تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,384 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,607 |
اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای (TDCS) بر بهبود کارکردهای شناختی و حل مسأله در دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، اسفند 1397، صفحه 20-38 اصل مقاله (305.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2019.745 | ||
نویسندگان | ||
سیف الله آقاجانی* 1؛ مینا طاهری فرد2؛ جابر علیزاده گورادل3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای (TDCS) بر بهبود کارکردهای شناختی و حل مسأله دانشآموزان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان در سال تحصیلی 96-1397 تشکیل دادند (1029=N). از این افراد، 30 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. تحریک الکتریکی مستقیم مغز (TDCS) در 10 جلسه برای گروه آزمایش انجام شد. درحالیکه آزمودنیهای گروه کنترل چنین مداخلهای دریافت نکردند. جهت گردآوری اطلاعات از آزمون شناختی مونترال و آزمون برج لندن استفاده شد. برای آزمون فرضیه پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره و یک متغیره استفاده گردید. نتایج نشـان داد که تحریک الکتریکی مسـتقیم مغز(TDCS) موجب افزایش میانگین نمرات عناصر کارکردهای شناختی و عملکرد حل مسأله دانشآموزان شده است (01/0>P). با استفاده از رویکرد درمانی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای میتوان حل مسأله و کارکرد شناختی دانشآموزان را بهبود بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
تحریک الکتریکی مستقیم مغز؛ کارکرد شناختی؛ حل مسأله؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
ارجمندنیا، علیاکبر؛ اسبقی، مونا؛ افروز، غلامعلی و رحمانیان، مهدیه. (1395). تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه (tDCS) بر افزایش حافظهی فعال کودکان مبتلا به اختلال ریاضی. مجلهی ناتوانی یادگیری، 6(1)،7-25. ارکان، امین و یاریاری، فریدون. (1393). تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر حافظه ی کاری در افراد سالم. فصلنامه روانشناسی شناختی، 2(2)، 1-8. امساکی، گلیتا؛ مولوی، حسین؛ چیتساز، احمد؛ موحد ابطحی، مهسا و عسگری، کریم. (1390). معرفی و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی شناختی مونترآل در بیماران مبتلا به پارکینسون. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 29 (158)، 1391- 1400. توکلیزاده، جهانشیر؛ ابراهیمی قوام آبادی، صغری؛ فرخینور، علی و گلزاری، محمود. (1390). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد. اصول بهداشت روانی، 13(3)، 250-259. دانش، عصمت؛ سلیمی نیا، نرگس؛ فلاحتی، حوا؛ سابقی، لیلا و شمشیری، مینا. (1393). اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر سازگاری دختران نوجوان ناسازگار. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 8 (2)، 23-40. دلاور، علی. (1386). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر ویرایش. روحالامینی، شکوفه؛ سلیمانی، مهران و واقف، لادن. (1397). اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای مغز (tDCS) بر توجه-انتخابی و انعطافپذیریشناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 8(1)،23-41. زارع، حسین؛ عباسپور، پرستو و یوسفی، فایق. (1394). نقش آموزش مهارت حل مسأله و بازسازی شناختی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کارکرد خانواده در زنان نابارور. فصلنامه علمی پژوهشی شناخت، ۲ (۱)، ۸۱-۹۳. عبداللهی، محمدحسین؛ حسنآبادی، حمیدرضا و سمیعی سنجانی، منا. (1394). تأثیر تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر کارکردهای مغزی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه خوارزمی تهران.سرگلزایی، مرتضی؛ جناآبادی، حسین و عرب، علی. (1397). اثر بخشی شیوههای آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی). مجله ناتوانیهای یادگیری، 7(4)، 42-67. فیضی، لیلی؛ فداکار، ریحانه؛ چهرزاد، مینومیترا؛ کاظمنژاد لیلی، احسان (1395). مهارتهای حل مسأله دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن. پرستاری و مامایی جامع نگر، 25 (81)، 86-95. قمری گیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی، هیوا. (1391). اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 98-115. مرادی کلارده، سارا؛ یاریاری، فریدون و عبداللهی، محمدحسین. (1395). اثربخشی تحریک مستقیم فراجمجمهای قشر پیش پیشانی پشتی- جانبی بر ولع سیگار و استرس. پژوهش در سلامت روانشناختی، 10 (3)، 1-8. Abdollahi, M.H., Hasan Abadi, H.R., Samii Sanjani, M. (2015). The effect of stimulating the brain from the skull, using direct electric current (TDCS) on brain functions. Master's Thesis. Kharazmi University, Faculty of Psychology. (Persian).
Alatawi, A., Alhussien, A., Almusned, T., Alohali, M., Alghamdi, F., Habib, S., Bashir, S. (2017). Effect of transcranial direct current stimulation on cognitive function in tobacco smokers: a preliminary study. Basic, Translational, and Clinical Research in Neuromodulation. 10(2), 533.
Andrews, S.C., Hoy, K.E., Enticott, P. G., Daskalakis, Z.J., & Fitzgerald, P.B. (2011). Improving working memory: the effect of combining cognitive activity and anodal transcranial direct current stimulation to the left dorsolateral prefrontal cortex. Brain Stimulation. 4(2), 84-89.
Arjmandnia, A. A., Asbaghi, M., Afrooz, G., & Rahmanian, M. (2016). The effect of transcranial direct current stimulation (tDCS) on improving working memory performance in children with mathematical disorder.Journal of Learning Disabilities, 6(1),7-25. (Persian)
Arkan, A., & Yaryari, F. (2014). Effect of transcranial direct current stimulation (TDCS) on working memory in healthy people. Journal of Cognitive Psychology, 2(2), 1-8. (Persian)
Athilingam, P. (2007). Validation of an instrument to measure cognitive in patients with heart failure. University of Rochester: School of Nursing.
Baddeley, A. (2012). Working memory: Theories, models, and controversies. Annual Review of Psychology. 63, 1-29.
Barbey, A.K., Koenigs, M., & Grafman, J. (2013). Dorsolateral prefrontal contributions to human working Memory. Cortex, 9, 195-220.
Berk, L. (2007). Development through the Lifespan, 4th ed. New York: Taylor and Francis.
Berryhill, M. E., & Jones, K.T. (2012). TDCS selectively improves working memory in older adults with more education. Neuroscience Letters. 521(2), 148-151.
Boggio, P.S., Ferrucci, R., & Rigonatti, S.P. (2006). Effects of transcranial direct current stimulation on working memory in patients with Parkinson's disease. Journal of the Neurological Sciences. 249(1), 31-38.
Brunoni, A., Ferrucci, R., Bortolomasi, M., Vergari, M., Tadini, L., Boggio, P., & et al. (2011). Transcranial direct current stimulation (tDCS) in unipolar vs. bipolar depressive disorder. Progress in Neuro Psychopharmacology & Biological Psychiatry, 65(1), 63-101.
Clark, V.P., Coffman, B.A., Trumbo, M.C., & Gasparovic, C. (2011). Transcranial direct current stimulation (tDCS) produces localized and specific alterations in neurochemistry: a (1) H magnetic resonance spectroscopy study. Neuroscience Letters. 500(1), 67-71.
Danesh, E., Saliminia, N., Falahati, H., Sabeghi, L., & Shamshiri, M (2014). Effectiveness of group problem solving skill training on adaptive behavior of maladaptive teenage girls. Journal of Applied Psychology. 8(2), 23-40. (Persian)
Delavar, A. (2007). Research Methods in Psychology and Educational Sciences, Tehran: Virayesh Edition. (Persian)
Emsaki, G., Molavi, H., Chitsaz, A., Movahed Abtahi, M., & Asgari, K. (2011). Psychometric properties of the montreal cognitive assessment (MoCA) in parkinson's disease patients in Isfahan. Journal of Isfahan Medical School, 29(158),1391-1400. (Persian)
Esmaeilinasab, M., Malekmohamadi, D., Ghiasvand, Z., & Bahrami, S. (2011). Effectiveness of life skills training on increasing self-esteem of high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30,1043-1047.
Feizi, L., Fadakar, R., Chehrzad, M.M., & Kazemnejad-Leili, E. (2015). Problem solving skills and their related factors in nursing students. Journal of Holistic Nursing and Midwifery. 25(81), 86-95. (Persian)
Floel, A. (2014). TDCS-enhanced motor and cognitive function in neurological diseases. NeuroImage. 85(3), 934-947.
Ghamari Givi, H., Narimani, M., & Mahmoodi, H. (2012). The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of childern with dyslexia and attention dificit/hyperactivity. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 98-115. (Persian)
Gonzalez, P., Fong, K. N. K., & Brown, T. (2018). The effects of transcranial direct current stimulation on the cognitive functions in older adults with Mild cognitive impairment: A Pilot Study. Behavioral Neurology.
Javadi, A.H. & Cheng, P. (2013). Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS) Enhances Reconsolidation of Long-Term Memory. Brain Stimulation, 6, 668-674.
Jo, J.M., Kim, Y.H., Ko, M.H., Ohn, S.H., Joen, B., Lee, K.H. (2009). Enhancing the working memory of stroke patients using TDCS. American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation. 88(5), 404-409.
Kang, E.K., Baek, M.J., Kim, S., & Paik, N.J. (2009). Non-invasive cortical stimulation improves post-stroke attention decline. Restorative Neurology and Neuroscience. 27(6), 645-50.
Keeser, D., Padberg, F., Reisinger, E., Pogarell, O., Kirsch, V., Palm, U., et al. (2013). Prefrontal direct current stimulation modulates resting EEG and event-related potentials in healthy subjects: a standardized low resolution tomography (SLORETA) study. Neuroimage. 55 (2), 644-657.
