تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,954 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,373 |
بررسی اثربخشی بازیهای توجهافزا بر کارکرد ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 22، خرداد 1396، صفحه 30-52 اصل مقاله (223.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2017.518 | ||
نویسندگان | ||
مهناز اخوان تفتی* 1؛ فاطمه رباط جزی2؛ زهرا هاشمی3 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا | ||
2کارشناسی ارشد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا | ||
3استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی بازیهای توجهافزا بر کارکرد ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی بوده است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش دربردارنده ی دانشآموزان حسابنارسای پایه چهارم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی94-1393 بود. نمونهای به حجم 20 نفر، به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. دانشآموزان گروه آزمایش، 14 جلسه بازیهای توجهافزا داشتند؛ اما گروه گواه برنامههای معمول خود را دنبال کردند. برای سنجش سطح توجه اعضای نمونه از آزمون عملکرد پیوسته(CPT) و برای سنجش عملکرد ریاضی، از آزمون حلمسئله ریاضی استفاده شد. دادههای حاصل از این آزمونها با استفاده از روشهای آمار توصیفی میانگین و انحرافاستاندارد و روش آمار استنباطی تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج، حاکی از آن بود که بازیهای توجهافزا بر هر دو متغیر عملکرد ریاضی (44/64F=، 01/0P<)و توجه(34/67F=، 01/0P<) موثر بود؛ اما بر توجه، اثر بیشتری داشت. با توجه به تأثیر مثبت بازیهای توجهافزا بر توجه و عملکرد ریاضی، پیشنهاد میشود که بازیهای متنوع با کاربردهای آموزشی و تقویتی ویژه کودکان دارای ناتوانی یادگیری طراحی و اجرا شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ناتوانی یادگیری ریاضی؛ بازیهای توجهافزا؛ کارکرد ریاضی | ||
مراجع | ||
اخوانتفتی، مهناز و راقبیان، رویا. (1392). بهتر بخوانیم: راهکارهایی برای بهبود درک مطلب و انگیزش خواندن. تهران: نشر آواینور. آزادفلاح، پرویز؛ رسولزاده طباطبایی، سیدکاظم؛ سلطانیفر، عاطفه و مشهدی، علی (1388). رواسازی آزمون عملکرد پیوسته. موسسه تحقیقات علوم رفتاری شناختی سینا. اعظمی، محمود و جعفری، علیرضا.(1388). نقش بازی در پیشرفت تحصیلی(زبانآموزی) کودکان پایه ی سوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی86-1385. مجله علومرفتاری، 1(2)، 30-9. امانی، ملاحت؛ برهمند، اوشا و نریمانی، محمد (1391). اثربخشی روشهای نوروسایکولوژیک و تعلیم محتوا در اصلاح اختلال یادگیری ریاضی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 21-6. اهرمی، راضیه(1390). اثربخشی آموزش دقت بر توانایی خواندن دانشآموزان نارساخوان دختر پایه سوم ابتدایی شهر اصفهان. پایاننامه ی کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان. تبریزی، مصطفی؛ تبریزی، علیرضا و تبریزی، نرگس (1393). درمان اختلالات یادگیری ریاضی. تهران. نشر فراروان. جنتیان، سیما.(1387). اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر شدت علائم اختلال بیشفعالی دانشآموزان پسر 9 تا 11 ساله. پایاننامه ی کارشناسیارشد. دانشگاه آزاد اسلامی. خوراسگان. حمید، نجمه.( 1385). بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانشآموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی در کاهش اختلال ریاضی آنان. مجله علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 13(2)، 136-119. دیویس، رونالددی؛ براون، الدونامر (1987). موهبت نارساخوانی. ترجمه اخوانتفتی، مهناز و فیضیپور، هایده. (1384). دانشگاه الزهرا(س). تهران. سلحشور، ماندانا (1391). مشکلات و ناتوانیهای یادگیری کودکان. تهران: رسا. سیفنراقی، مریم و نادری، عزتاله ( 1389). نارساییهای ویژه در یادگیری. تهران: نشر ارسباران. شورکی، قنبر؛ ملکپور، مختار و احمدی، غلامرضا (1389). