تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,898 |
نقش خودکارآمدی و رضایت از زندگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم دوره ی متوسطه شهر کرمانشاه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 2، تیر 1392، صفحه 107-123 اصل مقاله (273.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d-2-2-92-4-7 | ||
نویسندگان | ||
سعید عسکری1؛ سمیه کهریزی* 2؛ مریم کهریزی3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
3کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
چکیده | ||
در تعامل بین شخص و محیط یکی از مهم ترین مؤلفه ها خودکارآمدی است . با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش باورهای خودکارآمدی و رضایت از زندگی د ر پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت . برای اجرای پژوهش حاضر نمونه ای به حجم 150 نفر از دانش آموزان دختر سال سوم مقطع متوسطه ی شهر کرمانشاه (با میانگین سنی 18 سال ) به روش خوش ه ای چند مرحله ای انتخاب شد. ابزار پژوهش عبارت بود از : پرسش نامه ی باورهای خودکارآمدی و پرسش نامه ی رضایت از زندگی . طرح پژوهش از نوع همبستگی انتخاب شد . یافته ها ی پژوهش نشان داد که بین خودکارآمدی و رضایت از زندگی با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد . و رضایت از زندگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی قویتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
رضایت از زندگی؛ خودکارآمدی؛ عملکرد تحصیلی | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس ( 1390 ). ارتباط تاب آوری، استرس و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در .131-151 ( دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین. فص لنام هی مطالعات روا نشناختی، ( 7 براتی، سیامک ( 1376 ). بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس با عملکردتحصیلی در دان شآموزان سال سوم نظام جدید متوسطه شهرستان اهوا . ز پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهیدچمران. 1. Huebner, Gilman & Laughlin 2. Leung, McBride-Chang & Lai 3. Cognitive – Social Theory 4. Schunk Journal of school psychology, Summer 2013 مجله ی روان شناسی مدرسه، تابستان 1392 Vol.2, No.2/107-123 107 -123/ دوره ی 2، شماره ی 2 119 بلوم ( 1974 ). ویژگی های آدمی و یادگیری آموزشگاهی، ترجمه ی علی اکبر سیف. ( 1374 ). تهران؛ نشر دانشگاهی. بیانی، علی اصغر؛ محمد کوچکی، عاشور و گودرزی، حسینه ( 1386 ). اعتبار و روایی مقیاس رضایت از .259-265 ،(11) زندگی. فص لنام هی روا نشناسی یرانی. 3 جوکار، بهرام ( 1386 ). نقش واسطه ای تاب آوری در رابطه ی بین هوش هیجانی و هوش عمومی با .3-12 ،(1) رضایت از زندگی. فص لنام هی روا نشناسی معاصر، 3 جوکار، بهرام و نصیری، حبیب اله ( 1386 ). معناداری زندگی، امید، رضایت از زندگی و سلامت روان در .157-176 ،(2) زنان. مجل هی پژوهش زنان، 6 خیر، محمد و سامانی، سیامک ( 1383 ). مقایس هی سلامت روانی-اجتماعی، بهداشت روانی، رضایت از زندگی و همکاری در بین مادران شاغل و خانه دار در شهر شیرا : ز گزارش طرح پژوهشی، کارگروه پژوهش آمار و فن آوری اطلاعات استان فارس. زارع زاده، کمال و کدیور، پروین ( 1386 ). مقایسه خودکارآمدی و خلاقیت در دانش آموزن کاربر .111-133 ،(89) اینترنت و دانش آموزان غیر کاربر . مجل هی تعلیم و تربیت، 1 شکرکن، حسین؛ پولادی، محمدعلی و حقیقی، جمال ( 1379 ). بررسی عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستان های پسرانه شهرستان اهواز. مجل هی علوم تربیتی و روا نشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، .14-20 ،(3)7 طهماسیان، کارینه و آناری، آسیه ( 1388 ). رابطه ی بین ابعاد خودکارآمدی و افسردگی در نوجوانان. مجله .83-93 ،(1) روا نشناسی کاربردی، 3 ظهره وند، راضیه ( 1389 ). مقایسه مفهوم خود، خودکارآمدی تحصیلی، هوش هیجانی، باورهای جنسیتی و رضایت از جنس دختران و پسران دبیرستانی و سهم هر یک از این متغیر ها در پیش بینی پیشرفت .46-72 ،(3) تحصیلی. مطالعات روا نشناختی، 6 عبداللهی عدلی انصار، وحید( 1382 ). بررسی رابطه باورهای خوداثربخشی و مرکز کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبری . ز پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریز. نقش خودکارآمدی و رضایت از زندگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر... 120 کدیور، پروین ( 1382 ). نقش باورهای خودکارآمدی و هوش در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان .58-45 ،(10) دبیرستانی. مجل هی علوم تربیتی و روا نشناسی، 3 کرامتی، هادی ( 1380 ). بررسی روابط خودکارآمدی ادراک شده دان شآموزان سال سوم راهنمایی و نگرش آنان نسبت به درس ریاضی با پیشرفت ریاضی آنان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران. کهریزی، مریم ( 1389 ). رابطه ی تاب آوری با عملکرد تحصیلی و رضایت از زندگی دان شآموزان مقطع متوسطه شهر کرمانشا.