Lezak, M.D. (2004). Neuropsychological assessment. Oxford: Oxford University Press.
Lovstad, M. (2012). Executive functions after focal lesions to the lateral, orbital and medial subdivisions of the prefrontal cortex. Sunnaas Rehabilitation Hospital Department of Research, 11-59.
Marshall, L., Matthias, M., Hartwig, R., & Siebner. J.B. (2005). Bifrontal transcranial direct current stimulation slows reaction time in a working memory task. BMC Neuroscience, 6, 23.
Mayer, R. E. (1992). Thinking, problem solving, cognition. WH Freeman/Times Books/Henry Holt & Company.
Moradi Kelardeh, S., Yaryari, F., Abdollahi, M.H. (2016). Effectiveness of transcranial direct current stimulation on dorsolateral prefrontal cortex in cigarette craving and Stress. Journal of Research in Psychological Health. 10 (3), 30-37. (Persian).
Nasreddine, Z.S., Phillips, N.A., Bedirian, V., Charbonneau, S., Whitehead, V., Collin, I; et al. (2005). The montreal cognitive assessment, MOCA: a brief screening tool for mild cognitive impairment. Journal of the American Geriatrics Society. 53(4), 695-699.
Nitsche, M.A.,Fricke, K., Henschke, U., Schlitterlau, A., Liebetanz, D., Lang, N., et al. (2003). Pharmacological modulation of cortical excitability shifts induced by transcranial direct current stimulation in humans. The Journal of Physiology. 553(1), 293-301.
Oliveira, J.F., Tamires, A., Zan, A.T., Valiengo, L., Lotufo, P., Bense, I.M., & et al. (2013). Acute working memory improvement after TDCS in antidepressant-free patients with major depressive disorder. Neuroscience Letters, 537, 60– 64.
Robertson, S.I. (2001). Problem solving. Hove: Psychology Press. Sadok & Sadok, B (2007). Summary of psychiatry. Farzin translations Foster (2008). Tehran: Arjmand. (Persian)Rooholamini, SH., Soleymani, M., & Vaghef, L. (2018). Effectiveness of transcranial direct current stimulation (TDCS) on executive functions (selective attention and flexibility) in students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 8(1),23-41. (Persian)
Sargolzae, M., Janaabadi, H., & Arab, A. (2018). Effectiveness of problem-solving metacognitive training and excitement regulation on emotional processing, impulsivity and sensuality of students with specific learning disorder (malfunctioning in mathematics). Journal of Learning Disabilities, 7(4),42-67. (Persian)
Seidman, L.J., Biederman, J., Monuteaux, M.C., Doyle, A., & Faraone, S.V. (2006). Learning disabilities and executive dysfunction in boys with attention deficit/ hyperactivity disorder. Neuropsychology, 15(4), 544-556.
Stern, Y. (2003). The concept of cognitive reserve: A catalyst for research. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 25(5), 589-593.
Su, C.Y., Lin, YH., Wu, Y.Y., Chen, C.C. (2008). The role of cognition and adaptive behavior in employment of people with mental retardation. Research in Developmental Disabilities. 29(1), 83-95.
Tavakolizadeh, J., Ebrahimi Qavam, S., Farrokhi, N.A., & Golzari, M. (2011). A study on the efficacy of teaching self-regulated learning strategies on mental health in boys studying in second grade of junior-high school in Mashhad. Journal of Fundamentals of Mental Health, 13(3), 250-259. (Persian)
Weydant, L., Willis, W.G. (1994). Execative function in schoilaged: potential efficacy of task in discriminative chinical groups. Developmental Psychology, 10, 27-38.
Yuan, H.B., Williams, B.A., Fang, J.B., & Pang, D. (2012). Withdrawn: The relationship between self-directed learning readiness and problem solving in Chinese baccalaureate nursing students. Nurse Education Today, 32(4), 427-431.
Zare, H., Abaspour, P., & Yousefi, F. (2015). The role of problem-solving skill training and cognitive restructuring on cogitive emotion regulation strategies, and family functioning in infertile women. Shenakht. Journal of Psychology and Psychiatry, 2 (1), 81-93. (Persian)
Zelazo, P.D., Müller, U., Frye, D., Marcovitch, S., Argitis, G., Boseovski, J., Chiang, J.K., Hongwanishkul, D., Schuster, B.V., Sutherland, A. (2003). The development of executive function in early childhood. Monographs of the Society for Researchin Child Development, 68(3), 137.
ارجمندنیا، علیاکبر؛ اسبقی، مونا؛ افروز، غلامعلی و رحمانیان، مهدیه. (1395). تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه (tDCS) بر افزایش حافظهی فعال کودکان مبتلا به اختلال ریاضی. مجلهی ناتوانی یادگیری، 6(1)،7-25. ارکان، امین و یاریاری، فریدون. (1393). تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر حافظه ی کاری در افراد سالم. فصلنامه روانشناسی شناختی، 2(2)، 1-8. امساکی، گلیتا؛ مولوی، حسین؛ چیتساز، احمد؛ موحد ابطحی، مهسا و عسگری، کریم. (1390). معرفی و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی شناختی مونترآل در بیماران مبتلا به پارکینسون. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 29 (158)، 1391- 1400. توکلیزاده، جهانشیر؛ ابراهیمی قوام آبادی، صغری؛ فرخینور، علی و گلزاری، محمود. (1390). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد. اصول بهداشت روانی، 13(3)، 250-259. دانش، عصمت؛ سلیمی نیا، نرگس؛ فلاحتی، حوا؛ سابقی، لیلا و شمشیری، مینا. (1393). اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر سازگاری دختران نوجوان ناسازگار. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 8 (2)، 23-40. دلاور، علی. (1386). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر ویرایش. روحالامینی، شکوفه؛ سلیمانی، مهران و واقف، لادن. (1397). اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای مغز (tDCS) بر توجه-انتخابی و انعطافپذیریشناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 8(1)،23-41. زارع، حسین؛ عباسپور، پرستو و یوسفی، فایق. (1394). نقش آموزش مهارت حل مسأله و بازسازی شناختی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کارکرد خانواده در زنان نابارور. فصلنامه علمی پژوهشی شناخت، ۲ (۱)، ۸۱-۹۳. عبداللهی، محمدحسین؛ حسنآبادی، حمیدرضا و سمیعی سنجانی، منا. (1394). تأثیر تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر کارکردهای مغزی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه خوارزمی تهران.سرگلزایی، مرتضی؛ جناآبادی، حسین و عرب، علی. (1397). اثر بخشی شیوههای آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی). مجله ناتوانیهای یادگیری، 7(4)، 42-67. فیضی، لیلی؛ فداکار، ریحانه؛ چهرزاد، مینومیترا؛ کاظمنژاد لیلی، احسان (1395). مهارتهای حل مسأله دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن. پرستاری و مامایی جامع نگر، 25 (81)، 86-95. قمری گیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی، هیوا. (1391). اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 98-115. مرادی کلارده، سارا؛ یاریاری، فریدون و عبداللهی، محمدحسین. (1395). اثربخشی تحریک مستقیم فراجمجمهای قشر پیش پیشانی پشتی- جانبی بر ولع سیگار و استرس. پژوهش در سلامت روانشناختی، 10 (3)، 1-8. Abdollahi, M.H., Hasan Abadi, H.R., Samii Sanjani, M. (2015). The effect of stimulating the brain from the skull, using direct electric current (TDCS) on brain functions. Master's Thesis. Kharazmi University, Faculty of Psychology. (Persian).
Alatawi, A., Alhussien, A., Almusned, T., Alohali, M., Alghamdi, F., Habib, S., Bashir, S. (2017). Effect of transcranial direct current stimulation on cognitive function in tobacco smokers: a preliminary study. Basic, Translational, and Clinical Research in Neuromodulation. 10(2), 533.
Andrews, S.C., Hoy, K.E., Enticott, P. G., Daskalakis, Z.J., & Fitzgerald, P.B. (2011). Improving working memory: the effect of combining cognitive activity and anodal transcranial direct current stimulation to the left dorsolateral prefrontal cortex. Brain Stimulation. 4(2), 84-89.
Arjmandnia, A. A., Asbaghi, M., Afrooz, G., & Rahmanian, M. (2016). The effect of transcranial direct current stimulation (tDCS) on improving working memory performance in children with mathematical disorder.Journal of Learning Disabilities, 6(1),7-25. (Persian)
Arkan, A., & Yaryari, F. (2014). Effect of transcranial direct current stimulation (TDCS) on working memory in healthy people. Journal of Cognitive Psychology, 2(2), 1-8. (Persian)
Athilingam, P. (2007). Validation of an instrument to measure cognitive in patients with heart failure. University of Rochester: School of Nursing.
Baddeley, A. (2012). Working memory: Theories, models, and controversies. Annual Review of Psychology. 63, 1-29.
Barbey, A.K., Koenigs, M., & Grafman, J. (2013). Dorsolateral prefrontal contributions to human working Memory. Cortex, 9, 195-220.
Berk, L. (2007). Development through the Lifespan, 4th ed. New York: Taylor and Francis.
Berryhill, M. E., & Jones, K.T. (2012). TDCS selectively improves working memory in older adults with more education. Neuroscience Letters. 521(2), 148-151.
Boggio, P.S., Ferrucci, R., & Rigonatti, S.P. (2006). Effects of transcranial direct current stimulation on working memory in patients with Parkinson's disease. Journal of the Neurological Sciences. 249(1), 31-38.