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حرکتی ظریف بر یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه سوم تا پنجم شهرستان میبد. فصلنامه ی رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 13(22)، 126-105. عابدی، احمد؛ پیروزفر، معصومه و یارمحمدیان، احمد.(1391). اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2، 106-92. قمریگیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و بشرپور، سجاد (1387). مقایسه پردازش خودکار و کنترلشده اطلاعات در افراد مبتلابه اختلال افسردگی اساسی و افراد بهنجار و بررسی تأثیر داروهای ضدافسردگی بر این متغیرها. مطالعات روان شناختی، 4(1)، 103-87. کاپلان، هرولد و سادوک، بنجامینجیمز(2001). خلاصه روانپزشکی. جلد دوم. ترجمه پورافکاری، نصرتالله.(1385). تهران: نشر شهرآب. کریمی، یوسف.( 1387). اختلالات یادگیری: مسائل نظری و عملی به انضمام مطالعات موردی. تهران: نشر ساوالان. گلپرور، فرشته؛ میرنسب، میرمحمود و فتحیآذر، اسکندر.(1389). اثربخشی آموزش خودنظارتی توجه بر عملکرد حلمسئله ریاضی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی دچار ناتوانی ریاضی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 4(3)، 41-41. لرنر، ژانت (1997). ناتوانیهای یادگیری: نظریهها، تشخیص، و راهبردهای تدریس. ترجمه دانش، عصمت. (1384). تهران: دانشگاه شهید بهشتی. نریمانی، محمد؛ عباسی، مسلم؛ بگیان کوله مرز، محمدجواد و رضایی فرد، اکبر(1394). مقایسه اثر بخشی آموزش های کنترل تکانه و توجه بر پردازش هیجانی، تکانشگری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. مجله ی پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 9(22)، 1-22. نریمانی، محمد؛ پرزور، پرویز و بشرپور، سجاد(1394). مقایسه ی حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 5(1)، 125-141. نریمانی، محمد؛ سلیمانی، اسماعیل و تبریزچی، نرگس(1394). بررسی تاثیر توانبخشی شناختی بر بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ADHD. مجله ی روان شناسی مدرسه، 4(2)، 134-118. نریمانی، محمد و شربتی، انوشیروان(1394). مقایسه ی حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 4(4)، 85-100. مطهری، محمدرضا و اندرودی، اصغر(1390). راهنمای انتخاب اسباببازی (با تأکید بر روانشناسی بازی). تهران: نشر البرز. مهجور، سیامک (1392). روانشناسی بازی(تجدیدنظر کامل). تهران: نشر ویرایش. هادیان فر، حبیب؛ نجاریان، بهمن؛ شکرکن، حسین و مهرابیزاده، مهرناز.(1379). تهیه و ساخت فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته. مجله روانشناسی، 4(4)، 404-388. هالاهان، دانیلپی و کافمن. جیمز (2005). اختلالهای یادگیری(مبانی، ویژگیها، تدریس موثر). ترجمه علیزاده، حمید؛ همتی، قربان و رضاییدهنوی، صدیقه. (1392). تهران: نشر ارسباران. هونجانی، اسماعیل (1386). اثربخشی آموزش دقت بر توانایی دیکتهنویسی دانشآموزان دوره ابتدایی دارای اختلال یادگیری شهر اصفهان. پایاننامه ی کارشناسیارشد. دانشگاه اصفهان. Amani, M., Barahmand, U. & Narimani, M.(2012). An examination of the effectiveness of neuropsychological and content-based training methods in the remediation of mathematics disorder. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 6-21. (Persian).
Bowen A, Lincoln N (2007(. Cognitive rehabilitation for spatial neglect following stroke. Cochrane Database of Systematic Reviews Issue 2. DOI: 10.1002/14651858.CD003586.pub2.
