تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,971 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,417 |
تأثیر آموزش مهار ت های نظم دهی هیجانی بر مؤلفه های اضطراب در دختران دبیرستانی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 3، مهر 1392، صفحه 23-37 اصل مقاله (261.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d-2-3-92-7-2 | ||
نویسندگان | ||
پونه باطنی* 1؛ عباس ابوالقاسمی2؛ مهناز علی اکبری دهکردی3؛ محمود هرمزی4 | ||
1کارشناس ارشد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نورتهران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران | ||
4استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تأثیر آموزش مهار ت های نظم دهی هیجانی بر مؤلفه های اضطراب در دختران دبیرستانی انجام گرفت. به این منظور از میان دانش آموزان مضطرب 50 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. شرکتکنندگان دو گروه قبل و بعد از مداخله به پرسش نامه ی اضطراب بک پاسخ دادند. شیوهی آموزشی نظم دهی هیجانی گراتز و گاندرسون در 13 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. دادههای جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهار ت های نظم دهی هیجانی، اضطراب و مؤلفه های آن را در دانش آموزان به طور معناداری کاهش می دهد. این نتایج حاکی است که آموزش مهار ت های نظم دهی هیجانی با اصلاح باورهای نامناسب و رفتارهای غیرمنطقی در مورد هیجانها به کاهش اضطراب افراد منجر میشود | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ نظم دهی هیجانی؛ آموزش مهار ت های نظم دهی هیجانی | ||
مراجع | ||
خسروی، معصومه و بیگدلی، ایمان الله ( 1387 ). رابطه ویژگیهای شخصیتی با اضطراب امتحان در .13-24 ،(1) دانشجویان. مجله علوم رفتاری، 2 دادستان، پریرخ ( 1376 ). روان شناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی. چاپ دهم، تهران، انتشارات سمت. کاویانی، حسین؛ جواهری، فروزان و بحیرانی، هادی ( 1384 ). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهن- آگاهی در کاهش افکار خود-آیند منفی، نگرش ناکارآمد، افسردگی و اضطراب. مجل ه تازههای علوم .49-59 ،(1) شناختی، 7 غرایی، بنفشه ( 1372 ). بررسی پار های از الگوهای شناختی در بیماران مبتلابه همبودی اضطراب و افسردگ . ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی. انیستیتو روانپزشکی تهران. یوسفی، فریده ( 1385 ). بررسی رابطه راهبردهای شناختی–هیجانی با افسردگی و اضطراب در دانش آموزان .871-892 ،(4) مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان. پژوهش در حیطه کودکان استثنائی، 6 Agee, J. D., Danoff-Burg, S. & Grant, C. A. (2009). Comparing Brief stress management courses in a community sample: Mindfulness skills and progressive muscle relaxation. Original Research, 5, 104 -109. Beck, A. T., & Steer, R. A. (1990). The Beck Anxiety Inventory Manual. San Antonio, TX: Psychological Corporation. Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety. Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psycholog, 56, 893–897. Berking, M., & Znoj, H. (2008). Entwicklung und Validierung eines Fragebogens zur Standardisierten Selbsteinscha tzung emotionaler Kompetenzen: Development and validation of a self-report measure for the assessment of emotion-regulation skills. Zeitschrift fur Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie, 56, 141–152. Diefendorff, J. M., Richard, E. M., & Yang, J. (2008). Linking emotion regulation strategies to effective events and negative emotion at work. Journal of Vocational Behavior, 73, 498-508. Feldman, G. C., Barrett, L., & Gross, J. (2001). Knowing what you are feeling and knowing what to do about it: Mapping the relation between emotion differentiation and emotion regulation. Cognition and Emotion, 15,713-724. Feldman, G. C., Joormann, J., & Johnson, S. L. (2008). Responses to positive affect: a selfreport measure of rumination and dampening. Cognitive Therapy and Research, 32, 507–525. Gratz, K. L., & Gunderson, J. G. (2006). Preliminary data on an Acceptance-Based emotion regulation group intervention for deliberate Self-Harm among women with Borderline personality disorder. Behavior Therapy, 37, 25-35. Grazian, A., Reavis, B., Keen, P., & Cakins, D. (2007). The role of emotion regulation in children’s early academic success. Journal of School Psychology, 45, 3-19. Greenberg, L. S. (2002). Emotion-focused therapy: Coaching clients to work through their feelings. Washington, DC, US. American Psychological Association. Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2, 271-299. Gross, J. J. (2001). Emotion regulation in adulthood: Curent direction in psychological sience. Review of General Psychology, 10, 214-219. Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual difference in two emotion regulation processes. Journal of personality and social psychology, 85, 348-362. Gross, J. J. (2008). Emotion regulation: Conceptual foundations. Handbook of emotion regulation (pp. 3-24). New York: Guilford Press. Larsen, R. J., & Prizmic, Z. (2004). Affect regulation. In: Vohs K. D., & Baumeister R. F., (Eds.), Handbook of self-regulation: research, theory, and applications (pp. 40–61). New York: Guilford Press. Martin, L. T., & Tesser, A. (1996). Some ruminative thoughts. In: Wyer R. S., (Ed.). Ruminative thoughts, 1–47. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum. Martini, T. s., & Busseri, M.A. (2010). Emotion regulation strategies and goals as predictors of older mothers' and adult daughters' Helping-Related subjective. Well- Being. Psychology and aging, 25, 48-59. Mennin, D. S., Holaway, R., Fresco, D. M., Moore, M. T., & Heimberg, R. G. (2007). Delineating components of emotion and its dysregulation in anxiety and mood psychopathology. Behavior Therapy, 38, 284–302. Mor, N. & Winquist, J. (2002). Self-focused attention and negative affect: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 128, 638–662. Roemer, L., Salters, K., Raffa, S. & Orsillo, S. M. (2005). Fear and avoidance of internal experiences in GAD: Preliminary tests of a conceptual model. Cognitive Therapy and Research, 29, 71–88. Sarason, I. G. (1975). Anxiety and self-preoccupation .In Sarason I. G., & Spielberger C.d., (Eds). stress and anxiety (Vol.2).New York:Hemisphere/Hastead. Seligman, M. E. P. (1979). Depressive attributional style. Journal of Abnormal Psychology. 87, 49-74. Thayer, J. F., & Lane, R. D. (2000). A model of neurovisceral integration in emotion regulation and dysregulation. Journal of Affective Disorders, 61, 201–216. Thompson, R. A. (1994). Emotionl regulation a theme in search for definitionIn. The Developmental of Emotion Regulation Behavioral and Biological Considerations Monographs of the society for research in chield Development, 59, 25-52. Turk, C. L., Heimberg, R. G., Luterek, J. A., Mennin, D. S., & Fresco, D. M. (2005). Emotion dysregulation in generalized anxiety disorder: a comparison with social anxiety disorder. Cognitive Therapy and Research, 29, 89–106. Wood, J. V., Heimpel, S. A., & Michela, J. L. (2003). Savoring versus dampening: selfesteem differences in regulating positive affect. Journal of Personality and Social Psycholog, 85, 566–580. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,051 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,036 |