تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,570 |
اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، شهریور 1396، صفحه 44-63 اصل مقاله (220.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2017.567 | ||
نویسندگان | ||
عصمت رادمنش* 1؛ اسماعیل سعدی پور2 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف از اجرای پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان شهر تهران بود. با روش پژوهشی نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون از بین کلیه دانشآموزان پایه دوم دبیرستان دختران منطقه 18 شهر تهران که مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 94-93 بودند تعداد 30 نفر از دانشآموزان پایه دوم از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا بر روی دوگروه پرسشنامهی انگیزش پیشرفت هرمنس اجرا شد، و معدل نوبت اول افراد مشخص شد، سپس بر گروه آزمایش برنامه آموزشی مهارتهای اجتماعی طی هشتجلسه یک ساعته انجام و گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی دریافت نکردند، در پایان مجدداً پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس اجرا و معدل نوبت دوم مقایسه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد، انگیزش و پیشرفت تحصیلی، گروه آزمایش از دانشآموزان که تحت تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی قرار گرفتهاند نسبت به گروه کنترل، بیشتر است. از یافتههای این پژوهش میتوان برای بهبود پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان استفاده کرد. بنابراین میتوان گفت، هدف همهی فعالیتهای آموزشی بهبود انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است که در سایه آموزش مهارتهای اجتماعی میتواند افزایش معناداری داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت اجتماعی؛ انگیزش پیشرفت؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
پاکدامن ساوجی، آذر؛ گنجی، کامران و احمدزاده، محمود (1392). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامهی علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، 12(47)، 265-245. جناابادی، حسین (1395). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس کودکان دارای اختلال یادگیری کلامی و کودکان دارای اختلال یادگیری غیرکلامی. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 6(2)، 82-70. جاهد مطلق، عذرا؛ یونسی، سید جلال؛ ازخوش، منوچهر و فرضی، مرجان. (1394). اثربخشی آموزش تابآوری بر فشار روانی دانشآموزان دختر دبیرستانی ساکن خوابگاه. مجله ی روانشناسی مدرسه، 4(2)، 21-7. حسین خانزاده، عباسعلی (1388). آموزش مهارتهای اجتماعی بر کودکان و نوجوانان. تهران، انتشارات رشد فرهنگ. رضایی، سعید (1395). تدوین برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی و بررسی اثربخشی آن بر کفایت اجتماعی کودکان با اختلال یادگیری غیرکلامی و اختلال اتیسم عملکرد بالا. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 6(4)، 82-67. سیف، علی اکبر. (1390). روانشناسی پرورشی. تهران: نشر دوران. صبحی قراملکی، ناصر (1395). اثربخشی آموزش به روش خودآموزی کلامی بر بهبود پردازش هیجانی و مهارت اجتماعی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 5(3)، 88-71. صدری دمیرچی، اسماعیل و اسماعیلی قاضی ولوئی، فریبا (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان و مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 5(4)، 86-59. صفرزاده، مریم (1389). اثربخشی آموزش مهارهای اجتماعی بر کاهش احساس تنهایی زنان سرپرست خانوار. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. کارتلج، جی و میلبون (1386). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان، ترجمه نظری نژاد 1385، مشهد: آستان قدس رضوی. فرهنگی، عبدالحسن و عبدالعلیان، مریم (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودپنداره و حساسیت اضطرابی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 5(4)، 58- 43. نریمانی، محمد؛ پورعبدل، سعید و بشرپور، سجاد (1395). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 6(1)، 140-121. هالاهان، لوویر؛ جان، کافمن؛ ویس، مارگارات و الیزابت، مارتینز. (1392). اختلالات یادگیری: مبانی، ویژگیها و تدریس مؤثر. ترجمه علیزاده. تهران: ارسباران. Amerikaner, M. & Summerlin, M. L., (1982). Group counseling with learning disabled children: effects of social skills and relaxation training on self-concept and classroom behavior. Journal Learning Disability. 15 (6): 340-300.
Barry, M. M., Clarke, A. M., Jenkins, R. & Patel, V. (2013). A systematic review of the effectiveness of mental health promotion interventions for young people in low and middle income countries. BMC Public Health;13:835-860.
Bayrami, M. & Moradi, A. R. (2007). The Effect of teaching social skills on competence of students (felner model). Journal of Psychology. 1(4):47-67. (Persian).
Bierman, K, L., Furman, W. (1984). The effects of social skills training and peer involvement on the social adjustment of preadolescents. Child Development. 55 (1): 151-62.
Coppersmith, J-B., & Dodge, K. A .(2004). Preadolescent peer status aggression and schod adjustments predictors of externalizing problems in adolescence child Development, 1, 1350-1362.
Dorudian, Z. (2011). The impact of role-playing technique on social adjustment and academic achievement in dyscalculia students of Tehran province, academic year 87-88. Journal of Psychology of Exceptional Individuals. 1(2):85-101. (Persian).
Elksnin, L. K, Elksnin, N. (2005). Teaching Social Skills to Students with Learning and Behavior Problems, Intervention in School and Clinic, 33 (3): 131-140.
Groben, M. perren, S. Stadelman, S. Klitzing, k. (2011). E motional symptoms from kinder garden to middle childhood associations with self-and other- oriented Social skills Eurchild Addotes psychiatry, 20: 3-15.
Gresham, F.M., Watson, T.S. & Skinner, C. H. (2001). Functional behavioral assessment: Principles, procedures, and future directions, School Psychology Review, 30(2), 156-172.
Gresham, F. M., Van, M. B., & Cook, C. R. (2006). Social skills training for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition deficits in at-risk students, http/www.Proquest.com.
Huan, V. S., Quek, G. C. L., Yeo, L. S., Ang, R. P., & Chong, W. H. (2012). How teacher-student relationship influenced student attitude to teachers and school.. Asia-Pacific Education Researcher., 21,(4), 151-159.
McIntosh, R., Vaughn, S., Zaragoza, N. (1991). A review of social interventions for students with learning disabilities. Journal Learning Disability, 24 (8) :451-8.
Momeni, S., Barak, M., Kazemi, R., Abolghasemi, A., Babaei, M., Ezati, F. (2012). Study of the Effectiveness of Social Skills Training on Social and Emotional Competence among Students with Mathematics Learning Disorder. Creative Education; 3(8):1307-1322.
Narimani, M., Pourabdol, S. & Basharpoor, S (2016). The effectiveness of acceptance/ commitment training to decrease social anxiety in students with specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 6 (1), 121-140. (Persian)
Talvio, M., Berg, M., Litmanen, T. & Lonka, K. (2016) The Benefits of Teachers’ Workshops on Their Social and Emotional Intelligence in Four Countries. Creative Education, 7, 2803-2819.
Spence, S. H. (2003) Social Skills Training with children and Young people: Theory, Evidence and practice child and Adolescent mental Health Volume 8. No. 2/pp. 84-96. School of Psychology University of Queensland Australia.
Vincent, C., Horner, R. H., & Sugai, G. (2002). Developing Social. Competence foe all students Eric clearinghouse on Disabilities and Gifted Education Arlington. Va. Eric OSEP special project.
Wenzel, V. Weichold, K. & Silbereisen, R. (2009), The Life Skills program IPSY. Positive influence on school bonding and prevention of substance misuse, Journal of Adolescence, 32, 1391-1401.
Waenes, E. D. Sheridan, S. M., Geske, J. & Warnes, W. A. (2005). A contextual approach to the assessment of social skills Identifying meaningful behaviors for social competence. Psychology in school 42(2), 233-247. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,749 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,050 |