Brunoni, A., Ferrucci, R., Bortolomasi, M., Vergari, M., Tadini, L., Boggio, P., & et al. (2011). Transcranial direct current stimulation (tDCS) in unipolar vs. bipolar depressive disorder. Progress in Neuro Psychopharmacology & Biological Psychiatry, 65(1), 63-101.
Clark, V.P., Coffman, B.A., Trumbo, M.C., & Gasparovic, C. (2011). Transcranial direct current stimulation (tDCS) produces localized and specific alterations in neurochemistry: a (1) H magnetic resonance spectroscopy study. Neuroscience Letters. 500(1), 67-71.
Danesh, E., Saliminia, N., Falahati, H., Sabeghi, L., & Shamshiri, M (2014). Effectiveness of group problem solving skill training on adaptive behavior of maladaptive teenage girls. Journal of Applied Psychology. 8(2), 23-40. (Persian)
Delavar, A. (2007). Research Methods in Psychology and Educational Sciences, Tehran: Virayesh Edition. (Persian)
Emsaki, G., Molavi, H., Chitsaz, A., Movahed Abtahi, M., & Asgari, K. (2011). Psychometric properties of the montreal cognitive assessment (MoCA) in parkinson's disease patients in Isfahan. Journal of Isfahan Medical School, 29(158),1391-1400. (Persian)
Esmaeilinasab, M., Malekmohamadi, D., Ghiasvand, Z., & Bahrami, S. (2011). Effectiveness of life skills training on increasing self-esteem of high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30,1043-1047.
Feizi, L., Fadakar, R., Chehrzad, M.M., & Kazemnejad-Leili, E. (2015). Problem solving skills and their related factors in nursing students. Journal of Holistic Nursing and Midwifery. 25(81), 86-95. (Persian)
Floel, A. (2014). TDCS-enhanced motor and cognitive function in neurological diseases. NeuroImage. 85(3), 934-947.
Ghamari Givi, H., Narimani, M., & Mahmoodi, H. (2012). The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of childern with dyslexia and attention dificit/hyperactivity. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 98-115. (Persian)
Gonzalez, P., Fong, K. N. K., & Brown, T. (2018). The effects of transcranial direct current stimulation on the cognitive functions in older adults with Mild cognitive impairment: A Pilot Study. Behavioral Neurology.
Javadi, A.H. & Cheng, P. (2013). Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS) Enhances Reconsolidation of Long-Term Memory. Brain Stimulation, 6, 668-674.
Jo, J.M., Kim, Y.H., Ko, M.H., Ohn, S.H., Joen, B., Lee, K.H. (2009). Enhancing the working memory of stroke patients using TDCS. American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation. 88(5), 404-409.
Kang, E.K., Baek, M.J., Kim, S., & Paik, N.J. (2009). Non-invasive cortical stimulation improves post-stroke attention decline. Restorative Neurology and Neuroscience. 27(6), 645-50.
Keeser, D., Padberg, F., Reisinger, E., Pogarell, O., Kirsch, V., Palm, U., et al. (2013). Prefrontal direct current stimulation modulates resting EEG and event-related potentials in healthy subjects: a standardized low resolution tomography (SLORETA) study. Neuroimage. 55 (2), 644-657.
Lezak, M.D. (2004). Neuropsychological assessment. Oxford: Oxford University Press.
Lovstad, M. (2012). Executive functions after focal lesions to the lateral, orbital and medial subdivisions of the prefrontal cortex. Sunnaas Rehabilitation Hospital Department of Research, 11-59.
Marshall, L., Matthias, M., Hartwig, R., & Siebner. J.B. (2005). Bifrontal transcranial direct current stimulation slows reaction time in a working memory task. BMC Neuroscience, 6, 23.
Mayer, R. E. (1992). Thinking, problem solving, cognition. WH Freeman/Times Books/Henry Holt & Company.
Moradi Kelardeh, S., Yaryari, F., Abdollahi, M.H. (2016). Effectiveness of transcranial direct current stimulation on dorsolateral prefrontal cortex in cigarette craving and Stress. Journal of Research in Psychological Health. 10 (3), 30-37. (Persian).
Nasreddine, Z.S., Phillips, N.A., Bedirian, V., Charbonneau, S., Whitehead, V., Collin, I; et al. (2005). The montreal cognitive assessment, MOCA: a brief screening tool for mild cognitive impairment. Journal of the American Geriatrics Society. 53(4), 695-699.
Nitsche, M.A.,Fricke, K., Henschke, U., Schlitterlau, A., Liebetanz, D., Lang, N., et al. (2003). Pharmacological modulation of cortical excitability shifts induced by transcranial direct current stimulation in humans. The Journal of Physiology. 553(1), 293-301.
Oliveira, J.F., Tamires, A., Zan, A.T., Valiengo, L., Lotufo, P., Bense, I.M., & et al. (2013). Acute working memory improvement after TDCS in antidepressant-free patients with major depressive disorder. Neuroscience Letters, 537, 60– 64.
Robertson, S.I. (2001). Problem solving. Hove: Psychology Press. Sadok & Sadok, B (2007). Summary of psychiatry. Farzin translations Foster (2008). Tehran: Arjmand. (Persian)Rooholamini, SH., Soleymani, M., & Vaghef, L. (2018). Effectiveness of transcranial direct current stimulation (TDCS) on executive functions (selective attention and flexibility) in students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 8(1),23-41. (Persian)
Sargolzae, M., Janaabadi, H., & Arab, A. (2018). Effectiveness of problem-solving metacognitive training and excitement regulation on emotional processing, impulsivity and sensuality of students with specific learning disorder (malfunctioning in mathematics). Journal of Learning Disabilities, 7(4),42-67. (Persian)
Seidman, L.J., Biederman, J., Monuteaux, M.C., Doyle, A., & Faraone, S.V. (2006). Learning disabilities and executive dysfunction in boys with attention deficit/ hyperactivity disorder. Neuropsychology, 15(4), 544-556.
Stern, Y. (2003). The concept of cognitive reserve: A catalyst for research. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 25(5), 589-593.
Su, C.Y., Lin, YH., Wu, Y.Y., Chen, C.C. (2008). The role of cognition and adaptive behavior in employment of people with mental retardation. Research in Developmental Disabilities. 29(1), 83-95.
Tavakolizadeh, J., Ebrahimi Qavam, S., Farrokhi, N.A., & Golzari, M. (2011). A study on the efficacy of teaching self-regulated learning strategies on mental health in boys studying in second grade of junior-high school in Mashhad. Journal of Fundamentals of Mental Health, 13(3), 250-259. (Persian)
Weydant, L., Willis, W.G. (1994). Execative function in schoilaged: potential efficacy of task in discriminative chinical groups. Developmental Psychology, 10, 27-38.
Yuan, H.B., Williams, B.A., Fang, J.B., & Pang, D. (2012). Withdrawn: The relationship between self-directed learning readiness and problem solving in Chinese baccalaureate nursing students. Nurse Education Today, 32(4), 427-431.
Zare, H., Abaspour, P., & Yousefi, F. (2015). The role of problem-solving skill training and cognitive restructuring on cogitive emotion regulation strategies, and family functioning in infertile women. Shenakht. Journal of Psychology and Psychiatry, 2 (1), 81-93. (Persian)
Zelazo, P.D., Müller, U., Frye, D., Marcovitch, S., Argitis, G., Boseovski, J., Chiang, J.K., Hongwanishkul, D., Schuster, B.V., Sutherland, A. (2003). The development of executive function in early childhood. Monographs of the Society for Researchin Child Development, 68(3), 137.
ارجمندنیا، علیاکبر؛ اسبقی، مونا؛ افروز، غلامعلی و رحمانیان، مهدیه. (1395). تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه (tDCS) بر افزایش حافظهی فعال کودکان مبتلا به اختلال ریاضی. مجلهی ناتوانی یادگیری، 6(1)،7-25. ارکان، امین و یاریاری، فریدون. (1393). تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیمالکتریکی (TDCS)بر حافظهی کاری در افراد سالم. فصلنامه روانشناسی شناختی، 2(2)، 1-8. امساکی، گلیتا؛ مولوی، حسین؛ چیتساز، احمد؛ موحد ابطحی، مهسا و عسگری، کریم. (1390). معرفی و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی شناختی مونترآل در بیماران مبتلا به پارکینسون. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 29 (158)، 1391- 1400. توکلیزاده، جهانشیر؛ ابراهیمی قوام آبادی، صغری؛ فرخینور، علی و گلزاری، محمود. (1390). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد. اصول بهداشت روانی، 13(3)، 250-259. دانش، عصمت؛ سلیمی نیا، نرگس؛ فلاحتی، حوا؛ سابقی، لیلا و شمشیری، مینا. (1393). اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر سازگاری دختران نوجوان ناسازگار. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 8(2)، 23-40. دلاور، علی. (1386). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر ویرایش. روحالامینی، شکوفه؛ سلیمانی، مهران و واقف، لادن. (1397). اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای مغز (tDCS) بر توجه-انتخابی و انعطافپذیریشناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 8(1)،23-41. زارع، حسین؛ عباسپور، پرستو و یوسفی، فایق. (1394). نقش آموزش مهارت حل مسأله و بازسازی شناختی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کارکرد خانواده در زنان نابارور. فصلنامه علمی پژوهشی شناخت، ۲ (۱)، ۸۱-۹۳. عبداللهی، محمدحسین؛ حسنآبادی، حمیدرضا و سمیعی سنجانی، منا. (1394).تأثیر تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر کارکردهای مغزی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه خوارزمی تهران.سرگلزایی، مرتضی؛ جناآبادی، حسین و عرب، علی. (1397).اثر بخشی شیوههای آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی). مجله ناتوانیهای یادگیری، 7(4)، 42-67. فیضی، لیلی؛ فداکار، ریحانه؛ چهرزاد، مینومیترا؛ کاظمنژاد لیلی، احسان (1395). مهارتهای حل مسأله دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن. پرستاری و مامایی جامع نگر، 25 (81)، 86-95. قمری گیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی، هیوا. (1391). اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 98-115. مرادی کلارده، سارا؛ یاریاری، فریدون و عبداللهی، محمدحسین. (1395). اثربخشی تحریک مستقیم فراجمجمهای قشر پیش پیشانی پشتی- جانبی بر ولع سیگار و استرس. پژوهش در سلامت روانشناختی، 10 (3)، 1-8. Abdollahi, M.H., Hasan Abadi, H.R., Samii Sanjani, M. (2015). The effect of stimulating the brain from the skull, using direct electric current (TDCS) on brain functions. Master's Thesis. Kharazmi University, Faculty of Psychology. (Persian).
