تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,464 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,582 |
نقش اعتیاد به اینترنت و خودافشایی آنلاین در پیشبینی آزارگری سایبری در دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 27، آذر 1397، صفحه 7-22 اصل مقاله (227.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.726 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد رضا اسدی* 1؛ محمد علی قاسمی نژاد2 | ||
1رئیس اداره پشتیبانی امور پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناس ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش اعتیاد به اینترنت و خود افشایی آنلاین در پیشبینی آزارگری سایبری در دانشآموزان بود. در این پژوهش 400 دانشآموز از دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-97 که از فضای مجازی استفاده میکردند، به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، آزارگری سایبری لام و لی و خودافشایی آنلاین والکنبرگ و پیتر پاسخ دادند. یافتهها نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و آزارگری سایبری و قربانی سایبری ارتباط معناداری وجود داشت (01/0p<). همچنین بین خودافشایی آنلاین با آزارگری و قربانی سایبری ارتباط معناداری وجود داشت (01/0p<). نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد اعتیاد به اینترنت و خودافشایی آنلاین 39 درصد از واریانس آزارگری سایبری و 10 درصد قربانی سایبری را تبیین میکنند. با توجه به این نتایج میتوان به نقش خودافشایی آنلاین و اعتیاد به اینترنت به عنوان پیشبینیکننده آزارگری و قربانی سایبری توجه ویژهای داشت. این یافته تلویحات مهمی برای متخصصان و خانواده که نقش بهسزایی در مدیریت فضای مجازی دارند، خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
خودافشایی آنلاین؛ اعتیاد به اینترنت؛ آزارگری سایبری | ||
مراجع | ||
خسروی، زهره؛ علیزاده صحرایی، ام هانی. (1390). رابطه اعتیاد به اینترنت با عملکرد خانواده و سلامت روانی در دانشآموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 8(11)،60 – 80 . علوی، سیدسلمان؛ اسلامی، مهدی؛ مراثی، محمدرضا؛ نجفی، مصطفی؛ جنتیفرد، فرشته؛ رضاپور، حسین. (1389). ویژگیهای روانسنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ. مجله علوم رفتاری، 4(3)،183-189. کاکاوند، علیرضا؛ نیکاختر، شقایق؛ سرداریپور، مهران. (1396). پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده، احساس تنهایی و هراس اجتماعی. مجله روانشناسی مدرسه، 6(1)،81-98. Al- Saggaf, Y., & Nielsen, S. (2014). Self- disclosure on facebook among female users and its relationship to feelings of loneliness . Computers in Human Behavior, 36, 460-468.
Alavi, S., Eslami, M., Maracy, M., Najafi, M., Jannatifard, F., & Rezapour, H. (2010). Psychometric properties of young internet addiction test. Journal of Behavioral Sciences, 4 (3), 183-189. (Persian)
Athanasiades, C., Baldry, A. C., Kamariotis, T., Kostouli, M., & Psalti, A. (2016). The “net” of the internet: Risk factors for cyberbullying among Secondary-school students in greece. European Journal on Criminal Policy and Research, 1-17.
Aydin, B., & Sari, S. V. (2011). Internet addiction among adolescents: The role of self-esteem. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 3500-3505.
Barlett, C., Chamberlin, K., & Witkower, Z. (2017). Predicting cyberbullying perpetration in emerging adults: A theoretical test of the barlett gentile cyberbullying model. Aggressive Behavior, 43(2), 147-154.
Çelik, S., Atak, H., & Erguzen, A. (2012). The effect of personality on cyberbullying among university students in Turkey. Eurasian Journal of Educational Research, 49, 129-150.
Erdur-Baker, Ö. (2010). Cyberbullying and its correlation to traditional bullying, gender and frequent and risky usage of internet-mediated communication tools. New media & society, 12(1), 109-125.
Espelage, D. L., & Hong, J. S. (2017). Cyberbullying prevention and intervention efforts: Current knowledge and future directions. The Canadian Journal of Psychiatry, 62(6), 374-380.
Fallah Mehneh T. (2007). Disorder of internet addiction. PsI; 1:26-31.
Gámez-Guadix, M., Borrajo, E., & Almendros, C. (2016). Risky online behaviors among adolescents: Longitudinal relations among problematic Internet use, cyberbullying perpetration, and meeting strangers online. Journal of Behavioral Addictions, 5(1), 100-107.
Green, T., Wilhelmsen, T., Wilmots, E., Dodd, B., & Quinn, S. (2016). Social anxiety, attributes of online communication and self-disclosure across private and public Facebook communication. Computers in Human Behavior, 58, 206-213.
