تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,126 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,535 |
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه در ارتقای خودپنداره ی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 80-98 اصل مقاله (220.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d-2-1-91-11-5 | ||
نویسندگان | ||
زهرا ترازی* 1؛ ملوک خادمی2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا(س) | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س) | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه بر ارتقای خودپندار هی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان دارای اضطراب امتحان انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پی شآزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه ی آماری مورد مطالع هی کلیه ی دانش آموزان دختر پایه ی اول تا سوم مقطع دبیرستان شهر تهران بودند. 20 دانش آموز دارای اضطراب امتحان پس از اجرای آزمون تشخیصی(پرسش نامه ی اضطراب به شیوه ی نمونه گیری خوشه ای به طور تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و (TAS امتحان به عنوان پیش آزمون، پس آزمون و (PMSPS) کنترل به طور برابر( 10 نفر) قرار گرفتند. مقیاس خودپنداره پی ریت پیگیری به کار برده شد. آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه در طول 12 جلسه هفته ای دوبار برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. داده ها با روش تحلیل واریانس با انداز هگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نمرات خودپنداره در آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل ب هطور معناداری افزایش داشت. آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه تأثیر قابل ملاحظه ای در ارتقای خودپندار هی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان دارد. نتایج این پژوهش، برای تحقیقات آینده در زمینه کاربرد راهبردهای یادگیری و مطالعه در پیشگیری از اضطراب امتحان و بهبود سلامت روان دانش آموزان تلویحاتی را در بردارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ خودپنداره؛ راهبردهای یادگیری و مطالعه | ||
مراجع | ||
امیری مجد، مجتبی ( 1386 ). بررسی میزان شیوع اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه آزاد ابهر و اثربخشی روش شناختی درمانی در کاهش آن. طرح تحقیق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر. ابوالقاسمی، عباس ؛ مهرابی زاده؛ هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین ( 1383 ). اثربخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدایی منظم در دانش آموزان مبتلا به .51-63 ،(1) اضطراب امتحان. مجل هی روا نشناسی، 8 تقی زاده، محمد( 1390 ). باد ب یآرام نوجوان . ی اصفهان: نشر یکتا. . 31-60 ،(1) دادستان،پریرخ ( 1374 ). سنجش و درمان اضطراب امتحان. مجل هی روا نشناسی، 1 رجبی، سعید؛ ابوالقاسمی، عباس و عباسی، مسلم ( 1391 ). نقش عزت نفس و اضطراب امتحان در پیش بینی -62 ،(3) رضایت از زندگی دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی . مجل هی ناتوان یهای یادگیر ی، 1 .46 زارع، حسین؛ احمدی ازغندی ، علی؛ نوفرستی، اعظم و حسینیانی، علی ( 1391 ). اثر آموزش فراشناختی حل .40-58 ،(2) مسأله بر ناتوانی های یادگیری. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 2 سیف، علی اکبر( 1387 ). روان شناسی پرورشی. تهران: نشر آگاه. صبحی قراملکی، ناصر ( 1385 ). اثربخشی دو روش شناخ تدرمانی و آموزش مهار تها ی مطالعه و تعامل آنها با عز تنفس و خودپنداره در کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگا ههای دولتی شهر تهرا . ن پایان نامه ی دکتری رشته ی روان شناسی دانشگاه تربیت مدرس. اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه در ارتقای خودپنداره ی دانش آموزان ... 96 صبحی قراملکی، ناصر؛ رسول زاده، سیدکاظم؛ و آزادفلاح، پرویز و فتحی آشتیانی، علی( 1387 ). بررسی اثربخشی شناخ تدرمانی و آموزش مهارت های مطالعه در درمان دانشجویان مبتلا به اضطراب امتحان. .37-60 ،(11) فصلنام هی روا نشناسی دانشگاه تبریز، 3 کارشکی، حسین؛ امین یزدی، سیدامیر و افتراعی طوس، غلام حیدر( 1390 ). مقایسه ی اثربخشی آموزش هوش هیجانی و راهبردهای یادگیری در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان. پژوه شنام هی مبانی .105-118،(2) تعلیم و تربیت، 1 غباری بناب، باقر؛ افروز، غلامعلی؛ حسن زاده، سعید؛ بخشی، جعفر و پیرزادی، حجت( 1391 ). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی تفکر مدارانه و خود نظارتی بر درک مطلب دان شآموزان با مشکلات .77-97 ،(2) خواندن. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 1 لاهیجانیان، اکرم الملوک؛ امیری، شعله و مولوی، حسین( 1387 ). روایی و پایایی پرسش نامه ی خودپنداره ی .29-40 ، نوجوانان. مجل هی روا نشناسی، 1 مهرابی زاده هنرمند، مهرناز؛ نجاریان، بهمن؛ ابوالقاسمی، عباس و شکرکن، حسین( 1379 ). بررسی میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان در رابطه با خودکارآمدی، خودپنداره و جایگاه مهار آنها با توجه به .55-72 ،(1-2) متغییر هوش. مجل هی علوم تربیتی و روا نشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 ولی محمدی، مریم( 1381 ). بررسی رابط هی بین جه تگیری هدفی با راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان در دان شآموزان دختر و پسر سال دوم راهنمایی شهر تهران، پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی دانشگاه الزهرا(س). Bandalos, D. L., & Yates, K. (1995). Effects of math self-concept, perceived self-efficacy, and attributions failure and success on test anxiety. Journal of Educational Psychology, 87, 611-623. Benson, J., Bandalos, D. L., & Hutchinson, S. (1994). Modeling test anxiety among males and females. Anxiety, Stress and coping, 7, 137-148. Bonaccio, S., & Reeve, C. L.