تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,019 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,474 |
تاثیر تمرینات وای فیت بر مهارتهای روانی- حرکتی دانش آموزان پسر مبتلا به اختلالات حرکتی: تأکید بر تمرینات نوین | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 9، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 25، خرداد 1397، صفحه 152-167 اصل مقاله (162.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.662 | ||
نویسنده | ||
ماهرخ دهقانی* | ||
استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مطالعه تاثیر تمرینات وای فیت بر مهارتهای روانی-حرکتی بنیادی (مهارتهای دستکاری و جابجایی) دانش آموزان پسر مبتلا به اختلالات حرکتی بود. جامعه مورد نظر در این پژوهش را کلیه دانش آموزان 6 تا 10 سال دارای اختلال حرکتی شهر تهران در سال تحصیلی 97- 96 تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. در نهایت 20 نفر که متناسب با اهداف تحقیق بودند انتخاب و به صورت همگن و مساوی بر اساس پیش آزمون مهارت حرکتی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. برای ارزیابی مهارت های حرکتی کودکان از چک لیست آزمون اولریخ استفاده شد. سپس گروه تجربی تحت تأثیر تمرینات وای فیت قرار گرفتند. تمرینات به مدت 8 هفته طی دو روز در هفته در جلسات 55 دقیقه ای اجرا شد. از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیعها و از تحلیل کوواریانس برای مقایسه گروهها استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد بین میانگین باقیماندة نمرات مهارتهای حرکتی بنیادی آزمودنیها برحسب عضویت گروهی تفاوت معنیداری مشاهده میشود (01/0P<). بنابراین، با ارائه مداخلات مرتبط میتوان مهارتهای حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلالات حرکتی را توسعه داد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه تمرینات وای فیت؛ اختلالات حرکتی؛ مهارتهای روانی-حرکتی | ||
مراجع | ||
سلطانیان، محمدعلی؛ فرخی، احمد؛ قربانی، راهب؛ جابریمقدم، علی اکبر و زارع زاده، مهشید (1391). ارزیابی پایایی و روایی سازه آزمون رشد حرکتی درشت (اولریخ2) در کودکان استان سمنان. فصلنامه کومش. 14(2)،206-200. Bardid, F., Deconinck, F. J., Descamps, S., Verhoeven, L., De Pooter, G., Lenoir, M., &D’Hondt, E. (2013). The effectiveness of a fundamental motor skill intervention in pre-schoolers with motor problems depends on gender but not environmental context. Research in developmental disabilities, 34(12), 4571-4581.
Barnett, L. M., Hinkley, T., Okely, A. D., Hesketh, K. & Salmon, J. (2012).Use of electronic games by young children and fundamental movement skills?Perceptual and Motor Skills, 114(3), 1023e1034.
Bergen M,(2000).The Effects of a Motor Development Program on Preschool Children Motor Skills [doctoral thesis].Dekalb, IL: University of Northern Illinois
Block, M. (2015). Motor development in children with Down Syndrome: A review of the literature. Adapted Physical Activity Quarterly, 8, 179–209.
Caro, K., Tentori, M., Martinez-Garcia, A. I., &Alvelais, M. (2017).Using the FroggyBobbyexergame to support eye-body coordination development of children with severe autism.International Journal of Human-Computer Studies, 105, 12-27.
Caro, K., Tentori, M., Martinez-Garcia, A. I., & Zavala-Ibarra, I. (2017).FroggyBobby: An exergameto support children with motor problems practicing motor coordination exercises during therapeutic interventions. Computers in Human Behavior, 71, 479-498.
Collins, K., & Staples, K. (2017).The role of physical activity in improving physical fitness in children with intellectual and developmental disabilities.Research in Developmental Disabilities, 69, 49-60.
Ennis, C. D. (2013). Implications of exergaming for the physical education curriculum in the 21st century.Journal of Sport and Health Science, 2(3), 152-157.
Gabbard, C. P. (2016). Lifelong motor development.Pearson Higher Ed.
Hammond, J., Jones, V., Hill, E. L., Green, D., & Male, I. (2014). An investigation of the impact of regular use of the Wii Fit to improve motor and psychosocial outcomes in children with movement difficulties: a pilot study. Child: care, health and development, 40(2), 165-175.
Han, A., Fu, A., Cobley, S., & Sanders, R. H. (2017). Effectiveness of exercise intervention on improving fundamental movement skills and motor coordination in overweight/obese children and adolescents: A systematic review. Journal of Science and Medicine in Sport.
Johnstone, A., Hughes, A. R., Janssen, X., & Reilly, J. J. (2017).Pragmatic evaluation of the Go2Play Active Play intervention on physical activity and fundamental movement skills in children.Preventive Medicine Reports.
