تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 353 |
تعداد مقالات | 3,044 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,482,256 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,058,152 |
مطالعهی سهولت یادگیری اصطلاحات انگلیسی معادل، مشابه و متفاوت با زبان اول در میان دانشآموزان دبیرستان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، خرداد 1396، صفحه 66-80 اصل مقاله (200.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2017.538 | ||
نویسندگان | ||
رضا عبدی1؛ غزال فرنگی زاده* 2 | ||
1دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
تعداد زیادی از واژگان زبان انگلیسی به دلیل داشتن دو یا چند معنی دانشآموزان را در یادگیری دچار چالش مینمایند. زمانی که این دسته از واژهها در قالب عبارات یا اصطلاحات مورد استفاده قرارگیرند یافتن معنی صحیح برای دانشآموزان دشوارتر میگردد. به منظور یافتن روش و ترتیب تدریس موثر، در این مطالعه یادگیری سه نوع اصطلاح معادل، مشابه، متفاوت انگلیسی تعداد 54 دانشآموز سطح پیشرفته و متوسط زبان انگلیسی که شامل 28 دانشآموز در سطح پیشرفته و 26 دانشآموز در سطح متوسط بودند مورد مطالعه قرار گرفته است. به این منظور دانشآموزان هر سطح به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و شاهد تقسیم شدند. در ابتدا از هر چهار گروه یک تست پیشآزمون که شامل اصطلاحات بود گرفته شد. سپس، گروههای آزمایشی تمرینهایی را به شکل مکالمههای کوتاه دریافت ولی گروههای شاهد هیچ تمرینی دریافت نکردند. در جلسۀ پایانی مجددا یک تست پسآزمون فوری از هر چهار گروه گرفته شد و بعد از یک ماه همان آزمون به صورت پسآزمون تاخیری تکرار شد. دادههای بدست آمده با استفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری و آزمون تی جفتی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد که در هر چهارگروه و در هر دو تست درک مطلب و ترجمه و در هر سه آزمون برگزار شده، بیشترین یادگیری متعلق به اصطلاحات معادل و به دنبال آن اصطلاحات مشابه بود و اصطلاحات متفاوت دشوارترین برای یادگیری بودند. به علاوه، دانشآموزان در کلیۀ آزمونها و گروهها در درک مفهوم اصطلاحات بهتر از ترجمه و بیان آنها عمل کردند. | ||
کلیدواژهها | ||
عبارات اصطلاحی؛ درک اصطلاحات؛ ترجمه و بیان اصطلاحات؛ اصطلاحات معادل؛ اصطلاحات مشابه و اصطلاحات متفاوت | ||
مراجع | ||
میردهقان، میهن و کیانفر، فرانک. (۱۳۹۱). آموزش اصطلاحات زبان فارسی به غیرفارسی زبانان: راهبردهایی آموزشی در طراحی دروس. مقالۀ ارایه شده در ششمین همایش پژوهشهای ادبی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی http://www.civilica.com/Paper-LRC06-LRC06_009.html Anglin, J. M., Miller, G. A., & Wakefield, P. C. (1993). Vocabulary development: A morphological analysis. Monographs of the Society for Research in Child Development, 58 (10), 1-186.
Carter, R. (1998). Vocabulary: Applied linguistic perspectives (2nd Ed.). London: Routledge.
Cooper, T. C. (1999). Processing of idioms by L2 learners of English. TESOL Quarterly, 33 (2), 233-262.
Feare, R (1980). Practice with Idioms. Publisher: Oxford University Press, USA, 1980 ISBN 10: 0195027825 ISBN 13: 9780195027822
Fotovatnia, Z., & Khaki, Gh. (2012). The effect of three techniques for teaching English idioms to Iranian TEFL undergraduates. Theory and practice in language studies, 2 (2), 272-281.
Gass & Selinker. (1984). The one-to-one principle of interlanguage construction. Language Learning, 34, 77-95.
Gibbs, R., & Nayak, N. (1989). Psycholinguistic studies on the syntactic behavior of idioms. Cognitive Psychology, 21, 100-138.
Grant, L., & Bauer, L. (2004). Criteria for re-defining idioms: Are we barking up the wrong tree? Applied Linguistics, 25, 83- 61.
Izadpanah, S. (1996). A study of the effects of transfer on the acquisition of idioms in a foreign language by Iranian FL learners. M. A. thesis, Islamic Azad University of Tabriz.
Lado, R. (1957). Linguistics across cultures. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Mäntylä, K. (2004). Idioms and language users: The effect of the characteristics of idioms on their recognition and interpretation by native and non-native speakers of English. Jyvaskyla: University of Jyvaskyla.
Nation, I. S. P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Pollio, H. R., Barlow, J. M., Fine, H. K., & Pollio, M. R. (1977). Psychology and the poetics of growth. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Schmitt, N. (2000). Vocabulary in language teaching. New York: Cambridge University Press.
Seidl, J., & McMordie, W. (1978). English idioms and how to use them. Oxford: Oxford University Press.
Yağiz, O., & Izadpanah, S. (2013). Language, culture, idioms, and their relationship with the foreign language. Journal of Language Teaching & Research, 4 (5), 953-957. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,867 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,013 |