(2010). The nature and relative importance of students perceptions of the sources of test anxiety. Learning and Individual Difference, 20, 617- 625. Callahan, RE. (2001). A multidimensional approach to test anxious students: Does locus of control and self-concept increase with anxiety decrease in test skill. [Dissertation]. Florida: University of carlos Albizu. Cosden, M., Brown, C., Flliot, K. (2002). Development self-understanding and self-concept in students with test anxiety disorders. Wong, BY, Donahue, MC, editors. The social dimensions of test anxiety disorders: Essays in honor of Tanis Bryan. Feral, J., Valcke, M. & Cai, Y. (2009). Academic self-efficacy and Academic self-concept: Reconsidering structural Relationships. Learning and Individual Differences, 19, 499- 505. Feral, J., Valcke, M. & Schayten, G. (2010). Student model of learning and their impact on study strategies. Journal of society for Research In Higher Education, 34(2), 185-202. Fletcher, JM., Coulter, WA., Reschly, DJ., & Vaughn, S. (2004). Alternative approaches to the definition of anxiety disorders: Some questions and answers. Journal of Educational Psychology, 54(2), 304-31. Gaswami, V., Bryant, P.(2005). Gender differences in use as study skills and improve selfesteem in students with writing problems.[Dissertation]. Capella university. Grolink, WS., Ryan, RM.(1990). Self- perceptions and adjustment in students with test anxiety disorder. A multiple group comparison study. Journal of Educational Psychology, 23(3), 117-84. Harter, S. (1993). Causes and consequences of low self-concept in adolescents. Baumeister, R, editors. Self-concept: The puzzle of low self-regard, New York: Plenum. Hill, Kennedy T. & Wigfield, A. (2009). Test Anxiety: A Major Educational Problem and What Can Be Done about It. The Elementary School Journal, 12(1),105-126. Hembree, R. (1988). Correlation, causes, effects and treatment of test Anxiety. Review of Educational Research, 47-77. Hettema, JM., Neale, MC. (2001). A review and meta analysis of the effect test anxiety disorder in self-concept. American Journal of Psychiatry,158, 101-125. James, SL. (2002). Self-concept in student with test anxiety disorder. Review of Educational Research .45: 700-714. Jing, H. (2007). Analysis on the relationship among test anxiety, self-concept and academic competency. Jan, 5(1), 48-51. LaGreca, AM., Stone, WL. (2001). Status and achievement students with test anxiety disorder: Confounding variables in the study of student social status, self-concept, and behavioral functioning. Journal of School Psychology, 23(8), 483-490. Liebert, RM. (2005). Effects of study skills in the reduction of test anxiety. J consult clin psychol, 33, 240-4. Levinson, HN. (2001). Self-concept improve in test anxious students. Paper presented at the American Psychological Association, San Francisco, and CA. McReynolds, R. A., Morris, R. J. & Cratochwill, T.(1983). Cognition- behavior approaches in educational setting. New York: Guilford Pross. Meadan, H,. Halle, JW.(2004). Social perceptions of students with test anxiety disorders who differ in social status. Review of Educational Research, 19(2),71-82. Meichenbum, D. (1977). Cognitive- behavior modification. NewYork: Pleum. Naveh-Benjamin, M. (1991). A comparison of Training Programs Intended for Different Types of Test Anxious Students. Journal of Educational Psychology, 83(1), 134-139. Sapp, M. (1999). Test Anxiety, Applied research,assessment and treatment interventions, Lanham, USA:Wisconsin University Press of American. Sideridis, G. D. (2007). International approaches to anxiety disorders: more Alike or more different? Research into classroom processes. New York: Teachers College Press, 22(2), 210-215. Sud, A., Sharma, S. (2001).Two short-term study interventions for the reduction of test anxiety. Anxiety Res, 3(2), 131-137. Tobias, S. (1986). Anxiety and cognitive processing of instruction. In R. Schwarzer(Ed), Self Related cognition in anxiety and motivation. Hillsdale, NJ: Erlbau, 35-54. Vaughn, S., Elbaum, B. & Boardman, A. (2001). The social functioning of student with test anxiety disorders: implications for inclusion. Except: spe Educ J, 9(1-2), 47-65. Weinstein, CE., Husman, J., & Dierking, DR. (2000). Self-regulation interventions with a focus on learning strategies. In: Boekaerts M, Pintrich PR, Zeidner M. Handbook of self regulation. New York: Academic Press. Zeidner, M.(1992). Statistics and mathematics anxiety in social science students. British Journal of Educational Psychology, 61, 319-328. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,570 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,285 |