تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,713,647 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,221,076 |
اثربخشی آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خود تنظیمی ADHD عاطفی دانش آموزان دارای نشانه های | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 2، تیر 1392، صفحه 6-28 اصل مقاله (262.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d-2-2-92-4-1 | ||
نویسندگان | ||
محمد جواد بگیان* 1؛ شیما پژوهی نیا2؛ بابک رضازاده3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا | ||
3پزشک، دانشگاه علومپزشکی اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه بررسی اثر بخشی آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خودتنظیمی عاطفی بود. این پژوهش به شیوهی آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با ADHD دانش آموزان دارای نشانههای گروه کنترل اجرا شد. جامعه ی آماری شامل: کلیهی دانش آموزان پسر سال های اول، دوم و سوم مقطع راهنمایی 90 بودند. آزمودنیهای پژوهش شامل: 40 دانش آموز پسر دارای - شهرستان نورآباد(دلفان) در سال تحصیلی 91 بود که از میان دانش آموزان بعد از شناسایی و انجام مصاحبه بالینی انتخاب و به صورت تصادفی در دو ADHD گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه بالینی ساختار یافته، مقیاس تشخیصی کوتاه اختلال بیشفعالی/کمتوجهی بزرگسالان، مقیاس روابط بین شخصی و خودتنظیمی عاطفی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که آموزش گروهی همدلی بر بهبود روابط بین شخصی و خود تنظیمی عاطفی یافتههای این پژوهش نشان میدهند آموزش .(P<0/ مؤثر بوده است( 001 ADHD دانش آموزان دارای نشانههای مهارت همدلی در مدارس، به ویژه در سنین نوجوانی، با فراهم کردن توانایی درک دیگران می تواند به کاهش رفتارهای تکانشی و بهبود روابط بین شخصی دانش آموزان دارای نشانههای نقصتوجه/ بیش فعالی منجر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
همدلی؛ روابط بین شخصی؛ خودتنظیمی عاطفی؛ اختلال نقص توجه-بیشفعالی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
باقری، فریبرز و یوسفی، حسینه ( 1388 ). سخترویی، باورهای خودکارآمدی و راهبردهای خودتنظیمی .40-42،(14) عاطفی در دانش آموزان دختر. فص لنامه اندیشه و رفتار، 4 بشارت، محمدعلی ( 1388 ). بررسی پایایی، روایی و تحلیل عاملی فرم 60 سؤالی مقیاس مشکلات بین .25-36 ،(9) شخصی در جمعیت ایرانی. روا نشناسی معاصر، 8 بشارت، محمدعلی؛ محمدمهر، رضا؛ عزیزی، لیلا و پوربهلول، سمانه ( 1389 ). بررسی ویژگی های روان سنجی فرم 60 سؤالی مقیاس مشکلات بین شخصی. نشری هی دانشکده پرستاری و مامایی،(زیر چاپ). دلاور، علی ( 1390 ). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد. صالحی مورکانی، بتول ( 1385 ). بررسی و مقایسه راهبردهای خودتنظیمی عاطفی در بین دانشجویان مبتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگی با دانشجویان عادی شهر اصفها . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء(س). عرب گل، فریبا؛ حیاتی، مرتضی و حدیده، مائده ( 1383 ). شیوع اختلال بیش فعالی و کم توجهی در .73-78 ،( 1و 2 ) گروهی از دانشجویان، تاز ههای علوم شناختی، 6 Journal of school psychology, Summer 2013 مجله ی روان شناسی مدرسه، تابستان 1392 Vol.2, No.2/6-28 6-28/ دوره ی 2، شماره ی 2 25 موحدی، یزدان؛ علیزاد هگورادل، جابر و محمودعلیلو، مجید ( 1392 ). مقایسه ی بی حوصلگی در افراد مبتلا به اختلال ریاضی، اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و افراد عادی. فص لنام هی ناتوان یهای یادگیری، .73-90 ،(3)2 وزیری، شهرام و لطفی کاشانی، فرح ( 1390 ). آموزش مهارت های کنترل خشم: مهارت های بنیادی مدرسه زندگی. فص لنام هی تعلیم و تربیت(زیر چاپ). Ackard, D. M., Neumark-Sztainer, D. & Story, P. C. (2006). Parent-child Connectedness and Behavioral and Emotional Health among Adolescents, American Journal of PreventiveMedicine, 30(3), 59-66. Aldao, A., Nolen Hoeksema, S. & Schweizer, S. (2010). Emotional regulation strategies across Psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(7), 217-237. Ali, F., Amorim, I. S., & Chamorro-Premuzic, T. (2009). Empathy deficits and trait emotional intelligence in psychopathy and Machiavellianism Personality and Individual Differences, 47(5), 758–762. Amato, P. R. , & Ochiltree, G. (1986). Family resources and child competence. Journal of Marriage and Family, 48(3), 47-5. Bennett, D. S., Sullivan, M. W., & Lewis, M. (2010). Neglected Children, Shame- Proneness, and Depressive Symptoms. Child Maltreatreatment, 15(1), 305-314. Biderman, G., Mounteauxm, M & Mick, E. (2006). Young adult outcome of attentiondeficit/ hyperactivity disorder: Finding in non referred subjects. American Journal of Psychiatry, 