), 69-77. (Persian).
Bahrami, M. (2012). Avoidance behavior, cognitive emotion regulation and self-perception of students with anxiety disorder and normal. Master's Thesis of Mohaghegh Ardabili University. (Persian)
Berzonsky, M.D., Nurmi, J.E., Kinney, A., & Tammi, K. (1999). Identity processing style and cognitive attribution strategies: Similarities and differences across different contexts. European Journal of Personality, 13, 105-120.
Cuming, S., Rapee, R., Kemp, N., Abbott, M., Peters, L., & Gaston, J. (2009). A self-report measure of subtle avoidance and safety behaviors relevant to social anxiety: Development and psychometric properties. Journal of Anxiety Disorders, 23, 879–883.
Dumas, T.M., Ellis, W.E., & Wolfe, D.A. (2012). Identity development as a buffer of adolescent risk behaviors in the context of peer group pressure and control. Journal of Adolescence, 35(4),917-927.
Ebrahimi, M., Karami, G., Barazandeh Choghaee, S., & Bagiyan Kulehmarz, M. J. (2015). An intervention in social adjustment and reducing impulsive behaviors of male students with mathematical learning disabilities: Efficiency and effectiveness of parents with Adlerian approach. Journal of Learning Disabilities, 5(1),7-31. (Persian)
Faircloth, B. S. (2012). Wearing a mask vs. connecting identity with learning. Contemporary Educational Psychology, 37(3),186-194.
Frank, J.H., & Shari, J.H. (2009). Relationships among perfectionism, achievement goals, athletic identity, and athlete burnout. Conference, Tucson. U. S. A.
Ghamari giloo, H., Soroush zade, S.H., Nader, M., & Michaeli, N. (2013). Effects of olweus bullying prevention program on elementary-school students' bullying, social skills, and self-esteem. Studies of Clinical Psychology. 3(11), 49-75. (Persian)
Hemphill, A. S., Kotevski, A., Tollit, M., Smith, R., Herrenkohl, T. I., Toumbourou, J. W., & et al. (2012). Longitudinal predictors of cyber and traditional bullying perpetration in Australian secondary school students. Journal of Adolescent Health, 51(1), 59-65.
Hsi-Sheng, W., Williams, J.H., Chen, J.K., Chang, H.Y. (2010). The effects of individual characteristics, teacher practice, and school organizational factors on students' bullying: A multilevel analysis of public middle schools in Taiwan. Journal of Children and Youth Services Review, 32, 137–143.
Husseini al-Madani, S.A., Ahadi, H., Karimi, Y., Bahrami, H. & Moazediyan, A. (2012). Comparison of resiliency, identity styles, spirituality and perceived social support in addicts and non-addicts, and improved. Journal of Addiction Research, 21, 51-68. (Persian)
Junger-Tas, J., & Van Kesteren, J. (1999). Bullying and delinquency in a dutch school population. The Hague, Netherlands: Kugler.
Lee, C. H. (2010). Personal and interpersonal correlates of bullying behaviors among Korean middle school students. Journal of Interpersonal Violence, 25(1), 152-176.
McManus, F., Clark, D.M., Grey, N., Wild, J., Hirsch, C., Fennell, M., & et al. (2009). A demonstration of the efficacy of two of the components of cognitive therapy for social phobia. Journal of Anxiety Disorders, 23, 496–503.
Nansel, T.R., Overpeek, M., Pilla, R.S., Ruam, W. J., Simons-Morton, B., & Scheidt, P. (2001). Bullying behaviors among US youth: Prevalence and association with psychosocial adjustment. Journal of American Medical Association, 285, 2094-2100.
Narimani, M., Abbasi, M., Abolghasemi, A., & Ahadi, B. (2013). A study comparing the effectiveness of acceptance/ commitment by emotional regulation training on adjustment in students with dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 2(4),154-176. (Persian)
Newgent, R.A., Behrend, B.A., Lounsbery, K.L., Higgins, K.K., & Lo, W. (2010). psychosocial educational groups for Students (PEGS): An evaluation of the treatment Fontana. Am, Hyra. D., Godfreg. L., Impact of a deer –led stress inoculation training intervention on state anxiety and heart (1999). 4 ،45-63.
Olweus, D. (1993). Bully/victim problems in school: Knowledge base and an effective intervention program. The Irish Journal of Psychology, 18, 179-190.
Patchin, J.W., & Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth: A test of general strain theory. Youth & Society, 43(2), 727-751.
Phillips, T.M., & Pittman, J.F. (2007). Adolescent psychological well-being by identity style. Journal of Adolescence, 30, 1021-1034.
Rigby, K., Cox, L. (1996). The contribution of bullying at school and low self-esteem to acts of delinquency among Australian teenagers. Personality and Individual Differences, 21(4), 609-612.
Salehi, A., Baghban, I., Bahrami, F. & Ahmedi, S.A. (2010). The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems due to factors such as individual and family. Journal of Counseling and psychotherapy Family, 1(1), 1-19. (Persian)
Samani, S., Jokar, B., & Sahragard, N. (2007). Resiliency, mental health and life satisfaction. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology,13(3), 290-295. (Persian)
Zahed, A., Rajabi, S., & Omodi, M. (2012). A comparison of social, emotional and educational adjustment and self-regulated learning in students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 1(2),43-62. (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,528 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,042 |