تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,139 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,619,090 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,145,178 |
تعیین اثربخشی آموزش با استفاده از برنامه چندرسانهای لوح دانش مبتنی بر دیدگاه ساختگرا بر بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 26، اردیبهشت 1397، صفحه 7-34 اصل مقاله (283.63 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2018.625 | ||
نویسندگان | ||
مریم اسمعیلی1؛ محمدعلی محمدیفر* 2؛ علیمحمد رضایی2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش با استفاده از برنامه چندرسانهای لوح دانش مبتنی بر دیدگاه ساختگرا بر بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی صورت گرفته است. روش پژوهش نیمه تجربی بوده و در آن از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه استفاده شده است. جامعه پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر دارای ناتوانی یادگیری سوم ابتدایی منطقه 10 شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود، که به روش خوشهای تصادفی از میان آنها تعداد 20 دانش آموز به عنوان گروه آزمایش و 20 دانش آموز به عنوان گروه گواه که دامنه هوشیشان بین 85 تا 115 بود، انتخاب شدند. به گروه آزمایش با استفاده از نرم افزار آموزشی چند رسانهای در 41 جلسه که به مدت 81 روز طول کشیده است، آموزش داده شد. گروه گواه در معرض روشهای آموزش سنتی و مرسوم در مدارس قرار گرفت. برای گردآوری اطلاعات از هوشی ریون و آزمون ریاضی کیمت استفاده شد. به منظور بررسی فرضیههای پژوهشی، از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش ریاضی با استفاده از نرم افزار چند رسانهای نسبت به روش سنتی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری موثر است(05/0>p). با توجه به یافتهها استنباط میشود که آموزش چند رسانهای روشی موثر جهت بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش چند رسانهای؛ دیدگاه ساختگرا؛ عملکرد ریاضی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
احمد علی، امیر و موسوی پور، سعید (1393).تولید چند رسانهای آموزشی حساب آموز و اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی عملیات جمع و ضرب دانش آموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی. مطالعات روانشناسی تربیتی، 10(18)، 82-67. احمدی، غلامعلی و نخستین روحی، ندا (1393). بررسی تمایز یادگیری با یادگیری الکترونیکی و یادگیری سنتی (چهره به چهره) در آموزش ریاضی. مجلهی روانشناسی مدرسه، 3 (2)، 26-7. اخواست، آسیه؛ بهرامی، هادی؛ پورمحمدرضای تجریشی، معصومه و بیگلریان، اکبر (1388). تاثیر بازیهای آموزشی بر یادگیری برخی از مفاهیم ریاضی در دانش آموزان پسر کم توان ذهنی. فصلنامه توانبخشی، 10(3)، 18-8. اسلاوین، رابرت ایی (1378). روانشناسی تربیتی: نظریه و کاربست. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: روان. آخوندی، آذر (1389). آموزش موثر چندرسانهای در راستای آموزش املا به دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری در ایران. مجله علوم اجتماعی و رفتاری، 3(15)، 1954-1951. باوی، علی (1391). بررسی تاثیر آموزش از طریق نرم افزار چند رسانهای بر عملکرد ریاضی دانش آموزان پسر حساب پریش شهرستان تهران. یافتههای نو در روانشناسی، 8(25)، 69-55. ذاکری، اعظم (1388). مقایسه تاثیر آموزش به کمک نرم افزار آموزشی و شیوه سنتی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت معلم. رضوی، سید عباس (1390). روندهای اخیر و آتی طراحی آموزشی. مجله رشد تکنولوژی آموزشی، 5، 21-18. سادات ابطحی، معصومه (1390). تعلیم و تربیت چندرسانهای (IMLO) برای کودکان مبتلا به نارساخوانی. مجله پروسدیا-علوم اجتماعی و رفتاری، 47(1)، 1210-1206. شریفی اردانی، احمد (1389). تاثیر آموزش مستقیم بر یادگیری مفاهیم ریاضی کودکان با اختلال ریاضی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. عابدی، احمد؛ قادری نجف آبادی، مریم؛ شوشتری، مژگان وگلشنی، فرشته (1390). اثر آموزش برنامهی فراشناخت پانورا وفیلیپو بر بهبود عملکرد حل مساله دانش و مهارت فراشناخت دانش آموزان با نارسایی ویژه در ریاضی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 5، 145-125. عارفی، محبوبه؛ دانش، عصمت و صفی یاری، زهرا (1388). نقش نرم افزار آموزشی ریاضی دنیای تاتی در پیشرفت ریاضی دانش آموزان کم توان ذهنی پایه اول مجتمع دخترانه شهید صیاد شیرازی تهران. