تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,246 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,765,248 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,251,086 |
مقایسه ی سبک های فرزند پروری و اختلالات خوردن در دانشآموزان تیز- هوش و عادی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 9، دوره 2، شماره 2، تیر 1392، صفحه 138-154 اصل مقاله (269.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d-2-2-92-4-9 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی1؛ اصغر پوراسمعلی* 2؛ مرتضی عندلیب کورایم3 | ||
1استاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی سبک های فرزندپروری و اختلالات خوردن در میان دان شآموزان عادی و تیزهوش بود. طرح پژوهش، از نوع علّی- مقایسه ای (پس رویدادی) است. جامعه ی آماری 1391- پژوهش شامل: کلیه ی دانش آموزان دور هی راهنمایی شهر اردبیل است که در سال تحصیلی 92 مشغول به تحصیل بودند. نمونهی آماری مشتمل بر 104 دانش آموز عادی که با استفاده از نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای و 104 دانش آموز تیزهوش بودند که به شیوه ی همتاسازی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه ی سبکهای تربیتی (فرزند پروری) بامریند و پرسش نامه عادات خوردن کوکر و راجر استفاده شد. پس از جم عآوری اطلاعات، دادههای به دست آمده از پرسش نامه ها با استفاده نشان داد که (MANOVA) تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره ،SPSS از نرم افزار بین دانش آموزان عادی و تیزهوش در زیر مؤلفه های عادات خوردن، تفاوت معنی داری وجود ندارد و در زیرمؤلفه های سبک های فرزندپروری، تفاوت گرو ههای مورد مطالعه (دانش آموزان تیزهوش و عادی) در معنی دار است و در سایر زیرمؤلفه ها P<0/ شیوههای تربیتی مستبدانه پدر و مستبدانه مادر، در سطح 05 تفاوت معنی داری یافت نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
شیوه های تربیتی؛ اختلالات خوردن؛ تیزهوشی | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد ( 1384 ). آزمون های روان شناختی. اردبیل: باغ رضوان. اسفندیاری، غلامرضا ( 1374 ). بررسی و مقایس هی شیو ههای فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری و مادران کودکان بهنجار و تأثیر آموزش مادران بر اختلالات رفتاری فرزندان. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، انستیتوی روان پزشکی تهران. شریفی فرد، امل ( 1377 ). بررسی میزان شیوع اختلالات تغذیه و ارتباط آن با عزت نفس و افسردگی در دان شآموزان دختر اهوا . ز پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد اهواز. کاپلان، هارولد؛ سادوک، بنیامین و گرب، جان ( 2002 ). خلاصه ی روان پزشکی، علوم رفتاری- روان پزشکی بالینی. ترجمه نصرت اله پورافکاری ( 1382 ). تهران: انتشارات شهرآب. میلانیفر، بهروز ( 1385 ). روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. تهران: نشر قومس. Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance abuse. Journal of Early Adolescence, 11, 56-95. Betts, G. T., & Neihart, M. (1988). Profiles of the gifted and talented. Gifted Child Quarterly, 32(2), 248-253. Blanz, B. J., Detzner, U., Lay. B., Rose, F. & Schmidt, M. H. (1997). The intellectual functioning of adolescents with anorexia nervosa and bulimia nervosa. European Child and Adolescent Psychiatry, 6,129-135. Bracken, B. A. & Brown, E. F. (2006). Behavioral identification and assessment of gifted and talented students. Journal of Psychoeducational Assessment, 24(2), 112-122. Buri, J. R. (1991). Parental Authority Questionnaire. Jornal of Personality Assessment, 57 (1), 100-110. Chan, D. W. (2005). Family environment and talent development of Chinese gifted students in Hong Kong. Gifted Child Quarterly, 49(3), 211–221. Cocker, S. & Roger , D. (1990). The construction and preliminary validation of a scale for measuring eating disorders. Journal of psychosomatic research, 34, 223-231. Collins, J. (2011). Mothers Experiences of Parenting Gifted and Talented Children. Dissertation of Faculty of Computing, Health and Science, Edith Cowan University. Conger, R. D., Conger, K. J., Elder, J.R., Lorenz, F. O., Simons, R. L. & Whitbeck, L. B. (1992). A family process model of economic hardship and adjustment of early adolescent boys. Child Development; 63(3), 526-541. Czaja, J., Rief, W., Hilbert, A. (2009). Emotion regulation and binge eating in children. International Journal of Eating Disorders (IJED). 