تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 354 |
تعداد مقالات | 3,087 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,562,127 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,115,958 |
نقش شیوههای فرزندپروری و سبکهای دلبستگی در پیشبینی سازگاری دانشآموزان با مدرسه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 25، خرداد 1397، صفحه 138-151 اصل مقاله (179.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.661 | ||
نویسندگان | ||
فاضله حیدری* 1؛ وحید فلاحی2؛ جلیل حاجیلو3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی، مربی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
سازگاری دانشآموزان با مدرسه یکی از ملزومات آموزش میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شیوههای فرزندپروری و سبکهای دلبستگی در سازگاری دانشآموزان با مدرسه انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان مراغه که درسال تحصیلی 95-1394مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند. نمونه مورد مطالعه، 222 نفر از این دانشآموزان بود که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای شیوههای اقتدار والدینی، سبکهای دلبستگی وسازگاری با مدرسه استفاده شد. دادههای بهدستآمده نیز با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که سازگاری دانشآموزان با مدرسه باسبک فرزندپروری مقتدر (33/0 r= ، 001/0 ≥p) و سبک دلبستگی ایمن(43/0 r= ، 001/0 ≥p) ارتباط مثبت ولی با دلبستگی ناایمن (32/0- r=، 001/0 ≥p) ارتباط منفی دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد سبک فرزندپروری مقتدر و سبک دلبستگی ایمن بهصورت مثبت و سبک دلبستگی ناایمن بهصورت منفی قادر به پیشبینی سازگاری دانشآموزان با مدرسه میباشند. نتایج این مطالعه نشاندهنده الگوی انعکاسی کیفیت روابط والد - فرزندی در سایر روابط اجتماعی بهویژه در ارتباط با مدرسه است. | ||
کلیدواژهها | ||
شیوههای فرزندپروری؛ سبکهای دلبستگی؛ سازگاری دانشآموزان؛ مدرسه | ||
مراجع | ||
امانی، رزیتا؛ اعتمادی، عذرا؛ فاتحیزاده، مریم و بهرامی، فاطمه(1391). رابطه میان سبکهای دلبستگی و سازگاری اجتماعی. دو فصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت، 19( 6)، 26-15. اژهای، جواد؛ غلامعلیلواسانی، مسعود؛ مال احمدی، احسان و خضریآذر، هیمن (1390). الگوی علی روابط بین سبکهای فرزندپروری ادراکشده، اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و موفقیت تحصیلی. مجله روانشناسی، 3، 301-284. بشرپور، سجاد (1394). صفات شخصیت: نظریه و آزمون.انتشارات ساوالان، تهران. زاهد، عادل؛ رجبی، سعید و امیدی، مسعود (1390). مقایسه سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ی ناتوانی یادگیری، 1(2)، 62- 43. کرمی، جهانگیر؛ حسینی، حسین و زکییی، علی (1390). رابطه بین سبکهای دلبستگی و سازگاری دانشجویان. همایش ملی آسیبشناسی مسائل نوجوانان. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فلاورجان. نریمانی، محمد؛ عباسی، مسلم؛ ابوالقاسمی، عباس و احدی، بتول (1392). مقایسهی اثربخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی. مجله ی ناتوانیهای یادگیری، 2(3)، 176-154. نریمانی، محمد؛ یوسفی، فاطمه و کاظمی، رضا(1393). نقش سبک های دلبستگی و کیفیت زندگی در پیش بینی بهزیستی روان شناختی نوجوانان مبتلا به ناتوانی های یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 3(4)، 142-125. نریمانی، محمد و احدی، بتول (1389).آزمونهای شخصیت. انتشارات محقق اردبیلی. Ainsworth, M. S. (1989). Attachments beyond infancy. American Psychologist, 44(4), 709–716.
Amani, R., Etemadi, E., Fatehizadeh, M., &Bahrami, F. (2012). The relationship between attachment styles and social adjustment, Biannual Journals of Clinical Psychology and Personality, 19( 6), 15-26.(Persiian).
Basharpoor, S. (2015).Personality traits: theory and testing. Tehran: Savalan publication. (Persiian).
Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style onadolescent competence and substance use.Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95.