Cañas, J. J. Quesada, J. F., Antolí, A., Fajardo, I. (2013). Cognitive flexibility and adaptability to environmental changes in dynamic complex problem-solving tasks, Ergonomics, 46, 482, 496.
Dowker, A. (2008). Mathematical difficult. United States: Academic press: Educational Phycology series.
Epsy. K.A., McDiarmid, M.M., Cwik. F., Stalets, M. M., Hamby, A, & Senn, T. (2004). Thecontribution of executive funection to emergent mathematic skill in preschool children.Developmental Neurophysiology, 26, 465-486.
Ghamari Givi, H., Basharpour, S. & Narimani, M (2008). The comparison of the automatic and controlled information processing in persons with major depression disorder and normal persons and effects of antidepressant agents on them. Quarterly Journal of Psychological Studies, 4(1), 87-104. (Persian).
Geary, D. C. (2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychologicaland genetic components. Learning and Individual Differences, 20 (2), 130-133.
Jordan, N. C., Glutting, J., & Ramineni, C. (2010). The importance of number sense to mathematicsachievement in first and third grades. Learning and Individual Differences, 20, 82-88.
Kesler, S. R, Lacayo, N. J. Jo, B. (2011). A pilot study of an online cognitive rehabilitation program for executive function skills in children with cancer-related brain injury, Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Stanford University, 25 (1), 101-12
Landerl, K., Fussenegger, B., Moll, K., & Willburger, E. (2012). Dyslexia and dyscalculia:Two learning disorders with three different cognitive profiles. Journal of ExperimentalChild Psychology, 4(3), 234-244.
Mazzocco, M. M. M., & Hanich, L. B. (2010). Math achievement, numerical processing, And executivefunctions in girls with Turner Syndrome(TS):Do Girls with Ts have Math Learning Disability? Learning and Individual Differences, 20, 70-81.
McCloskey, G., Perkins, L., &Divner, B. (2009). Assessment and intervention for executive function difficulties. New York: Rutledge Press.
Meltzer, L. (2007). Executive Function in Education: from Theory to practice. NewYork: Guile Ford Press.
Milton, H. (2010). Effects of A Computerized Working Memory Training Program On. Attention, Working Memory, And Academics, In Adolescents With Severe ADHD/LD.
Narimani, M., Porzoor, P. & Basharpour, S.(2015). Comparison of interpersonal sensitivity and emotional balance in students with and without specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 5(1), 125-141. (Persian).
Narimani, M., Abassi, M., Bagiyan, M. J. & Rezaie, A. (2016). The Effectiveness of Impulse Control and Attention Training on Emotional Processing, Distractibility and Impulsiveness in Students with Dyscalculia. Researches of Cognitive and Behavioral Science, 5(2), 1-22. (Persian).
Narimani, M., Soleymani , E. & Tabrizchi, S.(2015). The effect of cognitive rehabilitation on attention maintenance and math achievement in ADHD students. Journal of School Psychology, 4(2), 118-134. (Persian).
Narimani, M. & Sharbati, A. (2015). Comparison of anxiety sensitivity and cognitive function in students with and without dysgraphia. Journal of Learning Disabilities, 4(4), 85-100. (Persian).
O’Connel, R. G., Bellgrove, M. A., & Robertson, I. H. (2007). Avenues for the NeuroRemediation of ADHD: Lessons from Clinical Neurosciences. In M. Fitzgerald, M.Bellgrove, M., Gill, M. (2007). West Sussex: John Wiley & Sons Ltd.
Seidman, L. J. (2006). Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clinical Psychology Review, 26, 466–485.
Sohlberg M. M, & Mateer C. A. (2001). Cognitive rehabilitation: An integrative neuropsychological approach. New York: The Guilford Press.
Swanson, L. H. & Jerman, O. (2006). Math Disabilities: A selective meta- Analysis of the literature.Review of educational Research, 76, 249-251. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,443 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,438 |