تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 353 |
تعداد مقالات | 3,044 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,482,145 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,058,049 |
نقش تعلل ورزی، خود تنظیم گری و باورهای فراشناختی در پیش بینی ناگویی خلقی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 3، مهر 1392، صفحه 76-96 اصل مقاله (343.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d-2-3-92-7-5 | ||
نویسندگان | ||
زهرا رستم اوغلی* 1؛ توکل موسی زاده2؛ بابک رضازاده3؛ سهیلا رستم اوغلی4 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
2استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
3پزشک، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل | ||
4کارشناسی ارشد دبیری زیست شناسی، سازمان آموزش و پرورش آذربایجان غربی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر نقش تعلل ورزی، خود تنظیم گری و باورهای فراشناختی در پیش بینی ناگویی خلقی دانش آموزان دختر دوره متوسطه بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش را 91 تشکیل میدهد. آزمودنی های - کلیه ی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه ی شهر مشکین شهر در سال تحصیلی 92 پژوهش شامل 120 نفر از دانش آموزان دختر شهر مشکین شهر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحل های از بین مدارس این شهر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تعلل ورزی دانش آموزان، مقیاس خودتنظیم گری، مقیاس باورهای فراشناختی و مقیاس ناگویی خلقی استفاده شد. یافته ها به روش آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیری و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان همچنین ارتباط مثبت .(P<0/ داد که ارتباط منفی و معناداری بین خود تنظیم گری و ناگویی خلقی وجود دارد ( 001 به عبارتی 66 درصد از ناگویی .(P<0/ و معناداری بین فراشناخت و تعلل ورزی با ناگویی خلقی وجود دارد( 001 خلقی از طریق تعلل ورزی و باورهای فراشناختی تبیین میشود. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که تعلل ورزی و باورهای فراشناختی به واسطه خود تنظی مگری بر نارسایی هیجانی تأثیر می گذارد. دانش آموزان با خود تنظیم گری بالا که راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده می کردند تعلل ورزی و ناگویی خلقی پایینتری داشتند و در نتیجه پیشرفت تحصیلی آنها بیشتر بود | ||
کلیدواژهها | ||
تعلل ورزی؛ خودتنظی مگری؛ باورهای فرا شناختی؛ ناگویی خلقی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد ( 1385 ). آزمون های روان شناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان. نقش تعلل ورزی، خودتنظیم گری و باورهای فراشناختی در پیش بینی ناگویی خلقی دانش آموزان... 92 بشارت، محمد علی؛ شالچی، بهزاد؛ شمسی پور، حمید ( 1385 ). بررسی رابطه ی هوش هیجانی با موفقیت .73-85 ،( 3و 4 ) تحصیلی دانش آموزان؛ فص لنام هی اندیشه نوین تربیتی، 2 جوکار، بهرام و دلاورپور، محمدآقا ( 1386 ). رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. فص لنامه . 61-80 ،( 3و 4 ) اندیش ههای نوین تربیتی، 3 حسینی، فریده السادات و خیر، محمد ( 1388 ). پیش بینی تعلل ورزی رفتاری و تصمیم گیری با توجه به .265-273(3) باورهای فراشناختی در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روا نشناسی بالینی ایران، 15 دلاور، علی ( 1380 ). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی (چاپ اول). تهران: انتشارات رشد. صالحی، مریم؛ جوانشیر، پریوش؛ سعیدی، معصومه و شجاعی، میترا سادات( 1386 ). اختلالات یادگیری در .22-23 ،(4) دانش آموزان و علل آن. فص لنامه بهروز، 18 صمدی، معصومه ( 1386 ). تأثیر روش های تربیتی و خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی. فص لنامه .38-23(1) علو مشناختی، 9 کجباف، محمدباقر ( 1382 ). رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی عملکرد .46-35(1) تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی. فص لنام هی علوم شناختی، 5 کریمی، فرهاد ( 1390 ). ساخت و اعتباریابی ابزارهای سنجش فراشناخت حل مسأله(دانش، نظارت و باورهای فراشناختی) و بررسی رابطه فراشناخت دانش آموزان دوره راهنمایی با عملکرد آنان در حل مسأله های کلامی ریاضی. رساله دکتری روان شناسی تربیتی دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران. شاهقلیان، مهدی ( 1386 ). بررسی رابطه ناگویی خلقی با سبک های ابراز هیجان و سلامت عمومی در .238-248 ،(3) دانشجویان. مجل هی روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران، 13 Arsal, Z. (2012). the effects of diaries on self-regulation strategies of pre-service science teachers .International Journal of Environmental & Science Education, 5(1), 85-103. Artino, A. R. (2008). Learning online: understanding academic success from a selfregulated learning perspective. (Unpublished Doctoral Dissertation, Connecticut University). Bagby, R. M., Parker, J. D. A. & Taylor, G. J. (1994). The Twenty-Item Toronto Alexithymia scale-I: Item selection and cross-validation of the factor structure. Journal of Psychosomatic Research, 38, 23-32. Balkis, M. & Duru, E. (2007). The evaluation of the major characteristics and aspects of the procrastination in the framework of psychological counseling and guidance. Educational Sciences: Theory & Practice, 7, 376-385. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215. Beshart MA. (2008) Relation of alexithymia with ego defense styles. Journal of fundamentals of mental health, 10(3), 181-90. (Persian) Baumeister, R. F., Heatherton, T. F. & Tice, D. M. (1994). Losing control: How and why people fail at self-regulation. San Diego: Academic Press. Besharat, M. A. (2007). Reliability and factorial validity of farsi version of the Toronto Alexithymia Scale with a sample of Iranian students. Psychological Reports, 101, 209- 222. Charlotte Dignath, Gerhard Buettner, Hans-Peter Langfeldt. (2008). How can primary school students learn self-regulated learning strategies most effectively? A metaanalysis on self-regulation training programmers. Educational Research Review, In Press, Corrected Proof. Chu, A. C. & Chol, J. N. (2012). A preliminary study of worry and metacognition in hypochondriasis. Clinical Psychology and Psychotherapy, 6, 96-101. Chu, A.C. & Chol, J. N. (2005). Rethinking procrastination: Positive effects of active procrastination behavior on attitudes and performance. Journal of Social Psychology, 145, 245-264. CKean, K. J. (1994). Using multiple risk factors to assess the behavioral, cognitive, and affective effects of learned helplessness. The Journal of Psychology, 128, (2), 177-183. Cole, J., Logan, T. K., Walker, R. (2011). Social exclusion, Personal control, Selfregulation, and Stress among Substance Abuse Treatment Clients. Drug and Alcohol Dependence, 113, 13-20. Dubey, A. (2010). Role of emotion regulation difficulties and Positive/negative affectivity in explaining alexithymia-health relationship: An overview. Indian Journal of Social Science Research, 7, 20-31. Effert, B. & Ferrari, J. R. (1989). Decisional procrastination: Examining personality correlates. Journal of Social Behavior and Personality, 4, 151-156. Faye, Marsha G. Camahalan (2006). Effects of self-regulated learning on mathematics achievement of selected Southeast Asian Children. Journal of Instructional Psychology. Ferrari, J. R., Parker, J. T. & Ware, C. B. (1992). Academic procrastination: Personality correlates with Myers-Briggs type, self-efficacy, and academic locus of control. Journal of Social Behavior and Personality, 7, 594-602. Flavell, J. H. & Flavell, R.F. (2004). Development of children intuitions about thought– actionrelations. Journalof cognition and development, 5(4), 451-460. Flavell, J. H. (2000). Assessing student metacognitive awareness of reading strategies. Journal of educational psychology, 94(2), 249-259. Glenda, C. Rakes & Karee, E. Dunn. (2010). The Impact of Online Graduate Students’ Motivation and Self-Regulation on Academic Procrastination. Journal of interactiveonline learning, 9(1). Greenhalgh, P.(2009). Emotional growth and learning. New York Routiedge. Haffman, B. & spatariu, A. (2008). The influemce of self–efficacy and metacognitive promoting on math problem solving efficiency. Contemporary Educational psychology, 33(4), 875-893. Hosseini, F. & Khayyer, M. (2009). Prediction of Behavioral and Decisional Procrastination Considering Meta-Cognition Beliefs in University Students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 15(3), 265-273. Howell, A. J. & Watson, D. C. (2007). Procrastination: Association with goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43, 167-178. Johnson, D. & Slaney, R. B. (1996). Perfectionism: Scale Development and a study of Perfectionistic Clients in Counseling. Journal of College Student Development, 37, (1), 29-41. Kitsantas, A., Steen, S. & Huie, F. (2012). The role of self-regulated strategies and goal orientation in predicting achievement of elementary school children, International Electronic Journal of Elementary Education, 2 (1), 65-81. Klassen, R.M. (2010). Confidence to manage learning: The self- efficacy for self- regulated learning of early adolescents with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 33, 19-30. Klassen, R. M., Krawchuk, L. L. & Rajani, S. (2008). Academic procrastination of under graduates: Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemporary Educational Psychology, 33, 915–931. Klassen, Rebecca P. Ang, Wan Har Chong. (2010). Academic Procrastination in Two Settings: Motivation Correlates, Behavioral Patterns, and Negative Impact of Procrastination in Canada and Singapore. Applied Psychology, 59(3), 361–379. Larkin, S. (2009). Metacognition in young children. First published by Routledge. Maslach, C. & Jackson, S. E. (1984).Burnout in organizational setting, Applied Social Psychology Annual, 5,133-153. Molavi, P., Rostami, KH., Fadaee naeini, AR., Mohamadnia, H. & Rasolzadeh, B. (2007). Factor responsible for lack of motivation among medical student's of Ardabil Medical University. The Journal Iranian of Med As,. 