Lenoir, M., Bardid, F., Huyben, F., Deconinck, F., Seghers, J., & De Martelaer, K. (2014). The effectiveness of “Multimove”: A fundamental motor skill intervention for typically developing young children. Science & Sports, 29, S49.
Lwin, M. O., & Malik, S. (2012). The efficacy of exergames-incorporated physical education lessons in influencing drivers of physical activity: a comparison of children and pre-adolescents. Psychology of Sport and Exercise, 13(6), 756-760.
Mostafavi, R, Ziaee, V, Akbari, H, Haji-Hosseini, S,(2013). The Effects of SPARK Physical Education Program on Fundamental Motor Skills in 4-6 Year Children, Iran JPediatr.
Newell, K. (1986). Constraints on the development of coordination.In M. G.Wade & h. t. Whiting (Ed.), Motor development in childeren: aspects of coordination and control (pp 341-360). Dordrecht, The Netherlands: Nijhoff.
Norris, E., Hamer, M., &Stamatakis, E. (2016). Active video games in schools and effects on physical activity and health: a systematic review. The Journal of pediatrics, 172, 40-46.
Page, Z. E., Barrington, S., Edwards, J., & Barnett, L. M. (2017). Do Active Video Games Benefit the Motor Skill Development of Non-Typically Developing Children and Adolescents: A Systematic Review.Journal of Science and Medicine in Sport.
Payne, V. G., & Isaacs, L. D. (2016). Human motor development: A lifespan approach. Routledge
Ribas, C. G., da Silva, L. A., Corrêa, M. R., Teive, H. G., &Valderramas, S. (2017). Effectiveness of exergaming in improving functional balance, fatigue and quality of life in Parkinson's disease: A pilot randomized controlled trial. Parkinsonism & Related Disorders.
Schatton, C., Synofzik, M., Fleszar, Z., Giese, M. A., Schöls, L., &Ilg, W. (2017). Individualized exergame training improves postural control in advanced degenerative spinocerebellar ataxia: A rater-blinded, intra-individually controlled trial. Parkinsonism & Related Disorders, 39, 80-84.
Sher, B. (2009). Early intervention games: Fun, joyful ways to develop social and motor skills in children with autism spectrum or sensory processing disorders. John Wiley & Sons.
Smits-Engelsman, B. C., Jelsma, L. D., & Ferguson, G. D. (2017).The effect of exergames on functional strength, anaerobic fitness, balance and agility in children with and without motor coordination difficulties living in low-income communities.Human movement science, 55, 327-337.
Soltanian, M. A., Farokhi, A., Ghorbani, R., JaberiMoghaddam, A,A.,&Zarezade, M. (2013). Evaluation of the reliability and construct validity of test of gross motor development-2 (Ulrich 2) in children of Semnan province.Koomesh, 14 (2): 200-206.(Persian).
Song, H., Kim, J., & Lee, K. M. (2014). Virtual vs. real body in exergames: Reducing social physique anxiety in exercise experiences. Computers in Human Behavior, 36, 282-285.
Song, H., Kim, J., Tenzek, K. E., & Lee, K. M. (2013).The effects of competition and competitiveness upon intrinsic motivation in exergames.Computers in Human Behavior, 29(4), 1702-1708.
Staiano, A. E., Abraham, A. A., & Calvert, S. L. (2013). Adolescent exergame play for weight loss and psychosocial improvement: a controlled physical activity intervention. Obesity, 21(3), 598-601.
Thelen, E., & Ulrich, B. D. (1991). Hidden skills: a dynamic systems analysis of treadmill stepping during the first year. Monographs of the Society for Research in Child Development, 56(1), 1e98.
Van Capelle, A., Broderick, C. R., van Doorn, N., Ward, R. E., &Parmenter, B. J. (2017). Interventions to Improve Fundamental Motor Skills in Pre-school Aged Children: A Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of Science and Medicine in Sport.
Vernadakis, N., Derri, V., Tsitskari, E., & Antoniou, P. (2014). The effect of Xbox Kinect intervention on balance ability for previously injured young competitive male athletes: a preliminary study. Physical Therapy in Sport, 15(3), 148-155.
Vernadakis, N., Gioftsidou, A., Antoniou, P., Ioannidis, D., &Giannousi, M. (2012). The impact of Nintendo Wii to physical education students' balance compared to the traditional approaches. Computers & Education, 59(2), 196-205.
Vernadakis, N., Papastergiou, M., Zetou, E., & Antoniou, P. (2015).The impact of an exergame-based intervention on children's fundamental motor skills.Computers & Education, 83, 90-102.
Wasenius, N. S., Grattan, K. P., Harvey, A. L., Naylor, P. J., Goldfield, G. S., &Adamo, K. B. (2017). The effect of a physical activity intervention on preschoolers’ fundamental motor skills—A cluster RCT. Journal of Science and Medicine in Sport.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,848 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 954 |