تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,566 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,596 |
فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی بر میزان اضطراب امتحان در ایران باروش روزنتال و رابین | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 99-118 اصل مقاله (238.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d-2-1-91-11-6 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا عریضی1؛ احمد عابدی2؛ سیدحبیب اله احمدی فروشانی* 3 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
چکیده این فراتحلیل، به منظور بررسی اثربخشی مداخلات روان شناختی بر میزان اضطراب امتحان، انجام شده است. بدین منظور 28 پژوهش که دارای ویژگ یها و اطلاعات لازم، برای انجام فراتحلیل مورد نظر بودند انتخاب و با استفاده از روش روزنتال و رابین مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، چک لیست 0/ فراتحلیل بود. نتایج این فراتحلیل، نشان دادکه اندازه ی اثر مداخلات انجام شده بر اضطراب امتحان، 70 است. نتایج نشان می دهد که میزان اندازه ی اثر مداخلات انجام شده بر اضطراب امتحان براساس تفسیر کوهن در حدبالایی است | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ مداخلات روان شناختی؛ فراتحلیل؛ روش زونتال و رابین؛ تفسیر کوهن | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ نجار یان، بهمن و شکرکن، حسین ( 1383 ). اثربخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدایی منظم در دانش آموز ان مبتلا به .3-21 ،(1) اضطراب امتحان. مجل هی روا نشناسی، 8 ابوالقاسمی، عباس؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ کیامرثی، آذر و درتاج، فریبرز ( 1385 ). برسی کارآمدی دو روش شناختی و منطقی - هیجانی درکاهش اضطراب آزمون و بهبود کارکرد تحصیلی . اندیش هه ای .123-138 ،( 1و 2 ) نوین تربیتی، 2 Journal of school psychology, Spring 2013 مجله ی روان شناسی مدرسه، بهار 1392 Vol.2, No.1/99-118 99 -118/ دوره ی 2، شماره ی 1 115 استادیان، مریم؛ سودانی، منصور ومهرابی زاده هنرمند، مهناز ( 1388 ). اثربخشی مشاور ه ی گروهی به شیوه ی عقلانی - عاطفی – رفتاری الیس برا ضطراب امتحان و عزت نفس دانش آموز ان دختر پای ه ی .1-18 ،(2) سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهان. مجل هی مطالعات آموزش و یادگیری دانشگاه شیراز، 1 الهی فر، حسن؛ شفیع آبادی، عبدالله و قمری، محمد ( 1389 ). اثربخشی مشاوره گروهی به روش عقلانی - .9-20 ،(2) عاطفی الیس بر کاهش اضطراب امتحان. فصلنام هی علوم رفتاری، 5 امیری، برزو؛ قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی و آقامحمدیان، حمیدرضا ( 1384 ). مقایسه اثربخشی شیو ه ی گروه درمانی شناختی - رفتاری، آموزش مهارت های مطالعه و روش تلفیقی بر کاهش اضطراب .55-72 ،(2) امتحان. مطالعات تربیتی و روا نشناسی، 6 امیری مجد، مجتبی و شاهمرادی، احمد ( 1388 ). تأثیر درمان شناختی - رفتاری در کاهش اضطراب امتحان .53-64 ،(1) دانشجویان. فصلنام هی علوم رفتاری، 1 ایزدی فرد، راضیه و سپاسی آشتیانی، میترا ( 1389 ). اثربخشی درمان شناختی - رفتاری با آموزش مهارت .23-27 ،(1) حل مسئله در کاهش علایم اضطراب امتحان. مجله علوم رفتاری، 4 بیابانگرد، اسماعیل ( 1381 ). اثربخشی درمان چندوجهی لازاروس، عقلانی - عاطفی الیس و آرام سازی .36-42 ،(3) برکاهش