تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,207 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,707,051 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,215,458 |
قلدری در مدارس راهنمایی دخترانه: نقش شیوه های فرزندپروری و ادراک از محیط عاطفی خانواده | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 3، مهر 1392، صفحه 38-56 اصل مقاله (291.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d-2-3-92-7-3 | ||
نویسندگان | ||
منصور بیرامی1؛ پروانه علائی* 2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی – دانشگاه تبریز | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی - دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
قلدری نوعی خشونت سطح پایین در مدرسه است که اخیرا مورد توجه روان شناسان مدرسه قرار گرفته است. هدف این پژوهش توصیفی، تعیین رابط هی قلدری و انواع آن با ادراک نوجوانان دختر از محیط عاطفی خانوادگی، شیوه های فرزندپروری و نیز شیوه های فرزندپروی والدین آنان در مدارس 1390 ) بود. 387 دانش آموز و 147 نفر از مادران آنان با شیوه ی - راهنمایی دولتی شهر تبریز ( 91 نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحل هی و تصادفی ساده انتخاب شده و به پرسش نامه های فرزندپروری شیفر، بامریند و مقیاس قلدری پاسخ دادند. مبتنی بر نتایج، قلدری و اشکال سنتی و سایبری آن با شیوه ی فرزندپروری مستبدان هی مادر و شیوه ی فرزندپروری ادراک شده ی مستبدانه و کناره گیر، رابطه ی مثبت داشت، این رابطه با شیوه ی ادراک شد هی مقتدارنه منفی بود. همچنین، محیط عاطفی خانواده با قلدری و انواع آن رابطه داشته و ب عد محبت نسبت به ب عد کنترل متغیر پیش بین قوی تری بود؛ سردی محیط خانوادگی به تنهایی 9% تغییرات قلدری را پیش بینی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
قلدری در مدرسه؛ شیوه های فرزندپروری؛ محیط خانوادگی؛ دانش آموز | ||
مراجع | ||
آقامحمدیان، حمیدرضا و حسینی، سیدمهران ( 1386 ). روان شناسی بلوغ و نوجوانی (روان شناسی رشد 2 (چاپ دوم). مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. الویس، دان. ( 1993 ). شناخت دنیای کودکان. قلدری در مدرسه. ترجمه ی نادر باقری ( 1389 ). مشهد: شرکت به نشر (آستان قدس رضوی). حسین چاری، مسعود؛ دلاورپور، محمدآقا و دهقانی، یوسف ( 1386 ). نقش شیوه های فرزندپروری والدین .21-30 ،(2) در کمرویی دانش آموزان دبیرستا ن . ی مجله روا نشناسی معاصر، 2 زاده محمدی، علی و احمدآبادی، زهره ( 1388 ). بررسی رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان، راهکارهایی .467-485 ،(20) برای پیشگیری از جرم در محیط خانواده. مجله خانواده پژوهی، 5 سیف، علی اکبر ( 1387 ). تغییر رفتار و رفتاردرمانی، نظریه ها و روش ها (چاپ یازدهم). تهران: نشر دوران. گلدنبرگ، ایرنه؛ گلدنبرگ، هربرت( 1990 ). خانواده درمانی پایه. ترجمه ی حمیدرضا حسین شاهی و سیامک نقشبندی ( 1382 ). تهران: روان. گنتری، دوبل ( 2007 ). مدیریت خشم، راهنمای کاربردی برای همگان. ترجمه ی منصور بیرامی و پروانه علائی ( 1390 ). تهران: نیک ملکی. Ahmed, E., & Braithwaite, V. (2004). ''What, Me Ashamed?'' shame management and school bullying. Research in Crime and Delinquency, 41, 269-294. Bennett, D. S., Sullivan, M. W. & Lewis, M. (2005). Young children’s adjustment as a function of maltreatment, shame, and anger. Child Maltreatment, 10(4), 311–323. Black, S., Weinles, D., & Washington, E. (2010). Victim Strategies to Stop Bullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 8(2), 138-147. Bowen, N., & Bowen, G. (1999). Effects of crime and violence in neighborhoods and schools on the school behavior and performance of adolescents. Adolescent Research, 14, 319–342. Chen, J. K. & Astor, R. A. (2010). School Violence in Taiwan: Examining how western risk factors predict school violence in an Asian culture. Interpersonal Violence, 25(8), 1388– 1410. Donnon, T. (2010). Understanding how resiliency development influences adolescent bullying and victimization. Canadian Journal of School Psychology, 25(1), 101–113. Dussich, J. P. J., & Maekoya, Ch. (2007). Physical Child Harm and Bullying-Related Behaviors: A comparative study in Japan, South Africa, and the United States. Offender Therapy and Comparative Criminology, 51 (5), 495-509. Easterlin, R. A. (2001). Life