Alatawi, A., Alhussien, A., Almusned, T., Alohali, M., Alghamdi, F., Habib, S., Bashir, S. (2017). Effect of transcranial direct current stimulation on cognitive function in tobacco smokers: a preliminary study. Basic, Translational, and Clinical Research in Neuromodulation. 10(2), 533.
Andrews, S.C., Hoy, K.E., Enticott, P. G., Daskalakis, Z.J., & Fitzgerald, P.B. (2011). Improving working memory: the effect of combining cognitive activity and anodal transcranial direct current stimulation to the left dorsolateral prefrontal cortex. Brain Stimulation. 4(2), 84-89.
Arjmandnia, A. A., Asbaghi, M., Afrooz, G., & Rahmanian, M. (2016).The effect of transcranial direct current stimulation (tDCS) on improving working memory performance in children with mathematical disorder.Journal of Learning Disabilities, 6(1),7-25. (Persian)
Arkan, A., & Yaryari, F. (2014). Effect of transcranial direct current stimulation (TDCS) on working memory in healthy people. Journal of Cognitive Psychology, 2(2), 1-8. (Persian)
Athilingam, P. (2007). Validation of an instrument to measure cognitive in patients with heart failure. University of Rochester: School of Nursing.
Baddeley, A. (2012). Working memory: Theories, models, and controversies. Annual Review of Psychology. 63, 1-29.
Barbey, A.K., Koenigs, M., & Grafman, J. (2013). Dorsolateral prefrontal contributions to human working Memory. Cortex, 9, 195-220.
Berk, L. (2007). Development through the Lifespan, 4th ed. New York: Taylor and Francis.
Berryhill, M. E., & Jones, K.T. (2012). TDCS selectively improves working memory in older adults with more education. Neuroscience Letters. 521(2), 148-151.
Boggio, P.S., Ferrucci, R., & Rigonatti, S.P. (2006). Effects of transcranial direct current stimulation on working memory in patients with Parkinson's disease. Journal of the Neurological Sciences. 249(1), 31-38.
Brunoni, A., Ferrucci, R., Bortolomasi, M., Vergari, M., Tadini, L., Boggio, P., & et al. (2011). Transcranial direct current stimulation (tDCS) in unipolar vs. bipolar depressive disorder. Progress in Neuro Psychopharmacology & Biological Psychiatry, 65(1), 63-101.
Clark, V.P., Coffman, B.A., Trumbo, M.C., & Gasparovic, C. (2011). Transcranial direct current stimulation (tDCS) produces localized and specific alterations in neurochemistry: a (1) H magnetic resonance spectroscopy study. Neuroscience Letters. 500(1), 67-71.
Danesh, E., Saliminia, N., Falahati, H., Sabeghi, L., & Shamshiri, M (2014). Effectiveness of group problem solving skill training on adaptive behavior of maladaptive teenage girls. Journal of Applied Psychology. 8(2), 23-40. (Persian)
Delavar, A. (2007). Research Methods in Psychology and Educational Sciences, Tehran: Virayesh Edition. (Persian)
Emsaki, G., Molavi, H., Chitsaz, A., Movahed Abtahi, M., & Asgari, K. (2011). Psychometric properties of the montreal cognitive assessment (MoCA) in parkinson's disease patients in Isfahan. Journal of Isfahan Medical School, 29(158),1391-1400. (Persian)
Esmaeilinasab, M., Malekmohamadi, D., Ghiasvand, Z., & Bahrami, S. (2011). Effectiveness of life skills training on increasing self-esteem of high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30,1043-1047.
Feizi, L., Fadakar, R., Chehrzad, M.M., & Kazemnejad-Leili, E. (2015). Problem solving skills and their related factors in nursing students. Journal of Holistic Nursing and Midwifery. 25(81), 86-95. (Persian)
Floel, A. (2014). TDCS-enhanced motor and cognitive function in neurological diseases. NeuroImage. 85(3), 934-947.
Ghamari Givi, H., Narimani, M., & Mahmoodi, H. (2012). The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of childern with dyslexia and attention dificit/hyperactivity. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 98-115. (Persian)
Gonzalez, P., Fong, K. N. K., & Brown, T. (2018). The effects of transcranial direct current stimulation on the cognitive functions in older adults with Mild cognitive impairment: A Pilot Study. Behavioral Neurology.
Javadi, A.H. & Cheng, P. (2013). Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS) Enhances Reconsolidation of Long-Term Memory. Brain Stimulation, 6, 668-674.
Jo, J.M., Kim, Y.H., Ko, M.H., Ohn, S.H., Joen, B., Lee, K.H. (2009). Enhancing the working memory of stroke patients using TDCS. American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation. 88(5), 404-409.
Kang, E.K., Baek, M.J., Kim, S., & Paik, N.J. (2009). Non-invasive cortical stimulation improves post-stroke attention decline. Restorative Neurology and Neuroscience. 27(6), 645-50.
Keeser, D., Padberg, F., Reisinger, E., Pogarell, O., Kirsch, V., Palm, U., et al. (2013). Prefrontal direct current stimulation modulates resting EEG and event-related potentials in healthy subjects: a standardized low resolution tomography (SLORETA) study. Neuroimage. 55 (2), 644-657.
Lezak, M.D. (2004). Neuropsychological assessment. Oxford: Oxford University Press.
Lovstad, M. (2012). Executive functions after focal lesions to the lateral, orbital and medial subdivisions of the prefrontal cortex. Sunnaas Rehabilitation Hospital Department of Research, 11-59.
Marshall, L., Matthias, M., Hartwig, R., & Siebner. J.B. (2005). Bifrontal transcranial direct current stimulation slows reaction time in a working memory task. BMC Neuroscience, 6, 23.
Mayer, R. E. (1992). Thinking, problem solving, cognition. WH Freeman/Times Books/Henry Holt & Company.
Moradi Kelardeh, S., Yaryari, F., Abdollahi, M.H. (2016). Effectiveness of transcranial direct current stimulation on dorsolateral prefrontal cortex in cigarette craving and Stress. Journal of Research in Psychological Health. 10 (3), 30-37. (Persian).
Nasreddine, Z.S., Phillips, N.A., Bedirian, V., Charbonneau, S., Whitehead, V., Collin, I; et al. (2005). The montreal cognitive assessment, MOCA: a brief screening tool for mild cognitive impairment. Journal of the American Geriatrics Society. 53(4), 695-699.
Nitsche, M.A.,Fricke, K., Henschke, U., Schlitterlau, A., Liebetanz, D., Lang, N., et al. (2003). Pharmacological modulation of cortical excitability shifts induced by transcranial direct current stimulation in humans. The Journal of Physiology. 553(1), 293-301.
Oliveira, J.F., Tamires, A., Zan, A.T., Valiengo, L., Lotufo, P., Bense, I.M., & et al. (2013). Acute working memory improvement after TDCS in antidepressant-free patients with major depressive disorder. Neuroscience Letters, 537, 60– 64.
Robertson, S.I. (2001). Problem solving. Hove: Psychology Press. Sadok & Sadok, B (2007). Summary of psychiatry. Farzin translations Foster (2008). Tehran: Arjmand. (Persian)Rooholamini, SH., Soleymani, M., & Vaghef, L. (2018).Effectiveness of transcranial direct current stimulation (TDCS) on executive functions (selective attention and flexibility) in students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 8(1),23-41. (Persian)
Sargolzae, M., Janaabadi, H., & Arab, A. (2018).Effectiveness of problem-solving metacognitive training and excitement regulation on emotional processing, impulsivity and sensuality of students with specific learning disorder (malfunctioning in mathematics). Journal of Learning Disabilities, 7(4),42-67. (Persian)
Seidman, L.J., Biederman, J., Monuteaux, M.C., Doyle, A., & Faraone, S.V. (2006). Learning disabilities and executive dysfunction in boys with attention deficit/ hyperactivity disorder. Neuropsychology, 15(4), 544-556.
Stern, Y. (2003). The concept of cognitive reserve: A catalyst for research. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 25(5), 589-593.
Su, C.Y., Lin, YH., Wu, Y.Y., Chen, C.C. (2008). The role of cognition and adaptive behavior in employment of people with mental retardation. Research in Developmental Disabilities. 29(1), 83-95.
Tavakolizadeh, J., Ebrahimi Qavam, S., Farrokhi, N.A., & Golzari, M. (2011). A study on the efficacy of teaching self-regulated learning strategies on mental health in boys studying in second grade of junior-high school in Mashhad. Journal of Fundamentals of Mental Health, 13(3), 250-259. (Persian)
Weydant, L., Willis, W.G. (1994). Execative function in schoilaged: potential efficacy of task in discriminative chinical groups. Developmental Psychology, 10, 27-38.