اضطراب امتحان دانش آموزان. اندیشه و رفتار، 8 بیابانگرد، اسماعیل ( 1381 ). سبب شناسی اضطراب امتحان و روش های پیشگیری از آن . خلاص هی مقالات همایش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش، پژوهشکده ی تعلیم و تربیت. بیرامی، منصور و عبدی، رضا ( 1388 ). بررسی تأثیر آموزش فنون مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش .35-54 ،(6) اضطراب امتحان دانش آموزان. مجل هی علوم تربیتی، 2 پاشایی، زهره؛ پورابراهیم، تقی و خوش کنش، ابوالقاسم ( 1388 ). تأثیر آموزش مهار تهای مقابله با هیجا نها در .7-20 ،(4) اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دختران دبیرستانی. فصلنام هی روا نشناسی کاربردی، 3 چینی فروشان، مسعود ( 1389 ). اثربخشی مداخل ه ی گروهی مدیریت استرس به شیو ه ی شناختی رفتاری براضطراب امتحان و اختلالات روان شنا ختی در دانش آموز ان پسر داوطلب کنکور سراسری شهر تهران. پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه اصفهان. فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی بر میزان اضطراب امتحان در ایران، با روش روزنتال و رابین 116 حسینی، سیدامجد؛ زهراکار، کیانوش و امینی، ناصر ( 1388 ). بررسی اثربخشی آموزش تلقیح درکاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر زرند . پژوهشنام هی (SIT) استرس .51-77 ،(2) تربیت ی، 5 حقانی پور، فرنوش ( 1386 ). تأثیر آموزش تنش زدایی بر میزان اضطراب امتحان دانش آموزان. پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه تهران. حق شناس، حسن؛ بهره دا ر، محمدجعفر و رحمن ستایش، زهرا ( 1388 ). کارآزمایی کاهش اضطراب امتحان .63-69 ،(1) درگروهی از نوجوانان پیش دانشگاهی. مجل هی روانپزشکی و روا نشناسی بالینی ایران، 15 خدایاری، رقیه ( 1384 ). مقایسه ی اضطراب امتحان و موفقیت تحصیلی در دانشجویان با منابع کنترل درونی و بیرونی. پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهیدبهشتی. خسروی، معصومه و بیگدلی، ایمان ا... ( 1387 ). رابط ه ی ویژگی ها ی شخصیتی با اضطراب امتحان در .13-24 ،(1) دانشجویان. مجل هی علوم رفتاری، 2 رجبی، سعید؛ ابوالقاسمی، عباس و عباسی، مسلم ( 1391 ). نقش عزت نفس و اضطراب امتحان در پیش بینی -62 ،(3) رضایت از زندگی دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی . مجل هی ناتوان یهای یادگیر ی، 1 .46 سروش، محیا ( 1389 ). اثربخشی آموزش گروهی ایمن سازی در برابر استرس بر میزان اضطراب امتحان، سبک اسناد و پرخاشگری کلامی نوجوان ان دختر شهر اصفهان. پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه اصفهان. برکاهش Ellis شاهنده، مریم و صفرزاده، سحر ( 1389 ). بررسی اثربخشی درمان عقلانی- عاطفی .310-315 ،(108) اضطراب امتحان. مجل هی دانشکده پزشکی اصفهان، 28 .( صبحی قراملکی، ناصر؛ رسولزاده طباطبای ی، کاظم؛ آزادفلاح، پرویز و فتحی آشتیانی، علی ( 1387 بررسی اثربخشی شناخت درمانی و آموزش مهارت های مطالعه در درمان دانشجویان مبتلا به اضطراب .43-66 ،(11) امتحان. فصلنام هی علمی- پژوهشی روا نشناسی دانشگاه تبریز، 3 عطایی نخعی، آسیه؛ قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی و مدرس غروی، مرتضی ( 1389 ). مقایس ه ی گروه درمانی مبتنی بر هوشیاری فراگیر توأم با آموزش مهارت ها ی مطالعه در کاهش اضطراب امتحان و .21-30 ،(4) اضطراب صفت. مجله روا نشناسی بالینی، 1 غلامی توران