تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,889 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,124 |
مقایسه نارساییهای شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی در دانش-آموزان با و بدون نارسایی در حساب | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 23، شهریور 1396، صفحه 153-168 اصل مقاله (189.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2017.563 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی1؛ سید جواد دریادل* 2؛ ناصر صبحی قراملکی3؛ نیلوفر میکائیلی3 | ||
1استاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه نارساییهای شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی در دانشآموزان با و بدون نارساییدر حساب انجام گرفت. روش این پژوهش، علی- مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر مقطع سوم راهنمایی با و بدون نارسایی در حساب شهر اردبیل در سال تحصیلی 93-92 تشکیل دادند. آزمودنیهای پژوهش شامل 20 دانشآموز پسر مبتلا به نارسایی حساب بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و از طریق آزمون ریاضی کیمت تشخیص و انتخاب شدند و20نفر از دانشآموزان بهنجار نیز به شیوه همتاسازی انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس نارساییهای شناختی، پردازش هیجانی و آزمون رنگ-کلمه استروپ استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین دو گروه از دانشآموزان نارسایی حساب و بهنجار در زمینه نارساییهای شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی تفاوت معنیداری وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که دانشآموزان نارسایی حساب کندتر از همسالان خود محرکهای محیطی را جذب میکنند و شبیه کودکان کوچکتر عمل میکنند و همواره مشکلاتی را در زمینه نارساییهای شناختی و پردازش هیجانی دارند. بنابراین مدیران و معلمان بایستی از راهبردهایی جهت تقویت نارساییهای شناختی، پردازش هیجانی و افزایش توجه استفاده کنند تا کمبودهای یادگیری ریاضی را در این دانشآموزان جبران کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
نارسایی شناختی؛ پردازش هیجانی؛ توجه انتخابی؛ نارسایی حساب؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس (1386). بررسی ارتباط باورهای فراشناختی و مذهبی با شکستهای شناختی در میانسالان و سالمندان. گزارش تحقیق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی. اصلیآزاد، مسلم و یارمحمدیان، احمد (1391). اثربخشی آزمون فراشناخت بر بهبود عملکرد ریاضی کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجلهی تازههای علوم شناختی، 1(53)، 52-41. بشارت، محمدعلی (1387). نارسایی هیجانی و سبکهای دفاعی. مجلهی علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی، (2) 3، 190-181. بهرامی خوندابی، فاطمه (1386). افزایش مهارتهای عاطفی دانشآموزان از طریق آموزش پردازش هیجانی. سومین کنگره نوروسایکولوژی ایران، اصفهان. ربیعی، ژاله (1387). بررسی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و نقص توجه، ناتوانیهای یادگیری و کودکان بهنجار. پایاننامهی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی. سلیمانی، اسماعیل؛ زاهد بابلان، عادل؛ فرزانه، جبرائیل و ستوده، محمدباقر (1390). مقایسهی نارسایی هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(1)، 93-78. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله (1388). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: نشر ارسباران. عابدی، احمد؛ پیروز زیجردی، معصومه؛ یارمحمدیان، احمد (1391). اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 2(1)، 106-92. عابدی، احمد؛ فراهانی، حجتاله و باقرزاده، بنفشه (1389). مقایسه ویژگیهای عصب-روانشناختی کودکان با ناتوانیهای یادگیری ریاضی و عادی دوره دبستان. مجلهی روانشناسی معاصر، 5 (2)، 58-47. قمری، حسین؛ ایمانی، حسن؛ برهمند، اوشا (1389). بررسی نقص پردازشهای شناختی و هیجانی در افراد مبتلابه اختلال وسواس فکری-عملی. پایاننامهی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. کیامرثی، آذر و ایل بیگی قلعه نی، رضا (1391). ارتباط احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی با رضایت از زندگی در دانشآموزان ADHD دختر دارای نشانههای. مجلهی روان شناسی مدرسه، 1(1)، 92-76. گنجی، مهدی (1392). آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5 . نشر: ساوالان عباسی، مسلم (1395). مقایسه سبکهای مقابلهای و پردازش هیجانی دانشآموزان تیزهوش و عادی مقطع متوسطه. مجله ی روان شناسی مدرسه، 5(3)، 147-132. لطفی، صدیقه (1389). نقش قضاوت اجتماعی و پردازش هیجانی در پیش بینی واکنش پذیری زنان دارای فوبی اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی. محمد اسماعیل، الهه و هومن، حیدرعلی (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضی کیمت. چاپ سوم، تهران: انتشارت سازمان آموزش و پرورش کشور. نریمانی، محمد؛ عباسی، مسلم؛ بگیان کوله مرز، محمدجواد و رضایی فرد، اکبر(1394). مقایسه اثر بخشی آموزش های کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشگری و حواس پرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی، مجله پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 9(22)، 1-22. نریمانی، محمد (1391). اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 2(2)، 122-101. Abedi, A., Pirooz Zijerdi, M., Yarmohammadian A. (2012). The effectivness of training attention on mathematical performance of students with mathematics learning disability. Journal of Learning Disabilities, (2):1/92-106. (Persian)
Abolghacmi. A. (2007).The relationship between religious beliefs and cognitive failure in middle-aged and elderly. Research report, University of Mohaghegh Ardabili. (Persian)
Alizadeh, H. (2004). Attention Deficit–Hyperactivity disorder. Tehran: Roshd publishinghouse.
