تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,457 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,579 |
دلالتهای تربیتی رویکرد روانشناختی سازندهگرایی در طراحی محیطهای یادگیری فنآورانه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 9، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 27، آذر 1397، صفحه 159-175 اصل مقاله (215.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.735 | ||
نویسندگان | ||
مهران فرج اللهی1؛ محمد رضا سرمدی1؛ مهدی معینی کیا2؛ حسین آدمیت* 3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف مطالعه دلالتهای تربیتی رویکرد روانشناختی سازندهگرایی در طراحی محیط یادگیری الکترونیکی و هوشمند انجام گردید. روش پژوهش از نوع روش تحقیق آمیخته بود و جامعه آماری پژوهش در دو بخش کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفت که در بخش کیفی متخصصان و فعالان حوزه آموزش الکترونیکی و هوشمندسازی مدارس بوده و در بخش کمی نیز فعالان و کارشناسان و معلمان این حوزه در سطح شهر تهران بودند. روش نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی به شیوه اتفاقی بود. حجم نمونه کیفی در مرحله اشباع نظری 16 نفر و نمونه کمی 193 نفر بود. دادههای مرحله کیفی با روش مصاحبه و در مرحله کمی با پرسشنامه حاصل از مصاحبه مرحله کیفی بود. پایایی پرسشنامه استخراجی برابر 886/0 بوده روش تحلیل مرحلهی کمی تحلیل عاملی اکتشافی بوده و عاملهای شناسایی شده شامل هدف، محتوا، روش تدریس، ارزشیابی، مواد و منابع یادگیری، فعالیتهای یادگیری، زمان، مکان و گروهبندی به میزان 29/61 درصد دلالتهای تربیتی رویکرد سازندهگرایی را در طراحی محیط یادگیری الکترونیکی و هوشمند تبیین مینماید. به محققان پیشنهاد میشود در طراحی محیطهای یادگیری الکترونیکی و هوشمند از رویکرد روانشناختی سازندهگرایی بهره ببرند. | ||
کلیدواژهها | ||
سازندهگرایی؛ آموزش الکترونیکی؛ هوشمندسازی | ||
مراجع | ||
سرکارآرانی، محمدرضا. (1382). عصر مشارکت. فصلنامه آموزه، 18، 14-7. سیف، علی اکبر. (1386). روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران. عنایتی، ترانه؛ ضامنی، فرشید و زنگانه، محمدجواد. (1390). شناسایی موانع اصلی کاربرد فن آوری اطلاعات در مدارس دوره متوسطه شهرستان علی آبادکتول. فصلنامهفنآوری اطلاعاتوارتباطاتدرعلومتربیتی، 1(4):116-97. فرج اللهی، مهران؛ نوروززاده، رضا؛ ابراهیم زاده، عیسی و السادات حقیقی، فهیمه. (1391). مبانی نظری، روان شناختی و اجتماعی آموزش باز و از راه دور (دانشگاهی). فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 3(6)،79-47. Ahmad, C. N. C., Ching, W. C., Yahaya, A., & Abdullah, M. F. N. L. (2015). Relationship between constructivist learning environments and educational facility in science classrooms. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 1952 – 1957.
Ali- Akbar, S. (2006). Modern educational psychology, psychology of learning and instraction. Tehran: Duran Pub. (Persain)
Alonso, F., Lopez, G., Manrique, D., & Vines, J. M. (2005). An instructional model for web-based e-learning education with a blended learning process approach. British Journal of Educational Technology, 36(2), 217–235.
Alonso, F., Manrique, D., & Vines, J. M. (2009). A moderate constructivist e-learning instructional model evaluated on computer specialists. Computers & Education, 53(1), 57–65.
Andrade, M. S. & Bunker, E. L. (2009). A model for self-regulated distance language learning. Distance Education, 30(1), 47-61.
Andrade, M. S. & Bunker, E. L. (2011). Developing self-regulated distance language learners: A promising practice, in Proceedings of the Fourth Annual Self-regulated Learning in Technology Enhanced Learning EnvironmentsBarcelona, Spain: Targeted Cooperative Network of European Institutions (STELLAR-TACONET).
Basri, H. (2010). Digital divide in Turkish primary schools: Sakarya sample. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(1): 21-35.
Campbell, M. (2007) Staff training and challenging behaviour:Who needs it?Journal of Intellectual Disabilities, 1(2), 143-156.
Carlile, O., & Jordan, A. (2005). It works in practice but will it work in theory? The theoretical underpinnings of pedagogy. In O’Neill, G., Moore, S. & Mc Mullin, B. (Eds), Emerging Issues in the Practice of University Learning and Teaching. Dublin: Aishe.