Yuan, H.B., Williams, B.A., Fang, J.B., & Pang, D. (2012). Withdrawn: The relationship between self-directed learning readiness and problem solving in Chinese baccalaureate nursing students. Nurse Education Today, 32(4), 427-431.
Zare, H., Abaspour, P., & Yousefi, F. (2015). The role of problem-solving skill training and cognitive restructuring on cogitive emotion regulation strategies, and family functioning in infertile women. Shenakht. Journal of Psychology and Psychiatry, 2 (1), 81-93. (Persian)
Zelazo, P.D., Müller, U., Frye, D., Marcovitch, S., Argitis, G., Boseovski, J., Chiang, J.K., Hongwanishkul, D., Schuster, B.V., Sutherland, A. (2003). The development of executive function in early childhood. Monographs of the Society for Researchin Child Development, 68(3), 137.
ارجمندنیا، علیاکبر؛ اسبقی، مونا؛ افروز، غلامعلی و رحمانیان، مهدیه. (1395). تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه (tDCS) بر افزایش حافظهی فعال کودکان مبتلا به اختلال ریاضی. مجلهی ناتوانی یادگیری، 6(1)،7-25. ارکان، امین و یاریاری، فریدون. (1393). تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر حافظه ی کاری در افراد سالم. فصلنامه روانشناسی شناختی، 2(2)، 1-8. امساکی، گلیتا؛ مولوی، حسین؛ چیتساز، احمد؛ موحد ابطحی، مهسا و عسگری، کریم. (1390). معرفی و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی شناختی مونترآل در بیماران مبتلا به پارکینسون. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 29 (158)، 1391- 1400. توکلیزاده، جهانشیر؛ ابراهیمی قوام آبادی، صغری؛ فرخینور، علی و گلزاری، محمود. (1390). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد. اصول بهداشت روانی، 13(3)، 250-259. دانش، عصمت؛ سلیمی نیا، نرگس؛ فلاحتی، حوا؛ سابقی، لیلا و شمشیری، مینا. (1393). اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر سازگاری دختران نوجوان ناسازگار. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 8 (2)، 23-40. دلاور، علی. (1386). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر ویرایش. روحالامینی، شکوفه؛ سلیمانی، مهران و واقف، لادن. (1397). اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای مغز (tDCS) بر توجه-انتخابی و انعطافپذیریشناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 8(1)،23-41. زارع، حسین؛ عباسپور، پرستو و یوسفی، فایق. (1394). نقش آموزش مهارت حل مسأله و بازسازی شناختی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کارکرد خانواده در زنان نابارور. فصلنامه علمی پژوهشی شناخت، ۲ (۱)، ۸۱-۹۳. عبداللهی، محمدحسین؛ حسنآبادی، حمیدرضا و سمیعی سنجانی، منا. (1394). تأثیر تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر کارکردهای مغزی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه خوارزمی تهران.سرگلزایی، مرتضی؛ جناآبادی، حسین و عرب، علی. (1397). اثر بخشی شیوههای آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی). مجله ناتوانیهای یادگیری، 7(4)، 42-67. فیضی، لیلی؛ فداکار، ریحانه؛ چهرزاد، مینومیترا؛ کاظمنژاد لیلی، احسان (1395). مهارتهای حل مسأله دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن. پرستاری و مامایی جامع نگر، 25 (81)، 86-95. قمری گیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی، هیوا. (1391). اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 98-115. مرادی کلارده، سارا؛ یاریاری، فریدون و عبداللهی، محمدحسین. (1395). اثربخشی تحریک مستقیم فراجمجمهای قشر پیش پیشانی پشتی- جانبی بر ولع سیگار و استرس. پژوهش در سلامت روانشناختی، 10 (3)، 1-8. Abdollahi, M.H., Hasan Abadi, H.R., Samii Sanjani, M. (2015). The effect of stimulating the brain from the skull, using direct electric current (TDCS) on brain functions. Master's Thesis. Kharazmi University, Faculty of Psychology. (Persian).
Alatawi, A., Alhussien, A., Almusned, T., Alohali, M., Alghamdi, F., Habib, S., Bashir, S. (2017). Effect of transcranial direct current stimulation on cognitive function in tobacco smokers: a preliminary study. Basic, Translational, and Clinical Research in Neuromodulation. 10(2), 533.
Andrews, S.C., Hoy, K.E., Enticott, P. G., Daskalakis, Z.J., & Fitzgerald, P.B. (2011). Improving working memory: the effect of combining cognitive activity and anodal transcranial direct current stimulation to the left dorsolateral prefrontal cortex. Brain Stimulation. 4(2), 84-89.
Arjmandnia, A. A., Asbaghi, M., Afrooz, G., & Rahmanian, M. (2016). The effect of transcranial direct current stimulation (tDCS) on improving working memory performance in children with mathematical disorder.Journal of Learning Disabilities, 6(1),7-25. (Persian)
Arkan, A., & Yaryari, F. (2014). Effect of transcranial direct current stimulation (TDCS) on working memory in healthy people. Journal of Cognitive Psychology, 2(2), 1-8. (Persian)
Athilingam, P. (2007). Validation of an instrument to measure cognitive in patients with heart failure. University of Rochester: School of Nursing.
Baddeley, A. (2012). Working memory: Theories, models, and controversies. Annual Review of Psychology. 63, 1-29.
Barbey, A.K., Koenigs, M., & Grafman, J. (2013). Dorsolateral prefrontal contributions to human working Memory. Cortex, 9, 195-220.
Berk, L. (2007). Development through the Lifespan, 4th ed. New York: Taylor and Francis.
Berryhill, M. E., & Jones, K.T. (2012). TDCS selectively improves working memory in older adults with more education. Neuroscience Letters. 521(2), 148-151.
Boggio, P.S., Ferrucci, R., & Rigonatti, S.P. (2006). Effects of transcranial direct current stimulation on working memory in patients with Parkinson's disease. Journal of the Neurological Sciences. 249(1), 31-38.
Brunoni, A., Ferrucci, R., Bortolomasi, M., Vergari, M., Tadini, L., Boggio, P., & et al. (2011). Transcranial direct current stimulation (tDCS) in unipolar vs. bipolar depressive disorder. Progress in Neuro Psychopharmacology & Biological Psychiatry, 65(1), 63-101.
Clark, V.P., Coffman, B.A., Trumbo, M.C., & Gasparovic, C. (2011). Transcranial direct current stimulation (tDCS) produces localized and specific alterations in neurochemistry: a (1) H magnetic resonance spectroscopy study. Neuroscience Letters. 500(1), 67-71.
Danesh, E., Saliminia, N., Falahati, H., Sabeghi, L., & Shamshiri, M (2014). Effectiveness of group problem solving skill training on adaptive behavior of maladaptive teenage girls. Journal of Applied Psychology. 8(2), 23-40. (Persian)
Delavar, A. (2007). Research Methods in Psychology and Educational Sciences, Tehran: Virayesh Edition. (Persian)
Emsaki, G., Molavi, H., Chitsaz, A., Movahed Abtahi, M., & Asgari, K. (2011). Psychometric properties of the montreal cognitive assessment (MoCA) in parkinson's disease patients in Isfahan. Journal of Isfahan Medical School, 29(158),1391-1400. (Persian)
Esmaeilinasab, M., Malekmohamadi, D., Ghiasvand, Z., & Bahrami, S. (2011). Effectiveness of life skills training on increasing self-esteem of high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30,1043-1047.
Feizi, L., Fadakar, R., Chehrzad, M.M., & Kazemnejad-Leili, E. (2015). Problem solving skills and their related factors in nursing students. Journal of Holistic Nursing and Midwifery. 25(81), 86-95. (Persian)
Floel, A. (2014). TDCS-enhanced motor and cognitive function in neurological diseases. NeuroImage. 85(3), 934-947.
Ghamari Givi, H., Narimani, M., & Mahmoodi, H. (2012). The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of childern with dyslexia and attention dificit/hyperactivity. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 98-115. (Persian)
Gonzalez, P., Fong, K. N. K., & Brown, T. (2018). The effects of transcranial direct current stimulation on the cognitive functions in older adults with Mild cognitive impairment: A Pilot Study. Behavioral Neurology.
Javadi, A.H. & Cheng, P. (2013). Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS) Enhances Reconsolidation of Long-Term Memory. Brain Stimulation, 6, 668-674.
Jo, J.M., Kim, Y.H., Ko, M.H., Ohn, S.H., Joen, B., Lee, K.H. (2009). Enhancing the working memory of stroke patients using TDCS. American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation. 88(5), 404-409.
Kang, E.K., Baek, M.J., Kim, S., & Paik, N.J. (2009). Non-invasive cortical stimulation improves post-stroke attention decline. Restorative Neurology and Neuroscience. 27(6), 645-50.
Keeser, D., Padberg, F., Reisinger, E., Pogarell, O., Kirsch, V., Palm, U., et al. (2013). Prefrontal direct current stimulation modulates resting EEG and event-related potentials in healthy subjects: a standardized low resolution tomography (SLORETA) study. Neuroimage. 55 (2), 644-657.
Lezak, M.D. (2004). Neuropsychological assessment. Oxford: Oxford University Press.
Lovstad, M. (2012). Executive functions after focal lesions to the lateral, orbital and medial subdivisions of the prefrontal cortex. Sunnaas Rehabilitation Hospital Department of Research, 11-59.
Marshall, L., Matthias, M., Hartwig, R., & Siebner. J.B. (2005). Bifrontal transcranial direct current stimulation slows reaction time in a working memory task. BMC Neuroscience, 6, 23.
Mayer, R. E. (1992). Thinking, problem solving, cognition. WH Freeman/Times Books/Henry Holt & Company.