پشتی، مرضیه و کریم زاده، صمد ( 1387 ). تأثیر آموزش مطالع ه ی اثربخش بر کاهش میزان اضطراب امتحان دانش آموزان پسر سال سوم دبیرستان . فصلنام هی اندیش هه ای تازه در علوم تربیت ی، .119-132 ،(3)3 فراهانی، حجت اله و عریضی، حمیدرضا ( 1384 ). اصول پیشرف ت هی پژوهش، در علوم انسان . ی اصفهان : انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان. ،( فیرس، ای . جری و ترال، تیموتی . جی ( 2002 ). روا نشناسی بالین . ی ترجم ه ی مهرداد فیروزبخت ( 1388 چاپ پنجم، تهران، انتشارات رشد. منتظرالظهور، اکرم ( 1382 ). بررسی اثربخشی شناخت درمانی به روش آموزش مهارت های کنارآمدن، بر .47-50 ، میزان اضطراب امتحان. فصلنام هی آموزه، 37 مهرابی زاده هنر مند، مهناز؛ وکاظمیان مقدم، کبری . ( 1386 ). بررسی اثربخشی روش حساسیت زدایی منظم .23-34 ،(5) بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی. روا نشناسی کاربردی، 2 مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ ابولقاسمی، عباس؛ نجاریان، بهمن؛ و شکرکن، حسین . ( 1379 ). بررسی میزان همه گیرشناسی اضطرا ب امتحان و رابطه ی خود-کارآمدی و جایگاه مهار با آن با توجه به متغیر هوش. .55-72 ،( 1و 2 ) مجله علوم تربیتی و روا نشناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز، 7 هویت، دنیس؛ کرامر، دانکن . ( 2005 ). رو شهای آماری در روان شناسی و سایر علوم رفتار . ی ترجم ه ی حسن پاشاشریفی و همکاران ( 1388 )،چاپ اول، تهران، سخن. Adams, G. L. & Engelmann, S. (1996). Research on Direct Instruction. 25 years beyond DSTAR. Seattle: Education Achievment systems. Chapell , M.S., Blanding, Z.B., Silverstein, M.E., Takahashi, M., Newman, B., Gubi, A. & Cann, N. (2006). Test Anxiety and Academic Performance in Undergraduate and Graduate Students. Journal of Educational Psychology, 97, 268-274. Ergene, T. (2003). Effective Interventions on Test Anxiety Reduction a Meta-Analysis. School Psychology International, 24(3), 313- 328. Hembree, R. (1998). Correlates, Causes Effects, and Treatment of Test Anxiety. Review of Educational Research, 58(1),47-77. Kazdin, A. E. (2000). Encyclopedia of psychology. Washington DC: American Psychological Association. LeBeau, R.T., Glenn, D., Liao, B., Wittchen ,H .U., Beesdo–Baum, K., Ollendick, T. & Craske, G. C. (2010). Specific Phobia: A Review of DSM –IV Specific Phobia and Preliminary Recommendations for DSM- V. Depression And Anxiety, 27, 148- 167. Seipp, B.(1991). Anxiety and Academic Performance: A Meta-Analysis of Findings. Anxiety Research, 4, 27- 41. Spek,V., Cuijpers, P., Nyklicek, I., Riper, H., Keyzer, J., & Pop, V. (2007). Internet– based Cognitive behavior therapy for symptoms of depression and anxiety: A meta-analysis. Psychological Medicine, 37, 319- 328. Weisz, J.R., Weiss, B., Han, S.S., Granger, D.A. & Morton, T. (1995). Effects of Psychotherapy with Children and Adolescents Revisited: A Meta-Analysis of Treatment Outcomes Studies. Psychological Bulletin, 117 (3), 450- 468. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,725 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,596 |