Ashori A, Vakili Y, Bensaeeid S, Nouei Z (2009). Beliefs psychological and general health in students.Men Health J;11(1): 15-20. (Persian)
Asli-Azad, M. Yarmohamadeian, A. (2012). The Effect of Metacognition Training and Perception of Spatial Relationship on Improvement of Mathematical Operation in Children with Mathematics Learning Disabilities. Journal of Clinical sychology, 2 (14), 61-71. (Persian)
Auerbach, J. G., Gross-Tsur, V., Manor, O., &Shalev, R. S. (2008). Emotional andbehavioral characteristics over a six year period in youths with persistent and nonpersistentdyscalculia.Journal of Learning Disabilities, 41, 263–273.
Backer, R. et al. (2007).Development of an Emotional processing. Journal of psychosomatic research, 4(62), 167-178.
Bahrami Khundab, F. (2007). Increase students' emotional skills through training in emotional processing. Third Congress of Neuropsychology Iran, Isfahan. (Persian)
Bender, W. N. (1987).Behavioral indicators of temperament and personality in the inactive learner.Journal of Learning Disabilrites, 20(3), 280 -286.
Besharat,M. (2008). alexithymia and Defense Styles. Journal of Fundamentals of Mental Health . 3(39), 181-190. (Persian)
Broadbent, D. E., Cooper, P. J., Fitzgerald, P. F., & Parkes,K. R. (1982). The cognitive failures questionnaire (CFQ) andits correlates.British Journal of Clinical Psychology, 21(1),1–16.
Bull, R., &Scerif, G. (2001). Executive function as a predictor of children’s mathematics ability: Inhibition, switching and working memory. Developmental Neuropsychology, 15, 421–442.
Dowker, A. (2005). Early identification and intervention for student with mathematics difficulties. Journal of learning Disabilities, 38 (4), 324-332 .
Epsy. K.A., McDiarmid, M.M., Cwik. F., Stalets, M. M., Hamby, A, &Senn, T. (2004).The contribution of executive funection to emergent mathematic skill in preschool children.Developmental Neurophysiology, 26, 465-486.
Fletcher, J.M., Lyon, G.R., Fuchs, L.S., & Barnes, M. A. (2007).Learning disabilities:Fromidentifcation to intervention. New York: Guilford Press .
Ganji, M.(2013). Psychopathology according to DSM-5. Publication: Savalan. (Persian)
Gathercole, S. E., Lamont, E., &Alloway, T. P. (2006).Working memory in the classroom.Applied Cognitive Psychology, 7, 11–21.
Geary, D. C. (1993). Mathematical disabilities: Cognitive,neuropsychologicaland_genetic components. Psychological Bulletin, 114, 345–362.
Geary,D.C.(2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological and genetic components. Learning and Individual Differences, 20 (2), 130-133 .
Gersten, R., Jordan N. &Flojo, JR. (2005).Early identification and Intervention for students with mathematics difficulties.Journal of Learning Disability. 2005; (38), 293-304.