Moradi Kelardeh, S., Yaryari, F., Abdollahi, M.H. (2016). Effectiveness of transcranial direct current stimulation on dorsolateral prefrontal cortex in cigarette craving and Stress. Journal of Research in Psychological Health. 10 (3), 30-37. (Persian).
Nasreddine, Z.S., Phillips, N.A., Bedirian, V., Charbonneau, S., Whitehead, V., Collin, I; et al. (2005). The montreal cognitive assessment, MOCA: a brief screening tool for mild cognitive impairment. Journal of the American Geriatrics Society. 53(4), 695-699.
Nitsche, M.A.,Fricke, K., Henschke, U., Schlitterlau, A., Liebetanz, D., Lang, N., et al. (2003). Pharmacological modulation of cortical excitability shifts induced by transcranial direct current stimulation in humans. The Journal of Physiology. 553(1), 293-301.
Oliveira, J.F., Tamires, A., Zan, A.T., Valiengo, L., Lotufo, P., Bense, I.M., & et al. (2013). Acute working memory improvement after TDCS in antidepressant-free patients with major depressive disorder. Neuroscience Letters, 537, 60– 64.
Robertson, S.I. (2001). Problem solving. Hove: Psychology Press. Sadok & Sadok, B (2007). Summary of psychiatry. Farzin translations Foster (2008). Tehran: Arjmand. (Persian)Rooholamini, SH., Soleymani, M., & Vaghef, L. (2018). Effectiveness of transcranial direct current stimulation (TDCS) on executive functions (selective attention and flexibility) in students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 8(1),23-41. (Persian)
Sargolzae, M., Janaabadi, H., & Arab, A. (2018). Effectiveness of problem-solving metacognitive training and excitement regulation on emotional processing, impulsivity and sensuality of students with specific learning disorder (malfunctioning in mathematics). Journal of Learning Disabilities, 7(4),42-67. (Persian)
Seidman, L.J., Biederman, J., Monuteaux, M.C., Doyle, A., & Faraone, S.V. (2006). Learning disabilities and executive dysfunction in boys with attention deficit/ hyperactivity disorder. Neuropsychology, 15(4), 544-556.
Stern, Y. (2003). The concept of cognitive reserve: A catalyst for research. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 25(5), 589-593.
Su, C.Y., Lin, YH., Wu, Y.Y., Chen, C.C. (2008). The role of cognition and adaptive behavior in employment of people with mental retardation. Research in Developmental Disabilities. 29(1), 83-95.
Tavakolizadeh, J., Ebrahimi Qavam, S., Farrokhi, N.A., & Golzari, M. (2011). A study on the efficacy of teaching self-regulated learning strategies on mental health in boys studying in second grade of junior-high school in Mashhad. Journal of Fundamentals of Mental Health, 13(3), 250-259. (Persian)
Weydant, L., Willis, W.G. (1994). Execative function in schoilaged: potential efficacy of task in discriminative chinical groups. Developmental Psychology, 10, 27-38.
Yuan, H.B., Williams, B.A., Fang, J.B., & Pang, D. (2012). Withdrawn: The relationship between self-directed learning readiness and problem solving in Chinese baccalaureate nursing students. Nurse Education Today, 32(4), 427-431.
Zare, H., Abaspour, P., & Yousefi, F. (2015). The role of problem-solving skill training and cognitive restructuring on cogitive emotion regulation strategies, and family functioning in infertile women. Shenakht. Journal of Psychology and Psychiatry, 2 (1), 81-93. (Persian)
Zelazo, P.D., Müller, U., Frye, D., Marcovitch, S., Argitis, G., Boseovski, J., Chiang, J.K., Hongwanishkul, D., Schuster, B.V., Sutherland, A. (2003). The development of executive function in early childhood. Monographs of the Society for Researchin Child Development, 68(3), 137.
ارجمندنیا، علیاکبر؛ اسبقی، مونا؛ افروز، غلامعلی و رحمانیان، مهدیه. (1395). تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه (tDCS) بر افزایش حافظهی فعال کودکان مبتلا به اختلال ریاضی. مجلهی ناتوانی یادگیری، 6(1)،7-25. ارکان، امین و یاریاری، فریدون. (1393). تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر حافظه ی کاری در افراد سالم. فصلنامه روانشناسی شناختی، 2(2)، 1-8. امساکی، گلیتا؛ مولوی، حسین؛ چیتساز، احمد؛ موحد ابطحی، مهسا و عسگری، کریم. (1390). معرفی و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی شناختی مونترآل در بیماران مبتلا به پارکینسون. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 29 (158)، 1391- 1400. توکلیزاده، جهانشیر؛ ابراهیمی قوام آبادی، صغری؛ فرخینور، علی و گلزاری، محمود. (1390). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد. اصول بهداشت روانی، 13(3)، 250-259. دانش، عصمت؛ سلیمی نیا، نرگس؛ فلاحتی، حوا؛ سابقی، لیلا و شمشیری، مینا. (1393). اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر سازگاری دختران نوجوان ناسازگار. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 8 (2)، 23-40. دلاور، علی. (1386). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر ویرایش. روحالامینی، شکوفه؛ سلیمانی، مهران و واقف، لادن. (1397). اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای مغز (tDCS) بر توجه-انتخابی و انعطافپذیریشناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 8(1)،23-41. زارع، حسین؛ عباسپور، پرستو و یوسفی، فایق. (1394). نقش آموزش مهارت حل مسأله و بازسازی شناختی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کارکرد خانواده در زنان نابارور. فصلنامه علمی پژوهشی شناخت، ۲ (۱)، ۸۱-۹۳. عبداللهی، محمدحسین؛ حسنآبادی، حمیدرضا و سمیعی سنجانی، منا. (1394). تأثیر تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر کارکردهای مغزی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه خوارزمی تهران.سرگلزایی، مرتضی؛ جناآبادی، حسین و عرب، علی. (1397). اثر بخشی شیوههای آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی). مجله ناتوانیهای یادگیری، 7(4)، 42-67. فیضی، لیلی؛ فداکار، ریحانه؛ چهرزاد، مینومیترا؛ کاظمنژاد لیلی، احسان (1395). مهارتهای حل مسأله دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن. پرستاری و مامایی جامع نگر، 25 (81)، 86-95. قمری گیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی، هیوا. (1391). اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 98-115. مرادی کلارده، سارا؛ یاریاری، فریدون و عبداللهی، محمدحسین. (1395). اثربخشی تحریک مستقیم فراجمجمهای قشر پیش پیشانی پشتی- جانبی بر ولع سیگار و استرس. پژوهش در سلامت روانشناختی، 10 (3)، 1-8. Abdollahi, M.H., Hasan Abadi, H.R., Samii Sanjani, M. (2015). The effect of stimulating the brain from the skull, using direct electric current (TDCS) on brain functions. Master's Thesis. Kharazmi University, Faculty of Psychology. (Persian).
Alatawi, A., Alhussien, A., Almusned, T., Alohali, M., Alghamdi, F., Habib, S., Bashir, S. (2017). Effect of transcranial direct current stimulation on cognitive function in tobacco smokers: a preliminary study. Basic, Translational, and Clinical Research in Neuromodulation. 10(2), 533.
Andrews, S.C., Hoy, K.E., Enticott, P. G., Daskalakis, Z.J., & Fitzgerald, P.B. (2011). Improving working memory: the effect of combining cognitive activity and anodal transcranial direct current stimulation to the left dorsolateral prefrontal cortex. Brain Stimulation. 4(2), 84-89.
Arjmandnia, A. A., Asbaghi, M., Afrooz, G., & Rahmanian, M. (2016). The effect of transcranial direct current stimulation (tDCS) on improving working memory performance in children with mathematical disorder.Journal of Learning Disabilities, 6(1),7-25. (Persian)
Arkan, A., & Yaryari, F. (2014). Effect of transcranial direct current stimulation (TDCS) on working memory in healthy people. Journal of Cognitive Psychology, 2(2), 1-8. (Persian)
Athilingam, P. (2007). Validation of an instrument to measure cognitive in patients with heart failure. University of Rochester: School of Nursing.
Baddeley, A. (2012). Working memory: Theories, models, and controversies. Annual Review of Psychology. 63, 1-29.
Barbey, A.K., Koenigs, M., & Grafman, J. (2013). Dorsolateral prefrontal contributions to human working Memory. Cortex, 9, 195-220.
Berk, L. (2007). Development through the Lifespan, 4th ed. New York: Taylor and Francis.
Berryhill, M. E., & Jones, K.T. (2012). TDCS selectively improves working memory in older adults with more education. Neuroscience Letters. 521(2), 148-151.
Boggio, P.S., Ferrucci, R., & Rigonatti, S.P. (2006). Effects of transcranial direct current stimulation on working memory in patients with Parkinson's disease. Journal of the Neurological Sciences. 249(1), 31-38.
Brunoni, A., Ferrucci, R., Bortolomasi, M., Vergari, M., Tadini, L., Boggio, P., & et al. (2011). Transcranial direct current stimulation (tDCS) in unipolar vs. bipolar depressive disorder. Progress in Neuro Psychopharmacology & Biological Psychiatry, 65(1), 63-101.
Clark, V.P., Coffman, B.A., Trumbo, M.C., & Gasparovic, C. (2011). Transcranial direct current stimulation (tDCS) produces localized and specific alterations in neurochemistry: a (1) H magnetic resonance spectroscopy study. Neuroscience Letters. 500(1), 67-71.