162, 1083-1089. Biederman, J. & Faraone, S. V. (2005). Attention-deficit hyperactivity disorder. Lancet, 366(19), 237-248. Borba, M. (2008). Building moral intelligence: The seven essential virtues that teach children to do the right thing. USA: Jossey- Bass. Brown, R. P. , & Zeigler-Hill, V. (2004). Narcissism and the non-equivalence of selfesteem measures: A matter of dominance? Journal of Research in Personality, 38(3), 585-592. Chronis, A. M., Lahey, B. B., Pelham, W. E., Williams, S.H., Baumann, B.L. & Kipp, H. (2007). Maternal Depression and Early Positive Parenting Predict Future Conduct Problems in Young Children with Attentiondeficit/ hyperactivity Disorder, Developmental Psychology, 43(6), 70-82. Chronis-Tuscano, A., Raggi, V. L., Clarke, T. L., Rooney, M. E., Diaz, Y. & Pian, J. (2008). Associations between Maternal Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder Symptoms and Parenting, Journal of Abnormal Child Psychology, 36(5), 1237-1250. Coghill, D., Soutullo, C. Aubuisson, C., Preuss, U., Lindback, T., Silverberg, M. & Buitelaar, J. (2008). Impact of Attention-Deficit/hyperactivity Disorder on the Patient and Family: Results from a European Survey, Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 2:31, doi: 10.1186/1753-2000-2-31. Connerss, C. K., Erhardt, D. & Sparrow, E. (1999). Connerss Adlt ADHD Rating Scales(CAARS) Tech Nical Manual. N Tonawanda, ny: Multi Health Systems,14(4), 431-437. Cutierrez, S. M., Escarti C. A., & Pascual, C. (2011). Relationships among empathy, prosocial behavior, aggressiveness, self-efficacy and pupils' personal and social responsibility. Psicothema, 23 (1), 9-13. Davids, E. & Gastpar, M. (2005). Attention deficit hyperactivity disorder and borderline personality disorder. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry, 29(6), 865-877. De Wied. M., Van Boxtel, A., Zaalberg, R., Goudena, P. P. & Matthys, W. (2006). Facial EMG responses to dynamic emotional facial expressions in boys with disruptive behavior disorders. Journal of Psychiatric Research, 40(7), 112–121. Eisenberg, N & Miller, P. N, (1987). The relation of empathy to pro social and related behaviors, Psychological Bulletin, 101, 91-119. Eisenberg, N., & Fabes, R. A. (1998). Socialization and mothers' and adolescents' empathyrelated cha- racteristics. Journal of Research on Adolescence, 3(2), 171-191. Estell, D. B., Jones, M. H., Pearl, R. A., Van Acker, R., Farmer, T. W. & Rodkin, P. R. (2008). Relationship of Family Environment and Parental Psychiatric Diagnosis to Impairment in ADHD, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 45(5), 346-354. Faraone, S. V. & Biederman, J. (2000). Attention deficit hyperactivity disorder in adults: an overview. Biol Psychiatry, 1, 48(1), 9-20. Feshfach, N., & Feshbach, S. (1969). The relationship between empathy and aggression in two age groups. Developmental Psychology, 1(7), 102-107. Franzoi, S. L. (2000). Social psychology. Second edition McGraw- hill. Gleason K. A, Jensen-Campbell, L. A., & Ickes, W. (2009). The role of empathic accuracy in adolescent, peer relations and adjustment. Personality and Social Psychology Bulletin, 35 (8), 997-1011. Harborne, A. & Wolpertt, M. (2008). Making Sense of ADHD: A Battle for Understanding? Parents’ Views of Their Children Being Diagnosed with ADHD, Clinical Child Psychology and Psychiatry, 9 (3): 327-340. Harvey, E. A. (2000). Parenting Similarity in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder, Child and Family Behavior Therapy, 22(3), 39-54. Helesen, M., Vollebergh, W. & Meeus, W. (2003). Social support from parents and friends and emotional problems in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 29(3), 319-335. Heller, T. L. & Backer B. L. (2006). Maternal Negativity and Children's Externalizing Behavior, Early Education & Development, 11(4), 483-498. Horowitz, L. M., Locke, K. D., Morse, M. B., Waikar, S. V., Dryer, D. C., Tarnow, E., & Ghannam, J. (1991). Self-derogation and the interpersonal theory. Journal of Personality and Social Psychology, 61(3), 68-79. Horowitz, L. M., Rosenberg, S. E. & Bartholomew, K. (1993). Interpersonal problems, attachment styles and outcome in brief dynamic psychotherapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61(8), 548-560. Horowitz, L. M., Rosenberg, S. E., Baer, B. A., Ureno, G. & Villasenor, V. S. (1988). Inventory of Interpersonal Problems: Psychometric properties and clinical applications. