تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,394 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,903 |
تأثیر وجود شاخصهای فراگفتمانی بر درک مطلب خواندن انگلیسی دانش آموزان دبیرستانی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 2، تیر 1392، صفحه 93-106 اصل مقاله (196.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d-2-2-92-4-6 | ||
نویسندگان | ||
رضا عبدی* 1؛ شهرزاد محمدی2 | ||
1دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دبیر زبان انگلیسی، آموزش و پرورش منطقهی نمین | ||
چکیده | ||
چکیده پژوهش حاضر، میزان تأثیر وجود راهبردهای فراگفتمان را در متون انگلیسی بر درک مطلب خواندن دانشآموزان دبیرستانی بررسی کرده است. در این مطالعه اثر آگاهی از وجود شاخصهای فراگفتمان بر درک مطلب دانش آموزان نیز بررسی شده است. برای این منظور 150 دانشآموز مراکز پیشدانشگاهی شهرستانهای اردبیل و نمین در آزمون مهارت زبان نلسون شرکت کردند. بر اساس نتیجهی آزمون، تعداد 96 نفر از دانشآموزان با نمرات تا یک انحراف معیار بالای نمرهی میانگین و یک انحراف معیار زیر نمرهی میانگین جدا گردیده و سپس هر کدام به طور تصادفی به دو گروه کنترل و دو گروه آزمایش تقسیم شدند. گروههای اول و دوم، یعنی گروه آزمایش بالای میانگین و گروه آزمایش پایین میانگین متن عاری از فراگفتمان و گروههای سوم و چهارم متن دارای فراگفتمان دریافت کرده و پس از خواندن متن به سؤالات درک مطلب خواندن پاسخ دادند. نتایج حاصل ازتحلیل واریانس نشانگر عملکرد بهتر دانشآموزان در متن دارای فراگفتمان بود. علاوه بر این، نتایج مقایسه گروه با آگاهی بالا و پایین از فراگفتمان، نشان داد: گروه دارای آگاهی بالا به طور معنیداری عملکرد بهتری در آزمون درک مطلب داشتند. موارد کاربرد این یافتهها در تولید محتوی و روش تدریس زبان انگلیسی مورد بحث قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
فراگفتمان؛ درک مطلب؛ آموزش زبان انگلیسی؛ متون خواندنی | ||
مراجع | ||
کرمی، جهانگیر؛ عباسی، زینب و زکی یی، علی ( 1392 ). تأثیر آموزش آگاهی واج شناختی بر سرعت، .38-53 ،(3) دقت و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان. فص لنام هی ناتوان یهای یادگیری، 2 Abdi, R., Tavangar, M., & Tavakoli, M. (2010). The cooperative principle in discourse communities and genres: A framework for the use of metadiscourse. Journal of Pragmatics, 42, 1669-1679. Alderson, J. C. (2000). Assessing reading. Cambridge: Cambridge University Press. Bernhardt, E. (1991). Reading development in second language: heoretical, empirical, and classroom perspectives. Norwood, NJ: Ablex. Camiciottoli, B. (2003). Metadiscourse and ESP reading comprehension: An exploratorystudy. Reading in a Foreign Language, 15(1), 15–33. Carrell, P. L. (1985). Facilitating ESL reading by teaching text structure. TESOL Quarterly, 19, 727–752. Carrel, P. L., Pharis, B. G., & Liberto, J. C. (1989). Metacognitive strategy training for ESL reading. TESOL Quarterly, 23, 647-678. Crismore, A. (1989). Talking with readers: Metadiscourse as rhetorical act. New York: Peter Lang Publishers. Crismore, A., Markkanen, R., & Steffensen, M. (1993). Metadiscourse in persuasive writing: A study of texts written by American and Finnish university students. Written Communication, 10, 39-71. Grabe, W. (1988). Reassessing the term ‘interactive’. In Carrell, P. L., Devine, J. & Eskey, D. E. (eds.) (1988). Interactive approaches to second language reading. Cambridge:CUP. Grabe, W., & Stoller, F. (2001). Reading for academic purposes: Guidelines for the ESL/EFL teacher. In M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching English as a second or foreign language (3rd ed.) (pp. 187–205). Boston: Heinle & Heinle Publishers. Halliday, M. A. K. (1994). An introduction to functional grammar (2nd ed.). London: Edward Arnold. Hashemi, M. R., & Khodabakhshzadeh, H. (2012). The effect of metadiscourse of EFL learners' reading comprehension. Modern Journal of Language Teaching Methods, 2(3), 1-16. Hyland, K. (1998). Persuasion and context: The pragmatics of academic metadiscourse. Journal of Pragmatics, 30, 437–455. Hyland, K. (2005). Metadiscourse: Exploring interaction in writing. London: Continuum. Hyland, K., & Tse, P. (2004). Metadiscourse in academic writing: A reappraisal. Applied Linguistics, 25(2), 156–157. Intaraprawat, P., & Steffensen, M. (1995). The use of metadiscourse in good and poor ESL essays. Journal of Second Language Writing, 4(3), 263–272. Kumpf, E. P. (2000). Visual metadiscourse: Designing the considerate text. Technical Communication Quarterly, 9(4), 401–424. Lynch, B., & Hudson, T. (1991). EST Reading. In M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching English as a second or foreign language (2nd ed.) (pp. 216–232). Boston: Heinle & Heinle Publishers. Nunan, D. (2001). Second language teaching and learning. Boston: Heinle & Heinle Publishers. Parvaresh, V., & Nemati, M. (2008). Metadiscourse and reading comprehension: The effects of language and proficiency. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 5, 220–239. Richards, P. M., & Renandya, W. A. (2002). Teaching reading. In J. C. Richards & W. A. Renandya (Eds.), Methodology in language teaching: An anthology of current practice (pp. 273–275). Cambridge: Cambridge University Press. Simin, S., & Tavangar, M. (2009). Metadiscourse knowledge and use in Iranian EFL writing. The Asian EFL Journal Quarterly, 1(11), 230–255. Tavakoli, M, Dabaghi, A., & Khorvash, Z. (2010). The Effect of Metadiscourse Awareness on L2 Reading Comprehension: A Case of Iranian EFL Learners. English Language Teaching, 3(1), 92-102. Vande Kopple, W. J. (1985). Some exploratory discourse on metadiscourse. College Composition and Communication, 36, 82–93. Wilson, D., & Sperber, D. (2004). Relevance theory. In G. Ward & L.R. Horn (Eds.), Handbook of pragmatics (pp. 607–632). Oxford: Blackwell. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,668 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,123 |