Danesh, E., Saliminia, N., Falahati, H., Sabeghi, L., & Shamshiri, M (2014). Effectiveness of group problem solving skill training on adaptive behavior of maladaptive teenage girls. Journal of Applied Psychology. 8(2), 23-40. (Persian)
Delavar, A. (2007). Research Methods in Psychology and Educational Sciences, Tehran: Virayesh Edition. (Persian)
Emsaki, G., Molavi, H., Chitsaz, A., Movahed Abtahi, M., & Asgari, K. (2011). Psychometric properties of the montreal cognitive assessment (MoCA) in parkinson's disease patients in Isfahan. Journal of Isfahan Medical School, 29(158),1391-1400. (Persian)
Esmaeilinasab, M., Malekmohamadi, D., Ghiasvand, Z., & Bahrami, S. (2011). Effectiveness of life skills training on increasing self-esteem of high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30,1043-1047.
Feizi, L., Fadakar, R., Chehrzad, M.M., & Kazemnejad-Leili, E. (2015). Problem solving skills and their related factors in nursing students. Journal of Holistic Nursing and Midwifery. 25(81), 86-95. (Persian)
Floel, A. (2014). TDCS-enhanced motor and cognitive function in neurological diseases. NeuroImage. 85(3), 934-947.
Ghamari Givi, H., Narimani, M., & Mahmoodi, H. (2012). The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of childern with dyslexia and attention dificit/hyperactivity. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 98-115. (Persian)
Gonzalez, P., Fong, K. N. K., & Brown, T. (2018). The effects of transcranial direct current stimulation on the cognitive functions in older adults with Mild cognitive impairment: A Pilot Study. Behavioral Neurology.
Javadi, A.H. & Cheng, P. (2013). Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS) Enhances Reconsolidation of Long-Term Memory. Brain Stimulation, 6, 668-674.
Jo, J.M., Kim, Y.H., Ko, M.H., Ohn, S.H., Joen, B., Lee, K.H. (2009). Enhancing the working memory of stroke patients using TDCS. American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation. 88(5), 404-409.
Kang, E.K., Baek, M.J., Kim, S., & Paik, N.J. (2009). Non-invasive cortical stimulation improves post-stroke attention decline. Restorative Neurology and Neuroscience. 27(6), 645-50.
Keeser, D., Padberg, F., Reisinger, E., Pogarell, O., Kirsch, V., Palm, U., et al. (2013). Prefrontal direct current stimulation modulates resting EEG and event-related potentials in healthy subjects: a standardized low resolution tomography (SLORETA) study. Neuroimage. 55 (2), 644-657.
Lezak, M.D. (2004). Neuropsychological assessment. Oxford: Oxford University Press.
Lovstad, M. (2012). Executive functions after focal lesions to the lateral, orbital and medial subdivisions of the prefrontal cortex. Sunnaas Rehabilitation Hospital Department of Research, 11-59.
Marshall, L., Matthias, M., Hartwig, R., & Siebner. J.B. (2005). Bifrontal transcranial direct current stimulation slows reaction time in a working memory task. BMC Neuroscience, 6, 23.
Mayer, R. E. (1992). Thinking, problem solving, cognition. WH Freeman/Times Books/Henry Holt & Company.
Moradi Kelardeh, S., Yaryari, F., Abdollahi, M.H. (2016). Effectiveness of transcranial direct current stimulation on dorsolateral prefrontal cortex in cigarette craving and Stress. Journal of Research in Psychological Health. 10 (3), 30-37. (Persian).
Nasreddine, Z.S., Phillips, N.A., Bedirian, V., Charbonneau, S., Whitehead, V., Collin, I; et al. (2005). The montreal cognitive assessment, MOCA: a brief screening tool for mild cognitive impairment. Journal of the American Geriatrics Society. 53(4), 695-699.
Nitsche, M.A.,Fricke, K., Henschke, U., Schlitterlau, A., Liebetanz, D., Lang, N., et al. (2003). Pharmacological modulation of cortical excitability shifts induced by transcranial direct current stimulation in humans. The Journal of Physiology. 553(1), 293-301.
Oliveira, J.F., Tamires, A., Zan, A.T., Valiengo, L., Lotufo, P., Bense, I.M., & et al. (2013). Acute working memory improvement after TDCS in antidepressant-free patients with major depressive disorder. Neuroscience Letters, 537, 60– 64.
Robertson, S.I. (2001). Problem solving. Hove: Psychology Press. Sadok & Sadok, B (2007). Summary of psychiatry. Farzin translations Foster (2008). Tehran: Arjmand. (Persian)Rooholamini, SH., Soleymani, M., & Vaghef, L. (2018). Effectiveness of transcranial direct current stimulation (TDCS) on executive functions (selective attention and flexibility) in students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 8(1),23-41. (Persian)
Sargolzae, M., Janaabadi, H., & Arab, A. (2018). Effectiveness of problem-solving metacognitive training and excitement regulation on emotional processing, impulsivity and sensuality of students with specific learning disorder (malfunctioning in mathematics). Journal of Learning Disabilities, 7(4),42-67. (Persian)
Seidman, L.J., Biederman, J., Monuteaux, M.C., Doyle, A., & Faraone, S.V. (2006). Learning disabilities and executive dysfunction in boys with attention deficit/ hyperactivity disorder. Neuropsychology, 15(4), 544-556.
Stern, Y. (2003). The concept of cognitive reserve: A catalyst for research. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 25(5), 589-593.
Su, C.Y., Lin, YH., Wu, Y.Y., Chen, C.C. (2008). The role of cognition and adaptive behavior in employment of people with mental retardation. Research in Developmental Disabilities. 29(1), 83-95.
Tavakolizadeh, J., Ebrahimi Qavam, S., Farrokhi, N.A., & Golzari, M. (2011). A study on the efficacy of teaching self-regulated learning strategies on mental health in boys studying in second grade of junior-high school in Mashhad. Journal of Fundamentals of Mental Health, 13(3), 250-259. (Persian)
Weydant, L., Willis, W.G. (1994). Execative function in schoilaged: potential efficacy of task in discriminative chinical groups. Developmental Psychology, 10, 27-38.
Yuan, H.B., Williams, B.A., Fang, J.B., & Pang, D. (2012). Withdrawn: The relationship between self-directed learning readiness and problem solving in Chinese baccalaureate nursing students. Nurse Education Today, 32(4), 427-431.
Zare, H., Abaspour, P., & Yousefi, F. (2015). The role of problem-solving skill training and cognitive restructuring on cogitive emotion regulation strategies, and family functioning in infertile women. Shenakht. Journal of Psychology and Psychiatry, 2 (1), 81-93. (Persian)
Zelazo, P.D., Müller, U., Frye, D., Marcovitch, S., Argitis, G., Boseovski, J., Chiang, J.K., Hongwanishkul, D., Schuster, B.V., Sutherland, A. (2003). The development of executive function in early childhood. Monographs of the Society for Researchin Child Development, 68(3), 137.
ارجمندنیا، علیاکبر؛ اسبقی، مونا؛ افروز، غلامعلی و رحمانیان، مهدیه. (1395). تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه (tDCS) بر افزایش حافظهی فعال کودکان مبتلا به اختلال ریاضی. مجلهی ناتوانی یادگیری، 6(1)،7-25. ارکان، امین و یاریاری، فریدون. (1393). تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر حافظه ی کاری در افراد سالم. فصلنامه روانشناسی شناختی، 2(2)، 1-8. امساکی، گلیتا؛ مولوی، حسین؛ چیتساز، احمد؛ موحد ابطحی، مهسا و عسگری، کریم. (1390). معرفی و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی شناختی مونترآل در بیماران مبتلا به پارکینسون. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 29 (158)، 1391- 1400. توکلیزاده، جهانشیر؛ ابراهیمی قوام آبادی، صغری؛ فرخینور، علی و گلزاری، محمود. (1390). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد. اصول بهداشت روانی، 13(3)، 250-259. دانش، عصمت؛ سلیمی نیا، نرگس؛ فلاحتی، حوا؛ سابقی، لیلا و شمشیری، مینا. (1393). اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر سازگاری دختران نوجوان ناسازگار. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 8 (2)، 23-40. دلاور، علی. (1386). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر ویرایش. روحالامینی، شکوفه؛ سلیمانی، مهران و واقف، لادن. (1397). اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای مغز (tDCS) بر توجه-انتخابی و انعطافپذیریشناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 8(1)،23-41. زارع، حسین؛ عباسپور، پرستو و یوسفی، فایق. (1394). نقش آموزش مهارت حل مسأله و بازسازی شناختی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کارکرد خانواده در زنان نابارور. فصلنامه علمی پژوهشی شناخت، ۲ (۱)، ۸۱-۹۳. عبداللهی، محمدحسین؛ حسنآبادی، حمیدرضا و سمیعی سنجانی، منا. (1394). تأثیر تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر کارکردهای مغزی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه خوارزمی تهران.سرگلزایی، مرتضی؛ جناآبادی، حسین و عرب، علی. (1397). اثر بخشی شیوههای آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی). مجله ناتوانیهای یادگیری، 7(4)، 42-67. فیضی، لیلی؛ فداکار، ریحانه؛ چهرزاد، مینومیترا؛ کاظمنژاد لیلی، احسان (1395). مهارتهای حل مسأله دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن. پرستاری و مامایی جامع نگر، 25 (81)، 86-95. قمری گیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی، هیوا. (1391). اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 98-115. مرادی کلارده، سارا؛ یاریاری، فریدون و عبداللهی، محمدحسین. (1395). اثربخشی تحریک مستقیم فراجمجمهای قشر پیش پیشانی پشتی- جانبی بر ولع سیگار و استرس. پژوهش در سلامت روانشناختی، 10 (3)، 1-8. Abdollahi, M.H., Hasan Abadi, H.R., Samii Sanjani, M. (2015). The effect of stimulating the brain from the skull, using direct electric current (TDCS) on brain functions. Master's Thesis. Kharazmi University, Faculty of Psychology. (Persian).
