تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,927 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,145 |
اثربخشی آموزش حل مسئله ریاضی با روش بازی بر انگیزش درونی حل مسئله در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 24، آبان 1396، صفحه 26-41 اصل مقاله (231.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2017.575 | ||
نویسندگان | ||
ایمان ا.. بیگدلی1؛ عباس عبدالحسینزاده* 2؛ محمدعلی محمدیفر3؛ علیمحمد رضایی* 3 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
یکی از مشکلات دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی کمبود یا عدم انگیزش برای حل مسئله ریاضی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله ریاضی با روش بازی بر انگیزش درونی حل مسئله در دانشآموزان مبتلا به اختلال یاد گیری ریاضی بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه این مطالعه شامل تمام دانشآموزان دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی شهر تربت حیدریه در سال تحصیلی 95-1394بود. نمونه شامل 32دانشآموز دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود که به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهی انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون هوش وکسلر برای کودکان، آزمون تشخیصی کی مت و پرسشنامه معلم ساخته انگیزش درونی و علاقه به حل مسئله بود. کودکان گروه آزمایش 8 جلسه یک ساعته آموزش حل مسئله ریاضی مبتنی بر بازی را دریافت کرد؛ در حالی که گروه گواه مداخلهای را دریافت نکرد. پسآزمون روی هر دو گروه اجرا شد. برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که آموزش حل مسئله ریاضی با روش بازی بر انگیزش درونی حل مسئله دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی موثر بود؛ لذا این روش می تواند به عنوان یک روش مداخله مناسب برای افزایش انگیزش نسبت به حل مسئله ریاضی به کار رود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری ریاضی؛ حل مسئله؛ انگیزش درونی؛ آموزش مبتنی بر بازی | ||
مراجع | ||
آموزش و پرورش ایالت بریتیش کلمبیا (2011). اختلالات یادگیری، راهبرد هایی برای معلمان (ترجمهی معصومهی خسروی و عباس عبدالحسینزاده(1394). سمنان: انتشارات دانشگاه سمنان استرنبرگ، رابرت. (2006). روانشناسی شناختی ترجمهی کمال خرازی و الهه حجازی(1387). تهران: انتشارات سمت. اسپالدینگ، چری . ال .(1992). انگیزش در کلاس درس. ترجمهی حسن یعقوبی و ایرج خوشخلق، (1377). تبریز: دانشگاه تربیت معلم. اسلاوین، رابرت. ای .(1387). روان شناسی تربیتی. نظریه ها و کاربست. (ترجمه ی یحیی سید محمدی). تهران: روان. السون، متیو. اچ و هرگنهان، بی. آر. (2009). مقدمهای بر نظریههای یادگیری(ویرایش هشتم). ترجمهی علی اکبر سیف (1390) .تهران: دوران. بیگدلی، ایمان ا...؛ محمدیفر، محمدعلی؛ رضایی، علیمحمد و عبدالحسینزاده، عباس. (1395). اثر آموزش حل مسئله ریاضی با روش بازی بر توجه، حل مسئله و خودکارامدی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی. مجله پژوهش در یادگیری آموزشکاهی و مجازی،4(2). 52-41. تامس، رابرت موری. (1385). نظریههای نوین در تحول انسان. ترجمهی حامد برآبادی و حمیدرضا آقامحمدیان. تهران: نی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد). ریو، جان مارشال .(2005). انگیزش و هیجان. ترجمه ی یحیی سید محمدی(1385). تهران: ویرایش. شهیم، شیما. (1383). مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر برای کودکان. انطباق و هنجاریابی شیراز. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز. علاییخرایم، رقیه؛ نریمانی، محمد و علاییخرایم، سارا. (1391). مقایسهی باورهای خودکارآمدی و انگیزهی پیشرفت در میان دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(3)، 104- 85. . قرائی، نفیسه و فتح آبادی، جلیل.(1392). اثربخشی بازی درمانی عروسکی بر ارتقای مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی دچار نشان گان داون.فصلنامه ی روان شناسی کاربردی،2(26)،40-25. محمداسماعیل، الهه و هومن، حیدرعلی (1381). انطباق و هنجار یابی آزمون ریاضیات ایران کی مت. تهران: انتشارات آموزش و پرورش استثنایی کشور. نریمانی، محمد و وحیدی، زهره. (1392). مقایسهی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزتنفس در میان دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری،3(1)،91-78. هالاهان، دانیل پی؛ کافمن، جیمز.ام و پولین، پیچ سی.(2009). یادگیرندگان استثنایی (ترجمهی علی مشهدی، سعید تیموری و نادر باقری(1393). مشهد: به نشر. American psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical Manual Disorders. DSM - Fifth Edition.
Bailey, D.H ; sigler,R.S ; & Geary,D.C.(2014).Early predictors of middle school fraction knowledge.Developmental. Science,10,775-785.
Chung–Hung, L.(2013). Game–based remedial instruction in mastery Learning for upperprimary school student. Journal of Educational Technology & society,16(2),271-281.
Clark,C.(2006).Therapeutic advantages of play.Mahwah,Nj;Lawrence Erlbaum.
Clements,D.H;sarama,j,spitler,M;lange,A.A; & wolfe,C.B.(2011).mathematics learned by young children in an intervention based on learning trajectories.Journal for Research in Mathematics Educution,42,127- 166.
Geary,D.C.(2011).cognitive predictors of achievement growth in mathematics: A five year longitudinal.Devpsychol,47(6),1539-1552.
Geary,D. C.(2013). Consequences, characteristics and causes of mathematical Learning disabilities and persistent low achievehen . J Dev-Be ha Pediatr. 32(3), 250,253.
Saad, s ; dandashi, A; Aljaam, j. M; & saleh, M .(2015). The multime dia – Based Learning system Improved cognitive skills and motivation of disabled children with a very hight rate. Educational Technology & society, 18(2), 366- 379.
Wong, T. & Tang, J .(2015). Identification of children with mathematics learning disabilities (MLD) using Latent class growth analysis. Res Dev Disabil.35(11),2906-20. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,624 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,675 |