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 3 (1)، 44-27. عباسی، سیف اله و بادله، علیرضا (1393). تولید محتوای الکترونیکی(نرم افزار آموزشی): استانداردها، ابزارها، نرم افزارها. چاپ اول، تهران: انتشارات دیباگران تهران. کرک، ساموئل؛ گالاگر، جیمز؛ آناستازیوف، نیکولا و کلمن، ماری (2006). آموزش و پرورش کودکان استثنائی. ترجمه مهدی گنجی، (1388)، تهران: انتشارات ساوالان. گلزاری، زینب (1383). تاثیر به کارگیری طراحی آموزشی دست سازهها و نرم افزارهای محقق ساخته درس ریاضی دوره راهنمایی بر یادگیری دانش آموزان دختر شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت معلم. محمد اسماعیل، الهه (1378). انطباق و هنجارگزینی آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی ایران کی-مت. تهران: پژوهشکده کودکان استثنائی. معتمدی، عبدالله؛ برقی ایرانی، زیبا وکریمی، بهروز (1391). مقایسه اثر بخشی سه شیوهی آموزش مستقیم، آموزش به کمک کامپیوتر و ترکیبی بر کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال ریاضی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 2 (2)، 100-76. مومنی مهموئی، حسین؛ پاکدامن، محبوبه و لاری، مجتبی (1391). تاثیر نرم افزار آموزشی «ویکی و نیکی» بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3 (2)، 143-127. مهر محمدی، محمود و شیخ زاده، مصطفی (1383). مقاله با عنوان میزان اثر بخشی نرم افزارآموزش ریاضی ابتدایی براساس رویکرد سازندگی. فصل نامه نوآوریهای آموزشی. دوره پاییز. میزرایی، رحیم (1389). استفاده از فناوری اطلاعات بر آموزش ریاضی و مقایسه آن با روش سنتی. پایان نامه کارشناسی ارشد، کرمان، دانشکده ریاضی و کامپیوتر. نصرتی، فاطمه؛ غباری بناب، باقر؛ وکیلی نژاد، مریم وکشاورز افشار، حسین (1395). اثربخشی آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانیهای یادگیری، 5 (4)، 122-108. Abbasi, S., Badele, A. (2015). Production of Electronic Content (Educational Software): Standards, Tools, Software. First Edition, Tehran, Dibagaran Tehran Publishing. (Persian)
Abedi, A., Ghaderi Najad Abadi, M., Shoushtari, M., & Golshani, F. (2012). The Effect of Panorama and Philipio Metacognition on Improving the Problem-Solving Task of Knowledge and Metacognitive Skills of Students with Special Neurology in Mathematics. Psychology of Exceptional People Quarterly, 5, 125-145. (Persian)
Adeyemi, B. A. (2012). Effects of Computer Assisted Instruction (CAI) on students’ achievement in social studies in Osun state, Nigeria. Mediterranean Journal of Social Sciences, 3(2), 269-277.
Ahmad Ali, A., & Mousavi Pour, S. (2015). Educational Multimedia Production and Its Effectiveness on the Academic Achievement of Girls with Mental Learning Disabilities. (Persian)
Ahmadi, Gh., & Nokhostin Rouhi, N. (2015). Studying the Distinction of Learning with E-Learning and Traditional Learning in Mathematical Education. Journal of School Psychology, 3(2), 26-27. (Persian)
Akhavast, A., Bahrami, H., Pour Mohammad Rezaie Tajrishi, M., & Biglorian, A. (2010). The Effect of Educational Games on Learning Some of the Mathematical Concepts in Mentally Retarded Boy Students. Quarterly Journal of Rehabilitation, 10(3), 18-8. (Persian)
Arefi, M., Danesh, E., & Safi Yari, Z. (2010). The Role of Tatian World’s Mathematical Education Software in Mental Development of Low Power Students of the First Grade of Shahid-Sayyad-Shirazi School for Girls in Tehran. Quarterly of Applied Psychology, 3(1), 27-44. (Persian)
Bavi, A. (2013). The Effect of Education through Multimedia Software on the Mathematical Performance of Male Students in Tehran. New Discoveries in Psychology, 8(25), 55-69. (Persian)
Butterworth,B., Varma, S., & Laurillard, D. (2011). Dyscalculia: from brain to education.sience, 332(60), 53-1049.