Ghamari, H., Emani, H., Brhmnd, U (2010). Evaluation of cognitive and emotional processing deficits in patients with obsessive-compulsive disorder. Master's thesis in psychology, University of Mohaghegh Ardabili. (Persian)
Jordan N C, Glutting J, Ramineni C. )2010(.The importance of number sense to mathematics achievement in first and third grades. Learning and Individual Differences; 20(2): 82-8.
Landerl, K., Fussenegger, B., Moll, K., &Willburger, E. (2012). Dyslexia and dyscalculia: Two learning disorders with three different cognitive profiles. Journal of Experimental Child Psychology, 4(3), 234-244.
Lotfi, S. (2010). The role of social judgment and emotional processing in predicting the reactivity of women with social phobia. Master Thesis General Psychology, University of Mohaghegh Ardabili. (Persian)
Mazzocco MM, Hanich LB. )2010(. Math achievement, numerical processing, and executive functions in girls with Turner syndrome: do girls with turner syndrome have math learning disability? Learning and Individual Differences; 20(2): 70-81.
McCloskey, G., Perkins, L., &Divner, B. (2009).Assessment and intervention for executive function difficulties. New York: Rutledge Press .
Meltzer, L. (Ed.) (2007). Executive function in education: From theory to practice. New York: Guilford Press.
Meyer ML, Salimpoor VN, Wu SS, Geary DC, Menon V. (2010).Differential contribution of specific working memory Components to Mathematics Achievement in 2nd and 3rd Graders.Learning and Individual Differences; 20(2): 101-9.
Mohammad Ismail, E. and H., Ali (2002). Adaptation and standardization of Key Math Test. Third Edition, Tehran: Publications Department of Education of the country. (Persian)
Mitrushina, M., Boone, K. B., Razani, J., D'Elia, L. F. 2005.Handbook Normative Data for Neuropsychological Assessment. New York: xford University Press, Inc.
Murphy, C. F. B., &Schochat, E. (2012). How auditory temporal processing deficits relate to dyslexia. Brazilian Journal of Medical and Biological Research, 42(7), 647-654.
Narimani, M. (2013). The effectivness of impulse control training on emotional processing, impulsivity and distractibility of students with dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 2(2), 101-122. (Persian)
Parker, J.D., Taylor, R.N., Eastabrook, J.M., Schell, S.L., & Wood, L.M. (2008), Problem Gambling in Adolescence: Relationships with Internet Misuse, Gaming Abuse and Emotional Intelligence, Personality and Individual Differences, 45(7), 174-180.
Rabii, J. (2008). Evaluation executive functions in children with attention deficit hyperactivity disorder, learning disabilities and normal children. Master's thesis in General Psychology, University of Mohaghegh Ardabili. (Persian)
Raghubar, K., Cirino, P., Barnes, M., Ewing-Cobbs, L., Fletcher, J., & Fuchs, L. (2009).Errors in multi-digit arithmetic and behavioral inattention in children with math difficulties.Journal of Learning Disabilities, 42, 356−371.
Rourke, B. P. (1993). Arithmetic disabilities, specific and otherwise: A neuropsychological perspective. Journal of Learning Disabilities, 26(7), 214-226.
Saif Naraqi, M, Naderi, E (2009). Psychology and Education of Exceptional Children. Tehran: Publication Arasbaran. (Persian)
Soleymani1, E. Zahed Babolan, A. Farzaneh, J. & Setoudeh, M. B. (2011). A comparison of alexithymia and the social skills in students with and without learning disorders. Journal of Learning Disabilities. 1,78-93. (Persian)
Strategy choices in simple and complex addition: Contributions of working memory and counting knowledge for children with mathematical disability. Journal of Experimental Child Psychology, 88, 121–151.
Sterr, A. M. (2003). Attention performance in young adults with learning disabilities Learning and Individual Differences, 14, 125-133 .
Van der Sluis, S., de Joung, P. F., & Van der Leij, A. (2003).Inhibition and shifting in children with learning deficits in arithmetic and reading.Journal of Experimental, 16, 327-375.
Wallace, J. C. (2004). Confirmatory factor analysis of thecognitive failures questionnaire: Evidence for dimensionalityand construct validity. Personality and Individual Differences, 37, 307–324. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,064 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,504 |