Alatawi, A., Alhussien, A., Almusned, T., Alohali, M., Alghamdi, F., Habib, S., Bashir, S. (2017). Effect of transcranial direct current stimulation on cognitive function in tobacco smokers: a preliminary study. Basic, Translational, and Clinical Research in Neuromodulation. 10(2), 533.
Andrews, S.C., Hoy, K.E., Enticott, P. G., Daskalakis, Z.J., & Fitzgerald, P.B. (2011). Improving working memory: the effect of combining cognitive activity and anodal transcranial direct current stimulation to the left dorsolateral prefrontal cortex. Brain Stimulation. 4(2), 84-89.
Arjmandnia, A. A., Asbaghi, M., Afrooz, G., & Rahmanian, M. (2016). The effect of transcranial direct current stimulation (tDCS) on improving working memory performance in children with mathematical disorder.Journal of Learning Disabilities, 6(1),7-25. (Persian)
Arkan, A., & Yaryari, F. (2014). Effect of transcranial direct current stimulation (TDCS) on working memory in healthy people. Journal of Cognitive Psychology, 2(2), 1-8. (Persian)
Athilingam, P. (2007). Validation of an instrument to measure cognitive in patients with heart failure. University of Rochester: School of Nursing.
Baddeley, A. (2012). Working memory: Theories, models, and controversies. Annual Review of Psychology. 63, 1-29.
Barbey, A.K., Koenigs, M., & Grafman, J. (2013). Dorsolateral prefrontal contributions to human working Memory. Cortex, 9, 195-220.
Berk, L. (2007). Development through the Lifespan, 4th ed. New York: Taylor and Francis.
Berryhill, M. E., & Jones, K.T. (2012). TDCS selectively improves working memory in older adults with more education. Neuroscience Letters. 521(2), 148-151.
Boggio, P.S., Ferrucci, R., & Rigonatti, S.P. (2006). Effects of transcranial direct current stimulation on working memory in patients with Parkinson's disease. Journal of the Neurological Sciences. 249(1), 31-38.
Brunoni, A., Ferrucci, R., Bortolomasi, M., Vergari, M., Tadini, L., Boggio, P., & et al. (2011). Transcranial direct current stimulation (tDCS) in unipolar vs. bipolar depressive disorder. Progress in Neuro Psychopharmacology & Biological Psychiatry, 65(1), 63-101.
Clark, V.P., Coffman, B.A., Trumbo, M.C., & Gasparovic, C. (2011). Transcranial direct current stimulation (tDCS) produces localized and specific alterations in neurochemistry: a (1) H magnetic resonance spectroscopy study. Neuroscience Letters. 500(1), 67-71.
Danesh, E., Saliminia, N., Falahati, H., Sabeghi, L., & Shamshiri, M (2014). Effectiveness of group problem solving skill training on adaptive behavior of maladaptive teenage girls. Journal of Applied Psychology. 8(2), 23-40. (Persian)
Delavar, A. (2007). Research Methods in Psychology and Educational Sciences, Tehran: Virayesh Edition. (Persian)
Emsaki, G., Molavi, H., Chitsaz, A., Movahed Abtahi, M., & Asgari, K. (2011). Psychometric properties of the montreal cognitive assessment (MoCA) in parkinson's disease patients in Isfahan. Journal of Isfahan Medical School, 29(158),1391-1400. (Persian)
Esmaeilinasab, M., Malekmohamadi, D., Ghiasvand, Z., & Bahrami, S. (2011). Effectiveness of life skills training on increasing self-esteem of high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30,1043-1047.
Feizi, L., Fadakar, R., Chehrzad, M.M., & Kazemnejad-Leili, E. (2015). Problem solving skills and their related factors in nursing students. Journal of Holistic Nursing and Midwifery. 25(81), 86-95. (Persian)
Floel, A. (2014). TDCS-enhanced motor and cognitive function in neurological diseases. NeuroImage. 85(3), 934-947.
Ghamari Givi, H., Narimani, M., & Mahmoodi, H. (2012). The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of childern with dyslexia and attention dificit/hyperactivity. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 98-115. (Persian)
Gonzalez, P., Fong, K. N. K., & Brown, T. (2018). The effects of transcranial direct current stimulation on the cognitive functions in older adults with Mild cognitive impairment: A Pilot Study. Behavioral Neurology.
Javadi, A.H. & Cheng, P. (2013). Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS) Enhances Reconsolidation of Long-Term Memory. Brain Stimulation, 6, 668-674.
Jo, J.M., Kim, Y.H., Ko, M.H., Ohn, S.H., Joen, B., Lee, K.H. (2009). Enhancing the working memory of stroke patients using TDCS. American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation. 88(5), 404-409.
Kang, E.K., Baek, M.J., Kim, S., & Paik, N.J. (2009). Non-invasive cortical stimulation improves post-stroke attention decline. Restorative Neurology and Neuroscience. 27(6), 645-50.
Keeser, D., Padberg, F., Reisinger, E., Pogarell, O., Kirsch, V., Palm, U., et al. (2013). Prefrontal direct current stimulation modulates resting EEG and event-related potentials in healthy subjects: a standardized low resolution tomography (SLORETA) study. Neuroimage. 55 (2), 644-657.
Lezak, M.D. (2004). Neuropsychological assessment. Oxford: Oxford University Press.
Lovstad, M. (2012). Executive functions after focal lesions to the lateral, orbital and medial subdivisions of the prefrontal cortex. Sunnaas Rehabilitation Hospital Department of Research, 11-59.
Marshall, L., Matthias, M., Hartwig, R., & Siebner. J.B. (2005). Bifrontal transcranial direct current stimulation slows reaction time in a working memory task. BMC Neuroscience, 6, 23.
Mayer, R. E. (1992). Thinking, problem solving, cognition. WH Freeman/Times Books/Henry Holt & Company.
Moradi Kelardeh, S., Yaryari, F., Abdollahi, M.H. (2016). Effectiveness of transcranial direct current stimulation on dorsolateral prefrontal cortex in cigarette craving and Stress. Journal of Research in Psychological Health. 10 (3), 30-37. (Persian).
Nasreddine, Z.S., Phillips, N.A., Bedirian, V., Charbonneau, S., Whitehead, V., Collin, I; et al. (2005). The montreal cognitive assessment, MOCA: a brief screening tool for mild cognitive impairment. Journal of the American Geriatrics Society. 53(4), 695-699.
Nitsche, M.A.,Fricke, K., Henschke, U., Schlitterlau, A., Liebetanz, D., Lang, N., et al. (2003). Pharmacological modulation of cortical excitability shifts induced by transcranial direct current stimulation in humans. The Journal of Physiology. 553(1), 293-301.
Oliveira, J.F., Tamires, A., Zan, A.T., Valiengo, L., Lotufo, P., Bense, I.M., & et al. (2013). Acute working memory improvement after TDCS in antidepressant-free patients with major depressive disorder. Neuroscience Letters, 537, 60– 64.
Robertson, S.I. (2001). Problem solving. Hove: Psychology Press. Sadok & Sadok, B (2007). Summary of psychiatry. Farzin translations Foster (2008). Tehran: Arjmand. (Persian)Rooholamini, SH., Soleymani, M., & Vaghef, L. (2018). Effectiveness of transcranial direct current stimulation (TDCS) on executive functions (selective attention and flexibility) in students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 8(1),23-41. (Persian)
Sargolzae, M., Janaabadi, H., & Arab, A. (2018). Effectiveness of problem-solving metacognitive training and excitement regulation on emotional processing, impulsivity and sensuality of students with specific learning disorder (malfunctioning in mathematics). Journal of Learning Disabilities, 7(4),42-67. (Persian)
Seidman, L.J., Biederman, J., Monuteaux, M.C., Doyle, A., & Faraone, S.V. (2006). Learning disabilities and executive dysfunction in boys with attention deficit/ hyperactivity disorder. Neuropsychology, 15(4), 544-556.
Stern, Y. (2003). The concept of cognitive reserve: A catalyst for research. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 25(5), 589-593.
Su, C.Y., Lin, YH., Wu, Y.Y., Chen, C.C. (2008). The role of cognition and adaptive behavior in employment of people with mental retardation. Research in Developmental Disabilities. 29(1), 83-95.
Tavakolizadeh, J., Ebrahimi Qavam, S., Farrokhi, N.A., & Golzari, M. (2011). A study on the efficacy of teaching self-regulated learning strategies on mental health in boys studying in second grade of junior-high school in Mashhad. Journal of Fundamentals of Mental Health, 13(3), 250-259. (Persian)
Weydant, L., Willis, W.G. (1994). Execative function in schoilaged: potential efficacy of task in discriminative chinical groups. Developmental Psychology, 10, 27-38.
Yuan, H.B., Williams, B.A., Fang, J.B., & Pang, D. (2012). Withdrawn: The relationship between self-directed learning readiness and problem solving in Chinese baccalaureate nursing students. Nurse Education Today, 32(4), 427-431.
Zare, H., Abaspour, P., & Yousefi, F. (2015). The role of problem-solving skill training and cognitive restructuring on cogitive emotion regulation strategies, and family functioning in infertile women. Shenakht. Journal of Psychology and Psychiatry, 2 (1), 81-93. (Persian)
Zelazo, P.D., Müller, U., Frye, D., Marcovitch, S., Argitis, G., Boseovski, J., Chiang, J.K., Hongwanishkul, D., Schuster, B.V., Sutherland, A. (2003). The development of executive function in early childhood. Monographs of the Society for Researchin Child Development, 68(3), 137.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,391 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,374 |