تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 365 |
تعداد مقالات | 3,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,748,289 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,242,305 |
مقایسه ی هوش هیجانی و ذهن خوانی دانش آموزان منضبط و غیر منضبط | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 4، اسفند 1392، صفحه 81-97 اصل مقاله (342.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_2_92_12_18_5 | ||
نویسندگان | ||
سامان رحمانی* 1؛ جواد مصرآبادی2؛ تقی زوار3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی تبریز | ||
2دانشیار روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی تبریز | ||
3استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید مدنی تبریز. | ||
چکیده | ||
تشخیص ویژگی های دانش آموزان منضبط وغیر منضبط از اولین گا مهای مدیریت کلاس اثربخش است. در این راستا هدف از این پژوهش تعیین تفاوت دانش آموزان منضبط و غیر منضبط از لحاظ هوش هیجانی و ذهن خوانی است. نمونه ی این پژوهش 384 نفر از دانش آموزان دوره ی متوسطه ی سال 89 شهر تبریز بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و روش - تحصیلی 90 هدفمند انتخاب شدند. برای انتخاب دانش آموزان منضبط و غیر منضبط از دو نقطه برش برای نمرات انضباط دختران و پسران و نیز نظرات مسؤلین مدرسه استفاده شد. همچنین برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه ی هوش هیجانی شیرینگ و آزمون ذهن خوانی بارون -کوهن استفاده گردید. داده های به مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره t و MANOVA دست آمده با آزمون های نشان داد که بین دو گروه از لحاظ ترکیب نمرات هوش هیجانی و ذهن خوانی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج نشان دادند که بین دو گروه دانش آموزان از لحاظ متغیرهای هوش هیجانی و ذهن خوانی تفاوت معناداری وجود دارد. در مجموع یافته های این پژوهش حاکی از آن است که هوش هیجانی بالا منجر به کاهش مشکلات انضباطی شده و وجود دانش آموزانی با ذهن خوانی بالا موجب بروز مشکلات انضباطی در مدارس می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ ذهن خوانی؛ بی انضباطی | ||
مراجع | ||
بافنده قراملکی، حسن ( 1390 ). بررسی نقص نظریه ذهن در اسکیزوفرنی کهای دارای علائم مثبت و منفی و مقایسه آن با افراد سال م. رساله دکتری . گروه روان شناسی دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریز. .( بخشی پور، عباس ؛ محمودعلیلو، مجید ؛ خانجانی، زینب ؛ رنجبر، فاطمه و بافنده قراملکی، حسن ( 1390 نقص نظریه ذهن در بیماران اسکیزوفرن دارای علائم مثبت و منفی : نقیصه حالتی یا صفتی . مجله .33-38 ،(6) پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 33 بشارت، محمد علی ؛ شالچی، بهزاد و شمسی پور، وحید ( 1385 ). بررسی رابطه هوش هیجانی با موفقیت .73-84 ،(3) تحصیلی دانش آموزان. اندیش ههای نوین تربیتی ، 4 تابر، تی، روبرت ( 2006 ). الفبای مدیریت کلاس در س: راهب ر ده ایی برای آموزش اثربخ ش، ترجمه ی محمد رضا سرکارآرانی، 1387 . تهران : مدرسه. دهشیری، غلامرضا ( 1383 ). بررسی رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموز ان. تاز هه ا و .91-106،1 پژوه شهای مشاوره ، 8 رضویه، اصغر ؛ لطیفیان، مرتضی و عارفی، مژگان .( 1384 ). نقش تئوری ذهن و همدلی در پیش بین ی -37 ، رفتارهای پرخاشگری ارتباطی، آشکار و جامعه پسند دانش آموزان. مطالعات روان شناختی ، 4و 3 .25 مقایسه ی هوش هیجانی و ذهن خوانی دانش آموزان منضبط و غیرمنضبط 96 صمدی، پروین ؛ رجائی پور، سعید ؛ آقا حسینی، تقی و قلاوندی، حسن ( 1386 ). تبیین جو یادگیری اثر بخش بر اساس مؤلفه های مدیریت کلاس درس در مدارس راهنم ایی شهر ارومیه . اندیش هه ای نوین .155-176 ( 2و 1 ) تربیتی، 2 قمرانی، امیر ؛ البرزی، شهلا و خیر، محمد( 1385 ). بررسی روایی و اعتبار آزمون ذهن خوانی در گروهی از .182-199 ، دانش آموزان عقب مانده ذهنی و عادی شهر شیراز. مجله روا نشناسی ، 2 .