تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,138 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,619,078 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,145,177 |
بررسی اثر بخشی روش فنوگرافیکس بر عملکرد خواندن دانشآموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 26، اردیبهشت 1397، صفحه 130-160 اصل مقاله (290.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2018.631 | ||
نویسندگان | ||
زهرا وفا1؛ فریده سادات حسینی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه خلیج فارس | ||
2گروه روانشناسی، دانشگده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس. بوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش آموزشی فنوگرافیکس در عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی است. پژوهش حاضر با استفاده از طرح آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون و دوره پیگیری با گروه کنترل معادل انجام شد. به این ترتیب از میان دانشآموزانی که با توجه به نظر معلمان و تصریح علائم نارساخوانی به مرکز اختلال یادگیری معرفی شدند،40 دانشآموز پایه دوم ابتدایی دارای نارساخوانی انتخاب شد. پس از اجرای آزمونهای تشخیصی شامل آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک، که توسط همکاران روان سنج مرکز اختلالات انجام گرفت، تعداد 30 آزمودنی (12دختر و18 پسر) نارساخوان به منظور اقدامات آزمایشی (10نفر گروه اول،10 نفر گروه دوم و10 نفر گروه کنترل) به شیوه تصادفی جایدهی شدند. پس از اجرای پیش آزمون در هر سه گروه، گروه آموزشی اول به مدت ۱۲ جلسه، تحت آموزش فنوگرافیکس قرار گرفت، گروه آزمایشی دوم بهوسیله روشهای درمانی در مرکز اختلالات یادگیری شهر بوشهر آموزش دیدند و گروه گواه هیچ گونه آموزش ویژهای دریافت نکرد. در هر گروه آزمایشی، پس از اتمام آموزش، پسآزمون و آزمون پیگیری پس از گذشت چهار ماه به اجرا در آمد. در پایان دادههای بدست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس ناپارامتریک مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت، نتایج حاکی از آن بود که مداخله روش فنوگرافیکس، سبب افزایش توانایی مهارت آگاهی واجی (جایگاه صدا در کلمه) و مهارتهای ترکیب و تجزیه که از مهارت های پایه و ضروری خواندن است، گردید. همچنین کاربرد این روش آموزشی موجب پایداری اثرات درمان (پس از گذشت 4 ماه) در این گروه از دانشآموزان گردید. بر اساس نتایج این پژوهش، میتوان از روش آموزش فنوگرافیکس برای کمک به کودکان نارساخوان در مقطع ابتدایی بهره گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
فنوگرافیکس؛ نارساخوانی؛ اختلال یادگیری؛ عملکرد خواندن؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
بدیعیان، سرور (1375). بررسی شیوع اختلال خواندن و نوشتن در دبستان های دوزبانه در منطقۀ فریدون شهر، پایان نامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان. تبریزی، مصطفی (1389). درمان اختلالات خواندن. تهران: انتشارات فراروان. رحیمیان بوگر، اسحاق و صادقی، احمد (1385). شیوع اختلال خواندن در دانشآموزان دبستانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 12 (4)، 402-396. زینی وند، مریم (1387). مقایسهی اثربخشی روشهای چندحسی فرنالد و اورتون بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پایهی سوم ابتدایی شهراصفهان. پایاننامهی کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان. کاپلان، هارولد و سادوک، بنیامین (2003). خلاصه روانپزشکی (ترجمه فرزین رضاعی (1388)، جلد سوم. تهران: انتشارات ارجمند. وفا، زهرا؛ حسینی، فریدهسادات و گلستانه، موسی (1395). سنجش پایایی و روایی آزمون خواندن فنوگرافیکس. مجموعه مقالات همایش بین المللی رویکرد های نوین درعلوم انسانی. تهران، دانشگاه شهید بهشتی. Bradley, L., & Bryant, P. E. (1978). Difficulties in auditory organisation as a possible cause of reading backwardness. Nature.271, 746-747.
Brandenburg, J., Klesczewski, J., Fischbach, A., Schuchardt, K., Büttner, G., & Hasselhorn, M. (2015). Working memory in children with learning disabilities in reading versus spelling: searching for overlapping and specific cognitive factors. Journal of learning disabilities, 48(6), 622-634.
Brennan, F. & Ireson, J. (1997)."Training Phonological Awareness: A Study to Evaluate the Effects of a Program of Metalinguistic Games in Kindergarten". Reading and Writing, 9(4), 241-263.
Carroll, J. M., Snowling, M. J., Stevenson, J., & Hulme, C. (2003). The development of phonological awareness in preschool children. Developmental psychology, 39(5), 913.