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56(3), 885-892. Jolliffe, D., & Farrington, D. P. (2004). Empathy and offending: A systematic review and meta-analysis. Aggression and Violent Behavior, 9(3), 441-476. Kashdan, T.B., Jacob, R., Pelham, W., Lang, A. R., Hoza, B., Blumenthal, J. D. & Gnagy, E. (2004). Depression and Anxiety in Parents of Children with ADHD and Varying Levels of Oppositional Defiant Behaviors: Modeling Relationships with Family Functioning. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology 33(8), 169-181. Kusche, C. A., & Greenberg, M. T. (2011). PATHS inyour classroom: promoting emotional literacy and alleviating emotional distress. In J. Cohen (Ed.), social-emotional learning and the elementary school child: a guide for educators. New York: Teacher College Press, 140-161. Lewis, M. (2002). Child and Adolescent Psychiatry: A Compressive Textbook. Philadelphia, Melvin Lewis Lippincot. Lovett, B. T., & Sheffield, R. A. (2007). Affective empathy deficits in aggressive children and adolescents: A critical review. Clinical Psychology Review, Journal of Personality and Social Psychology, 85(5), 881- 893. Mayer, J. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? New York, BasicBooks. Morris, A. S., Silk, J, S., Steinberg, L., Mayors, S. & Robinson, L. R.(2009). The role of the family context in the development of emotion regulation. Soc Dev. 16(11), 361-88. Pary, R., Lewis, S., Matuschka, P. R., Rudzinskiy, P., Safi, M., Lippmann, S. (2002). Attention deficit disorder in adults. Annals Clinical Psychiatry, 14, 105-111. Pollack, S. D., Cicchetti, D., Hornung, K. & Reed, A. (2000). Child victimization: Maltreatment, bullying and dating violence. Available at: www. google. com. Psychology, 13(3), 127-133. Purdie, N. , Carroll, A. & Roche, L. (2010). Parenting and adolescent self- regulation , Journal of Adolescence, 27 (I. 6) , 663-676. Rieffe, C., Ketelear, L., & Wiefferink, C. H. (2010). Assessing empathy in young children: construction and validation of an empathy questionnaire (em que). Personality and individual differences, in press. Rogers, C. (1959). Significant learning in therapy and in education. Educational Leadership, 16(4), 232-242. Schroeder, C., Gordon, B. N. (2002). Assessment and treatment of childhood problems A clinician’s Guide. (2nd ed.). The Guilford press. Segrin, C. & Taylor, M. (2007). Positive interpersonal relationship mediates the association between social- skills and psychological well being. Personality and Individual Differences, 43(11), 637-646. Shure, S., Gaue, F. (2012). Parental and Family Factors for Attention-deficit Hyperactivity Disorder in Taiwanese Children, Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 41(8), 688-696. Skounti, M., Philalithis, A. & Galanakis, E. (2007). Variations in prevalence of ADHD worldwide. Eur. J. Paediatr, 166(4), 117–123. Sosua, A. D., McDonald, S., Rushby, J., Li, S., Dimoska, A., & James, C. (2010). Understanding deficits in empathy after traumatic brain injury: The role of affective responsivity. Cortex, in press. Strongman, K. T. (2006). Applying psychology to Everyday life A Beginners Guide. John Wiley and sons ltd. Teeter, P. A. (1998). Interventions for ADHD: Treatment in Developmental Context. New York: Guilford Press,12(3) 276-319. Wiener, J. (2004). Childhood Predictors of Adult Attention- Deficit/Hyperactivity Disorder: Results from the World Health Organization World, Mental Health Survey Initiative. Biological Psychiatry, 65,46-54. Yap, M. B. H., Allen, N. B. & Sheeber, L.(2010). Using an emotion regulation framework to understand the role of temperament and family processes in risk for adolescent depressive disorders. J Clin Child Fam Psychol. 10(2),180-96. Yeo, L. S., Ang, R. P., Loh, S., Fu, K. J., & Karre, J. K. (2011). Prosocial development. In W. Damon & N. Eisenberg, ,Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development. New York: Wiley, 3, 701-778. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,344 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,439 |