( محمودعلیلو، مجید ؛ بخشی پور، عبا س؛ بافنده قراملکی، حسن ؛ خانجانی، زینب و رنجبر، فاطمه ( 1390 بررسی نقص نظریه ذهن در اسکیزوفرنیک های دارای علائم مثبت و منفی و مقایسه آن با افراد سالم . . 85-102 ، فصلنلمه پژوه شهای نوین روا نشناختی، 22 مصر آبادی، جواد ؛ بدری، رحیم و واحدی، شهرام ( 1389 ). بررسی میزان بی انضباطی ها ی دانش آموز ان ، در شرایط اعمال منابع مختلف اقتدار معلم . فصلنامه علمی – پژوهشی روا نشناسی دانشگاه تبریز ، 19 .135-157 منصوری، بهزاد( 1380 ). هنجاریابی پرس شنامه هوش هیجانی سیبر یا شیرینگ در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگا ههای تهرا . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. نجاتی صفا، علی اکبر ؛ شریفی، ونداد و علاقبند راد، جواد ( 1383 ). نقص ذهن خوانی در پسیکوز :آیا برای .34-42 ، اسکیزوفرنیا اختصاصی است. اندیشه و رفتار، 4 نجاتی، وحید؛ ذبیح زاده، عباس؛ نیک فرجام، محمدرضا؛ نادری، زهره و پورنق دعلی، علی ( 1390 ). رابطه بین .37-42 ،(1) ذهن اگاهی و ذهن خوانی از روی تصویر چشم. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، 14 نریمانی، محمد؛ خشنودی نیا، بهنام؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس ( 1389 ). نقش درک معلم در ،(1) پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یاد گیری. ناتوان یهای یادگیر ی، 3 .110-128 Alodi, M. W. (2007). Assessing the quality of learning enviroments in swedishschool: Development and analysis of a theory-based instrument .Learning environment, springer, 24,157-175. Bosco, M. F., Colle, L., Fazio, D. S., Bono, A., Saverio, R. & Tirassa, M. (2008). An explority assessment of Theory of mindin schizophrenic subjects. Elsever,32,1-14. Chan, E. (2008).The roles of theory of mind and Empathy in the relationship between Dysphoria and poor social Functioning.Qeens university kingston. Journal of school psychology, winter 2014 مجله ی روان شناسی مدرسه، زمستان 1392 Vol.2, No.4/81-97 81 -97/ دوره ی 2، شماره ی 4 97 Cherniss, C. (2002). Emotional Intelligence and Good community. American journal of community psychology, 30, 1-11. Chisum, W., Kenneth, S. L., & Ping, M. W. (2004).Development and validation of forced choice Emotional intelligence measure for chinese respondent in hongkong. Asia pacific journal of management, 21,535-559. Givens, J. (2009). Does Theory of Mind Mediate Aggression and Bullying in Middle school Males and Females? Psychological studies in Education. Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York Dantam. Ho, Robert. (2006). Handbook of univariate and multivariate data analysis and interpretation with SPSS. Chapman & Hall/CRC. Kathryn, Y .(2005). Classroom Management.Behavioral Sciences, 25, 30-41. Krejcei, R. V. & Morgan, D. W. (1970). "Determining sample size for research activities". Educational and psychological measurement, 30, 607- 610. Marzano, R. J. & Marzano, J. S. (2003). Key to classroom Management. Educational leadership, 24, 1-13. Regina, M. O. & Daniel, R. (2007).Effective classroom Management Teacher preparation and professional Development. National Comprehensive center for teacher quality, washangton. Sandberg, D. S. & Larsson, A. M. (2009). Theory of Mind in children With Severe Speech and Physical impairments.Department of psychology,21,617-625. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,636 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,429 |