Cornwall, A. (1992). The relationship of phonological awareness, rapid naming, and verbal memory to severe reading and spelling disability. Journal of Learning Disabilities, 25(8), 532-538.
Davis, R.D. (2006). Davis Dyslexia Association International. Positive aspects of dyslexia. Retrieved December 11, 2007 from http://www.dyslexia.com/qagift.htm.
Dias, K., & Juniper, L. (2002). Phono-Graphix — who needs additional literacy support? An outline of research in Bristol schools. Support for Learning, 17, 34–38.
Dobree, J. H. (1979). Textbook of Ophthalmology. The British journal of ophthalmology, 63(2), 140.
Elliott, J. G., & Resing, W. (2015). Can intelligence testing inform educational intervention for children with reading disability?. Journal of Intelligence, 3(4), 137-157.
Fernald, G. M., & Keller, H. (1921). The effect of kinesthetic factors in the development of word recognition in the case of non-readers. The Journal of Educational Research, 4(5), 355-377.
Fox, B., & Routh, D. K. (1984). Phonemic analysis and synthesis as word attack skills: Revisited. Journal of Educational Psychology, 76(6), 1059.
Goswami, U., & Bryant, P. (1990). Phonological skills and learning to read. East Sussex: Erlbaum.
International Dyslexia Association. (2008, March). Just the facts: Definition of dyslexia. Retrieved July 3, 2009, from www.interdys.org/ewebeditpro5/upload/Definition Fact Sheet_3 - 10 - 08.pdf.
Kieffer, M. J., & Lesaux, N. K. (2008). The role of derivational morphology in the reading comprehension of Spanish-speaking English language learners. Reading and Writing, 21(8), 783-804.
Kırmızı, F. S. (2010). Relationship between reading comprehension strategy use and daily free reading time. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4752-4756.
Kronenberger, W. G., & Dunn, D. W. (2003). Learning disorders. Neurologic clinics, 21(4), 941-952.
Larson, L. C. (2010). Digital readers: The next chapter in e‐book reading and response. The Reading Teacher, 64(1), 15-22.
Lerner, J. W. (2003). Learning disabilities: Theories, diagnosis, and teaching strategies. Houghton Mifflin Harcourt (HMH).
McGuiness, C., & Mcguiness, G. (1999). Reading reflex: The foolproof Phono-Graphix method for teaching your child to read. Simon and Schuster.
McGuinness, C., McGuinness, D. & McGuinness, G. (1996). Phono-GraphixTM: A new method for remediating reading difficulties. Annals of Dyslexia, 46: 96-73.
McGuinness, D., McGuinness, C., & Donohue, J. (1995). Phonological training and the alphabet principle: Evidence for reciprocal causality. Reading Research Quarterly, 830-852.
National Reading Panel (2000). Teaching Children to read: An evidence-based assess- ment of the scientific research literature on reading and its implication for reading instruction (NIH Publication No.00-4769). Washington, DC: US Government Pirniting office.
Nelson, J. M., Lindstrom, W., & Foels, P. A. (2014). Test anxiety and college students with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Psychoeducational Assessment, 32(6), 548-557.
Perfetti, C. A., Beck, I., Bell, L. C., & Hughes, C. (1987). Phonemic knowledge and learning to read are reciprocal: A longitudinal study of first grade children. Merrill-Palmer Quarterly (1982-), 283-319.
Pirzadi, H., Ghobari-Bonab, B., Shokoohi-Yekta, M., Yaryari, F., Hasanzadeh, S., & Sharifi, A. (2012). The impact of teaching phonemic awareness by means of direct instruction on reading achievement of students with reading disorder. Bimonthly Audiology-Tehran University of Medical Sciences, 21(1), 83-93.
Quade, D. (1967). Rank analysis of covariance. Journal of the American Statistical Association, 62(320), 1187-1200.
Rosner, J., & Simon, D. P. (1971). The Auditory Analysis Test An Initial Report. Journal of Learning disabilities, 4(7), 384-392.
Stacy, A. E. (2007). Examining the effects of Phono-Graphix on the remediation of reading skills of students with disabilities: a program evaluation. Education & Treatment of Children. 30 (2), 1-20.
Vega, Y. H., Smith, A., Cockerill, H., Tang, S., Agirre-Arrizubieta, Z., Goyal, Sو & Gomez, K. (2015). Risk factors for reading disability in families with rolandic epilepsy. Epilepsy & Behavior, 53, 174-179.
Wright, M., & Mullan, F. (2006). Dyslexia and the Phono‐Graphix reading programme. Support for Learning, 21(2), 77-84.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,721 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,106 |