ه پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی. محمدامینی، زرارو ( 1385 ). رابطه باورهای فراشناختی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان .10-17 ،(6) اشنویه. فص لنام هی نوآوری آموزشی، 19 مرادی مقدم، محمود( 1383 ). نگاهی به آمار نتایج امتحانات سال تحصیلی. پژوهشنامه آموزشی پژوهشکده .72-73 ، تعلیم و تربیت، 3 میکائیلی، نیلوفر؛ گنجی، مسعود و طالب یجویباری، مسعود ( 1391 ). مقایسه ی تاب آوری، رضایت زناشویی و سلامت روانی در والدین با کودکان دارای ناتوان یهای یادگیری و عادی. فصل نامه ی ناتوانی های .120-137 ،(1) یادگیری. 2 نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل ( 1392 ). اثربخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه ی کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. فص لنام هی .91-115 ،(3) ناتوان یهای یادگیر . ی 2 Arrington-Sanders, R., Tsevat, J., Wilmott, R. W., Mrus, J. M. & Britto, M. T. (2006). Gender differences in health-related quality of life of adolescents with cystic fibrosis, Health Quality Life Outcomes, 4(1). 5. Bandura, A. (1997). Self efficacy: The exercise of control. New York: Freeman. Bandura, A. (1982). Self- efficacy mechanism in human agency, American Psycholigist, 37(1). 122-147. Benight, C. & Bandura, A. (2004). Social cognitive theory of posttraumatic recovery: The role of prceived self- efficacy, Behavior Recearch and Therapy, 42, 1129- 1148. Besier, T., Tim, G., Schmitz, B. & Goldbeck, L. (2009). Life satisfaction of adolescents and adults with cystic fibrosis: Impact of partnership and gender, Journal of Cystic Fibrosis, 8, 104–109 Cain, A. S., Bardone-Cone, A. M., Abramson, L. Y., Vohs, K. D. & Joiner, T. E. (2008). Refining the Relationships of Perfectionism, Self-Efficacy, and Stress to Dieting and Binge Eating: Examining the Appearance, Interpersonal, and Academic Domains. Int J Eat Disord, 00:000–000. Caprara, G. V., Regalia, C., & Scabini, E. (2002). Autoefficacia familiar (Familiar selfefficacy). In La Valutazione ell’Autoefficacia (Self- Efficacy Assessment) (ed. G.V. Caprara), pp. 63-86. Edizioni Erickson: Trento. Caprara, G. V., Pastorelli, C., Regalia, C., Scabini, E., & Bandura, A. (2005). Impact of adolescents’ filial self- efficacy on quality of family functioning and satisfaction. Journal of Research on Adolescence, 15, 71-97. Carroll, A., Houghton, S., Wood, R., Unsworth, K., Hattie, J., Gordon, I. & Bower, J. (2009). Self-efficacy and acade achievement in Australian high school students: The mediating effects of academic aspirations and delinquency, Journal of Adolescence, 32(4), 797-817. Cheung, C. K., (2000). Studying as a Source of Life Satisfaction among University Student-statistical Data Included, College Student Journal. Cohn, M. A., Fredrickson, B. L., Brown, S. L., Mikels, J. A. & Conway, A. M. (2009). Happiness Unpacked: Positive Emotions Increase Life Satisfaction by Building Resilience, Emotion, 9(3). 361-368. Diener, E, Emmons, R, Larsen, R & Griffin, S, (1985). The satisfaction with life scale, Journal of Personality ssessment, 49(1), 71-75. Diener, E., Gohm, C.L., Suh, M. & Oishi, S., (2000). Similarity of the Relation between Marital Status and Subjective Well-being across Cultures, Journal of Cross-Cultural PsycholoVol. 31, 419-436. Fritzsche, B. A. & Parrish, T. J. (2005). Theories and research on job satisfaction. 155-162. Huebner, E. S., Gilman, R. & Laughlin, J. E. (1999). A Multimethod Investigation of the Multidimensionaly of Children's Well-being Reports: Discriminant Validity of Life Satisfaction and Self-steem, Social Indicators Research, 46, 1-22. Karademase, E. C. (2006). Self- efficacy, social and well-being, the mediating role of optimism, personality and individual differences, 40, 1281- 1390. Kirkcaldy, B., Furnham, A. & Siefen, G., (2004). The Relationship between Health Efficacy, Educational Attainment, and Well-being among 30 Nations, European Psychologist, 9, 19-107. Komarraju, M. & Nadler, D. (2013). Self-efficacy and academic achievement: why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter. Learning and Individual Differences, In Press, Corrected Proof, Available online 8 February 2013. Lent, W., Taveira, M., Sheu, H. & Singley, D. (2009). Social cognitive predictors of academic adjustment and life satisfaction in Portuguese college students: A longitudinal analysis, Journal of Vocational Behavior, 74(2), 190-198. Leung, C. Y., McBride-Chang, C. & Lai, B. P. (2004). The Relationship amog Mternal Parenting Style, Academic Competence, and Life Satisfaction in Chinese Early Adolescents, Journal of Early Adolescence, 24, 43-113. Linnenbrink, E. A. & Pintrich, P. R. (2003). The role of self-efficacy in student engagement and learning in the classroom. Reading and Writing Quarterly, 19(2), 119-137. Meece, J. L., Glienke, B. B. & Burg, S. (2006). Gender and Motivation, Journal of School Psychology, 44,351-373. Malka, A. & Covington, M. V. (2005). Perceiving school performance as instrumental to future goal attainment: Effects on graded performance. Contemporary Educational Psychology, 30(1), 60-80. Pavot, W. & Diener, E. (1993). Review of the satisfaction with life scale Psychological Assessment, 5(2). 164- 171. Pajares, F. & Graham, L. (1999). Self-efficacy, motivation constructs, and mathematics performances of entering middle school student. Contemporary Educational Psychology, 24, 124-139. Pintrich, P. R. & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom cademic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40. Putwain, D. Sander, P. & Larkin, D. (2012). Academic self-efficacy in study-related skills and behaviours: relations with learning-related emotions and academic success. Educational Psychology. Article first published online: 27 SEP 2012. Quinn, D. P., & Duchworth, A. l. (2006). Happiness and Academic Achivment: Evidence for Reciprocal Causality, Time and Location Postersession VII- Board: VII-021sundey. Regalia, C. & Bandura, A. (2002). Longitudinal impact of perceived selfregulatory efficacy on violent conduct. European Psychologist, 7, 63- 69. Rode, J. C. (2005). Life satisfaction and student performance, Academy of management learning and education, Journal of Social Behavior and Personality,4(3)- 421-433. Salami, S. O. (2004). Affective characteristics as of determinants of academic performance of school-going adolescents: Implication for Counseling and practice. Sokoto Educational Review, 7, 145-160. Salami, S. O. (2009). Psychopathology and academic performance among Nigerian high school adolescents: The moderator effects of study behavior, self-efficacy and motivation. Journal of Social Sciences, 16, 25-330. Saunders, J., Davis, L., Williams, T. & Williams, J. H. (2004). Gender differences in selfperceptions and academic outcomes: a study of African American high school students, Journal of Youth and Adolescence, 33(1). 81e90. Schunk, D. H. (2000). Learning theories: An educational perspective. Englewood cliffs, NJ: Merrill. Scott, H., Shannon, L. & Curoline, L. (2004). “Life satisfaction in Children and youth emperical foundtion and implications for school Psychologist”. Psychology in the schools, 41, (1), 81-130. Sheard, M. & Golby, J. (2007). Hardiness and Undergraduate Academic Study:The Moderating Role of Commitment, Journal of Personality and Individual Differences, 43, 35, 579-588. Strack, F., Argyle, M. & Schwarz, M. (1991). Subjective Well-being: An Interdisciplinary Perspective. Zimmerman, B. J., Bandura, A. & Martinez-Pons, M. (1992). Self- Motivation for academic attainment: The role of self- efficacy beliefs and personal goal setting. Review of Educational Research, 29(3), 663-676. Zullig, K. J., Valois, R. F., Huebner, E. S. & Drane, J. W. (2005). Adolescent health-related quality of life and perceived satisfaction with life. Quality of Life Research, 14, 1573- 1584. Woul, F. (2004). The stress process, self- efficacy expectations, and psychological health, Personality and Individual Differences, 37, 1033-1043. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,472 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,274 |