تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,625,635 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,150,372 |
اثربخشی آموزش مدیریت خشم و حل مسئله بر سلامت روان و سبک های تربیتی مربیان پیش دبستانی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 4، اسفند 1392، صفحه 98-117 اصل مقاله (336.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_2_92_12_18_6 | ||
نویسندگان | ||
محسن شکوهی یکتا* 1؛ سعید اکبری زردخانه2؛ خدیجه شاهمحمدی3 | ||
1دانشیار روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش کنترل خشم و حل مسئله بر سلامت روان و سبک های تربیتی مربیان پیش دبستانی بود. نمونهگیری به صورت غیرتصادفی بود. گروه نمونه شامل 32 نفر از مربیان زن مراکز پیش دبستانی شهر تهران بودند. مطالع هی حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون تک گروهی است. پس از اعلام آمادگی مربیان برای شرکت در پژوهش، کارگاه های آموزشی، هفته ای یک بار در بیست و یک جلسه ی دو ساعته برگزار شد. بسته ی مداخلاتی مورد استفاده شامل دو بخش آموزش حل مسئله و آموزش مدیریت خشم بود. ابزارهای سنجش نیز عبارت بودند از: پرسش نامه سلامت روانی- 28 ، سیاهه خشم حالت- صفت و مقیاس روش های تربیتی معلمان، قبل از شروع و بعد از اتمام دوره آموزش، مربیان پرسش نامه های مذکور را تکمیل کردند. انجام گرفت. یافته ها نشان داد که شرکت مربیان در کارگاه ها، به افزایش spss تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار حل مسئله، کاهش پرخاشگری، افسردگی، اضطراب و استرس آنان منجر شده است و هر دو میانگین بهزیستی و درماندگی روان شناختی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار داشتند؛ ولی خرده مقیاس های خلق و خوی خشمگینانه، کنترل خشم درونی و بیرونی بین دو مرحله تفاوت معنادار نشان ندادند. یافته ها مبین آن است که این مداخلات نسبتاً ثمربخش بوده است، هرچند که تغییر ویژگی های شخصیتی پایدار نیازمند برنامه های طولانی مدت و پیگیری های مداوم تر است. | ||
کلیدواژهها | ||
کنترل خشم؛ روش حل مسئله؛ سلامت روانی؛ روش های تربیتی | ||
مراجع | ||
بشارت، محمد علی ( 1385 ). پایایی و اعتبار مقیاس سلامت روانی. دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه .11-16 ،(16) شاه . د 13 خدایاری فرد، محمد؛ غلامعلی لواسانی، مسعود؛ اکبری زردخانه، سعید؛ و لیاقت، سمیه ( 1386 ). گزارش پژوهشی بررسی ویژگ یهای روا نسنجی و هنجاریابی سیاه هی ابراز خشم صفت حالت 2 اسپیلبرگر در بین دانشجویا . ن تهران: دانشگاه تهران. شکوهی یکتا، محسن؛ اکبری زردخانه، سعید و قهوهچی، فهیمه ( 1390 ) . اثربخشی آموزش حل مسئله، مدیریت خشم بر سبکهای تربیتی، پرخاشگری و شادکامی مربیان پیشدبستان . ی مطالعات روا نشناسی .55-71 ،(5) بالینی، 1 شکوهی یکتا، محسن؛ پرند، اکرم و اکبری زردخانه، سعید (زیرچاپ). اثربخشی آموزش روش حل مسئله بر روابط خانوادگی و شغلی کارمندان. پژوهش در روا نشناس . ی شکوهی یکتا، محسن؛ زمانی، نیره و جوادی آسایش، سحرانه ( 1391 ). پیگیری تأثیر آموزشهای شناختی- ،(2) رفتاری بر کنترل خشم در معلمان دانشآموزان کم توان ذهنی. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 4 .39-51 درتاج، فریبرز؛ مصایبی، اسدالله و اسدزاده، حسن ( 1388 ). تأثیر آموزش مدیریت خشم و سازگاری .62-72 ،(12) 12 . فصلنامه روا نشناسی کاربردی، 4 - اجتماعی دانش آموزان پسر 15 رافضی، زهرا ( 1383 ). بررسی تأثیر آموزش کنترل خشم بر پرخاشگری نوجوانا . ن پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران. محمدی، سعید ( 1385 ). بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر کاهش الگوهای خشونت در روابط زوجی . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران. نویدی، احد ( 1385 ). تأثیر آموزش مدیریت خشم و تأثیر آن بر سازگاری، خودنظم دهی خشم و سلامت 15 سال. ه رساله ی دکتری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه - عمومی در نوجوانان 18 طباطبایی. اثربخشی آموزش مدیریت خشم و حل مسئله بر سلامت روان و سبک های تربیتی مربیان پیش دبستانی 116 هومن، حیدرعلی ( 1380 ). تحلیل دادههای چندمتغیری در پژوهش رفتار . ی تهران: پیک فرهنگ. Assor, A., Kaplan, H., Kanat-Maymon, Y. & Roth, G. (2005). Directly controlling teacher behaviors as predictor of poor motivation and engagement in girls and boys. Learning and Instruction, 15(5), 397-314. Celements, A. D & Bailey, B. A. (2010). The relationship between temperament and anxiety. Journal of Health Psychology, 15(4), 515-525. Cowie, H., Boardman, C. H., Dawkins, J., & Jennifer, A. (2004). Emotional health and well-being : A Practical Guide for Schools. Paul Chapman Publishing. Forman, S. G. (1982). Stress management for teachers: A cognitive-behavioral program. Journal of School Psychology, 20, (3), 180-187. Grayson, J., & Alvarez, H. (2008). School climate factors relating to teacher burnout: a mediator model. Teaching and Teacher Education, 24 (5), 1349- 1363. Graziano, P., Reavis, R., Keane, S. & Calkins (2007). The role of emotion regulation and the student-teacher relationship in children’s academic success. Journal of School Psychology. 