تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,012 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,465 |
اثر بخشی آموزش ادراک دیداری بر بهبود توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 25، خرداد 1397، صفحه 102-120 اصل مقاله (205.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.659 | ||
نویسندگان | ||
سارا تقی زاده1؛ محمد نریمانی* 2؛ گودرز صادقی هشجین3؛ سجاد بشرپور4 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه محقق | ||
2استاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3استاد گروه روان شناسی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی | ||
4دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدفپژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش ادراک دیداری بر بهبود توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی بود. این پژوهش به صورت آزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیهی دانشآموزان پسر دارای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی که در مقطع پیشدبستانی شهر اردبیل در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بودند تشکیل داد، که از بین آنها تعداد 30 نفر به شیوه غربالگری، پس از مصاحبه بالینی ساختمند انتخاب و به طور تصادفی و با نسبتهای مساوی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل آزمون توجه تولز-پیرون و فرم کوتاه و تجدید نظر شدهی مقیاس درجهبندی کانرز والدین بود. دادههای جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل در توجه بعد از ارائه آموزش ادراک دیداری تفاوت معنیداری وجود دارد. این یافتهها نشان میدهد که آموزش ادراک دیداری در بهبود توجه کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی موثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک دیداری؛ توجه؛ اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی | ||
مراجع | ||
ایروانی، محمود (1383). روانشناسی آزمایشی (تجربی). تهران: انتشارات پیام آوران کلک آزاد. پاشا، غلامرضا و اخوان، گیتی (1389). تاثیر موسیقی فعال بر حافظه و توجه بیماران اسکیزوفرن مرد و زن مرکز شفاء دزفول. یافتههای نو در روانشناسی، 4(11)، 46-35. خرازی، بهارک و پولادی ری شهری، علی (1393). اختلال کم توجهی بیشفعالی بر اساس DSM5. تهران: نشر ساوالان. خوشابی، کتایون و پور اعتماد، حمید (1381). بررسی میزان شیوع اختلال بیش فعالی- نقص توجه و اختلالات همراه آن در دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر تهران. انتشارات معاونت پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. عابدی، احمد؛ جمالی، سمیه؛ فرامرزی، سالار؛ آقایی، الهام و بهروز، منیر(1391). فراتحلیل جامع مداخلات رایج در مورد اختلال نقص توجه و بیشفعالی. روانشناسی معاصر، 7(1)،34-17. عابدی، احمد؛ پیروزیجردی، معصومه؛ یارمحمدیان، احمد (1391). اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله ی ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 106-92. ﻋﻠﻴﺰاده حمید (۱۳۸۴). ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻧﻈﺮی اﺧﺘﻼل ﻧﺎرﺳﺎﻳﻲ ﺗﻮﺟﻪ/ ﺑﻴﺶﻓﻌﺎﻟﻲ: اﻟﮕﻮی ﺑﺎزداری رﻓﺘﺎری و ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺧﻮدﻛﻨﺘﺮﻟﻲ. ﭘﮋوﻫﺶ درﺣﻴﻄﻪ ﻛﻮدﻛﺎن اﺳﺘﺜﻨﺎﻳﻲ، 5(3)، 348-322. غفاریان شایستگی، مینا و علیزاده، حمید (1393). اثربخشی تمرینهای ادراکی - دیداری بر بهبود توجه کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی. مجله مطالعات ناتوانی، 4(9)، 59-53. سارلی، عافیه؛ شهبازی، مهدی و باقرزاده، فضل اله (1393). تأثیر یک دوره تمرینات ادراکی حرکتی - منتخب بر توجه دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به کمبود توجه همراه با بیشفعالی. مجله رفتار حرکتی، 6(15)، 60-47. فراستیگ، ماریان؛ ولتی لف اور و جان ویتلسی (1384). آزمون پیشرفته ادراکی- بینایی. ترجمه مصطفی تبریزی، معصومه موسوی. چاپ سوم، تهران: فراوان. کسائیان، کوثر؛ کیامنش، علیرضا و بهرامی، هادی (1393). مقایسهی عملکرد حافظهی فعال و نگهداری توجه دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 3(4)، 123-112. کیانی، بهناز و هادیان فرد، حبیب (1395). تأثیر درمان مبتنی بر آموزش مراقبه ذهن آگاهی بر بی نظمی هیجانی در نوجوانان ADHD غیر بالینی. