تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 361 |
تعداد مقالات | 3,185 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,690,928 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,204,000 |
مقایسهی نارساییهای مرتبط با یادگیری خود راهبر در دانشآموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلالات یادگیری ویژه | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 22، خرداد 1396، صفحه 53-68 اصل مقاله (184.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2017.519 | ||
نویسندگان | ||
سجاد بشرپور* 1؛ شعله امانی2؛ فاضله حیدری3؛ جلیل حاجیلو4 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
4مربی روان شناسی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نارساییهای مرتبط با یادگیری خودراهبر در دانشآموزان دارای اختلال های یادگیری ویژه انجام گرفت. روش این پژوهش، علی- مقایسهای بود. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دوره ابتدایی مبتلا به اختلال های یادگیری شهر اردبیل در سال 1393 تشکیل دادند. تعداد 30 نفر از این جامعه به روش نمونهگیری تصادفی ساده و تعداد 30 نفر نیز از بین دانشآموزان عادی به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب و در این مطالعه شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس آمادگی برای یادگیری خودراهبر استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس چند متغیره و t مستقل تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمره های دو گروه در مولفههای خودمدریتی (39/22F=، 001/0P<)، علاقه به یادگیری (89/21F=، 001/0P<)، خودکنترلی (97/11F=، 001/0P<) وجود دارد. نتیجه آزمون t مستقل نیز نشان داد که دو گروه در نمره کلی یادگیری خودراهبر نیز تفاوت معنیداری با هم دارند (59/4t=، 001/0P<). این نتایج وجود نارساییهایی در یادگیری خودراهبر کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری در مقایسه با کودکان عادی را نشان میدهند. بنابراین آموزش اصول و راهبردهای یادگیری خودراهبر میتوان به تقویت مهارتهای یادگیری این کودکان و بهبود پیشرفت تحصیلی آنها کمک کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری خودراهبر؛ اختلال های یادگیری ویژه؛ مهارتهای یادگیری | ||
مراجع | ||
بانیچ، ام. تی. و کامپتون، آر.جی. (2011). علوم اعصاب شناختی: ویراست سوم. ترجمه سجاد بشرپور و علی عیسیزادگان (1395). اردبیل: انتشارات دانشگاه محقق اردبیلی. بهراد، بهنام(1384). فراتحلیل شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان ابتدائی ایران. پژوهش در حیطه کودکان استثنائی، 5(4 پیاپی 18)، 437-417. دادستان، پریرخ(1389).اختلالهای زبان،روش تشخیص و بازپروری(روانشناسی مرضی تحولی 3).تهران: انتشارات سمت. رحیمیانبوگر، اسحق و صادقی، احمد(1385). شیوع اختلال خواندن در دانشآموزان دبستانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 12(4)،396-340. زاهد، عادل، رجبی، سعید وامیدی، مسعود (1391). مقایسهی سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 62-43. نریمانی، محمد؛ رجبی، سوران؛ افروز، غلامعلی و صمدی خوشخو، حسن(1390).بررسی کارآمدی مرکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانشآموزان. مجله ناتوانیهای یادگیری،1(1)،128-109. نریمانی، محمد و رجبی، سوران(1384). بررسی شیوع و علل اختلالهای یادگیری در دانشآموزان دوره ابتدائی استان اردبیل. پژوهش در حیطه کودکان استثنائی،17(3)،252-231. نریمانی، محمد؛ خشنودی نیای چماچائی، بهنام؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس (1395). مقایسه باورهای انگیزشی و یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان پسر نارساخوان، نارسانویس و نارساحساب و عادی. مجله ی ناتوانی یادگیری، 5(4)،104-87. نریمانی، محمد؛ پرزور، پرویز و بشرپور، سجاد(1394). مقایسه ی حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 5(1)، 125-141. Abdulrahman, Kh. A. (2007). Factors influencing academic achievement of medical students in the basic medical sciences ata conventional college of medicine. Unpublished Master´s Thesis,King Saud University.
Banich, M.T., & Compton, R. J. (2011).Cognitive Neuroscience: Third Edition. Translated by sajjadbasharpoor and aliissazadegan (2016). Ardabil: Publication of University of MohagheghArdabili.
Behrad, B. (2006).metaanalysis of Prevalence of learning disabilities in iran primary school children. Research on Exceptional Children, 18(4),417-436.
Bembeutty, H. (2008). Self-Regulation of Learning and Academic Delay of Gratification,
Berger,J.Karabenick,S.(2010). Motivation and student’s use of learning strategies:Evidence of unidirectional effects in mathematics classrooms. Learnig and instruction, 4, 1-13.
Chou, P. N., & Chen, W. F. (2008).Exploratory study of the relationship between self-directed learning and academic performance in a Web-Based Learning Environment. In K. McFerrin et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2008 (pp. 278-284). Chesapeake, VA: AACE.
Compton, D. L., Fuchs, L. S., Fuchs, D., Lambert, W., &Hamlett, C. (2012).The cognitive and academic profiles of reading and mathematics learningdisabilities.Journal of Learning Disabilities, 45, 79–95.
Dadsetan, P. (2005). Language Disorders.Diagnogemethos and rehabituation.Tehran: SAMT publication.
Desoete, A., Roeyers, H., Buysse, A. 2001. Metacognition and mathematical problem solving in grade 3. Journal of Learning Disability, 34(5), 435-447.