4, 3– 19. Hawely, P. H. (2007). Relationship quality and processes of aggressive adolescents with prosocial sckills. International Journal of Behavioral Development. 31(2), 170-175. Immordino-Yang, M. H. & Silvan, L. (2010). Admiration for virtue: Neuroscientific perspectives on a motivating emotion. Contemporary educational psychology, 35(2), 110-115. Kesner, J. E. (2000). Teacher characteristics and the quality of child–teacher Relationships. Journal of School Psychology, 38(2), 133-149. Hollin, J. D. (2004). Managing problematic anger: the development of treatment program for personality disordered patient in high security .International Journal of Forensic Mental Health. 3(2), 197-210 Levitt, J.M., Saka, N., Roamanelli, L. H. & Hoagwood, K. (2007). Early identification mental health problem h in schools. Journal of School Psychology, 45, 163–191. Lochman, J. E., Coie, J. D., Underwood, M. K. & Terry, R.( 1993). Effectiveness of a social relations intervention program for aggressive and nonaggressive, rejected children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61, 1053-1058. Park, K. (2004). Character strengths and positive youth development. The annals of the American Academy of Political and Social Science, 591: 40. Sahenk, S. (2010). Characteristics of the headmasters, teachers and students in an effective school. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4298- 4304. Shure, M. B. (2000). Raising a thinking child workbook. U.S.A: Henry Holt and company Inc. Shure, M. B. & Digeronimo, T. F. (2001). Raising a thinking child workbook: Teaching young children how to resolve everyday conflicts and get along with each others: Book review. Social Work With Groups, 24(3-4), 197-201. Smith, C. (2004). Fireworks. http://www.ksu.edu/wwparent/courses/index.htm. Spielberger, C. D. (1999). Manual for the State Trait Anger Expression Inventory-2. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources. Taylor, J. L., & Novaco, R. W. Journal of school psychology, winter 2014 مجله ی روان شناسی مدرسه، زمستان 1392 Vol.2, No.4/98-117 98 -117/ دوره ی 2، شماره ی 4 117 (2005). Anger treatment for people with developmental Disabilities: A theory, evidence and manual based approach. London: John Wiley & Sons, Ltd Spielberger, C.D. (1980). Preliminary manual for the State-Trait Anger Scale (STAS). Tampa, FL: University of South Florida, Human Resources Institute. Turner, J.C; Myer, D. K. & Schwinle, A. (2003). The importance of emotion in theories of motivation: empirical, methodological and theoretical considerations from a goal theory perspective. International Journal of Educational Research, 39(6), 375-393. Weist, M. D. (2003). Challenges and opportunities in moving toward a public health approach in school mental health. Journal of School Psychology, 41(5), 77–82. World Health Organization. (2005). Mental Health Policy and Service Guidance. Wang Y. (2009). The Effect of emotion education in Life-Education Multimedia Program with Elementary School Senior Students. Thesis for master degree in education. Institute of Life and Death Studies. Zembylas, M. (2004). The emotional characteristics of teaching: an ethnographic study of one teacher. Teaching and Teacher Education, 20(4), 185-201. Zembylas, M. (2006). Emotional ecology: The intersection of emotional knowledge and pedagogical content knowledge in teaching. Teaching and Teacher Education, 23(4), 355-367. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,770 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,014 |