42(4), 356-62. Dally, P. l. & Gomez, I. (1979). Anorexia nervosa. London: Henemann . Dura, J. R. & Bornstein, R. A. (1989). Differences between IQ and school achievement in anorexia nervosa. Journal of Clinical Psychology, 45, 433-435. Dwairy, M. (2004). Parenting styles and mental health of Arab gifted adolescents. Gifted Child Quarterly, 48(4), 275-286 Fernandez-Arandaa, F., Krug, I., Granero, R., Ramon, J.M., Badia, A., Gimenez, L., Solano, R., Collier, D., Karwautze, A. & Treasure, J. (2007). Individual and family eating patterns during childhood and early adolescence: An analysis of associated eating disorder factors. Appetite, 49. 476–485. Garn, A. C., Jolly, J. L. & Matthews, M. S. (2010). Parental influences on the academic motivation of gifted students: A self-determination theory perspective. The Gifted Child Quarterly, 54(4), 263-272. Gere, D. R., Capps, S. C., Mitchell, D. W. & Grubbs, E. (2009). Sensory sensitivities of gifted children. The American Journal of Occupational Therapy, 63(3), 288-295. Gillberg, I. C., Rastam, M., Wentz, E. & Gillberg, C. (2007). Cognitive and executive functions in anorexia nervosa ten years after onset of eating disorder. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology; 29, 170–8. Harris, A. E. & Curtin, L. (2002). Parental Perception, Early Maladaptive Schemas and Depressive Symptoms in Young Adult. Cognitive Therapy and Research, 26, 3. 405-416. Huff, R. E., Houskamp, B. M., Watkins, A.V., Stanton, M. & Tavegia, B. (2005). The experiences of parents of gifted african american children: A phenomenological study. Roeper Review, 27(4), 215-221 Koyama, K.I., Asakawa, A., Nakahara, T., Amitani, H., Amitani, M., Saito, M., Taruno, Y., Zoshiki, T., Cheng, K.C., Yasuhara, D. & Akio, M. (2012). Intelligence quotient and cognitive functions in severe restricting-type anorexia nervosa before and after weight gain. Journal of Nutrition, 28, 1132–1136. Lopez, C., Stahl, D. & Tchanturia, K. (2010). Estimated intelligence quotient in anorexia nervosa: a systematic review and meta-analysis of the literature. Annals of General Psychiatry, 9 (40), 2-10. Lowe, B. & Rimm, S. (1988). Family environments of underachieving gifted students. Gifted Child Quarterly, 33(4), 353-359. Mathias, J. & Kent, P. (1998). Neuropsychological consequences of extreme weight loss and dietary restriction in patients with anorexia nervosa. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 20, 548-564. Morawska, A. & Sanders, M. R. (2009). Parenting gifted and talented children: conceptual and empirical foundations. Gifted Child Quarterly, 53(3), 163-173. Neihart, M. (1999). The impact of giftedness on psychological well-being. Roeper Review . 22: 1. Oliver, K.K., Thelen, M.H. (1996). Children’s perceptions of peer influence on eating concerns. Behavior Therapy;27, 25–39. Peterson, J. S. (2009). Myth 17: Gifted and talented individuals do not have unique social and emotional needs. Gifted Child Quarterly, 53(4), 280-282. Rowland, C. V. (1970). Anorexia nervosa: Survey of the literature and review of 30 cases. International Psychiatry Clinics, 7, 37-137. Snowden, P. L. & Christian, L. G. (1999). Parenting the young gifted child: Supportive behaviours. Roeper Review, 21(3), 215-221. Swift, W. J., Bushnell, N. J., Hanson, P., & Logemann, T. (1986). Self-Concept in Adolescent Anorexics. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 25, 826-835. Tchanturia, K., Campbell, I., Morris, R., Treasure, J. (2005). Neuropsychological studies in anorexia nervosa. International Journal of Eating Disorders (IJED), 35, 1-15. Tchanturia, K., Hambrook, D. (2009). Cognitive remediation therapy for anorexia nervosa. Treatment of Eating Disorders. New York, USA: Guilford Press, 130-150. Touyz, S. W., Beumont, P. J. V. & Johnstone, L. C. (1986). Neuropsychological correlates of dieting disorders. International Journal of Eating Disorders, 5, 1025-1034. Young. E. A., Clopton, J. R. & Bleckey, M. K. (2003). Perfectionism. Low self–esteem and family factors as predictor of bulimic behavior. Eating Behaviors ,5, 273-283. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,856 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,687 |