تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 353 |
تعداد مقالات | 3,044 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,483,062 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,058,519 |
پایایی و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه خوداثرمندی کودکان و نوجوانان SEQ-C | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 25، خرداد 1397، صفحه 66-82 اصل مقاله (198.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.657 | ||
نویسندگان | ||
لیلا امیریان1؛ تقی زوار* 2؛ جواد مصرآبادی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
3استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
تشخیص و سنجش عوامل عاطفی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی از حوزههای فعال و با اهمیت در روانشناسی تربیتی است. در این مطالعه روایی و پایایی پرسشنامه خوداثرمندی کودکان و نوجوانان(SEQ – C) مورد بررسی قرار داده شده است. این پرسشنامه شامل 23 سؤال است که سه مؤلفه خوداثرمندی تحصیلی، خوداثرمندی اجتماعی و خوداثرمندی هیجانی را اندازه میگیرد. آزمودنیهای پژوهش 245 نفر از دانشآموزان دختر سال اول دبیرستانی بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای- تصادفی انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه به مؤلفههای اصلی و برای بررسی میزان پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرانباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که با حذف هفت سؤال از کل پرسشنامه و تحلیل عاملی بقیه سؤالات و چرخش نتایج با روش واریماکس سه مؤلفه آشکار میشود. همچنین نتایج تحلیل موازی برای شناسایی دقیق مؤلفهها انجام گرفت که نتایج این تحلیل نیز این سه مؤلفه را مورد تأیید قرار داد. همچنین مشخص شد که کل پرسشنامه و مؤلفههای آن از ضریب پایایی بالایی برخوردار بودند. در نگاهی کلی، نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه خوداثرمندی (SEQ – C) برای سنجش این ویژگی در میان دانشآموزان مناسب است و تاحدودی میتواند نیازهای حال حاضر را برآورده کند. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ خوداثرمندی؛ تحلیل عاملی | ||
مراجع | ||
اکبرپور زنگلانی، محمدباقر؛ زارع، حسین؛ اکرامی، محمود و ملکی، حمید (1395). ارتباط ساختار اجتماعی آموزش، وضعیت اقتصادی- اجتماعی و سرمایه فرهنگی خانواده با درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش از دور و حضوری. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 12(40)، 104-69. دلاور، علی؛ اسماعیلی، نیلوفر؛ حسنوندی، صبا و حسنوند، باقر (1394). بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و انواع جهتگیری هدف با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 11(36)، 74-58. زوار، تقی؛ مصرآبادی، جواد و امیریان، لیلا (1395). اثربخشی ترسیم نقشههای مفهومی گروهی بر شاخصهای شناختی- عاطفی درس شیمی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 12(41)، 78-59. علایی خرایم، رقیه؛ نریمانی، محمد و علایی خرایم، سارا (1391). مقایسهی باورهای خودکارآمدی و انگیزهی پیشرفت در میان دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 3(1)، 91-78. طهماسیان، کارینه و غلامرضایی، مریم. (1388). بررسی رابطهی خود اثرمندی و طرد همسالان در نوجوانان. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی, 4(14), 123-107. طهماسیان، کارینه؛ جزایری، علیرضا؛ مح مدخانی، پروانه و قاضیطباطبایی، محمود (1386). مدلیابی خوداثرمندی جسمانی در افسردگی نوجوانان بر مبنای مدل عاملیتی بندورا از افسردگی، فصلنامه توانبخشی، 8()، 39-34. طهماسیان، کارینه (1384). مدلیابی خوداثرمندی در افسردگی نوجوانان ایرانی بر مبنای مدل عاملیتی بندورا از افسردگی. رساله دکتری روانشناسی بالینی: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. نریمانی، محمد و وحیدی، زهره (1392). مقایسه ی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزت نفس در میان دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 1(3)، 104-85. Akbarpour Zangalani, M., Zare, H., Ekrami, M., Maleki, H. (2016). The Relationship between Educational Social Structures, Socio-Economic Status and Cultural Capital of Family with Academic Engagement and Academic Achievement of Traditional and Distance Education Students. Educational Psychology, 12(40), 69-104. (Persian)
Alaei Kharaim, R., Narimani, M. & Alaei Kharaim, S (2010). Comparison of self-efficacy beliefs and the motivation for progress among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3 (1), 91-78. (Persian).