Faragher, R., & Brown, R, I. (2005). Numbery for adult with down system: it is a matter of quality if Life. Jornal of Intellectual Disability Rwsearch 4, 761-765.
Ghamarani, A., & Jafari, H. (2008). Computer and Its Impacts on Teaching and Learning Process of Exceptional Students. Edited by Mohammad Reza Nili, Proceedings of the Second Educational Technology Conference, Tehran. Allameh-Tabatabaie University Publishing, 380-388. (Persian)
Golzari, Z. (2005). The Effect of Hand-Made Structures and Software Researches in Math Courses on the Learning Tehranian Girl Students. An M.A. Thesis, Tehran, Tarbiat-Moalem University. (Persian)
Jack, M. Fletcher., Lynn, S. Fuchs., & Marcia, A. Barnes. (2007). Learning Disabilities From Identification to Intervention. New York:.A Division of Guilford.
Kenji, R., & Betlehem, U. (2002). Task engagement & Mathematics performance in children With attention –deficit ltyperactivity disorder : Effects of supplemental computer instruct-ion, school phychology & eyarterly, school psycology & quarterly, 117(3), 242-857.
Khan, T.M. (2010). The effects of multimedia learning on children with different special education needs. Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4341–4345.
Kirk, S., Gallagher, J., Anastasov, N., & Colman, M. (2006). Educating Exceptional Children. Translated by Mahdi Ganji, (1388), Tehran, Savalan Publishing.
Liao, Y. C. (2007). Effects of computer-assisted instruction on students achievement in Taiwan: A meta-analysis. Journal of Computers & Education, 48(2), 216 –233.
Mayer, R.E. (2001). Multimedia learning . New York: Cambridge University pres.
Mehr Mohammadi, M., & Sheykh Zadeh, M. (2005). A Paper Titled the Effectiveness of Primary Mathematical Software Based on Construction Approach. Quarterly of Educational Innovations, Fall. (Persian)
Mirzaie, R. (2011). Using Information Technology in Mathematical Education and comparing it with Traditional Methods. An M.A. Thesis, Kerman, Faculty of Mathematics and Computer. (Persian)
Mohammad Ismail, E. (2000). Adaptation and Normalization of the Iranian Key-Math Achievement. Tehran, Exceptional Children Institute. (Persian)
Momeni Mahmoui, H., Pakdaman, M., & Lari, M. (2013). The Effects of “wiki, niki” Educational Software on the Level of Creativity and Academic Achievement of the Mathematical Course. Quarterly of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 3(2). 127-143. (Persian)
Motamedi, A., Barghi Irani, Z., & Karimi, B. (2013). Comparison of the Effectiveness of Three Direct Teaching Methods, Computer Aided and Combined Training and Reducing the Problems of Students with Math Disorders. Journal of Learning Disabilities, 2(2), 76-100. (Persian)
Nosrati, F., Ghobari Bonab, B., Vakili Nejad, M., & Keshavarz Afsar, H. (2012). Effectiveness of Direct Training on the Students’ Math Performance with Specific Learning Disorders. Journal of Learning Disorders, 5(4), 108-122. (Persian)
Olga Pilli, A., & Meral Aksu, B. (2013). The effects of computer-assisted instruction on the achievement, attitudes and retention of fourth grade mathematics students in North Cyprus. Computers & Education, 62, 62-71.
Pulasthi Dhananjaya Gunawardhana, L. K., & Professor Sellappan Palaniappan. (2016). Multimedia Application for Learning. GSTF Journal on Computing (JOC) Vol.5 No.1.
Razavi, A. (2012). Recent and Future Trends in Educational Design. Journal of Educational Technology Growth, 5, 18-21. (Persian)
Sharifi Ardani, A. (2011). The Effect of Direct Education on Learning Math Concepts in Children with Mental Disorders. M.A. Thesis, Tehran. (Persian)
Slavin, R. E. (2000). Educational Psychology: Theory and Practice. Translated by Yahya Seyed Mohammadi. Tehran, Ravan.
Wiznitzer, M., & Scheffel, D. L. (2010). Learning disabilities. In R. B. David, J. B. Bodensteiner, D. E. Mandelbaum, & B. Olson (Eds.), C;inical pediatric neurology, 479-492.
Zakeri, A. (2010). Comparison of the Effects of Training through Educational Software and Traditional Methods on the Academic Achievement of Mathematical Lessons. M.A Thesis, Tehran, Tarbiat-Moalem University. (Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,433 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 963 |