تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,824 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,686 |
عوامل فشارزای دانشآموزان دوره ی متوسطه ی شهر اردبیل و برخی متغیرهای مرتبط با آنها | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 42-61 اصل مقاله (219.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d-2-1-91-11-3 | ||
نویسندگان | ||
سجاد بشرپور* 1؛ علی عیسی زادگان2؛ حسین علیزاده3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استادیار روانشناسی، دانشگاه ارومیه | ||
3کارشناس اداره آموزش و پرورش شهرستان خوی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل فشار زای دانش آموزان دوره ی متوسطه ی شهر اردبیل و برخی عوامل مرتبط با آنها انجام گرفت. در یک مطالعه ی مقطعی تعداد 157 نفر که از بین جامعه ی دانش آموزان دور هی متوسطه ی شهر 89 به روش نمونه گیری تصادفی خوش های چند مرحله ای انتخاب شده بودند به - اردبیل در سال تحصیلی 90 پرسش نامه های محقق ساخته و استرس نوجوانان پاسخ دادند. داده های جمعآوری شده نیز با استفاده از ابزارهای آمار تحلیل واریانس یک راهه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج نشان داد که عوامل ،t توصیفی و آزمون های نگرانی در مورد آینده، نداشتن پول کافی برای خرید چیزهای مورد علاقه، اجبار در تصمیمگیری درباره کار و تحصیلات آینده، فشار آوردن به خود برای رسیدن به اهداف و نادیده گرفته شدن یا طرد از طرف فرد مورد علاقه به ترتیب پنج عامل فشارزای اصلی آزمودنی ها است. شدت فشار روانی عامل های روابط عاشقانه و فشار همسالان در دختران و عامل های عدم حتمیت درباره آینده و تعارض اوقات فراغت/مدرسه در پسران بیشتر بود. عدم حتمیت درباره آینده در وضعیت اجتماعی-اقتصادی ضعیف شدت بیشتری داشت و فشارزاهای عدم حتمیت درباره آینده و تعارض فراغت/مدرسه با عامل سن ارتباط داشتند. این نتایج بیان می کنند که دانش آموزان دبیرستانی در معرض تجربه ی عوامل فشار زای متعددی هستند که این امر ضرورت آموزش مهارت های مدیریت فشار روانی در محیط مدرسه را خاطر نشان می سازد | ||
کلیدواژهها | ||
عوامل فشارزا؛ دانش آموزان؛ دوره ی متوسطه؛ نوجوانان | ||
مراجع | ||
منابع ابوالقاسمی، عباس؛ رضایی، حسن؛ نریمانی، محمد و زاهد، عادل ( 1390 ). مقایسه ی شایستگی اجتماعی و مؤلفه های آن در دانش آموزان دارای ناتوان ی یادگیری و دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، .6-23 ،(1) متوسط و بالا. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 1 بشرپور، سجاد؛ نریمانی، محمد؛ قمری گیوی، حسین و ابوالقاسمی، عباس ( 1391 ). شیوع رویدادهای آسیب زا و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستانی پسر شهر ارو میه . تحقیقات علوم رفتار ی، .1-12 ،(1)10 Journal of school psychology, Spring 2013 مجله ی روان شناسی مدرسه، بهار 1392 Vol.2, No.1/42-61 42-61/ دوره ی 2، شماره ی 1 59 رجبی، سعید؛ ابوالقاسمی، عباس و عباسی، مسلم ( 1391 ). نقش عزت نفس و اضطراب امتحان در پیش بینی -62 ،(3) رضایت از زندگی دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی . مجله ی ناتوانی های یادگیری، 1 .46 صالحی، بهمن؛ روح افزا، حمید رضا؛ ک لیشادی، رویا و دره، فاطمه ( 1383 ). فراوانی و شدت استر س های محیطی در نوجوانان نواحی مرکزی ایران در سال 1381 . مجل هی علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی .1-10 ،(2) اراک، 7 کرمی، جهانگیر؛ علیخانی، مصطفی؛ زکایی، علی و خدادادی، کامران ( 1391 ). اثربخشی نقاشی درمانی در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه ی دانش آموزان دختر دچار نارساخوانی . مجل هی ناتوان یهای یادگیری، .105-117 ،(3)1 Allison, K. R., Adlaf, E. M., Ialomiteanu, A. & Rehm, J. (1999). Predictors of health risk behaviors among among young adults: Analysis of the National Population Health Survey. Canadian Journal of Public Health, 90, 85–89. Anda, D. (1995). Adolescents. Encyclopedia of Social Work, 19th edition. Silver Spring, MD: National Association of Social Workers. Anda, D., Baroni S., Boskin, L., Buchwald, L., Morgan, J., Ow, J., Gold, J. S. & Weiss, R. (2000). Stress, Stressors and Coping among High School Students. Children and Youth Services Review, 22(6), 441-463. Armacost, R. L. (1989). Perceptions of stressors by high school students. Journal of Adolescent Research, 4, 443-461. Brockman, D. D. (2003). From late adolescence to young adulthood. Madison CT: International Universities Press. Bruns, C. & Geist, C. S. (1984). Stressful life events and drug use among adolescents. Journal of Human Stress, 9, 135-139. Bush, D. M. & Simmons, R. G. (1987). Gender and coping with the entry into early adolescence. In R. C. Bamett, L. Biener, & G. K. Baruch (Eds.), Gender and stress (pp. 185217). New York: Free Press. Byrne, D. G. & Mazanov, J. (2003). Adolescent