Bowlby, J. (1980). Attachment and loss: Vol.3. Loss. New York: basic books.
Bronfenbrenner, U., & Morris, P. A. (2006).The bio ecological model of human development.In W. Damon, & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology, Vol. 1, Theoretical models of human development (6th ed., Vol. 7, pp. 793–828). New York, NY: John Wiley.
Buri, J.R. (1991). Parental Authority Questionnaire, Journal of Personality andSocial Assessment, 57, 110-119.
Darlying, N. (2007). Parenting style and fits correlates. Available At: WWW. Othealth.Com/ partitioner/ceduc/parentingstyle.
Dereli, E., &karakus, O. (2011).An examination of attachment styles and social skills of university students.Electronic Journal of Research in EducationalPsychology, 9 (2), 731-744.
Diaconu-Gherasim, L. R., &MăireanC. (2016).Perception of parenting styles and academic achievement: The mediating role of goal orientations. Learning and Individual Differences, In Press, Corrected Proof.
Ejei J., GholamaliLavasani, M., Malahmadi, E., Khezri,, H. (2011). The Relationship between Parenting Styles and Academic Achievementthrough the Mediating Influences of Achievement Goals and Academic Self-Efficacy, Journal of Psychology, 15(3), 284-301.
Essau. C. A., Sasagawa,S., &Frike, P.J. (2006) psychometric properties of the Alabama parenting questionnaire. Journal of child and family studies, 15, 597-616.
Karami, J., Hoseini, H., and Zakyaii, A. (2011). The relationship between attachment styles and adjustment of students, National Conference on youth issues Pathology, Islamic Azad University, Felavarjan. (Persian).
Maltais, C., Duchesne, S., Ratelle, CF., Feng, B. (2015). Learning and individual differences: Attachment to the mother and achievement goal orientation at the beginning of middle school: The mediating roal of academic competence and anxiety. learning and individual differences, 11, 39-48.
Mildon, R. &Polimeni, M. (2012). Parenting in the early years: effectiveness of parenting support Mildon, R. programs for Indigenous families. Closing the Gap Clearinghouse.
Narimani, M., Abbasi, M., Abolghasemi, A. & Ahadi, B. (2013).A study comparing the effectiveness of acceptance/commitment by emotional regulation training on adjustmentin students with dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 2(4), 154-176. (Persian).
Narimani,M., Yosefi., F & Kazemi, R.(2013). The role of attachment styles and quality of life in predicting psychological well-being in adolescents with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3 (4), 124-142. (Persian).
Narimani, M., Ahadi, B. (2010).Personality tests.Publications of MohagheghArdabili University.(Persian).
Punia, S., & Sangwan, S. (2011).Emotional intelligence and social adaptation of school children. Psychology, 2 (2), 83-87.
Reed-Victor, E. (2004). Individual differences and early schooladjustment: Teacher appraisals of young children with special needs. EarlyChild Development and Care, 174 (1), 59-79.
Rothbaum, F., &Weisz, J. R. (1994). Parental caregiving and child externalizingbehavior in nonclinical samples: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 116(1), 55-74.
Rudy, D., &Grusec, J.E (2006). Authoritarian parenting in individualist and collectivist groups: associations with maternal emotion and cognition and children’s self-esteem. Journal of family psychology, 20(1), 68-78.
Santa Lucia, R. C., &Gesten E. L. (2000). Adjustment across the middle school transition: Gender and race considerations. Annual Meeting of the American Psychological Association, Washington D.C.
Tan, T.Z., Camras, L.A., Deng H., Zhang, M., Lu, Z. (2012). Family stress, parenting styles, and behavioral adjustment in preschool-age adopted Chinese girls. Early Childhood Research Quarterly, 27(1), 128-136.
Williams, M. C. (2010). Attachment style in college students: Family origins and mental health correlates. Annual Review of Undergraduate Research, Schoolof Humanities and Social Sciences, 9, 204-226.
Zahed, A., Rajaby, S., Omidi, M. (2011). The comparison social, emotional and academic and self regulatory learning of students with and without learning disabilities. Journal of learning disabilitie, 1(2), 43-62 (Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,313 |