تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,713,652 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,221,077 |
اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، خرداد 1396، صفحه 26-47 اصل مقاله (191.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2017.536 | ||
نویسندگان | ||
سیده صغری پوررضوی1؛ مریم حافظیان* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، واحد ساری ، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2استادیار- دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساری | ||
چکیده | ||
آموزش مهارتهای مثبت اندیشی برای کودکان و نوجوانان، به منظور تقویت و بهبود ارتباط مثبت با خود، ارتباط مثبت با دیگران و زندگی و نیز افزایش عزت نفس و موفقیت تحصیلی آنان بسیار مفید و سودمند به نظر میرسد. با توجه به اهمیت مثبت اندیشی و جنبههای گسترده آن از جمله نقش آن در سازگاری نوجوانان، پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان پرداخت. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری همه دختران دانشآموز دبیرستانهای شهر ساری بودند . نمونه آماری تعداد 30 نفر از دانشآموزان که به شیوه تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سازگاری سینگ و سینها بود که قبل و بعد از ارائه آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر گروه آزمایش، برای هر دو گروه گواه و آزمایش اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای مثبت اندیشی؛ سازگاری اجتماعی؛ هیجانی؛ تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، مرتضی؛ کرمی، جهانگیر؛ برازنده چقائی، سمیه و بگیانکولهمرز، محمدجواد (1394). مداخلهای در سازگاری اجتماعی و کاهش رفتارهای تکانشی دانشآموزان پسر مبتلا به ناتوانیهای یادگیری ریاضی: اثربخشی و کارآمدی آموزش والدین با رویکرد آدلری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 5(1)، 31-7. اتکینسون، ریتا؛ اتکینسون، ریچارد و هیلگارد، ارنست (1371). زمینه روانشناسی. ترجمه محمدتقی براهنی و همکاران. تهران: رشد. اسلامی نسب، علی (1373). روانشناسی سازگاری. تهران: بنیاد. بذل، معصومه (1382). ارتباط مهارت حل مسأله و میزان سازگاری در دانشآموزان. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء. پور افکاری، نصرت الله (1386). فرهنگ جامع روانشناسی، روان پزشکی. تهران: فرهنگ معاصر. جباری، مهسا؛ شهیدی، شهریار و موتابی، فرشته (1392). اثربخشی مداخله مثبتنگر گروهی در کاهش نگرشهای ناکارآمد و افزایش میزان شادکامی دختران نوجوان. مجله روانشناسی بالینی، 6(2)، 287-296. جعفری باغ خیراتی، علیرضا؛ قهرمانی، لیلا؛ کشاورزی، ساره و کاوه، محمد حسین (1393). تاثیر آموزش خوش بینی از طریق نمایش فیلم بر کفایت اجتماعی دانشآموزان. فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، 2(1)، 57-64. خدایاری فرد، محمد (1382). مسائل نوجوانان و جوانان. تهران: انجمن اولیاء و مربیان. دستغیب، سیده مریم؛ علی زاده، حمید و فرخی، نورعلی (1390). تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر خلاقیت دانشآموزان . فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1(2)، 1-18. رضایی سرتایی، فاطمه (1392). اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر سلامت روان و انگیزه پیشرفت دانشآموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد ساری. رودباری، زهرا (1391). بررسی اثر آموزش مهارتهای زندگی بر رشد اجتماعی، سازگاری عاطفی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد ساری. زاهد، عادل، رجبی، سعید و امیدی، مسعود (1391). مقایسهی سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 62-43. زالی، حمیده (1390). اثر بخشی آموزش مهارت های خوش بینی به مادران بر شادکامی و کیفیت زندگی آنان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد ساری. زاهد، عادل؛ رجبی، سعید و امیدی، مسعود (1390). مقایسه سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی یادگیری، 1(2)، 62- 43. شعاری نژاد، علی اکبر ( 1376). روانشناسی رشد. چاپ دهم. تهران: اطلاعات . عصری، زرین (1393). اثر بخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر اختلال اضطراب اجتماعی دانشآموزان.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد ساری. علی مهدی، منصور؛ کاظمی، آمنه سادات؛ فهیمی، صمد و مینا، مجتبایی (1392). پیشبینی سازگاری عاطفی، اجتماعی، تحصیلی دانشآموزان بر اساس مدل زیستی شخصیت گری. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 23(4)، 244-240 عمادی نژاد، سیده کبری (1392) .مقایسه مثبت اندیشی، کیفیت زندگی و رضایت شغلی در معلمان و مشاوران زن دبیرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد ساری . فلاح، مرجان (1393). اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر افزایش سازگاری اجتماعی ، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان. سایت دبیرستان شاهد راه زینب. تهران. قاسمی بالاکولایی، سعید (1392). رابطه سازگاری اجتماعی و هیجان خواهی با اعتیاد به پیامک در دانشآموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد ساری. کرمی، ابوالفضل (1377). پرسشنامه سازگاری برای دانشآموزان دبیرستانی. تهران: روانسنجی کفاشی، ام لیلا (1393). آموزش مهارت ابراز وجود به شیوه گروهی بر سازگاری اجتماعی و مهارت های اجتماعی دانشآموزان. گزارش اقدام پژوهی. اداره کل آموزش و پرورش مازندران. کلینیکه، اک ریس (1384) . مهارت های زندگی. ترجمه شهرام محمد خانی. تهران: اسپند هنر. کیویلیام، سوزان (1385). تفکر مثبت (مهربانو عنقایی، مترجم). تهران: به تدبیر . گیتونی، ام (1382). ناسازگاری کودکان و نوجوانان. ترجمه زهرا بازرگان. تهران: انجمن اولیاء و مربیان. محمدحسینی، زینب (1387). بررسی رابطه باورهای غیر منطقی بر سازگاری (اجتماعی، عاطفی، آموزشی) دانشآموزان. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد رودهن. ناظری، رقیه (1392). رابطه بین هوش معنوی، سازگاری (اجتماعی، عاطفی، آموزشی) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد ساری. نریمانی، محمد؛ عباسی، مسلم؛ ابوالقاسمی، عباس و احدی، بتول (1392). مقایسهی اثربخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی. مجله ی ناتوانیهای یادگیری، 2(3)، 176-154. Allisoon, S .M. (2004). Predictor of social competemce amang children epileps, Ph.D dissertations. Gorge Washington university.
Ali mahdi , M . Kazemi , A.S.Fahimi , S . Mojtabaei , M . (2013). The forecast emotional social and academic of students based on the biological character of Gary . Journal of medical sciences . Islamic Azad University, 23(4), 240-244 .(Persian)
Attkinson, R. Attkinson, R.,Hilgard, E. (1992). Psychology context . (translators: Barahany, M.T. and Partners). Tehran: Roshd.
Asri, Z .(2014). The effectiveness of teaching positive thinking skills on social anxiety disorder of students. Master Thesis(Un Published) . Islamic Azad University, Sari Branch .(Persian)
Bagherzadeh, S. (2016). Relationship between Self-awareness and Learning Self-regulation With Social Adjustment in high school female students in Sari, Master Thesis(Un Published) . Islamic Azad University,Sari Branch .(Persian) Bazl, M. (2003). Relation ship between problem solving skill and compatibility level in students. Master thesis . Alzahr university. (Persian)
Chandra , S.& Joshi .R. (2013 ). Positive and Academic Adjustment in Transition Phase Language International Multidisciplinary Journal of Applied Research, 1(4), 532-455.
Dastgheyb, S. M . Alizadeh, H., Farokhi, N. A. (2011).Influence teaching positive thinking skills on students creativity . Journal of initiative and creativity in the humanities, 1(2), 1-18. (Persian)
Emady nejad, S. K. (2013). The comparison positive thinking, quality of life and job satisfaction among teachers and school counselors woman . Master Thesis . Sari’s Azad University. (Persian)
Eslami Nasab, A. (1994 ). Psychological compatibility. Tehran: Bonyad .(Persian)
Fallah , M. (2014).The effectiveness of teaching life skills on amplification social , emotional and academic adjustment of students. Action Report. Rah zeynab High school. http://beheshti.paveh.kermanshahsch.ir/.(Persian)
Ghasemi bala kolaei, S .(2013 ). Relation ship between social adjustment and seeking to addiction SMS in students. Master Thesis . Sari’s Azad University .(Persian)
Gaitoani, M. (2003). Children and adolescent maladjustment .(Translator Bazargan, Z). Tehran: Anjoman olya va morabyan .