Enayati, T., Zameni, F., &Zanganeh, M. J. (2011). Identifying major barriers of application of informational technology in Aliabad Katul high schools. Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(4),97-116. (Persian)
Farajollahi, M., Norouzzadeh, R., Ebrahimzadeh, E., & Alsadat Haghighi, F. (2012). Visionary, philosophic, psychological, and social foundations of open and distance education, Journal of Higher Education Curriculum Studies, 3(6), 47-79. (Persian)
Garrison, R.D. (2003). Self-directed learning and distance education. In M.G. Moore & W.G.Anderson (Eds.),Handbook of distance education(pp. 161–168). Mahwah, NJ: LawrenceErlbaum.
Garrison, D.R. (1997). Computer conferencing: The post-industrial age of distance education. Open Learning, 12(2), 3-11.
Gaythwaite, E. (2006). Metacognitive self-regulation, self-efficacy for learning and performance, and critical thinking as predictors of academic succe. Electronic Theses and Dissertations.
Gibbs, P., & Iacovidou. (2004). Quality as pedagogy of confinement: is there an alternative? Quality Assurance in Education, 12(3),113-119.
Heinrich, R., Molenda, M., Russell, J. D., & Smaldino, S. E. (2002). Instructional media and technologies for learning (7th ed.), Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Holmberg, B. (1986). Growth and structure of distance education. London: Croon Helm.
Keegan, D. (2004). Mobile learning: the next generation of learning. Proceedings of 18thAAOU Annual Conference on Quality Education for All: New Missions and Challenges Facing Open Universities, Shanghai, China.
Koohang, A. (2009). A learner-centered model for blended learning design. International Journal of Innovation and Learning, 6(1), 76-91.
Koohang, A., Riley, L., Smith, T., & Schreurs, J. (2009). E-Learning and constructivism: from theory to application. Interdisciplinary Journal of E-Skills and Lifelong Learning, 5(2), 91-109.
Lee, Ch. K. (2010). An overview of language learning strategies. The Annual Review of Education, Communication, and Language Sciences, 7, 132-152.
Martin, D. J. (2006). Elementary science methods: A constructivist approach (4th ed.). United State: Thomson Wadsworth.
Moore, M.G. (2007). The theory of transactional distance. In M.G. Moore (Ed.),Handbook ofdistance education(2nd ed., pp. 89–105). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Ozpolat, E., & Akbar, G. B. (2009). Automatic detection of learning styles for an e-learning system. Computers & Education, 53(2), 335 367.
Paier, M. (2007). Student support services in distance learning systems. e0203347@student.tuwien.ac.at.
Saba, T. (2013). Implications of e-learning systems and self-efficacy on students’ outcomes: A model approach. Human-centric Computing and Information Science, 2(6), 2–11.
Sarkararany, M. R. (2003). Partnership era. Amooze Quarterly, 18, 7-14. (Persian)
Sun, P. C., Tsai, R. J., Finger, G., Chen, Y. Y., & Yeh, D ).2008). What drives a successful e-learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computer & Education, 50(4), 1183-1202.
Tezer, M., & Karasel, N. (2009). During the process of technology integration, teachers’ proficiency and infrastructural problems of using technology in primary schools of North Cyprus. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 381–389.
Udo, G. J., Bagchi, K. K., & Kirs, P. J. (2011). Using SERVQUAL to assess the quality of e-learning experience. Computers in Human Behavior, 27(3),1272-1283.
Yukselturk, E.,& Bulut, S. (2007). Predictors for student success in an online course. Educational Technology & Society, 10(2),71-83.
Zhang. Sh., Zhao, J., & Tan, W. (2008). Extending TAM for online learning systems: An intrinsic motivation perspective. Tsinghua Science and Technology, 13(3): 312-317.
Educational implications of the constructivist psychological approach in designing technological learning environmentsM. Farajollahi [1] , M.R. Sarmadi[2] , M. Moeinikia [3]& H. Adamiyat [4] Abstract
This mixed methods research was conducted to study the educational implications of the constructivist psychological approach in designing the electronic and smart learning environments. The population of the study was studied in two quantitative and qualitative phases. In the qualitative phase, the sample included the experts of the field of e-learning. In quantitative phase, it included the experts and teachers of this field in Tehran. The sampling method was purposive in the qualitative phase and random in the quantitative section. The sample size was 16 in the qualitative section, and it was 193 in the quantitative section. The qualitative data included interview and questionnaire was used in quantitative phase The reliability of the extracted questionnaire was 0.886. The quantitative analysis was an exploratory factor analysis which identified the factors including goal, content, teaching method, evaluation, materials and learning resources, learning activities, time, location and grouping of 61.29 percent of educational implications explain the constructivist approach in designing an e-learning and smart environment. It is suggested that researchers use the constructivist psychological approach in designing e-learning and smart environments.
Keywords:Constructivism, E-learning, Smart
[1] Associate professor of Department of Educational Sciences, Payame Noor University of Tehran
2 Associate professor of Department of Educational Sciences, Payame Noor University of Tehran [3] Associate professor of Department of Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili
[4] Corresponding author: Ph.D. student of Philosophy of Education, Payame Noor University of Tehran (hossein_a1362@yahoo.com)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17,257 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 796 |