stress and future smoking behaviour: A prospective examination. Journal of Psychosomatic Research, 54, 313–321. Byrne, D. G. & Mazanov, J. (2003). Adolescent stress and future smoking behaviour: A prospective examination. Journal of Psychosomatic Research, 54, 313–321. Byren, D. G., DarnehPort, S. C., Mazahor, J. (2007). Profeiles of adolescent stress: the development of the adolescent stress questioneire (ASQ). Journal of Adelescence, 30, 393-416. Coleman, J. C. (1990).the nature of adolescence. New York: Routledge. Compas, B. E., Orosan, P. G., & Grant, K. E. (1993). Adolescent stress and coping: Implications for psychopathology during adolescence. Journal of adolescence, 16,331- 349. Davis, M. (2003). Addressing the needs of youth in transition to adulthood. Administration and Policy in Mental Health, 30, 495–509. Deardorff, J., Gonzales, N. A., & Sandler, I. N. (2003). Control beliefe as a mediator of the relationship between stress and depressive symptoms among inner city adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 31, 205–217. Diaz, A., Symantov, E., & Rickert, V. I. (2002). Effect of abuse on health: Results of a National survey. Archives of Pediatric and Adolescent Medicine, 156, 811–817. Dise-Lewis, J. E. (1988). The life events and coping inventory: An assessment of stress in children. Psychosomatic Medicine, 50,484-499. Ferguson, W. E. (1981). Gifted adolescents, stress, and life changes. Adolescence, 16,972- 985. Fontana, A., & Dovidio, J. F. (1984). The Relationship between stressful life events and school related performances of type A and type B adolescents. Journal of Human Stress, 8, 50-54. Friedich, W., Reams, R., & Jacobs, J. (1982). Depression and suicidal ideation in early adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 11,403-407. Grant, K. E., Compas, B. E., Thurm, A. E., McMahon, S. D. & Gipson, P. Y. (2004). Stressors and child and adolescent psychopathology: Measurement issues and prospective effects. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33, 412–425. Johnson, J. G., Cohen, P., Gould, M. S., Kasen, S., Brown, J. & Brook, J. S. (2002). Childhood adversities, interpersonal difficulties and risk for suicide attempts during later adolescence and early adulthood. Archives of General Psychiatry, 59, 741–749. Mellin, A. E., Neumark-Sztainer, D., Story, M., Ireland, M. & Resnick, M. (2002). Unhealthy behaviors and psychosocial difficulties among overweight adolescents: The potential impact of familial factors. Journal of Adolescent Health, 31, 145–153. Omize, M., Omizo, S. & Suzuki, L. (1988). Children and stress: ahexploreory. Study of stresses and symphoms. The school counselers, 4, 267-274. Overstreet, S., Salloum, A. & Badour, C. (2010). A school-based assessment of secondary stressors and adolescent mental health 18 months post-Katrina. Journal of School Psychology, 48 413–431. Repetti, R. L., McGrath, E. P., & Ishikawa, S. S. (1999). Daily stress and coping in childhood and adolescence. In A. J. Goreczny, & M. Hersen (Eds.), Handbook of pediatric and adolescent health psychology (pp. 343–360). Needham Heights MA: Allyn & Bacon. Rice, P. L. (1999). Stress and health (3rd ed.). Pacific Grove: Brooks/Cole. Shahmohammadi, N. (2011). Students coping with Stress at high school level particularly at 11th & 12th grade. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30, 395 – 401. Sheridan, C. L., & Smith, L. K. (1987). Stress and academic achievement in teenagers: Assessment and intervention. International Journal of Pychosomatics, 34(2), 20-24. Journal of school psychology, Spring 2013 مجله ی روان شناسی مدرسه، بهار 1392 Vol.2, No.1/42-61 42-61/ دوره ی 2، شماره ی 1 61 Stark, L. J., Spirito, A., Williams, C. A., & Guevremont, D. C. (1989). Common problems and coping strategies I: Findings with normal adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 17(2), 203-212. Udry, J. R., Li, R. M., & Hendrickson-Smith, J. (2003). Health and behaviour risks of adolescents with mixed race identity. American Journal of Public Health, 93, 1865– 1870. Ursin, H., & Olff, M. (1993). The stress response. In S.C., Stanford, & P., Salmon (Eds) Stress: From synapse to syndrome. (pp. 3–22). San Diego, CA: Scademic Press Inc. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,716 |