Bandura, A. (1999). Social cognitive theory of personality. Handbook of personality, 2nd ed.(Eds L Pervin, O John), 154-196.
Bandura, A. (2006). Adolescent development from an agentic perspective. Self-efficacy beliefs of adolescents, 5, 1-43.
Britner, S. L., & pajares, F. (2006). Source of science selfe-Efficacy beliefs of middle school student. Journal of Research in Science Teacching,43(5),485-499.
Celikalet, O. Gaandoghu, M. and Kranesen, B. (2006). Questonnaire for measuring Self- efficacy in youth and reliability study of Turkish form Egiiyim Arastirmalari, 25, say.
Doctorial Dissertation Awards .
Delavar, A., Esmaeili, N., Hasanvandi, S., Hasanvand, B. (2015). Relationship between Types of Goal Orientation and Self-regulated Learning Strategies with Academic Achievement. Educational Psychology, 11(36), 59-78. (Persian)
Horn, J. L., (1965). A rationale and test for the number of factors in factor analysis. Psychometrika, 30, 179-85.
Lakaye, T., Marqalitm, Ziman, T.(2006). Comparisons of Self-Efficacy,Mood, efford and hope between students with LD and their non- LD matched peers. Learning Disabilities Reserch and Practice, 21, 111-121.
Maddux, J. E (1991). Self –efficacy. In snyder and forsyth(eds). Hand book of social and clinical psychology: the Health perspective, 7-78.
Maugh, A., & Debus, R. (1998). Self-efficacy and adjustment in the social context: A close look at childhood adjustment to chronic illness. Paper presented at the Annual Meeting of the Australian Association for Research in Education, Adelaide, Australia.
Medina , F.J. (2001) . Self efficacy and conflict behavior effectiveness. at Doctorial %20 Dissertation . him .
Meyer A. & ONeill, L. (2000). Tools and materials that support the learning brain. Exceptional parent. 30(5), 60-6.
Muris P, Schmidt H, Lambrichs R, Meesters C(2001). Protective and Vulnerability Factors of Depression in Normal Adolescents. Behavior Research and Therapy; 39: 555, 565.
Narimani, M. & Vahidi, V (2012). Comparison of emotional deficits, self-efficacy beliefs and self-esteem among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 1 (3), 104-85. (Persian).
Nolen-Hoeksema, S., & Girgus, J. S. (1994). The emergence of gender differences in depression during adolescence. Psychological bulletin, 115(3), 424.
Richardson E. D.( 1999) Adventure Based Therapy and self Efficacy Theory: test of a Treatment model for late Adolescents with Depressive symptomology. Dissertation of Virginia polytechnic Institute and State University.
Tahmasian, K., Gholamrezaee, M. (2009). The Relationship between Self-efficacy and Peer Rejection. Journal of Modern Psychological Researches, 4(14), 107-123. (Persian).
Tahmasian, karineh.(2007). Modeling of Self-Efficacy in Adolescence Depression: Bandura's Agentic Model of Depression. Thesis PH.D in Clinical Psychology: University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences. (Persian)
Tahmasian C, Jazayeri A R, Mohammadkhani P, Ghazi-Tabatabaie M. (2007). Modeling of Physical Self-Efficacy in Adolescence Depression: Bandura's Agentic Model of Depression. jrehab. 8 :34-39. (Persian)
Zavvar, T., Mesrabadi, J., Amirian, L. (2016). Effectiveness of Group Conceptual Mapping on Cognitive - Emotional Indicators of Chemistry Courses. Educational Psychology, 12(41), 59-78. (Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,957 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,380 |