تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,011 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,462 |
تأثیر شایستگیهای رهبری دانش مدارس در تعمیق یادگیری دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 25، خرداد 1397، صفحه 50-65 اصل مقاله (177.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.656 | ||
نویسندگان | ||
داریوش افروز1؛ یوسف نامور* 2؛ صدرالدین ستاری2 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شایستگی های رهبری دانش در تعمیق یادگیری دانش آموزان است. روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی(کیفی – کمی) بود. جامعه ی آماری پژوهش کلیه مدیران شاغل در مدارس دوره اول و دوم متوسطه شهر اردبیل سال تحصیلی 96- 1395 تشکیل می دهند. نمونه آماری از میان آنها با استفاده از کفایت نظری داده ها 70 نفر در مرحله کیفی و 178 نفردر مرحله کمی با استفاده از روش نمونه گیری مورگان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبه گروه های کانونی وپرسشنامه محقق ساخته 5 رتبهای لیکرت استفاده شد. داده ها از طریق آزمون آماری تی تست تک نمونه ای مورد بررسی قرارگرفت و چهار مولفه شایستگی های رهبری شناسایی شد که دانش یکی از این مولفه با مقدار ویژه 54/28 درکل عاملها اثربخشی تاثیر گذار شناسایی و تایید شد. با این وصف، دانش از طریق زمان اضافات مجاز بعنوان مولفه شایستگی های رهبری در یادگیری فردی دانش آموزان در مرحله ارزشیابی تشخیصی تدریس تاثیر می گذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی های رهبری دانش؛ یادگیری؛ ارزشیابی تشخیصی | ||
مراجع | ||
پوراسدی، محمد و انگیزی، احداله (1394). شناسایی و اولویت بندی عوامل اصلی موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش درمرکز آموزش تکاور نیروی زمینی. فصلنامه منابع انسانی ناجا، 45، 98-75. پورکریمی، جواد و صداقت، مریم (1393). تبیین رابطه شایستگی با سبک رهبری تحول آفرین مدیران در سازمان های پژوهشی. تهران: انتشارات پژوهش های مدیریت منابع انسانی. خورشیدی، عباس و اکرامی، محمود (1390). شناسایی عوامل شایستگی های مدیران. فصل نامه مدیریت انتظامی، 4 ، 39-32. سعادت طلب، آیت (1395). تعیین ساختار شناختی دانشِ دانش آموزان سال سوم دبیرستان با استفاده از نظریه فضای دانش. مجله روانشناسی شناختی، ۴ (۱ و ۲)، 31-41. شعبانی، حسن (1393). مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس). سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی. کرمی، مرتضی و صالحی، مسلم (1388). توسعه مدیریت مبتنی برشایستگی (رویکردی نوین درآموزش وتوسعه مدیران). تهران: نشرآییژ. کریمی، فریبا و نیکنامی، مصطفی. (1388). صلاحیت های حرفه ای معلمان. تهران: نشریه دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 23، 22-1. محمودی، امیرحسین. (1391). بررسی شایستگی های حرفه ای مدیران گروههای آموزشی. تهران: مدیریت و توسعه، 25، 92-69. عبداللهی، بیژن و دادجویی توکلی، عطیه (1393). شناسایی و اعتبارسنجی شایستگی های حرفه ای معلمان اثربخش. فصلنامه نوآوری های آموزش، 13(49)، 48-25. یاسینی، علی. (1392). نقش سبک رهبری توزیعی مدیران بر عملکرد شغلی معلمان مدارس. تهران: انتشارات رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4، 50-33. Ahadzie, D.K., Proverbs, D.G., &Olomolaiye, P. (2008). Towards DevelopingCompetency-basedMeasures for Construction Project Managers: Should Contextual Behaviors be Distinguished from Task Behaviors? .InternationalJournal of ProjectManagement, 26, 631-645.
Abdollahi, B. & Dadjoyi Tavakoli, A (2014). Identify and validate the professional competencies of effective teachers. Quarterly Journal of Educational Innovations, 13 (49), 25-48. (Persian).
Bissett,R. L. (2009). An Assessment of the Research chefs association’s core competencies for practicing culinologists.
Hollenbeck, G. P. & et al. (2006). Leadership Competency Models. The Leadership Quarterly, 17, 298-413.
Khorshidi, A. & Ekrami, M (2011). Identifying the competency factors of managers. Police Department quarterly, 4, 32-39 (Persian).
Karimi, F. & Niknami, M. (2010). Professional qualifications of teachers. Tehran: Journal of Science and Research in Educational Sciences, 23, 1-22. (Persian).
Mitchelmore, S. & Rowley، J. (2010). Entrepreneurial competencies: a literature review and development agenda. nternatonal journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 16 (2), 92-111
Pourasdie, M. & Angiasi, A (2011). Identify and prioritize the main drivers of success in implementing knowledge management at the Ground Forces Ranger Training Center. Human Resources Quarterly Naja, 45, 75-98. (Persian)
Pourkarimi, J & Sedaghat, M (2010). The Relationship between Competency and Transformational Leadership Leadership in Research Organizations. Tehran: Human Resource Management Research Publications. (Persian).
Shabani, H (2013). Educational skills (methods and teaching techniques). Organization for the Study and Compilation of Humanities Books of Universities (position), Center for Human Sciences Research and Development. (Persian).
Saadattalab, A (2014). Determining the Cognitive Structure of Knowledge of Third-Year High School Students Using the Theory of Knowledge Space. Journal of Cognitive Psychology, 4 (1 & 2), 31-41. (Persian).
Yasini, A. (2011). The Role of Leadership Distribution Leadership on School Teachers Job Performance. Tehran: A New Approach to Educational Management, 4, 33-50. (Persian).
Vila, L. E., Perez, P. J., & Coll-Serrano, V. (2014). Innovation at The Workplace: Do Professional Competencies Matter?. Journal of Business Research, 67 (5), 752-757 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,812 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,274 |