تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,143 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,542 |
مقایسه ی ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 62-79 اصل مقاله (218.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d-2-1-91-11-4 | ||
نویسندگان | ||
محمد بهرامی* 1؛ عباس ابوالقاسمی2؛ محمد نریمانی3 | ||
1کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار بود. این مطالعه از نوع ع لّی- مقایسه ای است. نمونه ی این پژهش 100 دانش آموز دارای اختلال اضطراب اجتماعی و 100 دانش آموز بهنجار مقطع دبیرستان شهر پاوه بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس اضطراب اجتماعی کودکان و نوجوانان، مقیاس رفتارهای ایمنی و مقیاس ادراک از خود استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که ادراک از خود در دانش آموزان دارای نشان ههای اختلال اضطراب اجتماعی در مقایسه با گروه بهنجار مختل تر بود. همچنین رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی بیشتر از گروه کنترل بود. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که رفتارهای ایمنی و ادراک از خود 22 درصد از واریانس نشان ههای اختلال اضطراب اجتماعی را در دانش آموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی تبیین میکنند. این نتایج بیان می کند که ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در پیش بینی نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی دانش آموزان تأثیرگذار هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال اضطراب اجتماعی؛ ادراک از خود؛ رفتارهای ایمنی | ||
مراجع | ||
انجمن روان پزشکی آمریکا ( 2000 ). متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ترجمه ی محمد رضا نیکخو و هامایا آوادیس یانس. ( 1381 )، تهران: انتشارات سخن. .IV-TR دادستان، پریرخ؛ اناری، آسیه و صالح صدق پور، بهرام ( 1386 ). اختلال اضطراب اجتماعی و نمایش .115-123 ،(14) درمانگری. فصلنام هی روا نشناسی ایران، 4 رضایی جمالویی، حسن ( 1389 ). مقایس هی پذیرش همسالان، سازگاری و ادراک از خود در دان شآموزان دارای ناتوان یهای یادگیری و کودکان عاد . ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی. دانشگاه محقق اردبیلی. قمری، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی، هیوا( 1391 ). اثربخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه ی کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی. .98-115 ،(2) مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 1 نریمانی، محمد( 1391 ). اثربخشی آموزشی کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکان شوری و حواس پرتی .101-122 ،(2) دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 2 Barlow, D. H. (2008). Clinical handbook of psychological disorders: a step-by-step treatment manual: The Guilford Press. Beidel, D. C. & Turner, S. M. (2007). Shy children, phobic adults: nature and treatment of social anxiety disorder. Washington, DC: American Psychological Association. Cuming, S., Rapee, R., Kemp, N., Abbott, M., Peters, L. & Gaston, J. (2009). A self-report measure of subtle avoidance and safety behaviors relevant to social anxiety: Development and psychometric properties. Journal of Anxiety Disorders, 23, 879–883. Dalrymple, K. L. & Zimmerman, M. (2011). Age of onset of social anxiety disorder in depressed outpatients. Journal of Anxiety Disorders, 25, 131–137. Furukawa, T. A., Chen, J., Watanabe, N., Nakano, Y., Ietsugu, T., Ogawa, S., Funayama, T. & Noda, Y. (2009). Videotaped experiments to drop safety behaviors and selffocused attention for patients with social anxiety disorder: Do they change subjective and objective evaluations of anxiety and performance?. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 40, 202–210. Harter, S. (1985). Harter's Self-Perception Profile for Adolescents: Reliability, Validity, and Evaluation of the Question Format. Journal of Personality Assessment, 65(1), 100-116. Heimberg, R. G., Stein, M. B., Hiripi, E., Kessler, R. C. (2000). Trends in the prevalence of social phobia in the United States: a synthetic cohort analysis of changes over four decades. European Psychiatry, 15, 29-37. Hofmann, S. G., Otto, M. W. (2008). Cognitive Behavioral Therapy for Social Anxiety Disorder, Evidence-Based and Disorder-Specific Treatment Techniques: Routledge, Taylor & Francis Group. Hofmann, G. (2007). Cognitive Factors that Maintain Social Anxiety Disorder: a Comprehensive Model and its Treatment Implications. Cognitive Behaviour Therapy, 36: 4, 193 - 209. Hofmann, S. G., Heinrichs, N. (2003). Differential Effect of Mirror Manipulation on Self- Perception in Social Phobia Subtypes. Cognitive Therapy and Research, 27, (2), 131–142. Hofmann, S. G; Moscovitch, D. A., Kim, H., Taylor, A. N. (2004). Changes in Self- Perception During Treatment of Social Phobia. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72 (4), 588–596. Iancu, I., Sarel, A., Avital, A., Abdo, B., Joubran, S., Ram, E. (2011). Shyness and social phobia in Israeli Jewish vs Arab students. Comprehensive Psychiatry, 52(6), 708-714. Ji, J. Y. (2009). The impact of child maltreatment on the mental health of adolescents: alongitudinal Kessler, R., Berglund, P., Demler, O., Jin, R., & Walters, E. (2005). Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey replication. Archives of General Psychiatry, 62, 593–602. Kim, E. J. (2005). The effect of the decreased safety behaviors on anxiety and negative thoughts in social phobics. Anxiety Disorders, 19, 69–86. Leung, A. W., Heimberg, R. G. (1996). Homework compliance, perceptions of control, and outcome of cognitive-behavioral treatment of social phobia. Behaviour Research and Therapy, 34, 423-432. Lovibond, P. F., Mitchell, C. J., Minard, E., Brady, A. & Menzies, R. G. (2009). Safety behaviours preserve threat beliefs: Protection from extinction of human fear conditioning by an avoidance response. Behaviour Research and Therapy, 47, 716–720. Masia-Warner, C. L., Storch, E. A., Pincus, D. B., Klein, R. G., Heimberg, R. G. & Liebowitz, M. R. (2003). The Liebowitz Social Anxiety Scale for Children and Adolescents: An initial psychometric investigation. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 42, 1076-1084. Matsumoto, D. (2009). The Cambridge Dictionary of Psychology, Cambridge University Press. McManus, F., Clark, D. M., Grey, N., Wild, J., Hirsch, C., Fennell, M., Hackmann, A., Waddington, L., Liness, S. & Manley, J. (2009). A demonstration of the efficacy of two of the components of cognitive therapy for social phobia. Journal of Anxiety Disorders, 23, 496–503. McManus, F., Sacadura, C. & Clark, D. M. (2008). Why social anxiety persists: An experimental investigation of the role of safety behaviours as a maintaining factor. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 39, 147–161. Menezes, G. B. D., Coutinho, E. S. F., Fontenelle, L. F., Vigne, P., Figueira, I., Versiani, M. (2011). Second-generation antidepressants in social anxiety disorder: meta-analysis of controlled clinical trials. Psychopharmacology, 215, 1–11. Olivares, J., Sánchez-García, R., López-Pina, J. A. (2009). The Liebowitz Social Anxiety Scale for Children and Adolescents. Psicothema, 21 (3), 486-491. Parr, C. J., Cartwright-Hatton, S. (2009). Social Anxiety in Adolescents: The Effect of Video Feedback on Anxiety and the Self-Evaluation of Performance. Clinical Psychology and Psychotherapy, 16, 46–54. Pinto-Gouveia, J., Cunha, M. I., Salvador, M. C. (2003). Assessment of social phobia by self-report questionnaires: the social interaction and performance anxiety and avoidance scale and the social phobia safety behaviours scale. Behavioural Cognitive Psychotherapy, 31 (3), 291-311. Rapee, R. M., & Heimberg, R. G. (1997). A cognitive-behavioral model of anxiety in social phobia. Behaviour Research and Therapy, 35, 741–756. Rinck, M., Rörtgen, T., Lange, W. G., Dotsch, R., Wigboldus, D. H. J., Becker, E. S. (2009). Social anxiety predicts avoidance behaviour in virtual encounters. Cognition & Emotion, 24 (7), 1269-1276. Rodebaugh, T. L., & Chambless, D. L. (2002). The effects of video feedback on selfperception of performance: A replication and extension. Cognitive Therapy and Research, 26, 629-644. Saundersa, C., Hargiea, O. (1989). The Effects of Video Feedback on Students' Evaluations of Self . Learning, Media and Technology, 15, (3) 143–153. Taylor, C. T., Alden, L. E. (2009). Safety behaviors and judgmental biases in social anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 48(1), 226-237. Thwaites, R., Freeston, M. H. (2011). Safety-Seeking Behaviours: Fact or Function? How Can We Clinically Differentiate Between Safety Behaviours and Adaptive Coping Strategies Across Anxiety Disorders?. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 33, 177–188. Tillfors, M., Furmark, T. (2007). Social phobia in Swedish university students: prevalence, subgroups and avoidant behavior. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 42, 79–86. Uhrlass, D. J., Schofield, C. A., Coles, M. E., Gibb, B. E. (2009). Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 40, 329-337. Ulrich, S., Thomas, H., Karin, S.E. (2006). Journal of Cognitive Psychotherapy, 20 (15), 17-31. Voncken, M. J., Bo¨gels, S. M. (2008). Social performance deficits in social anxiety disorder: Reality during conversation and biased perception during speech. Journal of Anxiety Disorders, 22, 1384–1392. Wells, A., Clark, D. M., Salkovskis, P., Ludgate, J., Hackmann, A., & Gelder, M. G. (1995). Social phobia: The role of in-situation safety behaviors in maintaining anxiety and negative beliefs. Behavior Therapy, 26, 153–161. Wetterberg, L. (2004). Social anxiety in 17-year-olds in Stockholm, Sweden A questionnaire survey. South African Psychiatry Review, 7, 30-32. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,108 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,960 |