Greene, K., Derlega, V. J., & Mathews, A. (2006). Self-disclosure in personal relationships. In A. L. Vangelisti & D. Perlman (Eds.), The Cambridge handbook of personal relationships (pp. 409–427). New York: Cambridge University Press.
Joinson, A. (2001). Self-disclosure in computermediated communication: The role of self-awareness and visual anonymity. European Journal Of Social Psychology, 31(2): 177–192.
Kakavand, A., Nikakhtar, Sh., & Sardaripour, M. (2017). Prediction of internet addiction, based on perceived social support, loneliness and social phobia. Journal of School Psychology,6(1),81-98. (Persian)
Khosravi, V. & Alizadeh, U. (2011). The relationship between Internet addiction and family functioning and mental health in students. Educational Psychology Studies, 8 (11), 60 - 80. (Persian)
Kim, S., Colwell, S. R., Kata, A., Boyle, M. H., & Georgiades, K. (2017). Cyberbullying victimization and adolescent mental health: Evidence of differential effects by sex and mental health problem type. Journal of youth and adolescence, 1-12.
Ko, C. H., Yen, J. Y., Liu, S. C., Huang, C. F., & Yen, C. F. (2009). The associations between aggressive behaviors and Internet addiction and online activities in adolescents. Journal of Adolescent Health, 44(6), 598-605.
Kowalski, R. M., Giumetti, G. W., Schroeder, A. N., & Lattanner, M. R. (2014). Bullying in the digital age: A critical review and meta-analysis of cyberbullying research among youth.Psychological Bulletin, 140(4), 1073-1137.
Krasnova, H., & Veltri, N. F. (2011). Behind the curtains of privacy calculus on social networking sites: the study of Germany and the USA. In 10th international conference on Wirtschaftsinformatik, Zurich, Switzerland (pp. 891-900).
Krasnova, H., Kolesnikova, E., & Guenther, O. (2009). " It won't happen to me!": Self-disclosure in online social networks. Americas Conference on Information System.
Krasnova, H., Spiekermann, S., Koroleva, K., & Hildebrand, T. (2010). Online social networks: Why we disclose. Journal of Information Technology, 25(2), 109–125.
Lam, L. T., & Li, Y. (2013). The validation of the E-Victimisation Scale (E-VS) and the E-Bullying Scale (E-BS) for adolescents. Computers in Human Behavior, 29(1), 3-7.
Lau, J. T., Gross, D. L., Wu, A. M., Cheng, K. M., & Lau, M. M. (2017). Incidence and predictive factors of Internet addiction among Chinese secondary school students in Hong Kong: a longitudinal study. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 1-11.
Ledbetter, A. M., Mazer, J. P., DeGroot, J. M., Meyer, K. R., Mao, Yuping., & Swafford, B. (2011). Attitudes toward online social connection and self-disclosure as predictors of Facebook communication and relational closeness. Communication Research, 38(1), 27–53.
Li, T. B. Q. (2005). Cyber-harassment: A study of a new method for an old behavior. Journal of Educational Computing Research, 32(3), 265-277.
Müller, K. W., Dreier, M., Duven, E., Giralt, S., Beutel, M. E., & Woelfling, K. (2017). Adding clinical validity to the statistical power of large-scale epidemiological surveys on internet addiction in adolescence: A combined approach to investigate psychopathology and development-specific personality traits associated with internet addiction. The Journal of Clinical Psychiatry, 78(3), e244.
Orpinas, P., & Horne, A. M. (2010). Creating a positive school climate and developing social competence. Handbook of bullying in schools: An international perspective, 49-59.
Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the schoolyard: A preliminary look at cyberbullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 4(2), 148-169.
Shapka, J. D., Onditi, H. Z., Collie, R. J., & Lapidot-Lefler, N. (2017). Cyberbullying and cybervictimization within a cross-cultural context: A study of canadian and Tanzanian adolescents. Child Development, 1-11.
Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2007). Preadolescents' and adolescents' online communication and their closeness to friends. Developmental psychology,43 (2), 267.
Wang, J. L., Jackson, L. A., & Zhang, D. J. (2011). The mediator role of self-disclosure and moderator roles of gender and social anxiety in the relationship between Chinese adolescents’ online communication and their real-world social relationships. Computers in Human Behavior, 27(6), 2161-2168
Yao, M. Z., & Zhong, Z. J. (2014). Loneliness, social contacts and internet addiction: A cross- lagged panel study. Computers in Human Behavior, 30, 164-170.
Young, K. S. (1996). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3), 237-244.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,453 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,528 |