cycle welfare: Trends and differences. Happiness Studies, 2, 1−12. Eliot, M. & Cornell, D. G. (2009). Bullying in Middle School as a Function of Insecure Attachment and Aggressive Attitudes. School Psychology International, 30(2), 201-214. Gofin, R. & Avitzour, M. (2012). Traditional Versus Internet Bullying in Junior High School Students. Matern Child Health Journal, published online, 24 March 2012. Henningham. H. B., Gardner, J. M. & SusanWalker, S. Ch. (2009). Experiences of violence and deficits in academic achievement among urban primary school children in Jamaica. Child Abuse & Neglect, 33 (2009), 296–306. Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2008). Cyberbullying: An exploratory analysis of factors related to offending and victimization. Deviant Behavior, 29(2), 1-29. Hurt, H., Malmud, E., Brodsky, N. & Giannetta, J. (2001). Exposure to violence. Psychological and academic correlates in child witnesses. Archives of Pediatric and Adolescent Medicine, 155, 1351–1356. Kowalski, R. M. & Limber, S. P. (2007). Electronic bullying among middle school students. Journal of Adolescent Health, 41, S22-S30. Lee, Ch. H. (2010). Personal and interpersonal correlates of bullying behaviors among korean middle school students. Interpersonal Violence, 25 (1), 152-176. Liu, J. (2011). Early health risk factors for violence: Conceptualization, evidence, and implications. Aggression and Violent Behavior, 16, 63–73. Murrell, S. A., Salsman, N. L. & Meeks, S. (2003). Educational attainment, positive psychological mediators, and resources for health and vitality in older adults. Aging and Health, 15, 591−615. Nansel, T. R., Overpeck, M., Pilla, R. S., Ruan, W. J., Simons-Morton, B. & Scheidt, P. (2001). Bullying behaviors among U.S. youth: Prevalence and association with psychosocial adjustment. Journal of the American Medical Association, 285, 2094- 2100. Newgent, R. A., Behrend, B. A., Lounsbery, K. L., Higgins, K. K. & Lo, W. (2010). Psychosocial educational groups for Students (PEGS): An evaluation of the treatment effectiveness of a School-Based Behavioral Intervention Program. Counseling Outcome Research and Evaluation, 1 (2), 80-94. Nordahl, J. K., Poole, A., Stanton, L., Walden, L. M. & Beran, T. N. (2008). A review of school-based bullying interventions. Democracy & Education, 18(1), 16-20. Patchin, J.W., & Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth: A Test of General Strain Theory. Youth & Society, 43(2), 727– 751. Rudasill, K. M., Gallagher, K. C. & White, J. M. (2010). Temperamental attention and activity, classroom emotional support, and academic achievement in third grade. School Psychology, 48, 113–134. Subasi, F. & Hayran, O. (2005). Evaluation of life satisfaction index of the elderly people living in nursing homes. Archives of Gerontology and Geriatrics, 41, 23−29. Walden, L. M. & Beran, T. N. (2010). Attachment quality and bullying behavior in schoolaged youth. Canadian Journal of School Psychology, 25(1), 5–18. Vaillancourt, T., McDougall, P., Hymel, S., Krygsman, A., Miller, J., Stiver, K. & Davis, C. (2008). Bullying: Are researchers and children/youth talking about the same thing? Behavioral Development, 32 (6), 486–495. Wienke Totura, Ch. M., MacKinnon-Lewis, C., Gesten, E. L., Gadd, R., Divine, K. P., Dunham, Sh. & Kamboukos, D. (2009). Bullying and victimization among boys and girls in middle school: The influence of perceived family and school contexts. Early Adolescence, 29(4), 571-609. Wong, D. S. W., Lok, D. P. P., Lo, T. W. & Ma, S. K. (2008). School bullying among Hong Kong Chinese primary schoolchildren. Youth and Society, 40 (1), 35-54. Yurtal, F., & Artut, K. (2010). An investigation of school violence through Turkish children's. Interpersonal Violence, 25(1), 50-62. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,614 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,217 |