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 5(1)، 138-118. گرمابی، مهدی؛ ادیب سرشکی، نرگس؛ طاهری، محمد؛ مولّلی، گیتا؛ سیدنوری، سیده زهرا (1395). تأثیر آموزش مهارتهای ادراک دیداری بر حافظه دیداری کوتاهمدت کودکان با آسیب شنوایی. فصلنامه سلامت روانی کودک، 3(1)، 80-71. گنجی، حمزه (1392). آزمونهای روانی (مبانی نظری و علمی). تهران، انتشارات ساوالان. موحدی، یزدان؛ علیزاده گورادل، جابر و محمودعلیلو، مجید (1392). مقایسه ی بی حوصلگی در افراد مبتلا به اختلال ریاضی، اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و افراد عادی. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 3(2)، 90-73. مارنات (1390). راهنمای سنجش روان. ترجمهی پاشا شریفی، حسن و نیک خو، محمدرضا. تهران: انتشارات سخن. نریمانی، محمد؛ شاهعلی، اعظم و کیامرثی، آذر (1393). اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/کم توجهی . مجله ی ناتوانی های یادگیری، 3(4)، 128-142. نریمانی، محمد؛ سلیمانی، اسماعیل و تبریزچی، نرگس (1394). بررسی تاثیر توانبخشی بر بهبود توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. مجله ی روان شناسی مدرسه، 4 (2)، 134-118. وطن دوست، نفیسه؛ عابدی، احمد؛ یارمحمدیان، احمد و رضاپور، ابراهیم (1392). مقایسهی اثربخشی آموزش ادراک دیداری و شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان. فصلنامه کودکان استثنایی، 13(4)، 34-43. Abedi, A., Jamali, S., Faramarzi, S., Aghaie, E., & Behruz, M. (2012). A comprehensive meta-analysis of the common interventions in ADHD. Contemporary Psychology, 7(1), 17-34. )Persian(.
Abedi, A., Pirooz Zijerdi, M. & Yarmohammadian, A. (2012). The effectivness of training attention on mathematical performance of students with mathematics learning disability. Journal of Learning Disabilities, 2(1), 92-106. (Persian).
Abikoff, H., Nissley-Tsiopinis, J., Gallagher, R., Zambenedetti, M., Sevffert, M., Boorady, R. & McCarthy, J. (2009). Effects of MPHOROS on the organizational, time management, and planning behaviors children with ADHD. Journal of the American Academy of child & Adolescent Psychiatry, 48(2), 166-175.
Alizadeh, H. (2005). Theoretical explanation of attention deficit disorder/ hyperactivity disorder: behavioral inhibition pattern and self-control nature. Research on Exceptional Children, 17(3), 323-348.
Alizadeh, H. (2006). Pattern of behavioral inhibition and self-control .nature Exceptional Children, 3(5), 323-48. (Persian).
American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. (2013).Washington DC: USA.
Beaulieu, D. (2003). Eye Movement Integration Therapy: The comprehensive clinical guide. UK: Crown House Publishing.
Biederman, J., & Fraone, S. V. (2005). Attention-deficit hyperactivity disorder Lancet; 1, 48-59.
Bussing, R., Mason, D. M., Bell, L., Porter, PH. & Garvan, C. (2010). Adolescent outcomes of childhood attention-deficit/hyperactivity disorder in a diverse community sample. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 49, 565-605.
Chang, SH., & Yu, N. (2017). Visual and Haptic Perception Training to Improve Handwriting Skills in Children with Dysgraphia. American Journal of Occupational Therapy, 71(2), 1-10.
Dadsetan P. (2013). Assessment and Treatment. 8th ed .Tehran: SAMT; pp: 248-266. (Persian)
Delaware, A. (2006). Theoretical and practical foundations of research in humanities and social sciences. Tehran: kalak azad. (Persian).
Ghaffarian, Shayestegi1, M., & Alizadeh, H. (2014). Effectiveness of Visual-Perceptual Exercises in Improving Attention in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (A Case Study). MEJDS, 4(9), 53-59.
Ganji, H. (2015). Psychological tests (theoretical and practical basics). Tehran: Savalan. (Persian).
