تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,565 |
بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی در بهبود نشانههای استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان متوسطه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، اسفند 1397، صفحه 55-70 اصل مقاله (159.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2019.747 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه حسینی* 1؛ تورج هاشمی2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی در بهبود نشانههای استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان متوسطه بود. بدین منظور از جامعه دانشآموزان پایه دوم متوسطه تعداد 60 نفر به شیوه تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل (هرگروه 30 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 12 جلسه در معرفی آموزش راهبردهای کمک خواهی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. متغیرهای وابسته در دو نوبت پیشآزمون و پسآزمون مورد اندازهگیری قرار گرفتند. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استرس تحصیلی کوهن و فرازر و برای اندازهگیری عملکرد تحصیلی از معدل نیمسال تحصیلی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که با کنترل اثرات پیشآزمون، روش آموزشی اثر معنادار بر بهبود استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد. این یافته تلویحات عملی در مداخلات توانبخشی دارد که مورد بحث واقع شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس تحصیلی؛ راهبردهای کمک خواهی؛ عملکرد تحصیلی | ||
مراجع | ||
تکلوی، سمیه و فرشی، آمنه. (1396). مقایسه سطوح خودانتقادی، استرس ادراک شده، عاطفه مثبت و منفی در مادران دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 7(2)، 7-26. سیوارد، برایان لوک. (2002). مدیریت استرس. ترجمه مهدی قراچه داغی (1388). تهران: نشر پیکان. شکری، امید؛ کدیور، پروین؛ نقش، زهرا و دانشور، زهره. (۱۳۸۶). عوامل ایجاد کننده استرس تحصیلی و واکنش ها نسبت به آن عوامل در دانشجویان دختر و پسر، تازه های علوم شناختی. (4) ۸. محمودیان، حسن؛ صفری، هادی؛ آقایی، حدیث؛ رضوانیفر، شیرین و میرمحمدتبار، سیدعبدالله. (1391). مقایسه رفتارهای کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان عادی و دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 2(1)، 107-119. Bandura, A. (2002). Growing primacy of human a gency in adaptation and change in electronic era. Europeam Psychologies, 7,6-21. Bernard, A. (2010). Coping styles in academic situations. Journal of Educational Psychology, 99و 1191-1204. Bloom, B.S. (1970). Learning for mastery. Evaluation Comment, 1(2), Los Angeles: University of California. Butler, R. (2007). Teachers achievement goal orientations and association's with teacher's helpseeking: Ex animation of a novel approach to teacher motivation. Journal of Education psychology, 99, 241-252. Carrol, J. B. (1965). School learning over the long haul. In J. D. Kumboltz (Ed.). Learning and Educational process. Chicago, Rand MC Nally. Cassidy, S (2000). Learning style: and overview of theories, Models and measures. Educational psychology, 24(4), 19-44. Dambo, M.H. (1994). Appling educational psychology. Copyright by Longman publishing group. Edwards, M. (2003). Increasing your child's motivation to learn Little Rock, AR: Center for Effective parenting. Fontana, D.(2007). Psychology for teachers. London; Academic Press. Hall, B. (2005). Educational psychology. New Yourk, MC Grow /till press. Karabenick, S. A. (2011). Classroom and technologysupported helpseeking: The need for converging research paradigms. Learning and instruction, 21, 290-296. Kozanitis, A., Desbiens, J. & Chou nard, R. (2008). Perception of teacher support and reaction toward questioning: Its relation to instrumental helpseeking and motivation to learn. International Journal of Teaching and learning in higher Education, 19(3), 238250. Mahmoudian, H., Safari, H., Aghaie, H., Rezvanifar, Sh., & Mirmohammadtabar, S. A. (2012). A comparison of help seeking behaviors in students with mathematics learning disabilities and normal students. Journal of Learning Disabilities, 2(1), 107-119. (Pesian) Nelson Le Gall, S. (1981). Help- Seeking: An understudied problem solving skill in children. Development Review, 1, 224-246. Newman R. S. (2002). What do I need to do to succeed ... when I don't understand what I am doing? Developmental influences on student's adaptive helpseeking. In wig field & J. S. Eccles (Eds), Development of Achievement Motivation (pp, 283-309). San Diego, CA: Academic press. Newman, R. S. (1990). Children's helpseeking in the classroom: The role of motivational factors and attitudes. Journal of Educations psychology, 82, 71-80. Newman, R. S. (1994). Adaptive help seeking: A strategy of self-regulated learning. In D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications (pp. 283-301). Hillsdale, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates, Inc Newman, R. S. (2006). Students adaptive and no adaptive helpseeking in the classroom: Implications for the context of peer harassment. In S.A. Karabenick & R.S. Newman (Eds), Helpseeking in academic setting: Goals, groups and contexts (pp. 225-296). Newman, R.S. (2008). The motivational role of adaptive helpseeking in selfregulated learning. In D. Schunk & B. Zimmerman (Eds), motivation and selfregulated learning: theory, research and application (pp. 315-337). Nigel, k. (2009). Two ways to coping with stress. Journal of American psychologists, 54, 291-307. Pintrich, P. R. (2005). Can learning envirment be used as self regulatory tools to enhance learning? Educational psychologists, 49, 341-357. Roll, L, Aleven, N., Mclaren, B. M., & Koedinger, K. R. (2011). Improving student's helpseeking skills using Met cognitive feedback in an intelligent tutoring system. Learning and instruction, 21(2), 267-280. Ryan, A. M, Pintrich, P.R. (1997). Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescent's helpseeking in math class. Journal of Educational psychology, 89: 329341. Ryan, A.M. Pintrich, P. R & Midgley, C. (2001). Avoiding seeking help in the classroom: who and why? Educational Psychology Review, 13, 93-114. Schunk, D. H. (2004). Self-efficacy in education: Issuse and future directions. Paper presented at the annual metting of the American Educational Research Association, san Diego, CA. Selye, H. (1958). General syndrome adaptation in life spance. Physiological Research, 11, 195-204. Slavin, R. E. (2002). The international School: Effective elementary education for all children. In S. string field & D. Land (Eds), Educating at risk students (pp. 111-127). Chicago: National society for the study of Edcation. Suroky, E. (2008). Understanding stress effects. New York: MC Grow Hill press. Taconis, R., Ferguson Hessler, M. G. & Broek kamp, H. (2001). Teaching science problem solving: An overview of experimental work. Journal of Research in science Teaching, 38, 442-488. Taklavi, S., & Farshi, A. (2018). Comparing the levels of self-criticism, perceived stress, and positive and negative effects in mothers of student with and without learning disorders. Journal of Learning Disabilities, 7(2),7-26. (Persian) Teong, S. K. (2003). The effect of meta cognitive training on mathematical wordproblem solving. Journal of computer Assisted Learning, 19,46-55. Zimmerman, B. J. (2003). Acquiring writing revision and self- regulatory skill through observation and emulation. Journal of Educational psychology. 94(2), 660-668. Zimmerman, B. J. (2008). Investigating selfregulation and Motivation: Historical background, methodological developments and future prospects. American Educational research Journal, 45(1), 166-183. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,912 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,445 |