25(1), 53-8. [Persian] Morris, AS., Robinson, LR., Halliburton, AL., Aucoin, KJ., Keyes, AW. & Terranova, A. (2007) The role of emotion regulation and reactivity in children school adjustment. J Appl Dev Psychol. Murtagh, A. M. & Todd, S. A. (2004). Self- regulation: A challange to the strength Model. JASNH, 3, 19- 5. Paris, S. G. & Winograde, P. (2001). The role of self- regulation learning in contextual teaching: Principle and practice for prepration. w.w.w.ciera.org/library/achieve. Perfect, J. T. & Schwartz, B. L. (2004). Applied metacognition. Cambridge University. Pintrich, PR. & De Groot, E. (1990). Motivational and self-regulated components of classroom academic performance. J Educ Psychol, 82, 33-40. Pintrich, P. R. & Degroot, E. V. (1990). Motivatinal self– regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82, 33- 40. Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and selfregulated learning in colledge students. Educational Psychology Review, 16, 385-407. Porcelli, P., Tulipani, C., Maiello, E., Cilenti, G., & Todarello, O. (2007). Coping and illness behavior correlates of pain experience in cancer patients. Psycho-Oncology, 16 (7), 644-650. Reiff, J. Hatzes, O. Bramel, G. & Gibbon, D. (2001); “Engagement as flourishing: The contribution of positive emotions and coping to adolescents' engagement at school and with learning”; Psychology in the Schools, 45, 419−431. Rohrbaugh, D. (2006). Perceived stress in active, passive and non-procrastinating college students. Psychology II. Saddler, C. D. & Buley, J. (1999). Predictors of academic procrastination in college students. Psychological Reports, 84, 686-688. Sandoval, J. (1993). Personality and burnout among school Psychologists, Psychology in the schools, 30, 321-326. Shahgholian, M., Moradi, A. & Kafi, SM. (2007). Relation of alexithymia with emotional expression styles and general health in students. Iranian journal of psychiatry and clinical psychological, 13(3), 238-248. (Persian). Sifneos, PE. (2000) Alexithymia, clinical issues, politics, and crime. Psychotherapy and Psychosomatics, 69(4), 113.116. Sifneos, PE. (1973) The prevalence of .alexithymia. characteristics in psychosomatic patients. Psychotherapy and Psychosomatics, 22(8), 255- 262. Stefanou, C. R. (2001). Creating contexts for motivation and self regulative learning in the collage classroom. Journal on excellence in calleg e teaching, 12 (2), 19- 32. Swanson, L. J. (1993). Do the means justify the ends, or do the ends justify the means? Value protection model of justice. Reasoning. Personality and Social Psychology Bulletin, 28(8), 452-461. Swart, M., Kortekaas, R. & Aleman, A. (2009). Dealing with feelings: Characterizations of trait alexithymia on emotion regulation strategies and cognitive–emotional processing. Retrieved October25, (2011) from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/19492045. Walsh, J. J. & Ugumba-Agwunobi, G. (2002). Individualdi Differences in statistics anxiety: the roles of perfectionism, procrastination and trait anxiety. Personality and Individual Differences, 33, 239–251. Walters. A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95, 179–187. Wells, A. & Carter, K. (2001). Further tests of a cognitive model of GAD and PD. Behaviour Therapy, 34(4), 881- 888. Yanng, M. (2010). Motivation and achievement: Is there an esst Asian model? International Journal of Science and Mathematics Education (2011) 9, 1189Y121. Zhang, Y. (2010). Perfectionism, academic burnout and engagement amongChinese college students: A structural equationmodeling analysis I, Personality and Individual Differences, 43, 1529–1540. Zimmerman, B. J. (1990). Self- regulated learning and academic achivment: An overiew educational psychology, 25 (1), 3- 17. Zimmermman, B. J. (2002). Provide of effective self- regulated learning. Reserch data bases. Motan, I. & Gencoz, T. (2007). The relationship between the dimensions of alexithymia and the intensity of depression and anxiety.Turk J Psychiatry, 18(4), 333-43. Saarijarvi, S., Salminen, JK. & Toikka, TB. (2001). Alexithymia and depression: A 1-year follow-up study in outpatients with major depression. Journal Psychosomatic Research, 51(6), 729-33. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,142 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12,250 |