Garmabi, M., Adib Sereshki, N., Taheri, M., Movallali, G., & Seyyed Noori, Z. (2016). The Effectiveness of Visual Perception Skills Training on Short –Term Visual Memory of Children with Hearing Impairment. Quarterly Journal of Child Mental Health, 3(1), 71-80. (Persian).
Hossein Khanzadeh, A., Azadimanesh, P., Mohammadi, H., Ahmadi, S., & Sadeghi, S. (2016). The Efficacy of Working Memory and Visual Perception Improvement Programs on the Improvement of Reading among Students with Dyslexia. Psychological Studies, 12(2), 50-66. (Persian).
Glass, A. L., & Holyoak K. J. (1986). Cognition. USA: McGraw-Hill.
Irvani, M. (2005). Experimental Psychology (Empirical). Tehran: kalak azad
Kakavand A. Attention deficit hyperactivity disorder: Theory and Treatment, 2th ed (2006). Karaj: Sarafraz: P.14-146. (Persian).
Kasaeian, K., Kiamanesh, A., & Bahrami, H. (2014). A comparison of active memory performance and sustained attention among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(3), 112-118. (Persian).
Kiani, B. & Hadian Fard, H (2016). The Effect of Meditation Education Based on Mental Awareness on Emotional Disorders in Non-Clinical ADHD Adolescents. Journal of Learning Disabilities, 5 (1), 138-118. (Persian)
Kharazi, B., Puladi reeshahri, A. (2014). Attention deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) BasedonDSM-5.Tehran: Savalan. (Persian).
Khoushabi, K. (2003). Investigating The Prevalence of attention deficit/ hyperactivity disorder and its associated disorders in elementary school students in Tehran: publications of the research deputy of the University of Welfare and Rehabilitation Sciences. (Persian).
Kurtulmuş, Z., & Temel, F. (2013). The examination of the effects of a visual perception training program on visual perception and drawing skills. European Journal of Research on Education, 43-50. Movahedi, Y., Alizadeh Goradel, J. & Mahmoud Allilo, M (2015). A comparison of boredom in people with maldical dysfunction, attention deficit disorder / hyperactivity disorder and normal people. Journal of Learning Disabilities, 3 (2), 90-73. (Persian).
Moore, D, T. (2000). Eye exercises to increase attention and reduce impulsivity. Retrieved from the World Wide Web [Internet]. [Cited 2015 Jan 11].
Naderi, A., Saif Naraghi, M. (2008). Sensation and Perception From the psychological perspective. Tehran: University of Tehran: (Persian).
Narimani, M., Shahali, A. & Kiamrasi, A (2014). The Effectiveness of Parent Management Training on Educational Motivation of Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Learning Disabilities, 3 (4), 142-128. (Persian)
Narimani, M., Soleymani, E., & Tabrizchi, N. (2015).The effect of cognitive rehabilitation on attention maintenance and math achievement in ADHD students. Journal of school Psychology, 4(2), 135-142. (Persian).
Rabipour. S., & Raz, A. (2012). Training the brain: Fact and fad in cognitive and behavioral remediation. Brain and Cognition, 79, 159- 179. ([Persian)
Poon, K. W., Li-Tsang, C. W. P., Weiss, T. P. L. & Rosenblum, S. (2010). The effect of a computerized visual perception and visual-motor integration training program on improving Chinese handwriting of children with handwriting difficulties. Research in Developmental Disabilities 31, 1552–1560.
Pasha, G., & Akhavan, G. (2009). The effect of active music on memory and the attention of schizophrenia patient shafa center- dezful. Journal of social psychology (new findings in psychology), 3(11), 35-46. (Persian).
Sarli, A., Shahbazi, M., & Bagherzadeh, F. (2013). Investigate effectiveness of perceptual-motor tasks on visual and auditory attention of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Motor Behavior, 1(5), 48-60. (Persian).
Vatandoost, N., Abedi, A., YarMohammadian, A., & Rezapour, E. (2013). The Comparison between the Effectiveness of Audio-Visual Perception on Reading ability of Dyslexic Children. Quarterly Journal of Exceptional Children 13(4), 34-43. (Persian).
Wana,Y., Chianga, CH., Chenb, SH., & Wuanga, Y. (2017). The effectiveness of the computerized visual perceptual training program on individuals with Down syndrome: An fMRI study. Research in Developmental Disabilities, 66, 1-15.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,352 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,550 |