Fisher, M., King, J., &Tague, G. (2001). Development of a self-directed learning readine
Gender and Ethnic Differences among college students.Journal of Advanced Academics, 18(4), 586-616.
Grinblat, N., &Rosenblum, S. (2016). Why are they late? Timing abilities and executive controlamong students with learning disabilities.Research in Developmental Disabilities, 59, 105–114
Kirk, S. A., Gallagher, J. J., Anastasiow, N. J & Coleman, M. R. (2006).Educating exceptional children. Boston: Houghton Mifflin.
Klassen, R. M., & Lynch, S. L. (2007).Self-efficacy from the perspective of adolescents with learning disabilities and their specialist teachers.Journal of Learning Disabilities, 40(5), 494-507.
Klassen, R.M. (2010). Confidence to Manage Learning: The Self-Efficacy for Self-Regulated Learning of Early Adolescents with Learning Disabilities. Learning Disability Quarterly, 33(1), 19-30.
Knowles, M.S. (1975). Self-Directed Learning: A Guide forLearners and Teachers. Association Press, New York, NY.
Lucangeli, D. Cornoldi, C. (1997). Mathematical and Metacognition: What is the nature of the Relationship? Mathematical Cognition, 3, 121-139.
Narimani, M., Porzoor, P. & Basharpour, S.(2015). Comparison of interpersonal sensitivity and emotional balance in students with and without specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 5(1), 125-141. (Persian).
Narimani, M., Khoshnoodnia Chomachaei, B., Zahed, A. & Abolghasemi, A.(2015). A compare motivational beliefs and self- regulation learning strategies in boy students with dyslexia, dysgraphia, dyscalculia and normal. Journal of Learning Disabilities, 5(4), 87-104. (Persian).
Narimani, M., Rajabi, S., Afrooz, G. A. & Samadi Khoshkho, H. (2011). Effectiveness of learning disability centers in improving learning disorder symptoms of students in Ardabil. Journal of Learning Disabilities, 1(1), 109-128. (Persian).
NarimaniI, M., Rajabi, S. (2006).A study of the prevalence and causes of learning disorders among elementary students of Ardabil province.Research on Exceptional Children, 17(3), 231- 252.
Oddi, L. F. (1986). Development and validation of aninstrument to identify self-directed continuing learners.Adult Education Quarterly, 36(2), 47–107.
Plata, M.,Trusty, J. & Glasgow, D. (2005). Adolescents with learning disabilities:Are theyallowed to participate in activities? Journal of Educational Research, 98, 136-143.
RahimianBoogar, E., & Sadeghi, A. (2007). Prevalence of Reading Disorder in Primary School Students.Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 12 (4), 396-402.
Reid, D. K., & Valle, J.W. (2004). The discursive practice of LD: Implications for instruction and parent-school relations. Journal of Learning Disabilities, 37, 466–481.
Roberson, D.N. (2005). Self-directed learning-past and present ERIC Document.
Rosenzweig, C., Krawec, J., Montague, M. (2011). Metacognitive strategy use of eighth-grade students with and without learning disabilities during mathematical problem solving: A think-aloud analysis. Journal of Learning Disabilities, 44, 508-20.
Ruban, L. M. (2000). Patterns of self-regulated learning and academic achievement among university students with and without learning disabilities.Doctoral Dissertation, University of Connecticut.Dissertation Abstracts International, 1296.
Safavi, M., Shooshtari, S., Mahmoodi, M., &Yarmohammadian, M. H. (2010).Self-directed Learning Readiness and Learning Styles among Nursing Students of Isfahan University of Medical Sciences.Iranian Journal of Medical Education, 10 (1), 27-36.
scale for nursing education. Nurse Education Today, 21, 516-525.
Schiff, R., Bauminger, N., & Toledo, I. (2009).Analogical problem solving in children with verbal and nonverbal learning disabilities.Journal of Learning Disabilities, 42, 3–13.
Seidman, L.J., Biederman, J., & Stephan, A. (2006).neuropsychological functioning in girls with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder with and without learning disabilities. Cognition, 102(3), 361-395.
Stewart, R. A. (2007). Evaluating the self-directed learning readiness of engineering undergraduates: A necessary precursor to projectbased learning.World Transactions on Engineering andTechnology Education, 1, 59-62.
Swanson, H. L., Rhine, B. (1985). Strategy transformations in learning disabled children's math performance: Clues to the development of expertise. Journal of Learning Disabilities, 18, 596-603.
Trainin, G., Swanson, H. L. 2005. Cognition, metacognition, and achievement of college students with learning disabilities. Journal Learning Disabilities Quarterly, 28, 261-273.
Truscott. J,. (2007). The affective of error correction on leaners ability to write accurately, Journal of second language writing, 16(4), 255-272.
Varvara, P., Varuzza, C., Sorrentino, A. C. P., Vicari, S., &Menghini, D. (2014). Executive functions in developmental dyslexia. Frontiers in Human Neuroscience, 8, 1–8.
World Health Organization.(2007). International classification of functioning, disability and health (ICF). Geneva, Switzerland: Author.
Zahed, A., Rajabi, S., &Omidi, M. (2012).A comparison of social, emotional and educational adjustment and self-regulated learning in students with and without learning disabilities.Journal of Learning Disabilities, 1(2), 43-62.
Zsiga, P. L,.& Webster, M. (2007). Why Should Secondary Educators Be Interested In Self-Directed Learning?.International Journal of Self-DirectedLearning, 4(2), 38-41.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,791 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,030 |