تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,107 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,523 |
رابطهی سبک مدیریت کلاس معلمان با انگیزش و پیشرفت ریاضی دانشآموزان پنجم ابتدایی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 23-41 اصل مقاله (319.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d-2-1-91-11-2 | ||
نویسندگان | ||
سعید آریاپوران* 1؛ فرامرز عزیزی2؛ حسن دیناروند3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه ملایر | ||
2کارشناسی ارشد علوم تربیتی، آموزش و پرورش شهرستان اسلام آباد غرب | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی رابطهی سبک مدیریت کلاس معلمان با انگیزش و پیشرفت ریاضی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی بود. به همین منظور، کل معلمان پایهی پنجم ابتدایی( 51 معلم) و 612 دانشآموز پایهی پنجم ابتدایی شهرستان اسلام آباد غرب به صورت تصادفی انتخاب شدند. معلمان پرسش نامهی نگرش و باورهای معلمان در مورد مدیریت کلاس و دانشآموزان زیر مقیاس انگیزش ریاضی از مقیاس انگیزش مدرسه ابتدایی را تکمیل کردند. برای ارزیابی پیشرفت ریاضی از نمرات نوبت اول درس ریاضی دانشآموزان استفاده شد. روش تحقیق همبستگی بود. بین سبک مدیریت ،(r=0/ نتایج نشان داد که بین سبک مدیریت کلاس تعاملگرای معلمان با انگیزش ریاضی( 322 معلمان با پیشرفت ریاضی دانشآموزان رابطهی معنی- (r=0/ و سبک مداخلهگر ( 103 (r=0/ کلاس تعاملگرای( 126 دار وجود دارد. بر اساس نتایج رگرسیون چند متغیری، سبک مدیریت کلاس تعاملگرای معلمان قویترین متغیر برای پیشبینی انگیزش ریاضی دانشآموزان و سبکهای مدیریت کلاس تعاملگرا و مداخلهگر معلمان قویترین توجه به سبک مدیریت کلاس تعاملگرا به .(p<0/ متغیرها برای پیشبینی پیشرفت ریاضی دانشآموزان است( 05 عنوان مؤثرترین سبک مدیریت کلاس در کلاسهای ریاضی می تواند در بهبود افزایش انگیزش و پیشرفت ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی نقش مهمی ایفا کند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک مدیریت کلاس؛ انگیزش ریاضی؛ پیشرفت ریاضی | ||
مراجع | ||
خوی نژاد، غلامرضا ( 1380 ). روشهای پژوهش در علوم تربیتی.چاپ اول، تهران: انتشارات سمت. سرمدی، محمدرضا و سیف، حسن ( 1389 ). مدیریت کلاس. چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور. عالی، آمنه و امین یزدی، سیدامیر ( 1387 ). تأثیر ویژگیهای معلم بر سبک مدیریت کلاس. فصلنام هی تعلیم .103-135 ،(1) و تربیت، 24 علایی خرایم، رقیه؛ نریمانی، محمد و علایی خرایم، سارا ( 1391 ). مقایسه ی خودکارآمدی و انگیزه ی -104 ،(3) پیشرفت در میان دانش آموزان با و بدون اختلا ل یادگیری . مجل هی ناتوان یهای یادگیر ی، 1 .85 رابطه ی سبک مدیریت کلاس معلمان با انگیزش و پیشرفت ریاضی دانش آموزان پنجم ابتدایی 40 نریمانی، محمد ( 1391 ). اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجان، تکانشوری و حواس پرتی .101-122 ،(2) دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 2 Adeyemo, S. A. (2012). The relationship between effective classroom management and students’ academic achievement. European Journal of Educational Studies, 4(3), 367-381. Arshad Dahar, MA., Ahmad Faize., Niwaz, A., Athar Hussain, M. & Zaman, A .(2010). Relationship between the leadership styles and academic achievement at the secondary stage in Panjab(Pakistan). International jornal of academic research, 2(6), 459-462. Djigic, G. & Stojiljkovic, S .(2011). Classroom management styles, classroom climate and school achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29(1), 819 – 828. Evrim, EA., Gökçe, K. & Enisa, M. (2009). Exploring the relationship between teacher beliefs and styles on classroom management in relation to actual teaching practices: a case study. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 612–617. Feng, E.Z. & Hung, C. (2010).The survey study of mathematics motivated strategies for learning questionaire (MMSLQ) for grade 10-12 Taivanese students. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(2), 221-223. Guay, F., Marsh, H.W. & Dowson, D. (2005). Assessing Academic Motivation among Elementary School Children: The Elementary School Motivation Scale (ESMS). SELF Research Centre, University of Western Sydney, Australia. Kaykci, K. (2009). The effect of classroom management skills of elementary school teachers on undesirable discipline behaviour of students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1215–1225. Kunter, M., Jürgen Baumert, J. & Köller, O. (2007). Effective classroommanagement and the development of subject-related interest. Learning and Instruction,17(5), 494–509. Kyoung Um, E., Corter, J. & Tatsuoka, K .(2005). Motivation, Autonomy Support, and Mathematics Performance: A Structural Equation Analysis. Teachers College, Columbia University. Pp.1-2. Martin, N.K; Yin, Z. & Baldwin, B. (1998). Constract validation of the attitude and beliefs on classroom management control inventory. Journal of classroom interaction, 33(2), 6-15. Martin, N.K. & Baldwin, B. (1998). Classroom management teaching. Class size and graduate study, EREC Identifier: ED 420671. Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Gonzelez, E. J., Gregory, K. D., Garden, R.A., O’Connor, K. M., Chrostowski, S. J. & Smith, T. A. (2000). TIMSS 1999 International Mathematics Report: Findings from IEA’s Repeat of the Third International Mathematics and Science Study at the Eighth Grade. The International Study Center Boston College Lynch School of Education. Ogaboh, A. A. M. I. & Ashibi, N.I . (2010). Teachers’ leadership style, classroom variables and students’ academic performance in Calabar metropolis, Nigeria. Educational Research,1(6), 178-185. Oriahi, C. (2009). Influence of Motivation on Students’ Academic Performance. The Social Sciences, 4(1), 3-36. Pintrich, P. R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of Educational Psychology, 95(4), 667-686. Ramserier, P. (2001). Motivation to learn as an outcome and determining factor of learning at school. European Journal of Psychology of Education, 16(3),421-439. Tucker, C. M., Zayco, R. A., & Herman, K. C. (2002). Teacher and child variables as predictors of academic engagement among low-income African American children. Psychology in the Schools, 39(4), 477-488. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,057 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,941 |