Gill, S (2014 ). Emotional , Social and Educational Adjustment of Visually Handicapped Students of Special Schools students. International Journal of Scientific and Research Publication, 4(3), 34-54.
Jabari, M., Shahidy, Sh., Motaby, F. (2013). The effectiveness positive intervention oriented in reduction inefficient attitudes and amplification level welfare teenage girl. Journal of clinical psychology .6(2), 287-296. (Persian)
Jafary bagh kheyraty ,A.R., Ghahremani, L., Keshavarzi, S., Kaveh, M.H .(2014). Influence of teaching optimism by film on students social competence. Journal of health education and health promotion, 2(1), 287-291. (Persian)
Jyotsans, K. (2012 ). A Study on Social Maturity , and School Adjustment and Academic Achievement among Residential Schools Girls. Journal of Education and Practice, 3(7), 78-93.
Jean, D. (2010). The Academic and Social Adjustment of First Generation College Students . Ston Hall University.
Khodayari fard, M (2003). Addescentand yoth issues. Tehran. Anjoman olya va morabyan. (Persian)
Kafashi, O. L. (2013). Teaching assertiveness skills to a group of students social adjustment and social skills. Action Report . Office of education Mazandaran. (Persian)
Kilinike, E. (2005). life skills. (Translator: Mohammad khani ,Sh). Tehran .Espand honar.
Kvyylyam, S. (2006). Positive thinking. (Translator: Anghaei ,M). Tehran. Beh tadbir.
Karamy, A.(1998). Adjustment questionnaire for students. Tehran. Ravan sanjy. (Persian)
Mohammad hosseini, Z. (2008). Review Relation ship irrational beliefs on social, emotional and academic adjustment of students. Master Thesis. Rodhen’s Azad University. (Persian)
Major, B., Cooper, C., Cozzarelli, C & Zubek, J .(1998) Personal Resilience, Cognitive Appraisals and Coping ing Integrative Model of Adjustment to Abortion. Journal of Personality and Social psychology, 74, 735-752 .
Mudhovozi, P. (2012). Social and Academic Adjustment of First – Year University Students Kamal – Raj Journal , Soc Sci, 33 (2), 90-112.
Nazeri, R .(2013) .The Relation ship between spiritual intelligence , social , emotional and academic adjustment and achievement of students. Master Thesis. Sari’s Azad University. (Persian)
Pellerone, M., spinelloa, C., Sidoti, A., Micciche, S. (2015). Identity, perception of parent-adolescent relation and adjustment in a group of university students. Social and Behavioral Sciences, 190, 459-464.
Pourafkary, N. (2007). The saurus ,psychology, psychiatry. Tehran: Farhang moaser. (Persian)
Rezaei Sartaei, F .(2013). The effectiveness of teaching positive thinking on mental health and achievement motivation. Master Thesis. Sari’s Azad University.(Persian)
Roodbari, Z. (2012). Review effect of teaching life skills on social development , emotional adjustment and social adjustment of students. Master Thesis. Sari’s Azad University. (Persian)
Seligman, M. E. P (1996 ). On Depression, Development and Deathe. New York : Alfered . Knoff.
Sinha, V. K. (2014 ). A Study of Emotional Maturity and Adjustment of College Student. Indian Journal OF Applied Research, 4(5), 45-59.
Shoari nejad, A .A. (1997). Devel opmental psychology. E 10. Tehran .Amir kabir. (Persian)
Zalli, H .(2011). The effectiveness of teaching optimism skills to mother on happiness and quality of life. Master Thesis. Sari’s Azad University. (Persian)
Zahed, A., Rajaby, S., Omidi, M. (2011). The comparison social, emotional and academic and self regulatory learning of students with and without learning disabilities. Journal of learning disabilitie, 1(2), 43-62 (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,853 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,579 |